نگرانی از وقوع کهریزک دوم در جمهوری اسلامی؛ یک کشته و یک مفقود در زندان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین‌کمان

از صبح امروز، خبرگزاری‌ها از تایید مرگ سینا قنبری، جوان ۲۳ ساله‌ای که در ناآرامی های اخیر در ایران بازداشت شده خبر می‌دهند و علت مرگ او، به گفته مقامات جمهوری اسلامی «خودکشی» اعلام شده است.

بخوانید:

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران در مورد دلیل مرگ سینا قنبری گفت که او «با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اوین، اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرده است».

محبی این خبر را امروز دوشنبه (۱۸ دی/۸ ژانویه) اعلام کرده و گفته است: «بلافاصله (پس از خودکشی) مراتب به دادستان اعلام شد و بازپرس دادسرای جنایی در محل زندان حضور یافت و از ماموران زندان و مطلعین تحقیق کرده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است».

این مقام مسئول در زندان‌های ایران، به دلیل، مکان یا زمان بازداشت آقای قنبری اشاره‌ای نکرده و نگفته است که سینا قنبری چطور خود را حلق‌آویز کرده است.

در جریان اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها دی ماه بیش از ۲۰ نفر کشته و دست کم ۱۷۰۰ نفر در نقاط مختلف ایران بازداشت شدند. بعضی از این افراد در جریان اعتراض‌ها بازداشت شدند و گروهی دیگر در محل زندگی‌ و با هجوم نیروهای امنیتی دستگیر شدند. تعدادی از این بازداشت‌شدگان از زندان آزاد شده‌اند، اما هنوز صدها نفر در بازداشت هستند.

اشکان آبسواران، مفقودالاثر در زندان

یکی دیگر از کسانی که سرنوشت او در جریان این بازداشت‌ها با ابهام روبرو شده اشکان آبسواران ۲۰ ساله است.

خانواده او می‌گویند که روز ۱۴ دی او با تلفن خودش با آنها تماس گرفته و اطلاع داده که بازداشت شده است. اما اکنون مادرش می‌گوید بعد از مراجعه به زندان اوین به او گفته‌اند که فرزندش مفقود است.

محمدصالح نیکبخت، وکلی دادگستری در تهران به بی‌بی‌سی گفته است بنا بر قانون آیین دادرسی کیفری متهم باید در اسرع وقت از موضوع و ادله اتهامی آگاه شود و دسترسی به وکیل داشته باشد. به گفته آقای نیکبخت مسئول جان زندانیان از لحظه‌ای دستگیری تا زمان تحویل به مقامات قضایی کسانی هستند که فرد را دستگیر کرده‌اند.

آقای نیکبخت می‌گوید در این مورد پرونده بازداشت شدگان آن طور که مقامات گفته‌اند نیروی انتظامی مسئول بازداشت بوده و اگراین طور باشد مسئولیت جان این افراد به عهده نیروی انتظامی است.

تکرار سناریوی کهریزک و هشتگ #کهریزک_دوم در شبکه‌های اجتماعی

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی از تکرار سناریوی کهریزک ابراز نگرانی کرده و خواهان اطلاع‌رسانی شفاف درباره بازداشت‌شدگان و دسترسی آنها به وکیل و رسیدگی به پرونده آنها در روند قضایی قانونی شده‌اند.

این کاربران‌ (عمدتا در توئیتر فارسی) با هشتگ #کهریزک_دوم نسبت به سرنوشت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر هشدار داده‌اند.

امروز محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشت: «به رئیس‌جمهور و مقامات امنیتی و قضایی هشدار می‌دهم از وقوع #کهریزک_دوم جلوگیری کنید.»

پیش از این، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه از تکرار حوادثی چون بازداشتگاه کهریزک ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارش ایسنا، خانم خداکرمی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بازداشت «تعداد زیادی از شهروندان تهرانی از جمله دانشجویان» گفته بود که «مردم با خاطره تلخی که از کهریزک و سرنوشت روح الامینی ها دارند، بسیار نگرانند».

وی گفت: «نگرانند که مبادا یک قاضی دیگر، یک نیروی خودسر دیگر و یا یک هم سلولی اراذل و اوباش اشتباه کند و خدای ناکرده اتفاقی غیر قابل بازگشت حادث شود».

در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعدادی از بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران فرستاده شدند و در آنجا چند نفر به دلیل ضرب و جرح و وضعیت نامناسب بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.

نگرانی از وقوع کهریزک دوم در جمهوری اسلامی؛ یک کشته و یک مفقود در زندان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.