چگونه ۷۰۰ پورشه وارد ایران شده است؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

n00033647-b

علی بعیدی، مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، در گفتگویی مفصل با خبرگزاری “مهر” گفته است که از طریق اجارۀ کارت بازرگانی یک زن روستایی مرزنشین ۷۰۰ دستگاه خودروی مجلل “پورشه” وارد ایران شده است.

علی بعیدی توضیح نداده است که این خودروها طی چه دوره ای وارد کشور شده اند و بانک مرکزی ایران چه نقشی در تأمین ارز لازم برای خرید و واردات این خودروهای مجلل داشته است. با این حال، او تصریح کرده است که کارت بازرگانی یک زن روستایی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اجاره شده و به وسیلۀ آن ۷۰۰ دستگاه “پورشه” با ۲۵۶ اظهارنامه وارد کشور شده اند.

علی بعیدی در جای دیگری از سخنانش به خلاء‌های قانونی در زمینۀ واردات کالا که بعضاً به قاچاق کالا و ارز منجر می شوند نیز اشاره کرده و افزوده است: برای نمونه، تاکنون بانک مرکزی نمی توانست بداند چه میزان از کالایی که بابت آن ارز واریز و پروانۀ واردات نیز صادر شده حقیقتاً وارد کشور شده است و چه میزان از همان کالا به صورت قاچاق وارد کشور شده و یا در استفاده از ارز واریز شده تخلف و انحراف صورت گرفته است. البته علی بعیدی ابراز اطمینان کرده است که با تدابیر و به کارگیری امکانات فنی جدید جلوی این قبیل سوءاستفاده ها گرفته خواهد شد.

در سال های اخیر برغم تحریم های بین المللی و کمبود منابع ارزی، ایران بزرگترین بازار خودروهای مجلل و گرانقیمت در منطقه به شمار رفته است. مبادی رسمی که از طریق آنها قاچاق کالا در ایران صورت می گیرد (اعم از اسلکه ها و فرودگاه های کشور) در کنترل سپاه پاسداران ایران است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ایران ارزش قاچاق در این کشور را به سالانه ۲۴ میلیارد دلار برآورد می کند.

rfi

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.