چرا شیوع بیماری کرونا در چین، به سرعت به جامعه ایران سرایت کرد؟!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بهرام رحمانی
مقدمه
روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ یک نوع عفونت ریوی از سوی مقامات بهداشت چین در شهر «ووهان»،‌ مرکز استان «هوبِی» چین گزارش شد که منبع آن ویروسی جدید از خانواده کروناویروس‌ ها بود. این ویروس اکنون از جمله به ایران و از ایران به کشورهای منطقه رسیده است.
شیخ حسن روحانی رییس ‌جمهور حکومت اسلامی ایران، مدعی شد که «دشمن» قصد دارد با «هراس ‌افکنی» درباره شیوع کرونا کشور را تعطیل کند.
حسن روحانی روز سه ‌شنبه ۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: «این یکی از توطئه‌های دشمنان است که با هراس‌ افکنی کشور را به تعطیلی بکشانند.»
او تاکید کرد که فعالیت مراکز دولتی ادامه پیدا خواهد کرد و افزود: «همه باید مشغول کار خودمان باشیم و فعالیت کنیم. همه باید مراقب باشیم.» روحانی در عین حال اعلام کرد که اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ ها و اماکن عمومی تصمیم گرفت اعلام خواهد کرد.
پیش از این علی خامنه ‌ای رهبر حکومت اسلامی نیز گفته بود، بیماری «بهانه خوبی» بود که «دشمن» قصد داشت با بهره ‌برداری از این فرصت، مشارکت در انتخابات را کاهش دهند.

سران و مقامات حکومت تزویر و ریا و مستبد اسلامی، همواره دروغ های شاخدار تحویل جامعه می دهند. وزیر بهداشت ایران در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور را ۱۲ نفر و شمار مبتلایان به این ویروس را ۴۷ نفر اعلام کرده است. نماینده قم در مجلس، اما شمار قربانیان را «حدود ۵۰ نفر» اعلام کرده است.
اما اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت ردیسه مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه پنجم اسفند – ۲۴ فوریه، گفته که وزیر بهداشت ایران در جلسه غیرعلنی مجلس از مرگ ۱۲ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و ابتلای ۴۷ نفر در این کشور خبر داده است.
هم ‌زمان اما احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، شمار قربانیان ویروس کرونا در این شهر را «حدود ۵۰ نفر» اعلام کرده و گفته است: «قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است.»
امیرآبادی روز دوشنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس با بیان این که «عملکرد دولت برای مواجهه با ویروس کرونا صفر است»، گفت: «در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می ‌کنند.»
او افزود: «مشکلات فراوانی برای پرستاران با وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد، هم چنین قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.»
نماینده قم در مجلس با بیان این که «متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی ‌کند»، ادامه داد: «درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه ‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.»
امیرآبادی با بیان این که «روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می ‌روند»، گفت: «تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌ اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است.»
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت حکومت امروز گفته است ۱۳۹ نفر در ایران مبتلا و موارد فوت ناشی از آن به ۱۹ نفر رسیده است. «موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور ۴۴ مورد و فوت ناشی از آن ۴ مورد است که در مجموع آمار ابتلا به ویروس کرونا به ‍۱۳۹ نفر و آمار کل فوت به ۱۹ نفر رسیده است.»
او گزارش ابتلا به کرونا را در این استان ها این چنین اعلام کرده است: موارد جدید ابتلا ۱۵ نفر در استان قم، ۹ نفر در استان گیلان، ۴ نفر در استان تهران، یک نفر در استان مرکزی، ۳ نفر در استان خوزستان، ۲ نفر در استان سیستان و بلوچستان، یک نفر کرمانشاه، یک نفر اردبیل، یک نفر مازندران، یک نفر لرستان، ۲ نفر فارس، یک نفر سمنان، ۲ نفر کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر در استان هرمزگان بوده‌اند.

چرا شیوع بیماری کرونا در چین، به سرعت به جامعه ایران سرایت کرد؟! شاید به این سئوال چنین جواب داد به دلیل این که چین و ایران همکاری تنگاتنگ اقتصادی، سیاسی و نظامی با همدیگر دارند به همین نسبت نیز با همدیگر رفت و آمد داشتند این بیماری به سرعت وارد ایران شد.
اما دلیل اصلی سرایت این بیماری به شهرهای مختلف ایران و حتی از ایران به کشورهای منطقه، بی تفاوتی حکومت اسلامی و عدم اتخاذ تصمیمات پیش گیرانه است. حکومت اسلامی در این مورد نیز مانند همه موارد سیاست پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی درست به جامعه را در پیش گرفت هم عامل اصلی سرایت سریع این بیماری به اقشار مختلف جامعه است.

موضع سران و مقامات حکومت اسلامی درباره بیماری کرونا
برای مثال، شیخ حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، گفته است: «توطئه دشمنان ماست که با هراس افکنی زیاد در جامعه کشور را به تعطیلی بکشند.» «اگر فرد مشکوکی دیده شد باید به بیمارستان برود اما همه باید مشغول کار خودمان باشیم.»
او خطاب به مردم ایران گفت: «اگر موضوعی را ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت، آن تصمیم را همگی یک امر لازم تلقی کنند.»

خامنه ای رهبر حکومت اسلامی در کلاس درس مذهبی اش، برای طلبه های این کلاس از انتخابات اخیر برای مجلس یازدهم گفت که از مدت ها قبل سعی کردند با تخریب شورای نگهبان و حتی در روز انتخابات با خبرهای یک ویروس و «کرونا هراسی» مردم را از انتخابات نا امید کنند اما موفق نشدند و مردم حماسه آفریدند.»

روز پنجم اسفند، دکتر علی اکبر ولایتی وزیر خارج اسبق و وزیر خارجه کنونی بیت رهبری، در یک نمایش پزشکی با لباس سفید و در کنار چند لباس سفید دیگر برای تکذیب خبرهای مربوط به شیوع کرونا در ایران به صحنه آمد. او در یک سخنرانی آشفته، فایل های تصویری پزشکانی که در این روزها اطلاعاتی درباره کرونا در قم و شهرهای دیگر را به همراه توصیه های پزشکی به مردم منتشر کرده بودند را تکذیب کرد.
آن هایی که در برابر ولایتی نشسته بودند حتی به خود زحمت ندادند سئوال کنند که اگر آن چه گفته شده کذب بوده و قم آلوده به کرونا نیست و خبرهای منتشر شده صحت ندارد، پس چرا از موفقیت جلوگیری از ادامه روندی صعودی آن می گویید؟
این در حالی است که دست کم در افغانستان و لبنان اعلام شده که ورود کرونا به این کشورها از قم به سوغات آمده است. وزیر بهداشت ترکیه نیز در مصاحبه ای که در روزنامه حریت متنشر شده گفت: «اگر جمهوری اسلامی قم را قرنطینه کرده بود مرزهای میان دو کشور را نمی بستیم. ما از وزیر بهداشت ایران درخواست کردیم شهر قم را مانند شهر ووهان چین قرنطینه کنند. اما ایران اعلام کرد که قرنطینه قم ممکن نیست و در پی این پاسخ، ما مجبور شدیم مرزهایمان با ایران را ببندیم.»

وزیر بهداشت از مردم خواست به قم و اماکن زیارتی نروند. او حرفی از قرنطینه کردن شهرها نزد و تنها به وزارت بهداشت اختیار داده شده تا برای تعطیلی شهرها تصمیم بگیرد.
سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت اسلامی ایران، از اهالی قم خواسته به جایی سفر نکنند و به شهروندان سایر شهرها نیز توصیه کرده به سمت قم و شهرهای زیارتی نروند: «در حال حاضر قم کانون بیماری است و باید آن را مدیریت کنیم. موارد زیادی که مثبت شده ‌اند، اکثرا منشا سفر به قم داشته ‌اند.»
وزیر بهداشت گفته که از زمان انتشار خبر کرونا در چین، با اصرار او و پشتیبانی دولت، پروازهای مستقیم از چین لغو شدند اما پروازهای غیرمستقیم برقرار ماندند: «البته ما در ۳۶مبادی ورودی کشور نیرو گذاشتیم تا همه چیز را به طور مرتب دیده ‌بانی کنند… ما موارد غیرمستقیمی را که از چین وارد کشور می‌ شدند، چک می ‌کردیم اما اگر این افراد در دوره کمون قرار داشتند و علایمی نداشتند ممکن است با آلودگی وارد کشور شده باشند.»
نمکی یادآوری کرده که منشا ویروس «ناقلین چینی» بوده ‌اند و یکی از افرادی که در قم فوت کرد، بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشت.
دکتر مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری ‌های واگیر وزارت بهداشت نیز تصمیم به قرنطینه کردن شهرها را، تجربه‌ ای نامناسب و شکست‌ خورده دانسته که تنها موجب وحشت مردم می ‌شود.
دروغ گویی حکومتی و قرنطینه نکردن قم حالا کار را به جایی رسانده که ایران قرنطینه می شود.

هم‌زمان، محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با هشدار نسبت به زنگ خطر در این شهر، از وزارت بهداشت و هیات دولت استمداد کرده که قم را جور دیگری ببینند: «… وضعیت قم مناسب نیست… علاوه بر بیمارستان کامکار، بیمارستان فرقانی قم با ۴۰۰ تخت برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده اما در حال حاضر تفکیک بیماران آنفولانزاد، آنفولانزای H1N1 و هم چنین کرونا دشوار است و تا زمان انجام آزمایش و مشخص شدن نتایج هر بیمار، همگی در بیمارستان ‌های تعیین شده بستری شده ‌اند.»

پیش تر نیز در حالی که وزارت بهداشت پیشنهاد لغو پروازهای بین ایران و چین را داده بود، گزارش ‌ها از بی توجهی به این درخواست و ادامه برخی از پروازها بین دو کشور حکایت داشت.​
به نظر می ‌رسد حکومت اسلامی این بار نیز در مقابل بحران، رویه همیشگی خود را در پیش گرفته است. مقامات حکومت که تا همین چند روز پیش حتی نگرانی برای شیوع کرونا در ایران را رد می ‌کردند، با انتشار خبر مرگ دو فرد مبتلا به این ویروس در قم مجبور به اعتراف شدند.
افزون بر این، برخورد امنیتی با موضوع مثل همیشه در دستور کار قرار گرفته و به گفته یک مقام قضایی در استان ایلام چند نفر به دلیل «انتشار فایل صوتی مبنی بر شیوع ویروس کرونا» بازداشت شده ‌اند.
یا در ویدیوئی که در فضای مجازی منتشر شده است، برخورد ماموران امنیتی با معترضان در مقابل بیمارستان دولتی هشتپر تالش دیده می ‌شود.
از سوی دیگر، کمبود ماسک و نگرانی از آمادگی مراکز درمانی یکی دیگر از دغدغه‌ های مردم ایران در این روزها است. گزارش ‌ها در شبکه‌ های اجتماعی حاکی است که ماسک و مواد ضدعفونی به شدت نایاب و گران شده اند.

دکتر هاشم رفیعی ‌تبار عضو هیئت ‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار به مسئولان کشور گفت: با حرکت ‌های ساده و روبنایی نمی ‌توان بحران گسترش «کرونا ویروس» را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهر‌های بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیر این‌ صورت شیوع این بیماری سونامی ‌وار پیش می ‌رود. تعارفات را باید کنار بگذاریم. سرآمد‌های جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را به عهده بگیرند.
وی ادامه داد: مدیریت این بحران باید از شهرداری و استانداری و یا احیانا یک وزراتخانه به یک اتاق فکر متشکل از دانشمندان برجسته کشور انتقال یابد که انجام دستوراتشان اجباری باشد. این خواسته در فرم یک بیانیه آماده شود و به تصدیق جامعه پزشکی کشور برسد و سپس برای ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران سایر قوا ارسال شود. هم چنین بیانیه ‌های علمی این گروه متخصص باید در سطح گسترده و سطح جامعه منتشر شود تا همگی از آن بهره‌مند شوند.
این استاد دانشگاه افزود: دولت باید تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه ‌ها، مساجد، ورزشگاه‌ ها، باشگاه‌ ها، اماکن مقدس و سینما‌ها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل کند. دوم، از نیروی انتظامی برای کنترل عبور و تردد بین شهری استفاده شود. سوم شهروندان به اجبار باید از ماسک و دست کش استفاده کنند.

ابتلای مقامات حکومتی به کرونا
دو روز گذشته گزارش‌ هایی درباره مشکوک بودن یا ابتلای قطعی برخی مقام‌ های حکومتی به ویروس کرونا منتشر شده است؛ محمدباقر قالیباف، ایرج حریرچی، علی ربیعی و محمود صادقی از جمله این مقام‌ ها هستند.
روزنامه صبح‌ نو، نزدیک به قالیباف، حضور او در بیمارستان را تایید و ابتلای او به ویروس کرونا را « تکذیب» کرد و نوشت: «علت حضور قالیباف در بیمارستان، عیادت و اطلاع از وضع بیماران بوده است.»
از سوی دیگر ایرج حریرچی، قائم‌ مقام وزیر بهداشت و دبیر ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، با انتشار ویدیویی گفت که به کرونا مبتلا شده است و خود را در محلی قرنطینه کرده است. دو روز قبل اعلام شد که محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، کانون شیوع کرونا در ایران نیز به دلیل ابتلا به کرونا تحت قرنطینه قرار گرفته است.
هم زمان اخباری درباره ابتلای علی ربیعی، سخنگوی دولت به کرونا، منتشر شد و کیانوش جهان ‌پور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت که نتیجه تست کرونای علی ربیعی، سخنگوی دولت، فردا یا پس فردا مشخص می‌ شود.
ربیعی که دو روز قبل در کنفرانس خبری مشترکی با حریرچی شرکت کرده بود، شامگاه سه‌ شنبه گفت که «ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، تماس گرفت و خبر مثبت بودن تست کرونای خودش را داد و توصیه کرد که تست بدهم، و من هم در حالی که علائم کرونا را نداشتم برای اطمینان تست دادم.»
این در حالی است که مقام ‌های وزارت بهداشت تاکید کرده ‌اند که به جز برای بیماران بدحالی که علائم کرونا را داشته باشند تست کرونا را انجام نمی ‌دهند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت و از عناصر امنیتی و اطلاعاتی حکومت اسلامی، از دو روز قبل به عنوان مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مدیریت کرونا منصوب شده است.
محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌ شنبه از ابتلای خود به کرونا خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می ‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ حیات در این دنیا را ندارم.»
او سپس خطاب به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه نوشت: «خانواده‌ های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»
پیش از این نیز گزارش ‌هایی از ابتلای شماری از مقام‌ های مسئول حکومت اسلامی از جمله شهردار منطقه ۱۳ تهران و شماری از کادر پزشکی مراکز درمانی منتشر شده بود.

۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم
در حالی که مقامات حکومت اسلامی قرنطینه قم به عنوان کانون ویروس کرونا در ایران را مغایر با روح «مقدس» این شهر می ‌دانند، محمد‌حسین بحرینی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد می ‌گوید، آمار مرگ و میر بالای کرونا در ایران به دلیل حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود. خبر رسمی شیوع کرونا در ایران چهارشنبه گذشته با مرگ دو نفر در قم اعلام شد و تا امروز بیش از ۶۰ نفر را مبتلا و ۱۲ نفر (روایت رسمی) را قربانی کرده است، هرچند که آمار غیررسمی جان‌باختگان و مبتلایان بسیار بیش تر است.
ظاهرا اشاره بحرینی  به طلبه ‌های جامعه ‌المصطفی است که با افزایش ۵۳ درصدی سهم از بودجه ۱۳۹۹، منابع مالی  ۳۰۸ میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است. علی عباسی، مدیر جامعه ‌المصطفی آن را «پژوهشگاه» می ‌خواند که طلبه‌ هایی از ۱۳۰ ملیت را با ۲ هزار و ۵۰۰ موضوع تدوین شده برای «جهش علمی» آموزش می‌ دهد. طلبه ‌هایی که مهر به نقل از مدیر حوزه‌ های علمیه ادعا کرده شیوع کرونا در قم ربطی به آن ها نداشته است. به گفته علیرضا اعرافی، «از جامعه ‌‌المصطفی در دو ماه اخیر دو نفر از چین پذیرش شده که روال قرنطینه را طی کرده ‌اند.»
در گزارشی از خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه که در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۲ منتشر شده، ضمن اعلام خبر برگزاری دوره‌ های آموزش زبان چینی برای طلاب حوزه علمیه قم آمده است: «همه ساله تعدادی از جوانان مستعد چینی برای آموزش ‌های وهابیت به عربستان فرستاده می‌ شوند، ‌اما تعداد روحانیون و مبلغان شیعی آشنا به زبان چینی که بتوانند در این کشور تبلیغ کنند، بسیار اندک است.» تسنیم می‌ افزاید که در سال‌ های اخیر وهابیون عربستان برای «وهابی ‌سازی» مسلمانان چینی، سرمایه ‌گذاری هنگفتی کرده و مسجد و حوزه علمیه ساخته ‌اند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده، طلابی که در دوره آموزش زبان چینی نام ‌نویسی کنند از مزایای کمک هزینه تحصیلی و فرصت مطالعاتی در خارج از کشور بهره ‌مند می‌ شوند. این دوره‌ ها، هم چنان در حال برگزاری است و مزایای آن نیز شامل طلبه ‌ها می ‌شود که منابع مالی آن از محل بودجه کشور تامین می‌ شود.
سال گذشته اعتبارات هزینه ‌ای جامعه ‌المصطفی با ۵۲ هزار و ۱۳۳ طلبه خارجی (عمدتا از افغانستان و پاکستان) از لایحه بودجه کل کشور، ۲۰۱ میلیارد تومان و اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ ای آن نیز ۱۷ میلیارد ریال بود.
گزارش ‌های مربوط به همکاری ‌های دینی بین ایران و چین نشان می ‌دهد که پس از روی کار آمدن دولت شیخ حسن روحانی، این روابط به شکل قابل ملاحظه ‌ای تقویت شده است.
بدرالدین گوچن جن، معاون انجمن اسلامی چین، ۱۰ آذرماه ۱۳۹۳ در دیدار با رایزن فرهنگی وقت جمهوری اسلامی در پکن گفت: «برای ترویج فرهنگ دینی و قرآنی لازم است تا تعدادی از طلبه‌ های چینی به ایران اعزام شوند.»
ایرنا به نقل از محمد رسول الماسیه در پاسخ به او نوشت: «جامعه ‌المصطفی از مراکز دانشگاهی بزرگ ایران محسوب می ‌شود که ویژه طلبه ‌های غیر‌ایرانی از سراسر جهان است و همکاری لازم با چین انجام خواهد شد.»
به گفته رییس جامعه ‌المصطفی در دوران پس از انقلاب تعداد «مراکز علمی» (حوزه‌های علمیه) از ۲۶۰ به ۲ هزار و ۸۰۰ و شمار دانشجویان آن از ۱۷۰ هزار به ۴ میلیون نفر رسیده که نشان دهنده توسعه «علم و فرهنگ» ملت ایران است.
در وب‌ سایت جامعه‌ المصطفی که دانشگاه مجازی معرفی شده، آمده است که دفتر مرکزی این دانشگاه در شهر قم است و در نقاط مختلف جهان دارای شعب و دفاتر نمایندگی است.
پیش از این که نماینده رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقش طلبه‌ های چینی در شیوع کرونا در ایران اشاره کند، سعید نمکی، وزیر بهداشت منشاء شیوع کووید-۱۹ در شهر قم را یک تاجر اعلام کرده بود که اخیرا به چین سفر کرده بود. برخی نیز منشاء را به کارگران و تکنسین‌های چینی نسبت داده ‌اند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در دویست و یکمین جلسه شورای شهر تهران ۶ اسفند ماه، گفت: «از ستاد برگزاری نماز جمعه تقاضا دارم شرایط خاصی برای برگزاری نماز جمعه و نماز جماعت در مساجد ایجاد کند. طلبه‌ های چینی که برای سال نو به چین رفته بودند، این سوغات شوم را به ایران آوردند. خواسته دیگر من این است که طرح ترافیک موقتا حذف شود تا مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند. امیدوارم از ضدعفونی کردن شهر ووهان چین با وسعتی باورنکردنی مقداری بیاموزیم.

کدام کشورها مرزهای هوایی و زمینی و دریایی خود به ایران را بسته اند؟
در پی انتشار اخباری مبنی‌ بر لغو برخی پروازهای خارجی با مبدا ایران از روز یک شنبه ۴ اسفند، مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: تاکنون ترکیه، گرجستان، عراق و کویت پروازهای ایران به کشورشان را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده ‌اند و به گفته مقامات این کشورها، این اقدام در راستای پیش گیری از شیوع ویروس کرونا انجام شده است.
به گزارش ایسنا، در برخی از سایت‌ های خبری، شایعاتی درباره لغو پروازهای ایرانی و جلوگیری از ورود اتباع ایرانی به برخی کشورها منتشر شد که در این میان پرواز امروز یک شنبه ۴ اسفند، تهران – تفلیس نیز در ساعت ۱۶:۳۰ لغو شده است.
علی کاشانی، مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در گفت‌ و گو با ایسنا اظهار کرد: چیزی که تاکنون به صورت قطعی اعلام شده است، این ‌که ترکیه، گرجستان، عراق و کویت تا اطلاع ثانوی پروازهای ایران به کشورشان را لغو کرده ‌اند اما این اتفاق ادامه ‌دار نبوده و پروازها دوباره از سر گرفته خواهد شد.
وی افزود: مسئولان کشورهای مذکور دلیل این اقدام را جلوگیری و پیش گیری از شیوع ویروس کرونا در کشورشان اعلام کرده‌ اند و به همین سبب پروازهای خارجی به این مقاصد فعلا انجام نمی شود.

وزارت کشور ترکیه روز یک شنبه ۲۳ فوریه – چهارم اسفند، با صدور بیانیه ‌ای اعلام کرد که مرزهای خود با ایران را به دلیل  شیوع ویروس کرونا در این کشور به طور موقت بسته است.
فخرالدین قوجا، وزیر بهداشت ترکیه نیز در این باره اعلام کرده است که دروازه ‌های مرزی با ایران به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور بسته شده است.
وزیر بهداشت ترکیه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با شیوع کروناویروس در ایران و اتخاذ تدابیر لازم گفت: دروازه‌ های مرزی با ایران به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور موقتا بسته شد. تمام پروازهای بین المللی از مبدا ایران از ساعت ۲۰.۰۰ دقیقه امشب موقتا و به صورت یک طرفه متوقف می‌ شود. به این ترتیب تمامی ورودی‌ های ایران به ترکیه موقتا مسدود شده است. اما عبور از ترکیه به ایران، هم چنان ادامه دارد.
وزیر بهداشت ترکیه، هم چین گفت: مطابق اساسنامه بین المللی بهداشت و درمان از امروز از ساعت ۱۷ عصر تمامی ورودی ‌هایی که از ایران به ترکیه به صورت جاده ‌ای و ریلی انجام می شود، به صورت موقت متوقف شده است.
او با بیان این که امروز شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ۳۲ کشور جهان به ۴۴ هزار و ۴۰۲ نفر رسیده و از مجموع مبتلایان ۲ هزار و ۴۶۴ نفر فوت کردند تصریح کرد: با تدابیر زودهنگامی که اندیشیده شده تاکنون موفق به دور نگاه داشتن این بیماری از کشور شده ‌ایم.
او افزود: اما مشاهده شدن موارد متعددی از ابتلا و مرگ به این ویروس در کشور همسایه مان ایران، به معنی هشدار برای ترکیه است. در همین راستا اجلاس‌ های متعددی در مورد بیماری کرونا در ایران برگزار شد و نهادهای ما و شخص خودم با مقامات ایرانی در این خصوص گفت و گو کردیم و اکنون نیز از نزدیک پیگیری می ‌کنیم.
کوجا با بیان این که تا به امروز تعداد موارد ابتلای قطعی به کرونا در ایران به ۴۳ نفر و شمار جانباختگان به ۸ نفر رسیده است افزود: ما با ایران ۳ گذرگاه مرزی گوربولاک آغری، کاپیکوی وان و اسن دره حکاری را داریم. علاوه بر این در نوار مرزی نخجوان جمهوری آذربایجان نیز گذرگاه مرزی دیل اوجو را نیز داریم. تدابیر ویژه ای در این گذرگاه های مرزی اندیشیده ایم.
در بیمارستان وان، پنج نفر مبتلا به علائم سرماخوردگی تحت بررسی قرار گرفتند و نتایج آن ها برای کروناویروس منفی بود. بنابراین آن ها بیماران مبتلا به کروناویروس نیستند. ترکیه در این زمینه تمام تدابیر لازم را اتخاذ کرده و امکانات مورد نیاز مهیا شده است.(خبرگزاری آناتولی ترکیه)

وزیر بهداشت ترکیه، از برپایی بیمارستان صحرایی در مرز ترکیه با ایران خبر داد. به گزارش اسپوتنیک،  فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد در پی شیوع ویروس کرونا، این کشور در مرز ترکیه با ایران بیمارستان صحرایی برپا کرده ایم.
وزیر بهداشت ترکیه تصریح کرد: در حال حاضر ورود شهروندان ایرانی به ترکیه را ممنوع کرده ایم. در مرز با ایران بیمارستان ‌های صحرایی برپا کرده‌ ایم. تمامی مسافرانی که از کشورهای دیگر به چین سفر کرده ‌اند را ١۴ روز قرنطینه می کنیم. از این پس موارد مشابه را در مورد ایران نیز اجرا خواهیم کرد. کسانی که از قم و مشهد سفر می کنند را به مدت ١۴ روز در (بیمارستان ‌های صحرایی) مرز و نزدیک مرز قرنطینه خواهیم کرد.
او هم چنین اظهار داشت: خطر و ریسک شیوع به مرزهای مان رسید. شیوع این بیماری در منطقه‌ ما رو به گسترش است، باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم و جلوی ورود این ویروس به ترکیه را بگیریم. ورود ویروس کرونا به ترکیه را هر چه قدر به تاخیر بیندازیم، کم تر تحت تاثیر آن قرار می گیریم و این برای ما یک موفقیت است.
فخرالدین کوجا، تاکید کرد: شهروندان ترکی که به قم یا مشهد سفر کرده‌ اند را حتما در قرنطینه نگاه می‌ داریم. آزمایش کرونای هیچ کدام از مسافرانی که از ایران آمده‌ اند، مثبت نیست.
وزیر بهداشت ترکیه، خاطرنشان کرد که تا صبح روز ٢۶ فوریه، هیچ موردی از ویروس کرونا در ترکیه مشاهده نشده است.

ارمنستان عصر یک شنبه ۴ اسفند – ۲۳ فوریه، به عنوان آخرین همسایه ایران اعلام کرد که مرزهایش را به مدت دو هفته بر روی ایران می‌ بندد و همه پروازها را لغو کرده است.
خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از صفحه فیس بوک نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان این خبر را منتشر کرد.
پیش تر عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان و پاکستان نیز مرزهای خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران بستند. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از پذیرش مسافران ایرانی خودداری می ‌کنند.

وزارت بهداشت کویت روز چهارشنبه از تایید دو مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. به این ترتیب، شمار مبتلایان به این ویروس در کویت به ۱۱ نفر رسید.
وزارت بهداشت کویت تا روز سه شنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا را ۹ نفر اعلام کرده بود. به گفته مقام‌ های کویت، افراد مبتلا از جمله کسانی هستند که به ایران سفر کرده بودند.
کویت برای مقابله با ویروس کرونا کلیه مسابقات و تجمع های عمومی را لغو کرده است. به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران، کویت ۸۰۰ شهروند خود را از ایران خارج کرده است.

ایتالیا
مقامات ایتالیایی از تشخیص سومین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند، پیش از این، هفته گذشته دو گردشگر چینی که به ایتالیا سفر کرده ‌اند پس از انجام آزمایش هایی مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شدند.
مقامات ایتالیا، هم چنین تاکید کردند که ۵۶ تن از شهروندان این کشور که طی هفته جاری از شهر ووهان در ایالت هوبی چین به ایتالیا انتقال داده شده ‌اند به ویروس کرونا مبتلا هستند.
این تعداد از افراد مبتلا به ویروس در ایتالیا که اغلب آن ها شهروندان ایتالیایی هستند در پایگاهی نظامی در جنوب رم پایتخت این کشور قرنطینه شده ‌اند.

لغو مسابقات ورزشی
خبرگزاری ها از لغو مسابقات ورزشی در نقاط مختلف جهان خبر می دهند و خبرگزاری رویترز، اعلام کرد که هفت بازی مسابقات لیگ فوتبال ژاپن که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، به خاطر افزایش نگرانی ‌ها در خصوص شیوع ویروس کرونا لغو شده است. در این خبر آمده است که سازمان لیگ فوتبال ژاپن، هم چنین عدم برگزاری همه بازی ‌های داخلی این کشور را تا پایان نیمه اول ماه مارس بررسی می ‌کند.
در ژاپن ۸۵۰ مبتلا به ویروس کرونا گزارش شده که چهار نفر از این بیماران فوت کرده‌اند. این ویروس پیش‌تر مسابقات سریA ایتالیا را لغو کرده و اکنون زنگ خطر را برای برگزار کنندگان مسابقات المپیک ۲۰۲۰، به صدا درآورده است. این در حالی است که کامسونوبو کاتو، وزیر سلامت کشور ژاپن روز سه ‌شنبه گفته بود که صحبت درباره لغو المپیک ۲۰۲۰ توکیو خیلی زود است.
اما به نظر می رسد در حکومت اسلامی ایران، تمایلی برای لغو مسابقات بعضی از رشته ها دیده نمی شود و امروز سایت وزارت ورزش و جوانان نوشت مهرزاد خلیلیان سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش با اشاره به این که مسابقات فوتبال را نمی توان تعطیل کرد، از ادامه یافتن اردوهای المپیک و پارالمپیک خبر داد.
خلیلیان عنوان کرد: مسابقات به ویژه مسابقات فوتبال مسئله ای نیست که به زودی بتوانیم تعطیل کنیم، در خصوص بقیه رشته ها با توجه به نظر فدراسیون ها و شرایطی که دارند، تصمیمات به مرور گرفته می شود.

پنهان کاری دولت چین
روز پس از مرگ یک پزشک چینی که برای نخستین بار از وجود ویروس جدید کرونا خبر داد، موج بی ‌پیشینه‌ای از خشم و اندوه جامعه چین را فرا گرفت.
دکتر لی ونلیانگ، چشم‌ پزشک جوان بیمارستان ووهان چین که نسبت به خطر شیوع بیماری مرگ بار ناشی از ویروس جدید کرونا هشدار داده بود، خود بر اثر ابتلا به همین بیماری واگیردار در روز چهارشنبه ۶ فوریه درگذشت.
او در ماه دسامبر گذشته در پیامی که برای گروهی از سایر پزشکان فرستاد از ظهور ویروس تاجی ‌شکل جدیدی خبر داده و گفته بود که این ویروس مشابه ویروس سارس بوده و احتمالا به همان اندازه خطرناک است. او با اعلام این که هفت مورد از افراد مبتلا به این بیماری را مشاهده کرده است، در پیامی که روز ۳۰ دسامبر گذشته فرستاد از همکارانش خواست تا با پوشیدن لباس محافظ و ماسک زدن، از ابتلا به این بیماری و سرایت آن به دیگران جلوگیری کنند.
با این حال در آن زمان نه تنها به هشدار دکتر لی‌ ونلینگ توجه نشد، بلکه پلیس به او هشدار داد که دست از «اظهارنظرهای دروغین» بردارد و گرنه یک پرونده تحقیقات علیه او به دلیل «گسترش شایعات» گشوده می‌ شود. مسئولان با احضار لی از او تعهد و امضاء گرفتند که از «اخلال در نظم عمومی» با انتشار این گونه اخبار دست بردارد.
خبر درگذشت پزشک ۳۴ ساله چینی ابتدا باعث اندوه شدید مردم چین شد اما این غصه به سرعت در فضای مجازی جای خود را به موجی از خشم عمومی داد. بسیاری از مردم او را تا حد یک «قهرمان ملی» ستایش کرده ‌اند.
پیش از این کاربران اینترنتی در چین، دولت این کشور را به پنهان ‌کاری و ضعف در اطلاع‌ رسانی در مورد شیوع بیماری کرونا متهم کرده بودند، اما مرگ دکتر لی اکنون به انتقادها علیه نبود آزادی بیان در چین دامن زده و آن را تشدید کرده است.
چنین واکنش اعتراض ‌آمیزی در تاریخ معاصر چین به ندرت دیده شده است. کاربران اعتراض خود با داغ کردن چند هشتگ در حمایت از آزادی بیان و درخواست عذرخواهی مسئولان نشان دادند، اما دو تا از داغ‌ ترین هشتگ‌ های آنان اندکی بعد در شبکه ‌های اجتماعی سانسور شد.
سازمان دولتی مبارزه با فساد چین در نخستین واکنش به اعتراض ‌های عمومی در اینترنت گفته است که تحقیق درباره ادعاها در مورد مرگ دکتر لی ونلیانگ را آغاز می‌ کند. دولت چین پیش از این هم وجود «برخی کوتاهی‌ ها و کمبودها» در مبارزه با ویروس کرونا را پذیرفته بود.
مقام‌های چینی که از ابتدا با دکتر لی به دلیل هشدارش برخورد کرده بودند، ظاهرا از ترس واکنش مردم برای ساعاتی تلاش کردند تا خبر درگذشت او را هم مخفی نگاه دارند. برخی روزنامه ‌نگاران و پزشکان چینی می‌ گویند مقام‌ های دولتی با فشار بر روزنامه ‌نگاران از آن ها خواسته ‌اند تا خبر خود را تغییر داده و بگویند که او نمرده و تحت درمان است. اما در واقع او دقیقا در ساعت ۲ و ۵۸ دقیقه روز جمعه مرده بود.

دستگاه ریه مصنوعی یا همان «ECMO»
خبرهایی که در باره دستگاه «اکمو» منتشر شده اند کلا ۸ عدد دستگاه ریه مصنوعی یا همان «ECMO» وارد ایران شده است که شش عدد آن را در اختیار بیمارستان بقیه الله سپاه گذاشته اند. درحالیکه این بیمارستان جزو بیمارستان های پذیرنده بیماران عادی و یا مبتلایان به کرونا نیست! دو دستگاه دیگر، یکی  در بیمارستان مسیح دانشوری و دیگری در بیمارستان قلب رجایی است.
گفته می شود برخی روحانیون را به تهران منتقل کرده اند و دستور اکید داده شده تا از دستگاه «اکمو» در بیمارستان های مخصوص استفاده نشود و ذخیره گردد. از این دستگاه، معمولا در جراحی های قلب استفاده می شود و جایگزین ریه و دستگاه تنفسی می شود. تعداد کمی از این دستگاه در ایران وجود دارد و به همین دلیل، با پیش بینی ابتلای مقامات بالا و روحانیون حکومتی دستور داده شده تا اطلاع ثانوی از این دستگاه استفاده نشود مگر برای مقامات و با دستور شورای عالی امنیت ملی! در حال حاضر بیمارستان بقیه الله سپاه را برای مقامات و روحانیون حکومتی در صورت ابتدا به «کرونا» آماده کرده اند.

زندانیان آسیب پذیرترین بخش جامعه در معرض ابتلا به بیماری کرونا
در حالی که گزارش‌ هایی از شیوع ویروس کرونا در برخی زندان ‌های ایران منتشر شده، وزارت بهداشت روز سه ‌شنبه اعلام کرد که تاکنون «گزارش خاصی» مبنی بر تشخیص قطعی بیماری ویروس کرونا «در زندان نداشتیم.»
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا،‌ کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران این موضوع را مطرح کرده است.
او گفت: «در مجموع تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی این بیماری در زندان نداشته ‌ایم، ولی این موضوع ناممکن هم نیست.»
اظهارات وی پس از آن مطرح می‌ شود که برخی خانواده ‌های زندانیان در نامه ‌ای خطاب به قوه قضاییه حکومت اسلامی، خواستار نجات فوری زندانیان از «خطر ویروس کرونا» از راه آزادی یا مرخصی آن ها شدند.
در این نامه آمده که آن ها این درخواست را پس از آن می‌ نویسند که «اخبار بسیار نگران ‌کننده ‌ای درباره انتشار ویروس کرونا در زندان ‌های کشور» شنیده ‌اند.
نویسندگان این نامه خود را «خانواده‌ زندانیان سیاسی بیانیه ۱۴ نفر، اسیر در زندان‌های مشهد و تهران و کاشان» معرفی کرده و عواقب «انتشار این بیماری خطرناک در میان زندانیان» را بر عهده قوه قضاییه دانسته ‌اند.
در روزهای اخیر در شبکه ‌های اجتماعی اخباری مبنی بر شیوع ویروس کرونا در برخی زندان ‌های ایران از جمله زندان اوین و زندان کرج منتشر شده بود.
در همین زمینه، علیرضا روشن که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را منتشر می‌کند، در صفحه توئیتر خود نوشت: «کرونا به زندانی مرکزی کرج رفته است. زندانیان ممنوع‌ الملاقات شده ‌اند. بند زندانیان سیاسی و عقیدتی را به دلیل نزدیکی به بهداری به قرنطینه مبتلایان تبدیل کرده ‌اند.»
گزارش ‌های متعدد در این سال ‌ها از وضعیت نامناسب بهداشتی زندان ‌ها و نیز تراکم جمعیت بالا در زندان ‌های ایران به نگرانی‌ از امکان شیوع کرونا در زندان‌ های ایران دامن زده است.
این در حالی است که اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‎ ها روز دوشنبه پنجم اسفند، اعلام کرد که قرار است بخشنامه ویژه ‎ای به‎ منظور حفاظت از زندان‎ های کشور مقابل شیوع ویروس کرونا تهیه و به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.
او توضیح بیش تری در این زمینه نداده و به جزئیات این ابلاغیه اشاره‌ ای نکرد.
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸، با بیان این که در حال حاضر ۲۲۰ هزار زندانی در کشور داریم، گفت: در تلاش هستیم تا تعداد زندانیان در سال آینده به ۱۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کند.

ایسنا، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ نوشت: رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: روزانه ۸ نفر به علت سوء  مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می دهند.
او افزود: کشور ما با داشتن ۲۴۰ هزار زندانی، رتبه نهم دنیا را از لحاظ تعداد کل زندانیان دارد که شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و این مقوله زندانی شدن بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق را ایجاد کرده است.
رستم‌ وندی با بیان این که ۶۰ درصد از زندانیان ما به دلیل جرائم مربوط به مواد مخدر و سرقت در زندان به سر می برند بیان کرد: خیّران ما باید در حوزه ازدواج ورود کنند و سازمان‌ های مردم نهاد فعالیت جدی‌ تری در این حوزه داشته باشند و اجازه ندهند مشکلات اقتصادی جوانان را تحت فشار قرار دهد و سقوط نرخ ازدواج در کشور را داشته باشیم.

پروازهای هواپیمایی ماهان به چین
بررسی‌ های رادیو فردا نشان می ‌دهد در روزهایی که مقام ‌های حکومت اسلامی ایران مدعی بودند پروازهای هواپیمایی ماهان به چین و بالعکس متوقف شده، این پروازها از تهران به چهار شهر چین مطابق برنامه از پیش تعیین‌ شده انجام شده است.
هواپیمایی ماهان روز پنجم اسفند در یک پست اینستاگرامی برای، به گفته این شرکت، «تنویر افکار عمومی» نوشته که آخرین پروازهایش به چین در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن انجام شده است.
به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین، دولت ایران روز ۱۱ بهمن اعلام کرد که پروازهای بین دو کشور متوقف شده است.
با این حال، بررسی ‌های رادیو فردا نشان می‌ دهد که شرکت هواپیمایی ماهان از ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند، همچنان به چهار شهر پکن، شانگهای، گوانجو و شنژن به صورت رفت‌وبرگشت پرواز داشته است.
این شرکت در این فاصله دست کم ۵۵ پرواز به صورت رفت ‌و برگشت با چین انجام داده است.
هواپیمایی ماهان در این دوره ۱۰ پرواز از فرودگاه امام خمینی به پکن و از پایتخت چین نیز ۸ پرواز به تهران انجام داده است.
شماره این پروازها که بر اساس نمودارهای وب سایت «فلایت رادار ۲۴» W578 و W579 است با اطلاعات پروازی شرکت ماهان در سایت انگلیسی آن، همخوانی دارد. این شرکت در سایت فارسی خود اطلاعات پروازی به مقصد چین را منتشر نکرده است.
در تمام این ۱۸ روز، پروازهای ماهان هر هفته غروب روزهای یک شنبه، سه‌ شنبه و جمعه از تهران انجام شده و بامداد روز بعد در فرودگاه پکن به زمین نشسته است. پروازهای ماهان از پکن نیز هنگام بامداد به وقت محلی انجام شده است.
هواپیماهای مورد استفاده در این مسیر نیز ایرباس ‌های مدل ۳۱۰ و ۳۴۳ بوده است.
هواپیمایی ماهان در فاصله روزهای ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند نیز از تهران به پرجمعیت‌ ترین شهر چین یعنی شانگهای، ۱۴ پرواز انجام داده که آخرین آن بامداد دوشنبه در فرودگاه این شهر به زمین نشسته است.
پروازها از مبدا شانگهای به فرودگاه امام خمینی تهران نیز ۱۲ مورد بوده که تمامی آن ها با هواپیماهای ایرباس انجام شده است.
تصویر زیر که از وب سایت «فلایت رادار ۲۴» به ‌دست آمده است، مسیر پرواز شماره W576 از شانگهای را نشان می‌ دهد که ساعت ۶ و ۲۴ دقیقه بامداد سه‌ شنبه با تاخیر در فرودگاه امام خمینی به زمین خواهد نشست.

شرکت هواپیمایی ماهان در این مدت نیز پنج پرواز از تهران به شنژن در جنوب چین انجام داده است. بر اساس گزارش وب سایت فلایت رادار ۲۴، پروازهای برگشت از این شهر به فرودگاه امام خمینی تهران نیز چهار مورد بوده است.
در این ۱۸ روز، پروازهای هواپیمایی ماهان از پایتخت ایران به گوانجو پنج مورد و پروازهای بالعکس نیز همین تعداد بوده است.

اعتراض تشکل های دانشجویی و کارگری
شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور از اظهارات حسن روحانی در مورد ادامه فعالیت های عادی با وجود گسترش ویروس کرونا انتقاد کرده و از دانشجویان خواسته است در صورت عدم تعطیلی دانشگاه ها، خود مراکز آموزشی و خوابگاه ها را تا پایان سال ترک کنند. شصت و یک شورای صنفی دانشجویی این فراخوان را امضاء کرده اند.

چند تشکل کارگری در بیانیه مشترک ضمن انتقاد به نحوه عملکرد حکومت و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه خواستار گسترش اعتراضات شدند تا حکومت را وادار کنند وسایل استاندارد پیش گیری از ابتلا به ویروس کرونا را به طور رایگان در اختیار همگان قرار دهند و مبتلایان را به طور کامل و با هزینه دولت درمان کنند.

توصیه های دکتر بروس آیلوارد، رهبر تیم مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین
دکتر بروس آیلوارد، رهبر تیم مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین، می ‌گوید باید خیلی سریع در قبال شیوع ویروس کرونای جدید واکنش نشان داد. او با ارائه تجربیات چین، پیشنهادهایی را نیز ارائه کرده ‌است.
دکتر آیلوارد تاکید کرده که کشورهای جهان برای یک همه ‌گیری گسترده و پاندمی «آمادگی ندارند» و در شرایط فعلی هیچ تاخیری برای مقابله با ویروس جدید جایز نیست.
این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در صدر تیمی ۲۵ نفره از چین بازگشته و با خبرنگاران دیدار کرده است.
او تاکید کرده جهان آماده همه ‌گیری گسترده نیست: «این یک اپیدمی سریع در نقاط مختلف است، که ما برای مقابله با آن باید خیلی فوری وارد عمل شویم تا جلوی پاندمی را بگیریم.»
او می ‌گوید همه کشورها باید آماده باشند تا اقداماتی را در سطح وسیع انجام دهند. با این حال رهبر تیم مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین برخی اقدامات اولیه و بنیادین که در چین مورد استفاده قرار گرفته ‌اند را در دیگر کشورها محتمل و ممکن می ‌داند. اقداماتی که می ‌تواند از سرعت شیوع ویروس بکاهد تا پژوهش گران نیز فرصت بیش تری برای مطالعه آن پیدا کنند.
دکتر آیلوارد می‌ گوید «صدها هزار نفر از مردم چین مبتلا به کووید-۱۹ نشدند، چرا که چین واکنش شدیدی نشان داد.»
او افزوده برخی از این تکنیک ‌ها قدیمی بودند ولی کمی نوآوری در آن‌ ها شده بود: «در سطحی که تا کنون دیده نشده است.»
«طی ۳۰ سالی که من مشغول کار هستم، هرگز چیزی شبیه این را ندیده ‌ام، و نه حتی مطمئن بودم که ممکن است جواب بدهد.» به گفته بروس آیلوارد نیازی نیست تا تمامی یک کشور را محصور و قفل کرد، اما جدا کردن بیماران از جامعه و افرادی که بیمار نیستند، موثر است.
در شهری نسبتا شلوغ در روزهای معمولی مانند ووهان، مرکز اصلی شیوع ویروس کرونای جدید، همه‌ چیز بیش تر از یک ماه است تحت قرنطینه ‌ای شدید قرار دارد، اما در دیگر شهرهای چین، بسته به شمار بیماران، اقدامات و تمهیدات دیگری پی گرفته شده است.
آیلوارد خود گفته ووهان مانند «شهر ارواح است. ولی پشت هر پنجره و در هر آپارتمانی مردمی حضور دارند که با واکنش ‌ها و اقدامات همکاری کرده‌ اند.»
او افزوده هزاران نفر از امدادگران و تیم‌ های پزشکی داوطلبانه برای کمک به مردم راهی ووهان شده‌ اند. به گفته این مقام بین ‌المللی، مقام‌ های چینی خانه به خانه گشته‌ اند تا موارد مشکوک و موارد ابتلا را پیدا کنند.
اما این تنها امدادگران و تیم ‌های پزشکی نیستند، بلکه تمامی مردم، به هر کار و پیشه ‌ای که مشغول هستند، تلاش کرده ‌اند تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند و طور دیگری عمل کنند تا در راستای واکنش‌ ها به شیوع ویروس باشد.
او افزوده لازم است تا تخت ‌های بیمارستانی و دستگاه ‌های اکسیژن ‌رسانی و تنفسی را آماده کرد و امدادگران را به خدمت گرفت: «این راهی ‌ست که به آن فکر شده؛ باید دنبال همه تماس‌ های ( فرد مبتلا با دیگران) بود. باید مطمئن بود که می ‌شود آن ها را در یک جای جدا، و زنده نگه داشت، تا خوب شوند. و این راهی‌ ست که باید ملکه ذهن شود.»
دکتر آیلوارد افزوده «یادتان نرود که لازم نیست دنبال تک ‌تک موارد تماس بود، چون چنین چیزی ممکن نیست. باید به ‌اندازه کافی جست‌ و جو کرد و پیدا کرد تا زنجیره اصلی انتقال شکسته شود، تا از سرعت شیوع کاست و آن را تحت کنترل درآورد.»
رهبر تیم مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین، تاکید کرده هم چنان یکی از مهم ‌ترین راه ‌های پیش گیری شستن دست ‌ها به طور مرتب، دست نزدن به صورت و تمیز نگه ‌داشتن دست ‌ها تا حد ممکن است: «این را به دوستان خودتان هم بگویید!»
به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت به خاطر تمامی این اقدامات است که شمار موارد ابتلا در چین کاهش پیدا کرده ‌است.
البته ابتلا به ویروس کرونا در چین، هم چنان ادامه دارد و شهر ووهان و شهروندان آن نیز هم چنان با قوانین و مقررات سختی دست به گریبان هستند. با این حال شمار تلفات در چین در روز سه‌ شنبه به کم‌ ترین میزان طی سه هفته اخیر رسید و شمار موارد ابتلا در خارج از استان هوبی نیز تنها پنج نفر بود.

بیماری های واگیردار در طول تاریخ
کرونا اولین مورد تهدید سلامت جهانی نیست و آخرین مورد نیز نخواهد بود.
طاعون ژوستینین
شیوع طاعون در امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و امپراتوری ساسانی که در سال های ۵۴۱ یا ۵۴۲ پس از میلاد مسیح آغاز شد تا دو قرن ادامه یافت. این بیماری همه گیر در این مدت جان دست‌کم ۲۵ میلیون نفر را در گرفت. این رقم معادل ۱۳ تا ۲۶ درصد جمعیت جهان در آن زمان بود.
تخمین زده می شود که طاعون ژوستینین جمعیت قاره اروپا را ظرف تنها ۱۲ ماه به نصف کاهش داد.
این بیماری همه گیر در زمان اوج شیوع خود روزانه جان پنج هزار نفر را می گرفت.
طاعون ژوستینین، هم چنین باعث شد که ۴۰ درصد از جمعیت شهر قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

شیوع دوباره طاعون که این بار به طاعون سیاه یا «مرگ سیاه» مشهور شد از سال ۱۳۳۴ میلادی آغاز شد. این بیماری همه گیر که در اروپا، آفریقا و آسیا شیوع یافت بین ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون کشته بر جای گذاشت.
موش ها نقش مهمی در انتقال این بیماری و شیوع آن داشتند.

بیماری طاعون سیاه ابتدا همانند ویروس جدید کرونا در استان هوبی چین شیوع یافت. پس از شیوع این بیماری در استان هوبی در سال ۱۳۳۴ این بیماری به سرعت به استان های دیگر چین سرایت کرد. تاتارها در سال ۱۳۴۶ میلادی طاعون سیاه را به اروپای شرقی منتقل کردند.
تخمین زده می شود که بین ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت اروپا به دلیل ابتلا به طاعون سیاه تلف شدند.
آنفلوانزای اسپانیایی
شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز شد. از این بیماری به عنوان یکی از مرگ بارترین بیماری ‌های همه گیر تاریخ یاد می شود. آنفلوانزای اسپانیایی در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و حتی قطب شمال و برخی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام فراگیر شد.
بیش از نیم میلیارد نفر به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شدند که از این تعداد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.
یکی از تفاوت های آنفلوانزای اسپانیایی با آنفلوانزاهای قبلی این بود که بسیاری از مبتلایان بزرگ سال و جوان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در آنفلوانزاهای قبلی اغلب افراد مسن و کودکان کشته می شدند.
شیوع این بیماری همه گیر تا ماه دسامبر سال ۱۹۲۰ ادامه یافت.
آنفلوانزای آسیایی
شیوع ویروس آنفلوانزای آسیایی که در سال ۱۹۵۶ میلادی آغاز شد در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا جان دو میلیون نفر را گرفت. نزدیک به ۷۰ هزار نفر از قربانیان آمریکایی بودند.
تخمین زده می شود که در مجموع بین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد نفر تا سال ۱۹۵۸ به این بیماری مبتلا شدند. اغلب قربانیان افراد مسن بودند. ویروس آنفلوانزای آسیایی نوعی از آنفلوانزای پرندگان بود.
شیوع «اچ آی وی»، ایدز
«اچ آی وی» به عنوان ویروسی که عامل بیماری ایدز است اولین بار در سال ۱۹۷۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد. شیوع ای ویروس از سال ۱۹۸۱ تاکنون جان ۳۶ میلیون نفر را گرفته است.
تخمین زده می شود که هم اکنون حدود ۳۸ میلیون نفر در جهان به «اچ آی وی» مبتلا هستند. پیشرفت های پزشکی باعث شده که امید به زندگی مبتلایان به این ویروس اکنون با مصرف دارو به اندازه افراد عادی است. این در حالی است که مبتلایان در کشورهای توسعه نیافته به دلیل هزینه بالا هم چنان برای دسترسی به داروها با مشکل رو به رو هستند. در همین راستا در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۷۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند.
دوره اوج ابتلا به «اچ آی وی» در فاصله بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ بود.
آنفلوانزای خوکی
شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ از مکزیک آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۰ ادامه یافت. نتیجه یک تحقیق دانشمندان که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان می دهد که بین ۱۱ تا ۲۱ درصد جمعیت جهان به این ویروس مبتلا شدند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باور هستند که حدود ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مبتلایان در سطح جهان جان خود را از دست دادند.
سازمان جهانی بهداشت در نوامبر سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که موارد ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی در ۱۹۹ کشور یا منطقه جهان گزارش شده است.
آنفلوانزای خوکی H1N1 در سال ۲۰۰۹ میلادی و ابولاو زیکا
درباره شیوع آنفلوانزای خوکی H1N1 در سال ۲۰۰۹ میلادی و ابولاو زیکا نیز سازمان بهداشت جهانی در برابر یک بحران بزرگ قرار گرفت. از زمان شروع اپیدمی ابولا در غرب افریقا بین سال ‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ هزاران نفر جان خود را از دست داده و به گفته برخی از پژوهش گران هیچ نشانه‌ ای از متوقف شدن آن دیده نمی‌ شود.
بسیاری از دانشمندان در مراکز تحقیقاتی، صراحتا گفته ‌اند که عامل اغلب بیماری ‌های عفونی جدید، حیوانات وحشی هستند. هم سارس از گربه به خفاش و سپس به انسان سرایت کرده و هم ابولا آن گونه که دانشمندان می ‌گویند احتمالا از خفاش میوه‌ خوار به انسان منتقل شده است. اما آیا اپیدمی چنین بیماری‌ هایی قابل مهار و کنترل است؟
ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی تا زمان مهار اپیدمی کرونا در چین و تعطیلی بازار ماهی ‌فروشان ووهان، تصاویر پزشکان و پرستاران پوشیده در لباس‌ های حفاظتی مخصوص و ماسک، مایه وحشت و هراس عمومی شده و چهره بسیاری از نقاط جهان را ترسناک کرده است. با این وجود، امروز دانش پزشکی در مقایسه با قرون گذشته پیشرفت ‌های قابل ‌توجهی کرده است. گرچه ترس و وحشت عمومی از کرونا تا حد زیادی یادآور شیوع وبا و سل در قرن ۱۹ میلادی است اما علم پزشکی آن زمان حتی نمی‌ دانست عامل این بیماری‌ ها چیست، چه برسد به آن که بخواهد راهی برای مقابله با آن پیدا کند.
بیماری سل که امروزه با روش ‌های پزشکی مدرن درمان می ‌شود، زمانی یکی از مرگ بارترین بیماری ها و به گواه تاریخ، عامل یک پنجم مرگ و میرها در اروپا بود. در سال ۱۸۸۲ که رابرت کخ اعلام کرد عامل بیماری سل را یافته، فقط علت بروز بیماری برای پزشکان مشخص شد و این مسئله را حل کرد که دقیقا چه چیزی را باید درمان کنند.
هرچند در آن زمان هنوز سازمان بهداشت جهانی وجود نداشت (این سازمان در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد) و یک نهاد منسجم بین ‌المللی برای مقابله با چنین بحران ‌هایی که بهداشت جهانی را تهدید می ‌کند، در کار نبود. تنها چیزی که شبیه به سازمان بهداشت جهانی عمل می‌ کرد، کنگره‌ های بین المللی پزشکی بود.

نظر متخصصان درباره ویروس کرونا
به گفته متخصصان، کروناویروس ‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ ها هستند که می ‌توانند باعث بروز بیماری ‌هایی از سرماخوردگی معمولی تا عفونت ‌‌های جدی ‌تر ریوی مانند مانند برونشیت، ذات ‌الریه یا سندروم حاد تنفسی شدید یا همان بیماری سارز شوند.
ویروس جدید کرونا، ابتدا علایمی مشابه با سرماخوردگی و آنفولزا داشت اما در مراحل بعدی موجب عفونت ریوی و مشکلات تنفسی جدی ‌تری شد. آن چه که در بیش تر بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید دیده شده عفونت هردو ریه به شکل ذات‌الریه است.
ابتلا به ویروس کرونا شبیه به آنفلوانزا و سایر عفونت ‌های تنفسی است و می ‌تواند شامل سمپتوم‌ های زیر باشد:
تب؛ سردرد و گلودرد؛ سرفه، مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس و درد جداره سینه هنگام نفس کشیدن.
ویروس کرونای جدید می ‌تواند به عفونت ریوی در هردو ریه و یا ذات ‌الریه، از کار افتادن کلیه، و در برخی موارد، مرگ بیانجامد. شدت بیماری در افراد سال خورده، کسانی که بیماری قلبی، کبدی، کلیوی و ایمنی دارند بیش تر،‌ و احتمال فوت هم بیش تر است.
ویروس‌ های کرونا بیش تر از شخص به شخص از طریق تماس نزدیک منتقل می‌ شوند. برای مثال در خانه، محل کار یا مرکز مراقبت بهداشت اگر فردی باشد که به ویروس کرونا مبتلاست و شما با او تماس داشته باشید، احتمال ابتلای شما به ویروس بالاتر می ‌رود.
اگر از ماسک‌ های جراحی استفاده می ‌کنید بدانید که بعد از دو ساعت آن ها کاملا به درد نخور خواهند شد و باید ماسک جدید استفاده کنید.
با این که تصور می ‌شود انتقال ویروس ابتدا از حیوان به انسان بوده اکنون ویروس بیش تر از فرد به فرد گسترش می ‌یابد و احتمال انتقال آن از انسان به انسان بیش تر است.
دانشمندان هم چنان در حال بررسی ویروس جدید کرونا و علائم ابتلا به آن هستند. با این حال نتیجه تحقیق هایی که تاکنون انجام شده است نشان می دهد که نشانه های اصلی ابتلا به این ویروس تب، سرفه و تنگی نفس است. تاکنون تنها پنج درصد بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا از گلودرد و آبریزش بینی شکایت کرده اند. این در حالی است که حالت تهوع، اسهال و استفراغ در تنها یک تا دو درصد مبتلایان به ویروس جدید کرونا مشاهده شده است.

تازه ترین گزارش کمیته ملی بهداشت و سلامت چین
کمیته ملی بهداشت و سلامت چین بامداد چهارشنبه ٢۶ فوریه، اعلام کرد که این کشور روز سه شنبه ۴٠۶ مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد.
کمیته مزبور افزود: با احتساب این ۴٠۶ مورد، تعداد افراد مبتلا در چین به ٧٨٠۶۴ نفر رسیده است.
کمیته ملی بهداشت و سلامت چین با اعلام مرگ ۵٢ نفر از مبتلایان به کرونا در روز سه شنبه تصریح کرد: تعداد فوتی ها تا پایان سه شنبه به ٢٧١۵ نفر رسیده است.
دولت چین در ٣١ دسامبر گذشته به سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع بیماری کرونا در شهر ووهان استان هوبی هشدار داد. در پی این هشدار دولت چین بود که این ویروس به سرعت در دیگر کشورهای مختلف جهان گسترش یافته است.
دولت چین پیش تر اعلام کرده بود که بیش از ٩٠ درصد از قربانیان این کشور در شهر ووهان مرکز استان هوبی جان باخته ‌اند. در استان ١٠٨ میلیون نفری هوبی هنوز بسیاری از مناطق و راه‌ها در وضعیت مشابه قرنطینه قرار دارد.
هم زمان گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در دیگر کشورهای جهان است؛ موارد ابتلا به این بیماری دست‌کم در بیش از ٣٠ کشور دیگر به ثبت رسیده است.

جمع بندی
جهان با بیماری ‌های واگیردار زیادی سروکار داشته است. هراس از شیوع بیماری هایی چون جنون گاوی، آنفولانزای مرغی، آنفولانزای خوکی، سارس و ابولا و زیکا از یاد نرفته است. اکنون کرونا در سراسر جهان موجی از وحشت به راه انداخته است.
از زمان گزارش وضعیت «ووهان» در آخرین روز سال ۲۰۱۹ به سازمان بهداشت جهانی، بیست روز طول کشید تا مقامات چینی تایید کنند که این بیماری از انسان به انسان انتقال می ‌یابد. مسدله‌ ای که انگشت اتهام را متوجه دولت چین کرده و باعث شده بسیاری پکن را به پنهان کاری و سهل ‌انگاری در مقابله با این بیماری متهم کنند. اتهامی که دولت چین پیش تر نیز در جریان شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ با آن مواجه بود. با شیوع ویروس کرونا، انتشار اطلاعات غلط و شایعات و تئوری توطئه در شبکه ‌های اجتماعی رونق گرفته است.
از زمان کشف عامل بیماری سل تا معرفی یک داروی پیشنهادی در کنگره بین‌ المللی پزشکی در آلمان، هشت سال طول کشید. دارویی که حتی اثربخشی آن هم مشخص نبود و دردسرهای بسیاری برای دکتر کخ به دنبال داشت. در دهه‌های اخیر اما پیشرفت علم ژنتیک و کشف ساختار DNA امید به سرعت عمل محققان در مقابله با تهدیدات فوری سلامت جهانی را بیش تر کرده است. حال باید دید که تمهیدات سازمان بهداشت جهانی و تلاش دانشمندان برای مهار و کنترل کرونا چه قدر زمان می ‌برد و چه قدر موفق خواهد بود. از چند هفته تا چند ماه زمان پیش‌ بینی شده برای کشف واکسن علیه کرونا، تفاوت زیاد است و پیش‌ بینی آینده را دشوار کرده است.
یکی از چالش‌هایی که اکنون دانشمندان با آن رو به ‌رو هستند پیش بینی زمان اوج شیوع این ویروس است. دانشمندان چینی تخمین می زنند که شمار مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا تا ۱۰ روز دیگر به حداکثر میزان خود خواهد رسید و پس از آن روندی نزولی در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که از نظر گروهی دیگر از دانشمندان این فرضیه بسیار خوش ‌بینانه به نظر می ‌رسد.
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه افزایش شمار مبتلایان در ایران، ایتالیا و کره جنوبی را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد.
به غیر از چین، جایی که این ویروس برای اولین بار در ماه دسامبر شناسایی شد، ایران بیش ترین تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا را ثبت کرده است.
در شرایطی که حکومت اسلامی آدم کش و ریاکار و ٢٠ درصدی، کم ترین اهمیتی به جان و سلامتی شهروندان نمی دهد طبیعتا باید خود مردم به فکر سلامتی خود و جامعه باشند. اکنون اعتصاب عمومی در همه صنایع کوچک و بزرگ کشور، دانشگاه ها، مدارس، ادارات، سرباز خانه ها، زندان ها و تشکیل شوراهای امدادرسانی محلات، تنها راهی ست که در مقابل شهروندان جامعه ما قرار دارد. جامعه ایران برای رهایی از این همه فجایع مختلف، نخست باید با حکومت اسلامی تعیین تکلیف کند تا مردم بتوانند سرنوشت خود و جامعه شان را به دست خویش رقم بزنند. چرا که حکومت اسلامی ایران، از هر ویروسی خطرناک تر و کشنده تر است!
چهارشنبه هفدهم اسفند ١٣٩٨ – بیست و ششم فوریه ٢٠٢٠

ضمیمه:
سازمان بهداشت جهانی چند هفته پس از شیوع ویروس کرونا که با نام جدید «کووید-۱۹» شناخته می شود پروژه‌ ای برای مقابله با شایعاتی که در اینترنت پخش می شود راه ‌اندازی کرد. این سازمان از این طریق، اطلاعات درست را سریع در اختیار مردم قرار می ‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی با گوگل، فیس بوک، تیک تاک و توییترهمکاری می کند تا از شایعه‌پراکنی در مورد ویروس «کووید-۱۹» یا کرونا پیشگیری شود.
این سازمان، اطلاعات صحیح را با گرافیک ‌های آبی رنگ در حساب اینستاگرام خود به اشتراک می گذارد.
برخی از شایعاتی که سازمان بهداشت جهانی به آن ها پاسخ داده است از این قرار هستند:
آیا ویروس از حیوانات خانگی منتقل می شود؟
تاکنون، اثباتی برای این که ویروس از حیوانات خانگی به انسان منتقل می شود پیدا نشده است. با این حال سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند پس از تماس با حیوانات خانگی، دست ‌ها را با صابون بشویید تا از باکتری‌ های «ای کولای» (E.Coli) و سالمونلا که از حیوان به انسان منتقل می شود پیش گیری شود.
آیا تنها افراد مسن باید مراقب باشند؟
خیر. افراد از هر سنی می توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند. اما افراد مسن و کسانی که سابقه بیماری‌ هایی از جمله دیابت، بیماری ‌های قلبی، و آسم دارند در صورت ابتلا به این ویروس در مقابل خطرات آن آسیب ‌پذیرتر هستند.
آیا مصرف آنتی بیوتیک تاثیری دارد؟
آنتی بیوتیک نمی تواند از شما در برابر ویروس حفاظت کند. اما به افراد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان آنتی بیوتیک می دهند تا از عفونت‌ های باکتریایی پیش گیری شود.
واکسن چه طور؟
واکسن‌ های ضد آنفولانزا و یا سینه پهلو از شما در برابر ویروی کرونا محافظت نمی کنند چرا که این ویروس جدید است و باید واکسنی مخصوص خودش طراحی شود. اما سازمان بهداشت جهانی واکسن ‌های مقابله با بیماری ‌های ریوی از جمله واکسن سه ‌گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه، و یا واکسن سینه پهلو را برای حفظ سلامت توصیه می کند.
آیا تنفس در دود غلیظ می تواند ویروس را از بین ببرد؟
خیر. تنفس در دود خطرناک است و از گسترش ویروس کرونا پیشگیری نمیکند. دود ناشی از آتش ‌بازی شامل گازهای سمی است و چشمان، بینی، گلو، و ریه‌ ها را اذیت می کند.
می گویند مصرف سیر موثر است؟
مصرف سیر به دلیل اثر ضدباکتریایی آن برای سلامت مفید است؛ اما از ویروس کرونا پیش گیری نمی کند.
اگر روی پوست روغن کنجد بمالیم ویروس از بین می رود؟
استفاده از روغن کنجد در نابود کردن ویروس کرونا هیچ تاثیری ندارد. برخی از مواد شیمیایی – از جمله موادی که از مشتقات کلر گرفته می شود، حلال ‌های اتری، اتانول ۷۵ درصد، پراستیک اسید و کلوروفرم – ضدعفونی ‌کننده هستند و ویروس را بر سطوح اشیاء می ‌کشد. هرچند مالیدن این مواد بر روی پوست و یا استنشاق آن ها ضرر دارد.
آیا دریافت نامه یا بسته از چین خطرناک است؟
دریافت نامه و یا بسته از چین خطری ندارد؛ چرا که عمر ویروس کوتاه است و نمی تواند مدت طولانی بر سطح اشیاء باقی بماند.
شستشوی بینی با آب شور می تواند ویروس را هم بشوید؟
تاثیر شستشوی مداوم بینی با آب شور در پیش گیری از عفونت‌ های ریوی اثبات نشده است هر چند این کار می تواند در کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود سریع تر تأثیرگذار باشد.
غرغره کردن دهان ‌شویه چه طور؟
غرغره برخی از دهان ‌شویه‌ ها تنها می تواند برای دقایقی، بعضی از میکروب‌ های دهان را از بین ببرد؛ اما در محافظت از انسان در برابر ویروس کرونا تاثیری ندارد.
چه طور است زیر لامپ ماوراء بنفش بخوابیم؟
خیر. لامپ ‌های ماوراء بنفش تأثیری از از بین بردن ویروس کرونا ندارد و هرگز نباید دست ‌ها و پوست بدن را از این طریق ضدعفونی کرد.
۱. استفاده از دماسنج تا چه حد در تشخیص افراد آلوده به ویروس کرونا موثر است؟
استفاده از دماسنج یا اسکنر‌های تب‌سنج در تشخیص افرادی که در اثر این ویروس تب دارند موثر هستند؛ ولی نمی توانند آن هایی را که به این ویروس آلوده شده ولی هنوز تب ندارند را تشخیص دهند. چرا که حدود ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد که فرد مبتلا تب کند.
۲. آیا اسپری الکل یا کلر به تمام بدن می تواند ویروس کرونای جدید را از بین ببرد؟
خیر. اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن، نه تنها ویروس هایی را که از قبل وارد بدن یک فرد شده را نمی کشد، بلکه می تواند رنگ لباس را برده و برای غشاهای مخاطی (مثل چشم و دهان) مضر باشد. ولی با دنبال کردن توصیه های مناسب می توان از آن ها برای تمیز کردن سطوح استفاده کرد.
۳. آیا واکسن ذات‌الریه، شما را در برابر ویروس کرونای جدید محافظت می کند؟
خیر، واکسن های ذات الریه جلوی ابتلا به ویروس کرونا را نمی گیرند. این ویروس به قدری جدید و متفاوت است که به واکسن خاص خود نیاز دارد. هرچند واکسیناسیون برای جلوگیری از بیماری ‌های تنفسی برای حفظ سلامت یک فرد توصیه می شود.
۴. آیا داروهای خاصی برای پیش گیری یا معالجه ویروس کرونای جدیدی وجود دارد؟
نه، تا به امروز هیچ دارویی توصیه نشده است. ولی افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید، به خصوص افرادی که بیماری در آن ها شدت بیش تری دارد باید برای تسکین و کاهش علایم بیماری تحت مراقبت ‌های لازم قرار گیرند. برخی از درمان ‌های ویژه در دست بررسی هستند و مورد آزمایش‌ های بالینی قرار خواهند گرفت. سازمان بهداشت جهانی برای سرعت بخشیدن به پژوهش ‌ها و توسعه درمان ‌های لازم با یک طیف وسیع از شرکا دست به همکاری زده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.