نامه به وزیر امور خارجه سوئد در رابطه با دیدار با وزیر امور خارجه ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف قرار است روز های 20 و 21 آگوست  به سوئد آمده و برای گفتگو درباره یمن و  حفظ برجام با وزیر امور خارجه سوئد مارگوت والستروم و نمایندگان پارلمان سوئد و برخی نهادهای صلح بین المللی دیدار داشته باشد. 

شمار بسیاری از ایرانیان مقیم سوئد از سفر وزیر امور خارجه ایران به سوئد و این دیدارها  احساس نگرانی می کنند. از زمان ریاست جمهوری روحانی در ژوئن ۲۰۱٣ اوضاع حقوق بشر در ایران علی رغم وعده های انتخاباتی، بحرانی تر شده است. اعدام ها نه تنها متوقف نشده اند، بلکه به صورت چشمگیری افزایش یافته اند. زندانیان سیاسی همچنان در زندان بسر می برند و امید چندانی به آزادی آنها وجود ندارد. خبرنگاران و دگر اندیشان مرتبا دستگیر می شوند و حقوق شهروندی و حقوق بشر دائما نقض می گردد.

سرکوب حقوق زنان و اقلیت های اتنیکی و دینی و به ویژه دگراندیشان همچنان ادامه دارد و هیچ تغییر محسوسی در وضعیت آنان نیز صورت نگرفته است. 

احمد رضا جلالی پژوهشگر ایرانی تبار تبعه سوئد که به بهانه جاسوسی برای اسرائیل محکوم به اعدام شده است، همچنان در زندان بسر می برد و هر آن ممکن است حکم اعدام در باره او به اجرا درآید. 

بدتر از همه آن که جواد ظریف هربار تمام این حقایق را انکار کرده و تنها می کوشد سیاست های داخلی، منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی را توجیه کرده و تماما به دفاع از آن می پردازد.

 واقعیت این است که میلیاردها دلار از خزانه کشور صرف کمک های نظامی به کشورهای منطقه می شود تا نفوذ جهموری اسلامی را در منطقه افزایش دهد. امری که در کنار دیگر سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران به سهم خود تنش های منطقه ای و بین المللی را دامن زده و  خطر جنگ تازه ای  را در منطقه افزایش داده است. امری که بسیاری از ایرانیان و از جمله شهرندان سوئدی ایرانی تبار را نیز نگران کرده است. 

هم از این رو بسیاری از ایرانیان در داخل و خارج کشور نسبت به هر گفتگو و مذاکره ای که به امر تنش زدایی یاری رسانده و  راه صلح را در منطقه هموار سازد نظر مثبتی دارند. در عین حال بسیاری از ایرانیان مقیم سوئد نگران آنند که  مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در ایران در این مذاکرات به بهانه اهمیت  حفظ برجام و حل بحران هسته ای به حاشیه رانده شوند. روشن است که حل پایدار بحرانی هسته ای ایران و تلاش برای تنش زدایی و تامین و حفظ صلح در منطقه که بخش اعظمی از جهان آن را پیگیری می کنند، از اهمیت وافری برخوردار است. اما این امر نباید به در سایه قرار گرفتن نقص گسترده حقوق پایه ای بشر در ایران منجر شود.
ما بدین وسیله وزیر امور خارجه سوئد مارگوت والستروم را فرا می خوانیم در گفتگوی خود با وزیر امور خارجه ایران، خواست جهانی لغو اعدام ها و آزادی زندانیان سیاسی و پایان بخشیدن به نقض حقوق بشر را مورد توجه قرار دهند و بر آن پافشاری کنند. 

با درودهای دوستانه
مهرداد درویش پور از طرف جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران 19 آگوست 2019

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.