یافته تازه محققین دانشگاه ناتینگهام:‌ سازمان تروریستی «فدائیان اسلام» مرتبط به اداره جاسوسی «MI6» انگلیس بود

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

محققین گروه علوم سیاسی بین الملل در دانشگاه ناتینگهام به مدیریت پروفسور «روری کورمک» که اخیرا نیز طی فیلم مستند «ملکه و کودتا» به جزئیات تازه کشف شده ای از کودتای سال ۱۳۳۲ بر علیه محمد مصدق و ملی شدن نفت پرداخته اند، اعلام کرده اند که بر اساس مدارک بازیابی شده از آرشیو های دولت انگلیس، گروه فدائیان اسلام در ارتباط نزدیک با سازمان جاسوسی انگلیس، MI6 بوده اند. طبق یافته های این محققین، از جمله اقدام به ترور دکتر فاطمی، وزیر امور خارجهٔ دولت مصدق، که توسط فدائیان اسلام انجام گردید، به دستور مستقیم انگلیس و به مدیریت و بودجه پردازی MI6 صورت گرفته بود.

شکی نیست که این یافته های تازه نه تنها از لحاظ تاریخی ارزشمند محسوب میشوند، بلکه همچنین از اهمیت خاصی در رابطه با تاریخ و واقعیت های پشت پردهٔ انقلاب سال ۵۷ برخوردارند، از جمله تاریخچه و واقعیات هیئت موتلفه و ماموریت سازمانی آنان، و همچنین سئوالاتی که در مورد سید علی خامنه ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، که مشخصا روابط نزدیکی با گروه فدائیان اسلام داشته است مطرح میگرداند.

اگرچه محققین مختلفی در گذشته مستندات روشنی در مورد روابط آیت الله کاشانی با سازمان های جاسوسی آمریکا و انگلستان ارائه داشته اند (مثلا تحقیقات منتشر شده توسط «ری تاکیه» و یا «داریوش بایندر» را ببینید)، اما این اولین بار است که اطلاعاتی در مورد رابطه گروه فدائیان اسلام با سازمان جاسوسی انگلستان ارائه گردیده است.

گفتنی است که طبق اسناد منتشر شده، مسئولین انگلیسی و آمریکایی پشت پرده کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا آخرین لحظه ها نتوانسته بودند به نتیجه نهایی راجع به این برسند که چه کسی را بایستی جایگزین مصدق کنند، و بین انتخاب گروههای مذهبی (تحت رهبری کاشانی) و گروههای نظامی (به رهبری ژنرال زاهدی) مردد بودند. اگرچه در آن سال نهایتا قرعه به نام زاهدی افتاد، اما به نظر میرسد با گذشت زمان و با توجه به جنبه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور، و بخصوص با توجه به رفتار شاه و نظامیان که آرام اما مداوم ایدهٔ «استقلال» سیاسی و اقتصادی ایران از غرب را پیش میراندند، نظر غرب نهایتا به سوی معتمدان دینی خود (کاشانی، فدائیان اسلام و هئیت موتلفه) بازگردیده باشد و زمینه های به قدرت رسیدن این دسته در انقلاب ۵۷ را فراهم کرده باشد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.