نامه سر گشاده اقدام مشترک تشکل های مستقل زنان به سازمان کد پینگ

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در زیر، ترجمه فارسی ی نامه اعتراضی “اقدام مشترک تشکلهای مستقل زنان ایرانی” به عملکرد سازمان کدپینک (در آمریکا) درمورد ارتباط با مقامات رسمی حکومت جمهوری اسلامی را به اطلاع همگان می رسانیم.
۲۲ ژوئن سال ۲۰۲۲
ما، گروه‌ها و سازمان‌های مستقل زنان ایرانی در دیاسپورا، این نامه را در رابطه با دیدارها و تعاملات شما با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌کنیم. ملاقات اخیر شما[ 1] ( دیدار معاون رئیس جمهور با بانوان فعال صلح طلب ساکن آمریکا ) در مارس 2022 با هیئت رسمی دولت ایران در حاشیه کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد در زمانی صورت گرفت که در شهر مشهد، برای جلوگیری از ورود زنان به استادیوم برای تماشای مسابقه فوتبال، به آنان اسپری فلفل پاشیده شد.
دو سال پیش، ما گروه‌ها و سازمان‌های مستقل زنان ایرانی در اقدام جمعی گرد هم آمدیم تا صدای زنان ایرانی را برای دموکراسی، آزادی و عدالت جنسیتی بلند کنیم. این جمع ( اقدام مشترک)ارزش هایی چون صلح، برابری جنسیتی و عدالت را پذیرفته و بر این باور است که آینده ایران در دستان توده های زحمتکش و مردمی است که 43 سال تحت قوانین حکومت واپسگرا و ضد دمکراتیک ایران رنج کشیده اند. ما برای آزادی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای همه تلاش می کنیم و بر این باور هستیم ،که آزادی به شدت توسط جنگ، تهدید جنگ و نظامی گری به خطر می افتد.
ما در برابر خشونت، افراط گرایی مذهبی و نظامی گری می ایستیم و از صلح، عدالت اجتماعی و برابری جنسیتی برای ایران و کشورهایی که در آن زندگی می کنیم دفاع می کنیم. ما هویت «مستقل بودن» را به‌عنوان عدم وابستگی به هیچ‌یک از احزاب سیاسی ایرانی، دریافت نکردن بودجه ازدولت ها و عدم وابستگی به نهاد های دولتی تعریف و ادعا می‌کنیم. اقدام جمعی مراسمی به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن، 25 نوامبر، روز جهانی رفع خشونت علیه زنان، وبرنامه 16 روز فعالیت جهانی علیه خشونت جنسیتی را در سال 2021 برگزار کرده است.
ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران یک رژیم زن ستیز است و قانون اساسی ایران، به ویژه در مورد قوانین خانواده، از حقوق اساسی زنان ایرانی حمایت نمی کند. ما همچنین به مقاومت و مبارزه قهرمانانه زنان ایران در بیش از چهار دهه بسیار افتخار می کنیم. آنها همیشه حقیقت را به قدرت دولتی گفته اند ، به حرکت رو به جلو ادامه داده اند و هرگز در راه رسیدن به خواسته هایشان عقب نشینی نکرده اند.
بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر، [2]طی 5 سال گذشته 131 هزار کودک زیر 15 سال مجبور به ازدواج شده اند و 20 هزار و 187 مورد خشونت خانگی گزارش شده است. صد ها زن به دلیل قتل های ناموسی جان خود را از دست داده اند و کشور همچنان فاقد حمایت قانونی از قربانیان خشونت است. و طبق ماده 19 اعلامیه حقوق بشرآزادی زنان ایرانی بیش از چهار دهه است که با حجاب اجباری نقض شده است.
در تازه ترین گزارش عفو بین‌الملل که در سال 2021 منتشر شد، آمده است:[3] “هزاران نفر تنها به دلیل دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق انسانی خود بازجویی شدند، تحت تعقیب غیرعادلانه قرار گرفتند و/یا خودسرانه بازداشت شدند. صدها نفر به طور ناعادلانه در زندان هستند . نیروهای امنیتی به طور غیرقانونی از نیروی مرگبار و شلیک هوایی برای سرکوب اعتراضات استفاده کردند. زنان، دگرباشان جنسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی با تبعیض و خشونت ریشه‌دار مواجه هستند. مصوبات قانونی بیشتر حقوق جنسی و باروری یا حق عدم باروری، حق آزادی مذهب و عقیده و دسترسی به اینترنت را تضعیف کرده است. شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، گسترده و سیستماتیک ، از جمله محروم کردن زندانیان از مراقبت‌های پزشکی کافی، ادامه دارد ..مقامات نتوانستند دسترسی به موقع به واکسن های کووید-19و پخش عادلانه آن را تضمین کنند. مجازات‌های قضایی شلاق، قطع عضو و نابینا کردن و مجازات اعدام به عنوان یک سلاح سرکوب پس از محاکمه های ناعادلانه به صورت گسترده ای صادر شده اند. مصونیت سیستماتیک برای جنایات گذشته و جاری علیه بشریت مربوط به قتل عام زندانیان در سال 1988 و سایر جنایات تحت قوانین بین المللی حاکم است .
ما رابطه کد پینک با دولت ایران را زیر سوال می بریم، در کشوری که هزاران ایرانی جرات گرفتن موضع علیه دولت را در داخل ایران دارند. به عنوان یک فمینیست و یک سازمان صلح مردمی تحت رهبری زنان، از شما می‌خواهیم با زنان که در هر سنی در خط مقدم همه گروه‌های جامعه مدنی هستند، تظاهرات می‌کنند و دولت را در قبال بسیاری از مسائل ازجمله تبعیض های جنسیتی، زنانه شدن فقر، عدم مشارکت اقتصادی و سیاسی پاسخگو می‌دانند، اعلام همبستگی کنید.
ما کد پینک را به عنوان یک سازمان صلح تحت رهبری زنان، برای تعامل با نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران، که یکی از کشورهای نظامی‌گرا در منطقه است، زیر سوال می‌بریم.
به گفته مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک[4] هیچ دولتی به اندازه ایران در درگیری های منطقه ای در عصر جدید فعال یا موثر نبوده است. کل هزینه‌های اقتصاد ایران برای فعالیت‌هایش در سوریه، عراق و یمن 16 میلیارد دلار (12 میلیارد پوند) است .البته حزب‌الله لبنان سالانه 700 میلیون دلار از ایران دریافت می‌کند. اخیراً در 25 آوریل 2022، در[5] گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم آمده است: «در سال 2021 بودجه نظامی ایران برای اولین بار در چهار سال گذشته افزایش یافت. 24.6 میلیارد دلار بودجه برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 2021 به رشد 14 درصدی در مقایسه با سال 2020 ادامه داد و 34 درصد از کل هزینه های نظامی ایران را به خود اختصاص داد.[5]
همانطور که هدف کد پینک این است که “دلارهای مالیاتی ما در امریکا را به مراقبت های بهداشتی، آموزشی، مشاغل سبز و سایر برنامه های تایید کننده زندگی هدایت کنیم.” ما نیز به عنوان فعالان و فمینیست های ایرانی الاصل برابری جنسیتی، احساسات مشابهی داریم. ما ترجیح می‌دهیم بودجه نظامی ایران از مشارکت فعال ایران در درگیری‌های منطقه‌ای حذف شود و در حمایت اجتماعی و اقتصادی از قشر های به حاشیه رانده شده و مردمی که رنج تحریم‌های اقتصادی را به دوش می‌کشند، به کودکان خیابانی، زنان مجرد و میلیون‌ها ایرانی سرمایه‌گذاری شود. در اردیبهشت 1391، یکی از نمایندگان مجلس فاش کرد: «حدود 9 میلیون خانواده ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند». اما رویه جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که اراده سیاسی برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم ایران وجود ندارد.
در پایان، ما به عنوان اقدام جمعی گروه ها و سازمان های مستقل زنان ایرانی، با تعدادی از مواضع شما از جمله تلاش برای برقراری صلح، ضدیت با نژادپرستی، نظامی گری و اشغال گری همسویی داریم، ولی به تعامل شما با حکومت زن ستیز و ضد دمکراتیک ایران معترضیم. از پاسخ شما به این نامه استقبال می کنیم.
انجمن زنان ایرانی دالاس
انجمن زنان ایرانی-آلمانی کلن
انجمن زنان پرتو
انجمن زنان مونترال
انجمن زنان ایرانی ایتالیا
انجمن با هم برای سلامتی زنان
استقلال و برابری پایدار زنان(W.I.S.E)
ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران ( ایکاوی)
ایکرو- سازمان حقوق زنان (IKWRO)
دایره زنان ایرانی برای همکاری جهانی (ICWIN)
زنان برای آزادی و برابری پایدار
سازمان رهایی زن
کمپین توقف قتل های ناموسی
کمیته زنان ضد سنگسار پاریس
کمیتهٔ زنان و مبارزه با تبعیض-همبستگی جمهوری‌ خواهان ایران
گروه اتحاد زنان چپ
گروه آیوین از شمال کالیفرنیا
گروه زنان ایرانی – فرانکفورت
گروه زنان در شمال کالیفرنیا
گروه مطالعات زنان ارونج کانتی
گروه نه به حجاب
زنان کنشگر ایرانی در تبعید- برلین
نهاد دگرباشان ماناو
فمینیسم روزمره
همایش زنان ایرانی – هانوفر

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.