گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در دی ۹۴

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

gozaresh-mahane

خبرگزاری هرانا – آنچه که در پی می آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی دی ماه ۹۴ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند

گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در دی ماه ۱۳۹۴

در دی ماه سال ۱۳۹۴ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت و با اعدام ۷۴ تن در استان‌های گیلان، فارس، یزد، البرز،آذربایجان غربی، زنجان، مازندران، لرستان، اردبیل، همدان، خراسان رضوی، کرمان، قزوین، آذربایجان شرقی به پایان رسید.

اعدام

متأسفانه در دی ماه ۹۴ تعداد خیلی بیشتری از زندانیان نسبت به ماه گذشته اعدام شدند که از برجسته‌ترین گزارشات اعدام در این ماه باید به اعدام شش زندانی در ارومیه ، اعدام در ملاء عام در شبستر، اعدام در ملا عام در یکی از روستاهای خوی، اعدام هشت زندانی دیگر در زندان قزوین، اعدام در ملا عام در میاندورود اشاره کرد.

در دی ماه ۱۳۹۴ در کنار تمام اعدام‌های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات ۲۷ نفر از محکومین به قصاص بودیم که بخشش و گذشت از قصاص پس از ۱۰ سال در البرز، بخشش و گذشت از قصاص پس از ۷ سال در اردبیل،بخشش و گذشت از قصاص پس از ۶ سال در مراغه، بخشش و گذشت از قصاص پس از ۸ سال در البرز، بخشش و گذشت از قصاص پس از ۱۳ سال ازجمله آنها بود.

اقلیت‌ها

این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که بارزترین آنها، حذف نام بلوچستان در بنر تبلیغاتی هفته وحدت، ادامه بازداشت و بی‌خبری از امجد و سوسن سلیمانی   و همچنینبازداشت یک شهروند سقزی بود.

در رابطه با نقص حقوق شهروندان بهایی نسبت به ماه‌های گذشته شاهد تبعیض و آزار و اذیت کمتری بودیم، گزارش، بازداشت یک شهروند بهائی در سنندج  ازجمله آنان بود.

در رابطه با نقص حقوق شهروندان اهل سنت نیز شاهد تبعیض و آزار و اذیت کمتری بودیم، گزارشات احضار مکرر امام جمعه نصیرآباد سرباز به وزارت اطلاعات، بازداشت و بی‌خبری از یک شهروند بوکانی، ازجمله آنان بود.

یکی از موردتوجه‌ترین و بحث‌برانگیزترین گزارشات در زمینه اقلیت‌های مذهبی بازداشت تعدادی از نوکیشان مسیحی در شیراز بود

کودکان

درزمینهٔ حقوق کودکان نیز گزارشاتی منتشر گردید که برجسته‌ترین آن‌ها عبارت بود از: یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد، یک دانش آموز خود را حلق آویز کرد، در مدرسه‌ای در دماوند؛ دانش‌آموزان افغان به دلیل شیطنت کتک خوردند  ، آتش زدن عروسک‌ها در یک مدرسه دخترانه رسما ترویج خشونت است، خودکشی یک دانش آموز در یزد، ازدواج کودکان و خشونت علیه زنان؛ نوعروس ۱۵‌ساله با ضربات دسته‌بیل کشته شد ازجمله آن گزارشات بود.

زنان

درزمینهٔ حقوق اولیه زنان در ایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمه برداشته نشد، زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارشات نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان به نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان، خودکشی ۲ دختر تازه مرخص شده از بهزیستی، عجیب‌ترین پوسترهای تبلیغاتی حجاب در ایران، اشتغال زنان در کافه ممنوع اشاره کرد.

کارگران

رویدادها و اخبار کارگری در دی ماه، بسان ماه‌های گذشته پرشمار بود ازجمله انها، بازداشت دورازده کارگر سیمان درود، محاکمه داود رضوی در دادگاه انقلاب، بازداشت ده تن از کارگران معترض در عسلویه، اخراج گسترده کارگران در یک شرکت تولید و ساخت لوازم یکبار مصرف پزشکی، تجمع صدها کارگر صنعت برق مقابل مجلس و همچنین در این ماه ۳۱ نفر به علت رعایت نکردن نکات ایمنی در محل کار جان خود را از دست دادند

اصناف

در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود چنانکه: کافی‌شاپ ها نباید روبرو یا نزدیک آرایشگاه زنانه یا دبیرستان دخترانه باشد، پنج قهوه خانه سنتی در چالوس به علت بد حجابی پلمپ شد، بازداشت تعدادی از پزشکان تجمع کننده مقابل وزارت بهداشت، خداحافظی دستفروشان با مترو؛ طرح سراسری جمع آوری دستفروشان از سطح شهر تهران از برجسته‌ترین‌های این رسته بودند.

بهداشت و محیط زیست

درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه گزارشات اندکی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع شیوع آنفلوانزای خوکی و الودگی هوا در کشور بود که از جمله مهم‌ترین آن، مرگ سه دانش آموز معلول به علت آلودگی هوا، در سه ماه گذشته ۱۱۲ نفر در ایران به اثر ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست داده اند، مرگ سرباز وظیفه راهور بر اثر آلودگی هوا، مرگ ۱۱ نفر براثر آنفلوانزا در مازندران ازجمله آنان بود.

گزارش‌های مورد توجه

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در دی ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

ازجمله گزارشات با توجه خاص می‌توان به مهریه‌ای که مادرشوهر را روانه حبس کرد،تهدید فردوسی‌پور به اخراج و انتقاد سخنگوی دولت از عدم پخش مصاحبه ظریف،عدم صدور مجوز وزارت ارشاد برای یک آلبوم موسیقی،حکم متهمان پرونده بیمارستان خمینی شهر صادر شد،سوشا مکانی، دروازه‌بان پرسپولیس بازداشت شد،هیلا صدیقی بازداشت شد،فیلمنامه‌های نیکی کریمی منتشر نشد اشاره کرد.

گزارش‌های حقوق بشری، در سایه‌ی کم توجهی

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به روستاییانی که رئیس‌جمهور را نمی‌شناسند، اسامی ۲۷ زندانی سنی‌مذهب با احکام قطعی اعدام در رجایی‌شهر، بیش از هشتاد درصد مجرمان در کرمانشاه بیکار بوده‌اند، تعدادی از نوکیشان مسیحی در شیراز بازداشت شدند، روزنامه بهار توقیف شد، گزارش ویدیویی از اعدام یک زندانی در ملاعام در شهر سورک، لیست ۲۷ زندانی سیاسی-امنیتی محروم از اجرای اصل تفکیک جرائم در زندان ارومیه،محرومیت یک دانشجو از ادامه تحصیل پس از آزادی نیز از دیگر گزارشاتی بود که در سایه کم‌توجهی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.