۱۳۹ مبتلا و ۱۹ کشته در هفتمین روز

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دولت ایران در هفتمین روز ورود رسمی کرونا به این کشور شمار مبتلایان را ۱۳۹ و افراد کشته شده را ۱۹ نفر اعلام کرده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته است که طی روز گذشته ۴۴ نفر به شمار مبتلایان اضافه شده اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش از این گفته بود که مقام های ایران آمار دقیق شیوع ویروس کرونا را اعلام نمی کنند. حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت گفته: “در مجموع روند کاهش مراجعه و پیشرفت در امر درمان را مشاهده می کنیم. یعنی اگر ۱۰۰ نفر در روزهای اولیه بستری بودند، از این ۱۰۰ نفر ممکن بود ۷، ۸ نفر از دنیا بروند امروز این رقم خیلی پایین آمده است”.

یک روز پیش از این اعلام شده بود که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران و محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شده اند.

همزمان گزارش شده بود که یکی از اعضای دفتر آیت‌الله موسی شبیری زنجانی، از مراجع تقلید شیعه در قم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده و به همین دلیل دیگر اعضای دفتر او همراه با مرجع تقلید در “قرنطینه” قرار گرفته‌ا‌ند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته دشمنان جمهوری اسلامی در صدد بهانه کردن کرونا و به تعطیلی کشاندن کشور هستند. او گفته که فعالیت عادی در ایران باید از روز شنبه آغاز شود. شورای صنفی دانشجویان کشور در بیانیه ای به تصمیم آقای روحانی اعتراض کرده و آن را خلاف توصیه های بهداشتی در زمان بروز بحران شیوع ویروس کرونا خوانده است.

در یکی از پیامدهای اصلی شیوع ویروس کرونا، مجلس خبرگان رهبری نشست فصلی خود را به تعویق انداخته و گفته این تصمیم بر مبنای توصیه های پزشکی برای پیشگیری از ابتلای اعضای این مجلس به ویروس است.

دو روز پیش از این احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس گفته بود که بیش از ۵۰ نفر در قم بر اثر ابتلا به این ویروس کشته شده اند و زمان اولین مرگ هم ۲۴ بهمن بوده است.

اما ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران که خود به کرونا مبتلا شده این موضوع را تکذیب کرد و گفت در صورتی که نماینده قم فهرست نیمی از درگذشتگان را به او بدهد، از سمت معاونت وزارت بهداشت کناره گیری می کند. نماینده قم همان روز گفت که اسامی آنها را به معاون وزیر بهداشت داده و در انتظار استعفای اوست.

انتشار اطلاعات پراکنده و بعضا ضد و نقیض باعث نگرانی افکار عمومی در ایران و کشورهای منطقه از بیم شیوع ویروس کرونا شده است. بحرین، عراق، عمان و افغانستان می‌گویند که ویروس کرونا از طریق مسافرانی از ایران وارد کشورهایشان شده است.

با ادامه گمانه‌زنی در مورد نحوه اطلاع‌رسانی بروز بیماری کرونا در ایران، یک مقام وزارت بهداشت اتهام دروغگویی از سوی مسئولان را رد کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، می گوید از ۳۱ استان ایران ۱۸ استان درگیر کرونا است. بر اساس آمار این خبرگزاری از ۱۳۹ مبتلا به کرونا ۲۴ نفر بهبود پیدا کرده و ۱۹ نفر فوت کرده‌اند.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی امروز هفتم اسفند گفته افرادی که درباره ویروس کرونا در ایران “اخبار کذب” منتشر کنند، به یک تا سه سال حبس و شلاق محکوم می‌شوند.

مقام های ایرانی پیشتر اعلام کرده بودند منبع ورود ویروس به ایران طلبه های چینی ساکن قم بوده اند اما مقام های رسمی سپس صحت این موضوع را زیر سئوال بردند.

BBC

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.