کری: عربستان اگر در پی بمب باشد، تجربه ایران را تکرار خواهد کرد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

jan

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، احتمال اینکه عربستان برای حفظ توازن قدرت با ایران سلاح اتمی بخرد را رد کرده و گفته است، درصورتی که ریاض پیگیر چنین اقدامی باشد‌‌ همان اتفاقاتی که برای ایران رخ داد را تجربه خواهد کرد.

جان کری که در مصاحبه با ولف بلیتزر از شبکه «سی ان ان» درباره توافق هسته‌ای و آزادی زندانیان در ایران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد عربستان برای حفظ توان قوا در مقابل ایران از پاکستان بمب بخرد، گفته است: «شما نمی‌توانید همین طوری بمب بخرید و آن را به داخل منتقل کنید.»

خبرنگار «سی ان ان» به توانایی مالی و ثروت عربستان برای خرید بمب اتمی اشاره کرد و وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «عواقب و تنبیه‌های بسیار متنوع (منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای) برای دست زدن به چنین اقدامی وجود دارد.»

وی اضافه کرده است: «منظورم این است که پیامدهای عظیمی خواهد داشت. باور دارم که عربستان سعودی می‌داند چنین اقدامی برای آنها امنیت به ارمغان نخواهد آورد، چرا هر آنچه که ایران با آن مواجه شد، آنان نیز با ان روبه رو خواهند شد در خصوص پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، بازرسی‌ها، و دیگر اقدامات.»

به دنبال سرپیچی ایران دراجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، جامعه بین المللی طی سال‌های اخیر تحریم‌های شدیدی علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد. تا اینکه با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران این کشور به توافق موقتی برای این بحران دست یافت.

ایران و شش قدرت جهان در ‌‌نهایت تابستان امسال به توافقی جامع و نهایی دست یافتند و روز شنبه اجرای این توافق آغاز شد.

احتمال برقراری روابط

در بخشی دیگری وزیرامور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران همانگونه که سال گذشته روابط با کوبا برقرار شد، وجود دارد؟، گفت: این که آیا من چنین چشم اندازی را می بینم، بله این ممکن است در یک نقطه در آینده چنین چیزی محقق بشود. ولی اصلا نمی خواهم وارد گمانه در این زمینه بشوم.

جان کری تاکید کرد: پیش از آنکه چنین موضوعی محور مذاکره شود، ما نیاز داریم یک سری از مسایل جدی (با ایران) حل و فصل شود. البته که برای جهان بهتر خواهد شد اگر ما در مسیر دیگری حرکت کنیم. ایران می بایست تنش با کشورهای خلیج فارس را کاهش دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درخصوص نقش ایران در  فرایند صلح سوریه گفت، ایران پذیرفته است که در کنار عربستان و دیگر کشور در این فرایند مشارکت داشته باشد.

وی افزود، به رغم اختلافات اخیر بین عربستان و ایران هردو کشور اعلام کرده اند که این اختلافات تاثیری بر روند مذاکرات صلح سوریه نخواهد داشت.

آقای کری همچنین تاکید کرده است، پیشنهاد ایران برای آتش بس و برگزاری انتخابات در سوریه به طرح مورد توافق ژنو در خصوص فرایند صلح در سوریه نزدیک است.

میزان پول‌های بلوکه شده  ایران

هنگامی که مجری شبکه «سی ان ان» گفت که با اجرای توافق هسته‌ای، ایران به میلیارد‌ها، میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود دسترسی خواهد یافت، جان کری در واکنش گفت: می‌خواهم یک نکته‌ای را روشن کنم. طی روز‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها از برخی شبکه‌های خبری شنیده می‌شود که می‌گویند ایران به یکصد میلیارد دلار، یا یکصد و پنجاه میلیارد دلار دسترسی خواهد یافت.

وی اضافه کرد: این رقم نه ۱۰۰ میلیارد دلار است و نه ۱۵۰ میلیارد دلار. بلکه در حدود ۵۵ میلیارد دلار وجود دارد که در یک دوره زمانی ایران به ان دسترسی می‌یابد. من نمی‌خواهم بگویم که این رقم کمی است، بلکه ایران نیاز‌ها گسترده‌ای الان دارد چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار احتیاج دارد تا صنعت نفت و زیر ساخت‌های اقتصادیش را باسازی کند.

این در حالی است که ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی ایران نیز پس از اجرای توافق هسته‌ای در روز شنبه گفته بود که با برداشته شدن تحریم‌ها حدود ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می‌شود.

رادیو فردا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.