گزارش شرکت در کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در۲۲ ژانویه ۲۰۲۰

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

مسئله کشته شدن سلیمانی و هواپیما که توسط رژیم جمهوری اسلامی سرنگون گردیده است، نباید باعث گردد که کشته شدن۱۵۰۰نفر از ایرانیان به دست جمهوری اسلامی و زندانی شدن تعداد ۷۰۰۰ نفر از یاد برده شوند.
مقدمه
به دنبال ملاقاتی که با خانم ماریا آرنا مسئول کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در تاریخ یازدهم دسامبر داشتیم، قرار بر این شد که نمایندگان هماهنگی ایرانیان در اروپا برای دفاع از قیام آبان ماه مردم ایران علیه جمهوری اسلامی – که در اثر آن بیش از۱۵۰۰ نفر کشته و بیش از هفت هزار نفر زندانی و عده‌ای نیز مفقودالاثر شد‌ه‌اند – در همکاری با مسئولین این کمیسیون تدارک یک جلسه با مشارکت شاهدی از فجایع اعمال شده توسط جمهوری اسلامی شرکت کنند.
این جلسه در تاریخ ۲۲ ژانویه از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۶ برگزار شد. از آنجا که نباید مشخصات شاهد ایرانی آشکار گردد، جلسه علنی نبود.
جلسه در یکی از سالنهای بزرگ پارلمان اروپا برگزار شد که مترجمین به زبان های مختلف اروپایی و فارسی، سخنان سخنرانان را برای نمایندگان ترجمه می‌کردند. نمایندگان جمهوری اسلامی در این جلسه حضور نداشتند.
در این جلسه علاوه بر نمایندگان پارلمان اروپا که عضو کمیسیون حقوق بشر بودند، شخصیت های زیر نیز حضور داشتند.
خانم ماریا آرنا Maria Arena مسئول کمیسیون حقوق بشر که ریاست جلسه را بر عهده داشت.
خانم Corlenia Ernst، رئیس نمایندگی پارلمان اروپا در امور ایران و اروپا.
یک نفر شاهد از ایران که به علت اختناق موجود در کشور از ذکر نام او خودداری می شود.
آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل با تماس اسکایپی.
خانم تارا سپهری فر، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در ارتباط با ایران، از آمریکا با تماس اسکایپی.
فرهنگ قاسمی، نماینده هماهنگی ایرانیان در اروپا ( در ارتباط با مسئله حقوق بشر در پارلمان اروپا) که توسط ۴ نفر دیگر پروین محسنی، فریبا قاسمی، انور میرستاری و داود احمدلو همراهی می شد.
نماینده سرویس روابط خارجی پارلمان اروپا.
تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای مختلف در پارلمان اروپا که عضو کمیسیون حقوق بشر می باشند، یا سوال کردند و یا در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در ایران سخنرانی نمودند.
گزارش
در ابتدا خانم ماریا آرنا در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در ایران و اهمیت این جلسه و گزارشی که از حاصل این جلسه باید به رئیس پارلمان اروپا و همین طور به نشست عمومی پارلمان داده شود، سخن گفت. وی افزود برای این که بتوانیم با واقعیت بیشتر آشنا شویم، در این جلسه سخنرانان از منابع و با مسئولیت های مختلف می آیند.
سخنران دوم خانم Corlenia Ernst در ارتباط با وضعیت حقوق بشر و نقشه کشورهای اروپایی، به ویژه اتحادیه اروپا، مشکلاتی که برای تصمیم گیری در اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران وجود دارد و نقش امریکا اظهار نظر کرد. او گفت دفاع از حقوق بشر نباید برای مقاصد دیگری استفاده شود. مقامات ایرانی می گویند چرا به وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر توجه نمی کنید. مقامات جمهوری اسلامی ادعا دارند که سیستم ما با یک فرهنگ دیگری است و آزادی به مفهومی که مورد توجه شما می باشد، برای ما همان نیست. وی اضافه کرد که در ایران اگر آزادی ها به اندازه کافی نیستند اما یک جامعه مدنی در این کشور به طور فعال وجود دارد. ما باید از مردمی که به خیابان می‌آیند، دفاع کنیم. قانون شریعت اسلامی را قبول نکنیم. در مورد وضعیت ناهنجار حقوق زنان صحبت کرد. گفت در جامعه ایران پتانسیل تغییرات بسیار بالا است. تغییرات باید در برگیرنده مسائل زنان باشد. ما برای حقوق زنان خیلی فعالیت می‌کنیم. فعالان رسانه ها، روزنامه نگاران در زندان هستند. اعتراضات مردم را باید در نظر گرفت که اعتراضات اجتماعی می‌باشند. کشاورزان از کمبود آب رنج می برند. تحریم ها و برجام اثرات منفی در وضعیت اقتصادی گذاشته است.
نفر سوم، گزارشگر ویژه آقای جاوید رحمان بود. که با تشکر از دعوت پارلمان سخنان خود را آغاز کرد و گفت وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران نیاز به چالش های بزرگ دارد. باید بگویم که مرا برای بازرسی وضعیت حقوق بشر، به ایران راه نمی‌دهند. کماکان در تلاش هستم که بتوانم این وضعیت را از نزدیک مشاهده کنم. بر اساس اطلاعاتی که مرتب به دستم میرسند، هر روز وضعیت وخیم تر می شود و تحریم ها باعث تورم و بالا رفتن قیمت ها شده‌اند. در مورد وضعیت اقتصادی من‌شاهدم که چقدر این تحریم ها تاثیر منفی در وضعیت کودکان و گروه های آسیب پذیر جامعه دارند. مواد دارویی یافت نمی شوند. تحریم ها خیلی روی مردم تاثیر گذارده‌اند. توصیه می کنم که پارلمان اروپا کوشش کند تا این چالش های اقتصادی را بردارند. البته همین مسائل اقتصادی باعث شده اند که مسائل سیاسی هم مطرح شوند. مردم برای اعتراضات به افزایش قیمت بنزین به خیابان آمدند. اما مردم و اعتراض کنندگان را کشتند یا به زندان انداختنند. وی افزود که دولت ایران اطلاعات کافی از وضعیت موجود نمی دهد. جامعه بین الملل باید به ایران فشار بیاورد که اطلاعات را در اختیار مقامات حقوق بشری قرار دهد. همینطور، در مورد زدن هواپیمای اوکراینی نیز خواست که اطلاعات به مردم و به جامعه بین‌المللی داده شود. من قبلا گفته بودم که اینها دارند مردم را سرکوب می کنند. در دسامبر ۲۰۱۹ خیلی از مردم را به زندان انداختنند. همین‌طور کارگران در زندان هستند. وضعیت حقوق حیات وحش بسیار خطرناک می باشد. نسرین ستوده، آرش صادقی و دیگر فعالین حقوق بشر در زندان ها به سر می برند.
کسانی که مخالف حجاب اجباری هستند را به زندان انداخته ‌اند. پارلمان اروپا باید با دولت ایران تبادل نظر داشته باشد. بسیاری از کسانی را که در امور مواد مخدر بودند، اعدام می کنند. تعداد اعدام ها در سال ۲۰۱۹ در حدود ۲۴۹ نفر می باشد که شامل دو کودک هم می شود. دختران و پسران به راحتی به دلیل زنا و همجنسگرایی به مجازات‌های سنگین محکوم می شوند. در سال ۲۰۱۹ در گزارشی که دادم، گفتم که عده‌ای از مسلمانان، مسیحی شده اند. حقوق مسیحی ها رعایت نمی شود. دراویش و اقلیت های قومی به طور خودسرانه بازداشت می شوند. از نظر اقتصادی علاوه بر فقرا و حاشیه نشینان شهرها، وضعیت کسانی که در روستاها زندگی می‌کنند، بسیار ناهنجار است. باید در روستاها سرمایه گذاری کرد. در مورد دو ملیتی ها، اخیرا وزیر خارجه ایران تبادل زندانی ها را مطرح کرده است. این امر بسیار نگران کننده می باشد. اروپا باید خواستار آزادی زندانیانی که دارای دو تابعیت هستند، شود.
نفر چهارم یکی از فعالان حقوق بشر در ایران بود که شروع به سخنرانی کرد. او بعد از سپاسگزاری از کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا گفت بسیار خوشحالم که این فرصت به من داده شده تا سخنانم را به عرض نمایندگان پارلمان برسانم. این روزها کشور ما روزهای سختی را سپری می کند. اتفاقات هفته های اخیر که در آن مردم را به به طور گسترده سرکوب کردند، نگران کننده می باشد. سرکوب تنها در خیابان‌های نیست، در خانواده‌ها نیز هست. خانواده ها زیر فشار قرار دارند. جنازه‌های کشته شدگان را نمی‌دهند. خانواده پویا بختیاری که پدرش همچنان در زندان است، نشانه‌ بارز دیگری از این تجاوز به حقوق بشر در ایران می باشد. زندانیان در زندان ها نگهداری نمی شوند، زیرا در زندان های معمولی دیگر جای نیست، در مدرسه ها، زندانیان را نگهداری می‌کنند. در جاهای دیگر که اسم آن ها زندان نیست و شرایط معمولی زندان آماده نیست. معترضین به گران شدن قیمت بنزین را بازداشت کرده‌اند. بازداشتگاه ها ظرفیت بازجویی را ندارند. آمار دقیقی از افراد بازداشت‌شدگان وجود ندارد. در مورد کشته شدگان، پزشکان حق ندارند با خانواده‌ها و رسانه‌ها گفتگو کنند و آمار دهند. دبیر شورای امنیت ملی اظهار نظر کرده است که ۸۵ درصد از کشته ها، افراد عادی بودند که برای اعتراضات به خیابان‌ها نیامده بودند. به چشم خود دیدم که به دو بازوی زن جوانی گلوله زده بودند. من خودم دیدم که به زن بارداری شلیک شده بود. آری، سرکوب گسترده تر از آن حدی است که بتوان فکر کرد. بازداشتی‌ها طبق تبصره ۴۸ قانون اساسی در مرحله اول بازرسی باید وکیل داشته باشند که ندارند. رئیس قوه قضاییه ۲۰ نفر را فقط به عنوان وکیل انتخاب کرده است و این ۲۰ نفر علاقه رسیدگی به این پرونده ها را ندارند. به یقین می گویم حجم بازداشتی ها که تعداد آن ها به ۷ هزار نفر می رسد، هیچ کدام وکیل ندارند. بسیاری از خانواده های زندانیان از آنان بی خبر هستند. وکلای طرفدار حقوق بشر مورد سرکوب جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند. علاوه بر خانم نسرین ستوده، محمد نجفی، سالار داوودی و بسیار دیگری از وکلای طرفدار حقوق بشر در زندان ها به سر می برند. مجازات های خانوادگی از ۹ سال پیش نیز وجود دارد. من شاهد این بودم که یک زن و شوهر طرفدار حقوق بشر هر دو باهم در زندان به سر می بردند. تعداد این گونه افراد کم نیستند. خودم شاهد بودم که مردمی که فرزندان خود را در اعتراضات از دست دادند، حق سوگواری ندارند. حتی در مورد افرادی که در سقوط هواپیما کشته شدند، نیز حق سوگواری آزاد داده نشده است. رسانه‌های آزاد وجود ندارد. بستن انترنت در دوران اعتراضات آبان ماه، یکی از بزرگترین سرکوب‌های آزادی بیان می تواند محسوب شود. ۹۵ درصد انترنت ایران قطع شده بود. مسئله جالب و مهمی را که اینجا می خواهم بگویم در مورد مطبوعات است. یکی از مدیران مسئول مطبوعات می گفت که تمامی مدیران مسئول جراید و رسانه ها را دعوت کرده و خبر گرانی بنزین را شب قبل اطلاع داده بودند و گفته بودند از شما می خواهیم با ما همکاری کنید و اخبار را درج نکنید. شرم آور است که از صدها مدیر مسئول، حتی یک نفر جرات نکرد به مردم هشدار بدهد. اگر این هشدار داده می‌شد، شاید جلوی این کشتارها گرفته می‌شد.
نفر پنجم خانم تارا سپهری فر، پژوهشگر بخش دیدبانان حقوق بشر ایران بود که سخنان خود را با تشکر از حضار آغاز کرد و افزود با کشتن فرمانده نیروی قدس در ایران و شلیک به پایگاه های آمریکایی بسیاری از ایرانیان احساس ترس می‌کنند. بالا رفتن تنش ها در دو سال گذشته بسیار بسیار نگران کننده است. متاسفانه به علت اینکه ارتباط از راه دور درست برقرار نشده بود، سخنان ایشان قطع شد.
نفر ششم فرهنگ قاسمی سخنان خود را با تشکر از رئیس جلسه و اعضای پارلمان و شرکت کنندگان و سخنرانان شرکت کننده آغاز کرد و گفت در این جلسه به بسیاری از موارد که من می خواستم بپردازم، پرداخته شده است و بهتر از من نیز در این زمینه ها صحبت شده است. من تنها می خواهم به مواردی که درباره آنها صحبت نشده، بپردازم و در عین حال می‌خواهم بگویم که وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار ناهنجار می باشد. مسئله کشته شدن سلیمانی و هواپیما که توسط رژیم جمهوری اسلامی سرنگون گردیده است، نباید باعث گردد که کشته شدن۱۵۰۰نفر از ایرانیان به دست جمهوری اسلامی و زندانی شدن تعداد ۷۰۰۰ نفر از یاد برده شوند. ما اینجا هستیم تا از حقوق آنها دفاع کنیم و آزادی آن افراد را خواستار شویم. وی افزود سخنان این هفته خامنه ای بسیار خطرناک و هولناک بود او نه تنها به فکر حقوق بشر در ایران نیست بلکه با صحبت‌هایی که کرد در واقع به طبل جنگ طلبی کوبید.
او اضافه کرد که من علاقمندم به موضع گیری خانم میشل بشله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که به درستی می گوید که “سامانه دولت جمهوری اسلامی در مخالفت و تناقض با منشور بین المللی حقوق بشر می باشد” و همینطور بگویم که او به خوبی اضافه می‌کند که “مسائل مربوط به حقوق بشر را نباید در زیر پای با مسائل اقتصادی قربانی کرد” ، اشاره می کنم. اضافه میکنم که آقای ژوزف بورل رئیس دیپلماسی اروپا در یک سخنرانی که در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ ایراد کرد، نه تنها ایران را در تجاوز به حقوق بشر محکوم نمود، بلکه او اضافه کرد که مسئله حقوق بشر را نباید با مسئله اتمی در هم آمیخت. می بینیم که خانم کرنلیا هم یک چنین نظری دارد و همینطور کسی که از ایران نیز صحبت می کند، حدوداً دارای یک چنین نظری می باشد. نظر ما هم این است که نباید مسئله حقوق بشر را با مسائل اقتصادی در هم آمیخت.
رئیس جلسه، خانم ماریا آرنا از فرهنگ قاسمی خواست تا سخنان خود را کوتاه کند. فرهنگ قاسمی با موافقت گفت، پس اجازه بدهید که سه موردی را که ما خواستار اجرای آنها هستیم برایتان در اینجا به سرعت بخوانم.
۱ – اتحادیه اروپا با ارسال یک گروه تحقیق به ایران کوشش کند، یک گزارش علنی از تعداد کشته شدگان، ناپدید شدگان، زندانیان و وضعیت زندانیان تهیه کند.
۲ – مقامات جمهوری اسلامی مشروعیت خود را در برابر ملت ایران از دست داده‌اند. ما از اتحادیه اروپا می خواهیم تا در روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی تجدید نظر کند.
۳ – می‌خواهیم که اتحادیه اروپا هر چه زودتر خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی به ویژه کسانی که در ماه‌های اخیر به زندان افتاده اند، شود.
آنگاه با سپاسگزاری از رئیس کمیسیون و اعضای پارلمان و همه کسانی که در این این جلسه سخنرانی کرده بودند، سخنان خود را پایان داد.
از آن جا که هنوز خانم تارا سپهری، نتوانسته بود مشکل تکنیکی خود را حل کند، رئیس جلسه پیشنهاد کرد تا آمدن احتمالی ایشان به سوال و جواب ها پرداخته شود.
یکی از نمایندگان پارلمان ضمن سخنان خود گفت در ارتباط با ایالات متحده عمل ما چه باید باشد؟ آیا نقش مهمی را می توانیم ایفا کنیم؟
پاسخ کسی که از ایران صحبت می کرد، این بود که تا کنون مقامات سیاسی یا غیرسیاسی، موضع‌گیری‌های روشنی نداشته‌اند و هنوز هم ندارند. این روش کنونی موثر نیست. افراد حمایت معنوی بسیار مهمی را احتیاج دارند. اعلام موضوع می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر اتحادیه اروپا بخواهد به ایران لشکر کشی کند، فایده ای ندارد. در عوض بدانید که حمایت به موقع می‌تواند مفید باشد.
در همین باره، خانم کرنلیا اظهار نظر کرد و گفت که تا کنون سه قطعنامه در مورد ایران صادر شده است. واکنش های ما روشن هستند. مسئله این است که سیاست اتحادیه اروپا در مورد ایران خیلی پر ضرر بوده است. ما مجبوریم در مقابل آمریکایی ها هم یک موضع داشته باشیم. مسئله فقط حقوق بشر نیست. مسئله را باید در کلیت آن مورد بررسی و موضع گیری قرار دهیم.
یکی دیگر از اعضای پارلمان خطاب به کسی که از ایران از راه دور صحبت می کرد، گفت: توضیحات شما بسیار واضح و روشن بود و ما از شما دفاع می‌کنیم. واکنش‌های آقای ترامپ هم خیلی متناقض هستند. این تحریم‌ها برای مردم مضر می باشند. او همین طور از کارهای خانم ناتالی دو واژه و خانم کورنلیا تشکر کرد و افزود که اگر در مورد صلح حتی یک گام هم برداریم، بسیار مفید می باشد.
آنگاه رئیس جلسه، پایان برنامه را اعلام کرد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.