نادیده گرفتن عشق مردم به کوروش کبیر

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دوباره واکنش عمومی از طرف بخشی از مردم  در جامعه خودنمایی کرده است و متاسفانه دوباره مردم اهل کتاب اعم از نمایندگان دولت و قدرت و روشنفکران  و رسانه های شان به آن تاختند. اجازه دهید  قبل از آنکه به موج جدید علاقه مردم و جوانان به کوروش اشاره شود به ریشه تفاوت و تضادِ سلیقه عوام و سلیقه خواص نگاهی داشته باشیم.

قدیم ها دو نوع سلیقه در جهان وجود داشت. سلیقه اول متعلق به اشراف و دربارحکومتی بود که همراه و هماهنگ با مذهب از طریق کتابت ثبت و ماندگار می شد. نوع دوم از سلیقه ها متعلق بود به مزرعه و کوچه و خانه های مردم و معمولا از طریق نقل قول شفاهی سینه به سینه رواج پیدا می کرد و گاهی ماندگار می شد…

سلیقه اول فقط در دسترس یک گروه خاصِ درس خوانده و بالطبع متمول بود. اصل آن بر مکتب و آموزش بود و فن کلام و تصویر، قضاوت، فلسفه و دین از اجزای مهم آن بود.

اما سلیقه عوام بیشتر از همه متکی بود به تجربه های زندگی سخت و ناامن که به صورت ضرب المثل، حکایت و ترانه های محلی به بدبختی ها نظیر جنگ و  قحطی و خوشی های فصل درو می پرداخت.

سلیقه عوام ولی به مدد رشد تمدن و تکنولوژی، روز به روز گسترش بیشتری یافت. سلیقه عوام قبلا محدود به درون یک روستا یا قبیله بود. با رشد شهرنشینی و همه پیشرفت های صنعتی نظیر جاده اسفالت، قطار، کشتیرانی و البته روزنامه ملی و محلی،یک قدرت تاثیرگذار جدید به عنوان « سلیقه مردم » شکل گرفت.

این روزها به میمنت وجود رسانه های بسیار عمومی شده نظیر تلفن و اینترنت، برای اولین بار جمعیت عمومی هر جامعه ایی، قادر به ابراز وجود و نشان دادن حس و سلیقه خودش در تمام زمینه ها است.  قدرتی که روز به روز دولت ها و روشنفکران را وادار می سازد اصول ثابت و خدشه ناپذیر و مکتوب شده خودشان را کنار بگذارند و با سلیقه عوامِ جدید، تطبیق دهند.

عوام که اصطلاح کمابیش توهین کننده ای است به خاطر قدرت خرید اقتصادی اش این روزها می تواند نقش تعیین کننده ای در اقتصاد، فرهنگ و جامعه داشته باشد. عوام این روزها اگرکتاب نویسنده ها و همه هنرهای دیگر را نپسندند شانس بقای شان بسیار محدود می شود.

این روزها، عوام بیشتر از هر وقت دیگر نقش تعیین کننده در انتخاب سیاست مداران دارند. عوام حتما هم اشتباه می کنند همانطور که خواص در قرن های متمادی اشتباه می کردند. درست و غلط بودن واکنش عوام جدید، بی شک با سرعت تمام  تبدیل به تجربه هایی می شود که در حافظه قابل دسترس دنیای جدید می ماند و به سرعت هم تصحیح می شود چون عوام، تکیه شان به سود و نفعی است که با ذات جامعه بشری پیوند دارد نه اصول و مرام های گروه های متمول در طول تاریخ…

https://youtu.be/ooYN1rp61gY?t=1m44s

اتفاق اصلی که باید خیلی ها بپذیرند این است که عوام عصر جدید، با سرعت تمام با شعورتر می شوند و سلیقه عمومی شان نیز درست مثل خواص، مدام صیقل می خورد .

بیایید از این زوایه دید جدید به همهمه جدید « کوروش » یا « مرتضی پاشایی» و حتی در سطح جهانی به همهمه ترامپ که توانسته است خود را با نگرانی عوام همراه سازد بنگریم. بی شک قبل از ترامپ، خیلی ها از حس و سلیقه عوام استفاده کردند ولی، خیلی های شان در شکل گیری حس مردم نقش اصلی نداشتند.

هنوز عوام حرف اصلی را نمی زنند وهنوز می توانند توسط نمایندگان قدرت و روشنفکران هر جامعه تحت تاثیر قرار بگیرند ولی قدرت شان به اندازه افزایش استاندارد زندگی و شعورِ قابل دسترسی که در اینترنت پیدا کرده اند در حال افزایش است. عوام جدید سلیقه های شان نیز مدام تحول می یابد و از خرافات و شگردهایی که گروه خواص در طول تاریخ، پیرامون شان ایجاد کرده اند فاصله می گیرند.

در تظاهرات اطراف آرامگاه کوروش، بسیاری از شعارهای رسمی القا شده بر جامعه مورد انتقاد قرار گرفت. جهل سال بر طبل بدی دوران قدیم ایران زدند ولی نسل هایی که در دامن تبلیغات انها بزرگ شده است دوباره رو به گذشته ایران اورده اند.
marde-rooz.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

2 پاسخ

  1. کوروش بزرگترین شخصیت تاریخ ایران بزرگترین شخصیت تاریخ باستان است.

  2. این مردم بیدارند. تو در خواب بودی و کارد را زدند در چشم و سر و صورت فرهنگ امیری . به جرم نامسلمانی کشتندش کارد را در فلبش زدند و او را کشتندش. حتما خانواده اش را از عزادری منع خواهند کرد. مردم بیدار ایران برای امام حسینی که مظهر حماقت است و فرزندان خورد سالش را حتا بچه شش ماهه با خود به جنگ می برد و هزار و سیصد سال پیش در یک ماجرای قدرت سیاسی کشته شده هر سال سیزده ماهش را توی سر خودشان می زنند اما برای فرهنگ امیری این شخص که گفته میشود در یزد و حومه ی این شهر به درستی و پاکی مشهور بوده و حتما به همین خاطر هم کشتندش عزاداری برایش حتما باید ممنوع باشد. در ضمن چرا سایت شما روی آدرسهای گویا نبود. برای همین است که من برای اولین بار با سایت شما آشنا می شود. آری کوروش شاید بتواند ایران را بعد از قرنها دوباره آزاد کند. امیدواریم این حیله ی روحانیون نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.