مهم‌ترین پیام نتایج انتخابات آمریکا حرکت هرچه بیش‌تر سرمایه‌داری جهانی به‌سوی بربریت و جنگ و خشونت است!(بخش دوم): بهرام رحمانی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

سیات‌ها و برنامه‌های ترامپ:

برنامه اقتصادی

دونالد ترامپ، برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵، برنامه‌های اقتصادی‌اش را اعلام کرد و از کاهش مالیات‌ها، رونق بخشیدن هرچه بیش‌تر به‌بازار کار و لغو بسیاری از آیین‌نامه‌ها و مقررات به‌گفته او «دست‌ و پاگیر» دولتی خبر داد.

دونالد ترامپ گفت: «هدف مهم من برای رونق بخشیدن به‌تولید و اقتصاد، کاستن از مقررات و آیین‌نامه‌های اضافی و غیرلازم دولتی است که همه ساله دو هزار میلیارد دلار برای آمریکا هزینه ایجاد می‌کند».

ترامپ که در کلوب اقتصادی دیترویت کلیات برنامه‌های دولت احتمالی خود در صورت راه‌یابی به‌کاخ سفید را تشریح می‌کرد و سخنانش بارها توسط معترضان قطع شد، تاکید کرد که پس از پیروزی و به‌محض در دست گرفتن دولت، با یک مهلت قانونی موقت، بسیاری از مقررات دولتی را متوقف خواهد کرد.

کاندیدای حزب جمهوری‌خواه وعده داد که علاوه بر کاهش مالیات‌های فردی و کمپانی‌ها، مقررات تازه‌ای را برای زوج‌هایی که فرزند خردسال دارند اعمال خواهد کرد تا هزینه‌های نگهداری کودکان آن‌ها تامین شود.

ترامپ گفت: «سیاست‌های دمکرات‌ها که از جانب هیلاری کلینتون هم پشتیبانی می‌شود، آسیب‌های فراوانی به‌جامعه صنعتی ایالت میشیگان وارد آورده و کمپین او، برخلاف برنامه‌های رقیب دمکرات، رو به‌آینده دارد».

حضور او در کلوب اقتصادی دیترویت، نخستین سخن‌رانی جدی او در زمینه ارائه برنامه‌های اقتصادی بود که از دیدگاه رای‌دهندگان آمریکایی، اساسی‌ترین موضوع مهم انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می‌شود.

او سرانجام یک تیم ۱۳ نفره را به‌عنوان مشاوران اقتصادی و مالی دولت احتمالی خود برگزید. خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از همکاران جمهوری‌خواه دونالد ترامپ می‌گوید که این کاندیدای میلیاردر، از این پس تلاش خود را بر مسائل اصلی مبارزات انتخاباتی متمرکز خواهد کرد و حضور او در دیترویت سرآغازی بر این تلاش‌ها بود.

دونالد ترامپ در زمینه مالیات‌ها پیشنهاد کرد که بالاترین میزان مالیات اشخاص را از نزدیک ۴۰ درصد به‌حداکثر ۳۳ درصد کاهش دهد.

او پیش‌تر گفته بود که میزان این مالیات ۲۵ درصد خواهد بود، پیشنهادی که بسیاری از کارشناسان آن را مورد انتقاد قرار داده و گفته بودند که درآمد دولت را به‌میزان زیادی پایین می‌آورد و صدها میلیارد دلار کسری بودجه به‌دنبال خواهد داشت.

ترامپ هم‌چنین برنامه کاهش مالیات شرکت‌ها به ۱۵ درصد را هم تکرار کرد. مالیات شرکت‌ها در آمریکا در حال حاضر ۳۵ درصد است. کارشناسان می‌گویند اگر برنامه ترامپ اجرا شود، درآمد مالیاتی دولت آمریکا در ده سال ۵۹۰۰ میلیارد دلار کم خواهد شد.

هیلاری کلینتون رقیب دمکرات ترامپ نیز که تا آن تاریخ در نظرخواهی‌های گوناگون با فاصله دو رقمی بر او پیشی گرفته است، برنامه‌های اقتصادی خود را در همین کلوب اقتصادی دیترویت ارائه کرد.

  قراردادهای تجاری

دونالد ترامپ در سخن‌رانی روز دوشنبه‌اش اشاره‌هایی هم به‌تغییراتی در پیمان‌های بازرگانی بین‌المللی و از آن جمله پیمان «نفتا» کرد که در سال ۱۹۹۴ میلادی بین آمریکا با همسایگان شمالی و جنوبی‌اش، کانادا و مکزیک، امضاء شد. ترامپ گفت که پیمان «نفتا» به‌قیمت هزاران فرصت شغلی در آمریکا تمام می‌شود.

ترامپ می‌گوید با تجارت مخالف نیست، اما به‌شرطی که به‌منافع صنایع آمریکایی لطمه نزند. او اکیدا با شراکت ترنس-پسیفیک مخالف است، و اعلام کرده اگر رییس‌جمهور شود، برای تغییر قراردادهای چون پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی‌(نفتا) مذاکره می‌کند و اگر خواسته‌های آمریکا برآورده نشود، از این پیمان‌ها خارج می‌شود.

در مورد قراردادهای تجاری بین‌المللی نیز رای‌دهندگان در دو قطب قرار داشتند. ۴۱ درصد هم‌چون ترامپ این قراردادها را منجر به‌از دست‌رفتن فرصت‌های شغلی در آمریکا می‌دانستند در حالی‌که ۳۹ درصد آن‌ها را شغل‌آفرین توصیف کردند. ۱۱ درصد نیز این قراردادها را بی‌تاثیر دانسته‌اند.

  سیاست خارجی

دونالد ترامپ از منتقدان حمله به‌عراق و دیگر عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه است، اما این ادعایش که از ابتدا با حمله به‌عراق مخالف بوده درست نیست. ترامپ خواهان رابطه نزدیک‌تر با روسیه و ولادیمیر پوتین است. هم‌چنین حامی برخورد سخت‌تر با داعش – تا جایی که گاه گفته آمریکا باید ده‌ها هزار نیروی زمینی به‌سوریه بفرستد. او معتقد است ناتو باید نقشی پررنگ‌تر در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه بازی کند. می‌گوید بار اصلی روی دوش آمریکا است و بقیه متحدان هم باید حاضر باشند هزینه امنیت‌ خودشان را بپردازند.

  مهاجران

شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گزارش داد که ۷۱ درصد رای‌دهندگان امروز خواهان بخشیدن فرصت به‌مهاجران غیرقانونی شاغل در آمریکا برای دریافت ویزا و کسب اقامت قانونی هستند. ۲۵ درصد نیز خواهان اخراج مهاجران غیرقانونی شدند.

سیاست ساختن دیوار در مرز با مکزیک نیز ۴۰ درصد موافق داشته درحالی‌که ۵۴ درصد مخالف آن بوده‌اند. ساختن دیوار یکی از مهم‌ترین سیاست‌های تبلیغاتی کمپین ترامپ از آغاز روند انتخابات بود.

دونالد ترامپ ادعا کرده برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، دیواری نفوذناپذیر بین ایالات متحده و مکزیک می‌کشد‌(دو کشور بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند). ترامپ پیش‌تر گفته بود ۱۱ میلیون مهاجر بدون مدارک اقامت را از آمریکا اخراج می‌کند، و جلوی ورود مسلمان‌ها را به‌طور کل می‌گیرد، اما از این دو ادعا عقب‌نشینی کرد.

  پناهنده‌ها

دونالد ترامپ می‌گوید سیاست پناهجوپذیری آمریکا، به‌خصوص از کشورهای مسلمان خاورمیانه، امنیت ملی این کشور را به‌خاطر می‌اندازد. او می‌گوید اسکان پناهنده‌ها باید تا زمانی که رویه‌هایی «بسیار سخت‌گیرانه» برای بررسی پناه‌جوها پیاده شود، متوقف شود. می‌گوید کشورهای خاورمیانه -‌که میلیون‌ها سوری و عراقی را پذیرفته‌اند‌- باید بیش از این به‌آن‌ها که از خشونت می‌گریزند کمک کنند.

  اشتغال

دونالد ترامپ می‌گوید ظرف ده سال ۲۵ میلیون شغل ایجاد می‌کند. او مدعی‌ست شغل‌هایی که باید در آمریکا ایجاد شود، به‌ویژه در تولید صنعتی، به‌کشورهای دیگر می‌رود. او اعلام کرده مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد پایین می‌آورد. می‌گوید با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، متعادل‌تر کردن تراز منفی تجارت خارجی، کاهش مالیات، و برداشتن برخی مقررات، شغل ایجاد می‌کند.

  سقط جنین

دونالد ترامپ، چند ماه پیش اعلام کرد سقط‌جنین باید غیرقانونی باشد، و زنانی که سقط می‌کنند «به‌نوعی مجازات» شوند. البته تیم انتخاباتی‌اش بلافاصله از این موضع عقب نشستند و گفتند نظر نامزد جمهوری‌خواه این است که هر ایالت برای خودش تصمیم بگیرد که این کار قانونی است یا نه. ترامپ می‌گوید سقط‌ جنین در موارد «تجاوز، زنای با محارم، و خطر جانی برای مادر» باید مجاز باشد.

  نگهداری از بچه‌ها

دونالد ترامپ برخلاف سنت جمهوری‌خواهان با شش هفته مرخصی زایمان برای مادران موافق است. رقمی که مادر هر هفته دریافت می‌کند معادل یارانه بیکاری خواهد بود. اما این شامل حال پدران نمی‌شود. ترامپ هم مثل کلینتون وارد جزئیات نشده و مشخص نیست بودجه این برنامه‌ها از کجا تامین خواهد شد.

  نظم و قانون

دونالد ترامپ می‌گوید: «ادب سیاسی» دست‌وپای پلیس و دیگر مراجع مجری قانون را برای برخورد با جرم و جنایت بسته. او معتقد است پلیس باید بتواند با مجرمان برخورد کند. می‌گوید پیش‌داوری پلیس بر مبنای رنگ و نژاد برای جلوگیری از حملات تروریستی در خاک آمریکا ضروری است.

  قوانین اسلحه

دونالد ترامپ، بعضی کشتارها را به گردن قوانین مربوط به‌اسلحه انداخته و گفته افراد مسلح می‌توانستند دخالت کنند و جان بی‌گناهان را نجات بدهند. او می‌گوید رقیبش می‌خواهد حق مالکیت سلاح را لغو کند.

  تغییرات اقلیمی

دونالد ترامپ درباره تغییرات اقلیمی رسما نظر نداده. روی وب‌سایتش در این‌باره چیزی نیست. او می‌گوید طرفدار آب و هوای پاک است، اما می‌خواهد بودجه سازمان حفاظت‌محیط ‌زیست آمریکا را کم کند. به‌باور او نسبت دادن تغییرات اقلیمی به‌بشر «حقه» است. او گفته پیمان پاریس و دیگر تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را «خنثی» می‌کند.

لابی‌گران

دونالد ترامپ می‌گوید برای محدود کردن لابی‌گرها اول باید «لابی‌گر» را تعریف کرد. در حال حاضر، هرکس کم‌تر از ۲۰ درصد از وقت کاری‌اش را صرف لابی کردن بکند، می‌تواند خودش را «مشاور» بنامد. ترامپ می‌گوید این راه فرار باید بسته شود. پیشنهادش این است که مقام‌های دولتی تا پنج سال پس از کنار رفتن از سمت‌شان اجازه پیوستن به‌شرکت‌های لابی‌گری نداشته باشند. او معتقد است این منع برای کسانی که برای دولت‌های خارجی کار می‌کرده‌اند، باید مادام‌العمر باشد.

  اظهارات رکیک و چندش‌آور ترامپ درباره زنان

زنان: نظرات جنجال‌برانگیز زیادی درباره زنان داشته است. کسانی که در برنامه تلویزیونی او کار می‌کردند او را متهم کرده‌اند که زنان را بر اساس ظاهرا آنان ارزش‌گذاری ‌می‌کرده است. ترامپ در یکی از اظهارنظرهایش گفته بود که ۳۰ سالگی «سن مطلوب» زنان است و زنان را باید در «۳۵ سالگی» کنار گذاشت.

ترامپ می‌گوید در صورت غیرقانونی شدن عمل سقط جنین در آمریکا پزشکان باید تنبیه شوند.

وب‌سایت واشنگتن پست، فیلمی از اظهارات خصوصی ترامپ را در کنار «بیلی بوش»، یکی از افراد خانواده بوش که یک مجری تلویزیونی بوده، منتشر کرد که در آن ترامپ اظهاراتی رکیک درباره زنان و رابطه خصوصی‌اش با برخی از زنان از جمله یک زن متاهل با آب و تاب نقل می‌کند.

این فیلم مربوط به‌سال ۲۰۰۵ است و در آن ترامپ توضیح می‌دهد که چگونه وقتی مردان در موقعیت ستاره بودن قرار می‌گیرند می‌توانند به‌راحتی با هر زنی که بخواهند رابطه جنسی برقرار کنند.

انتشار این اظهارات دو روز مانده به‌برگزاری دومین مناظره زنده تلویزیونی دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا، جنجالی گسترده به‌پا کرد. هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و رقیب اصلی انتخاباتی ترامپ در صفحه توییتر خود با وحشتناک توصیف کردن اظهارات ترامپ نوشته است نباید اجازه داد فردی که چنین سخن می‌گوید به‌کاخ سفید راه یابد.

در پاسخ دونالد ترامپ گفته است این اظهارات خصوصی بوده و مربوط به‌سال‌ها پیش است و از جمله اظهاراتی است که ممکن است در رختکن‌ها بین مردها ردوبدل شود.

او در عین حال با عذرخواهی از این‌که ممکن است عده‌ای از شنیدن این سخنان ناراحت شوند، گفته است از بیل کلینتون همسر رقیب انتخاباتی‌اش در زمین بازی گلف اظهاراتی به‌مراتب بدتر از این را شنیده است.

ترامپ با انتشار ویدئویی ۹۰ ثانیه‌ای درباره اظهاراتش گفته است این فیلم نشان‌دهنده شخصیت کامل او نیست. ترامپ گفت: من گفتم که اظهاراتم اشتباه بوده و از این بابت عذرمی خواهم .

ترامپ با حمله به‌زوج سیاسی بیل و هیلاری کلینتون گفته است: «من چیزهایی احمقانه به‌زبان آورده‌ام. اما تفاوت بزرگی بین حرف و عمل دیگر افراد وجود دارد. بیل کلینتون به‌طور عملی زنان را مورد آزار قرار داد و هیلاری کلینتون نیز به‌قربانیان خود حمله کرده و آن‌ها را مورد اذیت و آزار قرار داده است». او در خاتمه ویدئویش، گفته است در روزهای آینده به‌ویژه در مناظره دومش با هیلاری کلینتون در این باره بیش‌تر صحبت خواهد کرد.

در جبهه جمهوری‌خواهان نیز انتشار این اظهارات بازتاب‌هایی داشته است از جمله پل رایان رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته است از شنیدن این سخنان به‌شدت ناراحت شده است و کمپین انتخاباتی ترامپ باید کاری برای جبران این اشتباه انجام دهد. این چهره جمهوری‌خواه به‌عنوان یک راه‌کار پیشنهاد لغو کردن برنامه‌های انتخاباتی ترامپ و عدم حضور ترامپ در سخن‌رانی انتخاباتی خود در این روز را پیشنهاد کرده است. پس از انتقادهای گسترده از جانب جمهوری‌خواهان ترامپ مجبور شد در یک ویدئوی کوتاه ۹۰ ثانیه‌ای درباره اظهاراتش توضیح دهد.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز در واکنش، این اظهارات ترامپ درباره زنان را «نفرت‌انگیز و غیرقابل پذیرش تحت هر شرایطی» خوانده و تنها صدور یک بیانیه عذرخواهی از سوی ترامپ را برای جبران آن کافی ندانسته است. این فیلم، یک ماه مانده به‌انتخابات ۸ نوامبر منتشر شده بود.

ترامپ پیش از این‌که به‌دنبال آرزوی ریاست جمهوری آمریکا برود، پیشینه‌ای سرشار از بساز و بفروشی، خرید و تاسیس هتل، قمارخانه و کازینو، و ازدواج با زنان مدل دارد.

دونالد ترامپ، پیش از ورود به‌عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، بیش‌تر به‌عنوان یک میلیاردر فعال در حوزه املاک و مستغلات و یک شخصیت تلویزیونی، معروف بود، کسی که ثروتش در سال‌های اخیر براساس برخی تخمین‌ها به‌حدود ۵/۴ میلیارد دلار رسیده بود.

  ۱۷ اتهام جنسی و تعرض علیه ترامپ

نخستین همسر ترامپ مدعی شده که از سوی او پس از یک حمله خشونت‌بار مورد تعرض قرار گرفته است. به‌گفته سایت «دیلی بیست» او در یک مستند این ادعا را مطرح کرده است. البته پس از آغاز کارزار ترامپ ایوانا از ادعایش دوری کرد و دیگر به‌آن نپرداخت.

همزمان با آن که جو بایدن حرف‌های ترامپ درباره خودش را منزجرکننده خواند، خوب است نگاهی داشته باشیم به‌تمام زنانی که دونالد ترامپ را به‌سوء‌استفاده و آزار و اذیت جنسی علیه خودشان متهم کردند.

۱- جسیکا لیدز، ۱۹۸۰: او زنی ۷۴ ساله است و پیش‌تر در کار تجاری و بازرگانی بوده است و در منهتن زندگی می‌کند. او اخیرا به‌روزنامه «نیویورک تایمز» گفته است که از سوی ترامپ مورد تعرض جنسی در طول یک پرواز قرار گرفته است آن هم زمانی که ۳۸ سال داشته است. او توضیح داد که چگونه در کنار ترامپ در بخش فرست کلس نشسته بود و نامزد جمهوری‌خواهان او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده بود. این زن دست‌های ترامپ را به‌اختاپوس تشبیه کرده است.

۲- ایوانا ترامپ، ۱۹۸۹: نخستین همسر ترامپ مدعی شده که از سوی او پس از یک حمله خشونت‌بار مورد تعرض قرار گرفته است. به‌گفته سایت «دیلی بیست» او در یک مستند این ادعا را مطرح کرده است. البته پس از آغاز کارزار ترامپ ایوانا از ادعایش دوری کرد و دیگر به‌آن نپرداخت.

۳- کریستین اندرسون، اوایل دهه ۹۰ میلادی: کریستین اندرسون در حال حاضر ۴۶ ساله است و می‌گوید که این اتفاق سال‌ها پیش افتاده است. او در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» این موضوع را مطرح کرده است و می‌گوید که این حادثه در اوایل دهه ۹۰ میلادی  زمانی که او در اوایل بیست سالگی بود و به‌شغل مدلینگ علاقه داشت روی داد.

۴- جیل هارث، ۱۹۹۳: جیل هارث آرایشگر هنرمندان می‌گوید که ترامپ تلاش کرده بود در سال ۱۹۹۳ میلادی به‌او تجاوز کند. او در گفت‌وگو با روزنامه «گاردین» گفته که این حادثه در جریان دیدار او از قصر ترامپ در ژانویه آن سال روی داده است.

۵- وندلا کیرسبوم، ۱۹۹۳: او که پیش‌تر یک مدل بوده است در مصاحبه اختصاصی با دیلی‌میل اظهار کرد که دونالد ترامپ زمانی که در کنارش نشسته بود آن هم در ضیافتی در کاخ سفید دائما درباره زنان صحبت می‌کرده است. این مدل که اکنون ۴۹ سال دارد گفته است: «تمام چیزهایی که ترامپ می‌گفت مبتذل بودند. من دیگر نمی‌توانستم تمام شب به حرف‌های مهمل او گوش دهم و به‌او گفتم که می‌توانم به‌جای دیگری  بروم».

۶- لیزا بوین، ۱۹۹۶: او مدیرعامل یک شرکت مواد غذایی بوده و مدعی است که در تابستان سال ۱۹۹۶ میلادی صحنه‌ای را دیده که در آن ترامپ در حال آزار و اذیت زنان در یک رستوران بوده است. او می‌گوید این توهین‌آمیز ترین صحنه‌هایی بود که او دیده بود. او در گفت‌وگو با هافینگتون پست این موضوع را مطرح کرده بود. او گفته است که به‌همراه دوستش برای مهمانی ترامپ در منهتن دعوت شده بود.

۷- چهار نوجوان دختر شایسته آمریکایی، ۱۹۹۷: ماریا بیلادو و سه نفر دیگر در گفت‌وگو با سایت «بازفید» مدعی شده‌ند که ترامپ در حالی که آنان برهنه بودند پیش از مراسم وارد اتاق شده است. او می‌گوید به‌یاد داشت که به‌سرعت لباس خود را پوشید و گفت اوه خدای من یک مرد این‌جاست. ترامپ در آن زمان گفته است نگران نباشید خانم‌ها من پیش‌تر همه این‌ها را دیده‌ام.

۸- تمپل تاگارت از نامزدهای پیشین در رقابت دختر شایسته، ۱۹۹۷: او که دختر شایسته پیشین یوتا بوده است اوایل امسال در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شد که ترامپ او را زمانی که در مراسم مجللی حضور داشتند بوسیده است. او گفته است که این رفتار ترامپ به‌غایت نامناسب و جلف بوده است.

۹- کتی هلر، ۱۹۹۷: کتی هلر اکنون ۶۳ ساله است و مدعی شده است که ترامپ او را بدون اجازه در سال ۱۹۹۷ میلادی بوسیده است؛ زمانی که او در باشگاهی در فلوریدا در روز مادر شرکت کرده بود. او به‌گاردین گفته است: «در آن زمان دست من را کشید و من را بوسید». او می‌گوید که ترامپ عظیم‌الجثه و قوی بود. ترامپ این اتهام را رد کرده و طرح آن را با انگیزه انتقام‌گیری شخصی دانسته است و آن را در ارتباط با پرداخت حق عضویت خانواده‌اش در آن باشگاه خانوادگی قلمداد کرده است.

۱۰- بریجت سالیوان، دختر شایسته امریکایی، ۲۰۰۰: او در مصاحبه‌ای با سایت «بازفید» گفته است که ترامپ وارد اتاقی شد که در آن‌جا همه زنان برهنه بودند. ترامپ گفته بود که تنها می‌خواستم کمی شما را در آغوش بکشم.

۱۱- تاشا دیکسن، دختر شایسته، ۲۰۰۱: او به سی‌بی‌اس اوایل امسال گفته بود که اتفاقی مشابهی روی داد و زمانی که او نیمه برهنه بود ترامپ وارد اتاق شده بود.

۱۲- میندی مک گیلیوری، ۲۰۰۳: او به‌روزنامه «پالم بیچ پست» گفته است که زمانی که ۲۳ ساله بود دونالد او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

۱۳- لیندسی لوهان، ۲۰۰۴: در آن سال ترامپ در یک برنامه تلویزیونی درباره احساس‌اش به‌لیندسی لوهان بازیگر امریکایی گفت که در آن زمان یک نوجوان کم سن و سال بود و از علاقه خود به‌هم‌خوابگی با او گفت. در آن زمان لوهان ۱۸ ساله و ترامپ ۵۸ ساله بود.

۱۴- راشل کروکز، ۲۰۰۵: او دختری ۲۲ ساله بود که به‌عنوان منشی در شرکت املاک و مستغلات در برج ترامپ در منهتن کار می‌کرد. او می‌گوید که در سال ۲۰۰۵ میلادی ترامپ بدون اجازه او را در آسانسور بوسیده است. او در مصاحبه با نیویورک تایمز می‌گوید که هنوز هم از این موضوع ناراحت است. او می‌گوید این حادثه پس از احوالپرسی او با ترامپ و دست دادن با او روی داد و ترامپ مانع از خروج او از آسانسور شد.

۱۵- ناتاشا استونیوف،‌ ۲۰۰۵: او می‌گوید که که دونالد او را به‌اتاقی برده است و در اتاق با او تنها بوده است. وی اشاره می‌کند که حرکات مبتذلی را به‌اجبار با او انجام داده است.

۱۶- سامر زوروس، ۲۰۰۷: او می‌گوید که ترامپ به‌زور او را در هتلی در بورلی هیلز بوسیده بود. او مدعی است که او در اتاق ترامپ بوسیده شده است. او مدعی است که در آن سال درباره فرصت‌های شغلی و کاری با ترامپ صحبت می‌کرد اما ترامپ چندین‌بار او را بوسیده است. او با اشک ریختن در کنفرانسی خبری گفته بود شما حق ندارید به‌یک زن صرفا به‌دلیل ستاره‌بودن به‌دیده یک ابژه جنسی نگاه کنید.

۱۷- کاساندرا سیرلس، دختر شایسته، ۲۰۱۳: سیرلس که دختر شایسته واشنگتن در سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است می‌گوید ترامپ سعی کرده بود او را تحریک کند. او می‌گوید او با زنان مانند یک گاو رفتار می‌کرد.

ترامپ، با خرید سازمان «زن شایسته دنیا»  (Miss Universe)‌، او رسما وارد تجارت زنان زیبای جهان شد. آن‌ها شدیدا به‌دنبال نظرات و تایید او بودند، واقعیتی که ترامپ به‌خوبی از آن مطلع بود.

تمپل تاگارت، مدل ۲۱ ساله از ایالت یوتا، در اولین سال برگزای Miss Universe  در سال ۱۹۹۷، از برخورد دوستانه ترامپ با شرکت‌کننده‌ها تعجب کرده بود. به‌گفته تاگارت، وی خود را به‌شیوه عجیبی معرفی کرد.

تاگارت می‌گوید ترامپ پس از مراسم جشن فورا نزد وی آمد و از ظاهرش تمجید کرد و او را به‌نیویورک دعوت کرد. پس از ارتباط با آژانس‌های مد از تاگارت خواست برای موفقیت در این کار سن حقیقی‌اش را بیان نکند.

تاگارت می‌گوید: «از من خواست سنم را هفده سال اعلام کنم. از دید گاه او بیست و یک سال سن بالایی بود. با درخواستش مخالفت کردم».

میزان مشارکت ترامپ در مسابقه بسیار تعجب برانگیز بود. کری پریژن از ایالت کالیفرنیا که در بیست و یک سالگی در این برنامه شرکت کرد می گوید از دخالت مستقیم ترامپ در انتخاب شرکت کنندگان بسیار تعجب کرده بود. پریژن گفت: «به‌ما گفتند لباس‌های شماره دار اولیه را به تن کنیم و روی صحنه در یک خط بایستیم».

«دونالد ترامپ وارد شد و از نزدیک ما را بررسی کرد. او مقابل هر دختری می‌ایستاد و او را به دقت نگاه می‌کرد و سپس به‌سراغ دختر بعدی می‌رفت. او در دفترچه کوچکی چیزهایی  یادداشت می‌کرد».

ترامپ به‌شرکت‌کننده ایالت آلاباما نگاه کرد و از او خواست جلو برود و پرسید: «به‌نظرت زیباترین زن در این اتاق کیست»؟

دختر در پاسخ گفت: «شرکت‌کننده ایالت آرکانزاس. او خیلی مهربان است».

سئوال ترامپ اما روشن بود و یک‌بار دیگر تکرار کرد: «برای من مهم نیست که او مهربان است. آیا او زیبا است»؟

مشخص شد که هدف آن مراسم انتخاب شرکت‌کنندگان دل‌خواه ترامپ بود. بسیاری از دختران این حرکت را تحقیرآمیز می‌دانستند.

ترامپ اما در مصاحبه‌ای گفت که هرگز این کارها را نکرده زیرا به‌احساسات مردم لطمه می‌زند و آن‌ها را ناراحت می‌کند.

نظر جان مک‌کین و میت رامنی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه آمریکا درباره ترامپ

جان مک‌کین و میت رامنی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه آمریکا و نامزدهای این حزب در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته، درباره چشم‌انداز قدرت‌گیری دونالد ترامپ و رسیدن او به‌عنوان نامزدی حزب جمهوری‌خواه هشدار داده‌اند.

رامنی گفته دونالد ترامپ فردی «شیاد، متقلب و زن‌ستیز» است و مک‌کین هم او را فردی «بی‌‌اطلاع و خطرناک برای امنیت ملی» دانسته است.

اظهار نظر این چنینی دو چهره برجسته جمهوری‌خواه نشان می‌دهد که احتمال رسیدن دونالد ترامپ به‌نامزدی در تشکیلات حزب جمهوری‌خواه هراس انداخته است.

دونالد ترامپ، تاکنون در انتخابات درون حزبی برای تعیین نامزد ریاست جمهوری بیش‌ترین آرا را به‌دست آورده است. او در ماه‌های اخیر اظهارات جنجالی متعددی بیان کرده و به‌تندی بر دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه تاخته است.

میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۲، در یک سخن‌رانی در یوتا گفت ترامپ «نه خلق و خوی مناسب برای ریاست جمهوری دارد و نه قدرت داوری لازم را».

نامزد سابق حزب جمهوری‌خواه که از باراک اوباما شکست خورد، دونالد ترامپ را به‌زن‌ستیزی، قلدرمآبی و عدم صداقت متهم کرد و گفت اگر او برای نامزدی حزب انتخاب بشود “چشم انداز آینده‌ای توام با امنیت و خوشبختی به‌شدت رنگ می‌بازد».

دونالد ترامپ، رامنی را روی توییتر مسخره کرد و گفت و او «نامزدی بازنده» است که نباید به‌دیگران درباره انتخاب‌پذیر بودن نامزدها مشاوره بدهد.

جان مک‌کین، سناتور برجسته و نامزد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۰۸، با انتشار بیانیه‌ای گفت که با نگرانی‌های میت رامنی هم‌دلی دارد.

مک‌کین گفته که است که حرف‌های ترامپ از روی بی‌اطلاعی زده می‌شود و امنیت ملی آمریکا را به‌خطر می‌اندازد. او گفت: «از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌خواهم توجه کنند که رهبران مطلع و مورد اطلاع حزب‌مان و کارشناسان درباره آقای ترامپ چه می‌گویند».

کمیته امنیت ملی جمهوری‌خواهان، که شماری از اعضای رده بالای حزب عضو آن هستند، در نامه‌ای سرگشاده دیدگاه‌های ترامپ نسبت به‌جایگاه آمریکا در امور بین‌الملل را «شدیدا نامنسجم و سرگردان و فاقد اصول» خواندند.

در این نامه آمده است: «او در یک جمله از موضع انزواگرایی در سطح بین‌الملل به‌موضع مداخلات ماجراجویانه نظامی می‌پرد».

  زندگی و عرصه‌های تجاری ترامپ

دونالد میلیارد به‌همراه همسرش «ملانیا ترامپ» و فرزند کوچکش «بارون ترامپ» در پنت‌هاوس ۳ طبقه مجللی واقع در آخرین طبقه برج ترامپ در نیویورک زندگی می‌کنند.

جالب است که تقریبا تمامی وسائل این خانه از ظروف و گلدان گرفته تا لوستر و پلکان‌ها، همگی از طلای ۲۴ عیار ساخته شده است. دیوار، کف و سقف این خانه مجلل نیز از سنگ مرمر ساخته شده است.

دونالد جان ترامپ، فرزند چهارم از پنج فرزند «فردریک جونیور ترامپ» و «مری مک‌لئود» در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۶۴ در محله کوئینز نیویورک متولد شد. او از نظر مذهبی عضو فرقه پرسبیتری از مذهب پروتستان مسیحی است. خواهران و برداران وی فِرد جونیور، رابرت، ماریان و الیزابت نام داشتند.

دونالد ترامپ‌(نفر اول از سمت چپ) در کنار تعدادی از اعضای خانواده‌اش

پدرش‌(۱۹۰۵ تا ۱۹۰۹) یک بساز و بفروش بود که در زمینه ساخت و مدیریت آپارتمان‌های مناسب برای طبقات متوسط جامعه در محله‌های کوئینز، استیتن‌آیلند و بروکلین شهر نیویورک فعالیت می‌کرد. اما مادرش یک زن خانه‌دار بود و مراقبت از کودکان را برعهده داشت.

دونالد ترامپ در کنار پدرش (فردریک)

جالب است بدانیم که پدربزرگ ترامپ‌(۱۸۶۹ تا ۱۹۱۸) با نام «فردریک ترامپ» اصالتی آلمانی داشت. او سه فرزند به نام الیزابت، فرد‌(فردریک جونیور) و جان داشت. فردریکِ پدربزرگ، زمانی که مجرد بود و در آمریکا به‌سر می‌برد در زمینه هتل‌داری، رستوران‌داری و مدیریت تعدادی فاحشه‌خانه در مناطق شمال غربی آمریکا و غرب کانادا فعالیت می‌کرد. وی پس از چندی به‌آلمان بازگشت، در آن‌جا ازدواج کرد و مجددا به‌ایالات متحده برگشت.

اکثر زندگی‌نامه‌های موجود از ترامپ، وی را در دوران نوجوانی، فردی پرانرژی و سرزنده توصیف کرده‌اند. او دوران ابتدایی تحصیل خود را در مدرسه کِو فارست «Kew Forest»  در ناحیه فارست «Forest» نیویورک گذراند. اما والدین ترامپ، او را در ۱۳ سالگی به‌آکادمی نظامی نیویورک «New York Military Academy»  فرستادند، با این امید که نظم و ترتیب این مدرسه بتواند انرژی ترامپ را در مسیر درستی هدایت کند.

گفته می‌شود که ترامپ طی سال‌های تحصیل در دبیرستان، تابستان‌ها برای شرکت پدرش و در محل کارگاه ساخت و ساز کار می‌کرده است.

تصویر فارغ‌التحصیلی ترامپ از آکادمی نظامی نیویورک

دونالد جوان که در سال ۱۹۶۴ دیپلم خود را گرفته بود، وارد دانشگاه فوردهام شد، اما پس از دو سال با تغییر دانشگاه محل تحصیل خود وارد دانشکده امور مالی وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا شد و در سال ۱۹۶۸ در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد دانش‌‌آموخته شد.

منابع متعدد از پدر ترامپ تصویری اسطوره‌ای‌ ارائه کرده‌اند. در واقع ماجرا از این قرار است که گفته می‌شود فردریک ترامپ به‌شدت بر دونالد و تصمیم او برای ورود به‌عرصه املاک و ساخت و ساز تاثیر گذار بوده است.

ترامپ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، وارد کسب و کار خانوادگی می‌شود. در این دوران وی با متقاعد کردن پدرش برای گرفتن وام‌های جدید توانست بنیه مالی شرکت تحت مدیریت پدرش را تقویت کند. با این حال، رقابت‌ها در منطقه‌ای که این شرکت فعالیت می‌کرد بسیار زیاد و حاشیه سود اندک بود.

در سال ۱۹۷۱، پس از گذشت دو سال دانش‌آموختگی از دانشگاه، مدیریت شرکت پدرش به‌نام «Elizabeth Trump & Son»  را برعهده گرفته و نام آن را به «The Trump Organization»  تغییر داد.

در این سال اولی تراکنش مالی چند میلیون دلاری خود را با فروش دهکده سوئیفتون «Swifton» در نزدیکی شهر سین‌سیناتی در ایالت اوهایو انجام داد.

ترامپ که تا سال ۱۹۷۱، در محله کوئینز زندگی و فعالیت می‌کرد،  تصمیم گرفت که محل زندگی خود را به‌منطقه مرفه‌نشین منهتن منتقل کند. جایی که توانست با افراد بانفوذ آشنا شود و پیوندهای مهمی را با آن‌ها برقرار کند. در این دوران بود که با درک فرصت‌های اقتصادی موجود در این منطقه، در پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز منهتن درگیر شد، پروژه‌هایی که فرصت کسب سودهای زیادی را برای او فراهم می‌کرد و با استفاده از طرح‌های معماری جذاب در پروژه‌های خود، باعث شناخته شدن خود در بین مردم شد.

در سال ۱۹۷۴، ترامپ یکی از هتل‌های شرکت‌ پن سانترال «Penn Central» به‌نام کومودور «Commodore»  را که غیرسودآور اما در محلی بسیار عالی و در نزدیکی ایستگاه بزرگ مرکزی شهر نیویورک واقع شده بود، خریداری کرد. یک‌سال بعد، وی قرارداد مشارکتی را با شرکت هتل‌های هیات «Hyatt» امضاء کرد، شرکتی که در آن زمان فاقد یک هتل بزرگ در مرکز شهر نیویورک بود. سپس طی یک قرارداد پیچیده با مسئولان شهری که به‌معافیت ۴۰ ساله این هتل از پرداخت مالیات منتهی شد، عمارت هتل به‌طور کامل بازسازی شده و به‌نام گراند هیات«Grand Hyatt»  نام‌گذاری شد. این هتل پس از بازسازی مشتریان زیادی را جذب کرد و به‌یک نمونه از موفقیت اقتصادی تبدیل شد و ترامپ را به‌یکی از مشهورترین افراد فعال در عرصه ساخت و ساز نیویورک تبدیل کرد.

مدتی بعد، زمانی که شرکت راه‌آهن مرکزی پنسیلوانیا دچار ورشکستگی شد، ترامپ توانست اختیار فروش محوطه وسیع این شرکت در غرب منهتن را به‌دست آورد. در واقع پس از ورشکستی این شرکت، یک طرح پیشنهادی برای ساخت مجتمع‌های آپارتمانی در این محوطه به علت فضای نامناسب اقتصادی کنار گذاشته شد. در مقابل ترامپ طرح ساخت مرکز همایش‌ها و نمایشگاه شهر را در این زمین ارائه کرد، طرحی که مقامات شهری آن را پسندیده و در سال ۱۹۷۸ ساخت آن را تصویب کردند. در آن زمان ترامپ پیشنهاد داد که در مقابل پرداخت مبلغی، این مرکز همایش و نمایشگاه به‌نام خانواده‌اش نام‌گذاری شود، اما این پیشنهاد وی رد و این مرکز همایش و نمایشگاه نهایتا به نام سناتور جیکوب یاویتز (Jacob Javits) نام‌گذاری شد.

در سال ۱۹۷۹، ترامپ یک قطعه زمین را در خیابان پنجم نیویورک و در کنار فروشگاه Tiffany & Company اجاره کرد تا از آن برای ساخت یک مجتمع آپارتمانی به‌قیمت ۲۰۰ میلیون دلار استفاده کند. این مجمتع برجِ ترامپ «Trump Tower»  نام‌گذاری و نهایتا در سال ۱۹۸۲ افتتاح شد. این ساختمان ۵۸ طبقه، دارای یک سالن ۶ طبقه است که آبشاری ۲۴ متری در آن جریان دارد. این عمارت لوکس باعث جذب فروشگاه‌های مشهور، هم‌چنین هنرپیشگان و افراد معروف و محبوب شد و شهرت ترامپ را به‌سراسر کشور گستراند.

در سال ۱۹۸۰، در حالی که سه سال از قانونی‌شدن قماربازی در ایالت نیوجرسی گذشته بود، ترامپ توانست بخشی از املاک و مستغلات مستقر در شهر آتلانتیک  (Atlantic City) را که به‌مراکز متعدد قمار و کازینوهایش مشهور است، خریداری کند. وی برادر جوان‌تر خود، رابرت را به مدیریت کسب و کارش در این شهر و خرید زمین، گرفتن امتیاز تأسیس قمارخانه و کسب مجوزهای مالی گماشت. در آن زمان شرکت هالیدی اینز «Holiday Inns Corporation» که شرکت مادر و بالادستی هتل-کازینوهای هاراه «Harrah» بود به ترامپ پیشنهاد قرارداد مشارکتی به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار را داد، در نتیجه این قرارداد مشارکت، در سال ۱۹۸۲، کازینوی «Harrah»  در مجموعه «Trump Plaza» در شهر آتلانتیک افتتاح شد. در سال ۱۹۸۶، ترامپ نهایتا شرکت هالیدی اینز «Holiday Inns» را خریداری کرد و عنوان این مجموعه را «Trump Plaza Hotel and Casinos» تغییر داد.

در سال ۱۹۸۵، وی ملکی موسوم به مار-اَ-لاگو «Mar-a-Lago» را در ناحیه پالم بیچ «Palm Beach» فلوریدا خریداری کرد. این ملک میزبان باشگاه و کازینویی به همین نام است که یکی از لوکس‌ترین‌های انواع خود در جهان است. این ملک وسعتی بیش از ۱۰ هزار مترمربع دارد و دارای ۱۲۶ اتاق است. گفته می‌شود درآمد این باشگاه سالانه قریب به ۳۰ میلیون دلار است.

در سال ۱۹۸۵، ترامپ قطعه زمینی به‌وسعت ۷۶ جریب‌(حدود ۳۰ هکتار) را در سمت غربی منهتن به‌قیمت ۸۸ میلیون دلار خریداری کرد تا یک مجموعه‌ای به‌نام شهر تلویزیون «Television City» را در آن‌جا بسازد، مجموعه‌ای که شامل حدود ۱۰ آسمان‌خراش، یک فروشگاه بزرگ و یک پارک در حاشیه رودخانه بود. این مرکز قرار بود مرکزی برای تولیدات تلویزیونی و محل احداث بلند‌مرتبه‌ترین برج‌های جهانی باشد، اما مخالفت ساکنان منطقه اطراف و فرایند طولانی تایید طرح توسط مقامات شهر به‌لغو آن منجر شد.

ترامپ در همین سال، پس از این‌که مجموعه هتل‌های هیلتون «Hilton» در کسب مجوز تاسیس قمارخانه ناکام ماند، هتل کازینوی هیلتون «Hilton Hotels» را در شهر آتلانتیک به‌قیمت ۳۲۰ میلیون دلار خریداری کرد و آن را ترامپ کاستل «Trump’s Castle»  نام‌گذاری کرد. ترامپ البته این هتل را در سال ۲۰۱۱ به‌فروش رساند.

مدتی بعد وی توانست بزرگ‌ترین هتل -کازینوی جهان را به‌نام تاج محل، زمانی که در حال ساخت بود خریداری کند و با تغییر عنوانش به‌ترامپ تاج‌محل «Trump Taj Mahal»  آن را در سال ۱۹۹۰ افتتاح کند.

ترامپ برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود، در سال ۱۹۸۸ یک پروژه آپارتمانی را در منطقه وِست پالم‌بیچ «West Palm Beach»  در ایالت فلوریدا ساخت.

در همین سال نیز، ترامپ هتل پلازای «Plaza Hotel» نیویورک را به قیمت ۴۰۷ میلیون دلار خریداری کرد و حدود ۵۰ میلیون دلار را برای نوسازی آن، طبق نظر و هدایت همسرش ایوانا خرج کرد.

در سال ۱۹۸۹،‌ وی شرکت خطوط هوایی «Eastern Airl Lines Shuttle» را به‌قیمت ۳۶۵ میلیون دلار خریداری کرد و آن را «Trump Shuttle» نام‌گذاری کرد، هرچند در سال ۱۹۹۲ به‌فعالیت آن خاتمه داد.

در ژانویه سال ۱۹۹۰ نیز در شهر لس‌‌آنجلس از طرح خود برای ساخت یک پروژه یک میلیارد دلاری تجاری‌-‌مسکونی که شامل یک عمارت ۱۲۵ طبقه بود رونمایی کرد.

طی این سال‌ها، ترامپ یک عمارت آپارتمانی را به‌همراه هتل «Barbizon-Plaza» خریداری کرد و قصد داشت که یک برج مسکونی عظیم را به جای این دو احداث کند. اما مستاجرین این عمارت آپارتمانی با بهره‌گیری از برنامه مصوب شهر در زمینه کنترل و ثبات اجاره‌نشینی، علیه طرح ترامپ مبارزه کرده و پیروز شدند. پس از این ماجرا، ترامپ به‌نوسازی هتل «Barbizon» اکتفا کرد و نام آن را به ترامپ پارک «Trump Parc»  تغییر داد.

عمارت ترامپ پارک مشرف به پارک مرکزی نیویورک

سال ۱۹۹۰، بازار املاک و مستغلات آمریکا افتی شدید را تجربه کرد، و در پی آن ارزش دارایی‌ها و درآمد ترامپ به شدت کاهش یافت. طی این ماجرا، ثروت ترامپ از حدود ۷/۱ میلیارد دلار به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافت و ترامپ برای سرپا ماندن شرکتش و جلوگیری از ورشکستگی آن وام‌های کلانی گرفت. در این بازه زمانی، ترامپ به‌نمادی از سقوط بخش تجاری، اقتصادی و اجتماعی که در دهه ۱۹۸۰ شدیدا رشد داشته است،‌ تبدیل شد. با این حال ترامپ توانست بار دیگر خود را بازیابد و کسری ۹۰۰ میلیون دلاری خود را جبران کند، به گونه‌ای که ثروت او در سال ۱۹۹۷ به ۲ میلیارد دلار رسید، هرچند برخی منابع مستقل هم‌چنان این رقم را اغراق‌آمیز توصیف کرده و ثروت واقعی وی را در این سال چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده‌اند.

ترامپ در سال ۱۹۹۶ توانست شرکت موسوم به «سازمان دوشیزه جهان» (Miss Universe Organization)  را تصاحب کند. شرکتی که برگزار کننده مسابقات سالانه دوشیزه جهان (Miss Universe)، دوشیزه ایالات متحده آمریکا (Miss USA) و دوشیزه نوجوان ایالات متحده (Miss Teen USA)‌ است. با این حال، ترامپ سال گذشته پس از اظهارنظرهایش در ضدیت با مکزیکی‌تبارها، مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها و در پی آن قطع همکاری شبکه ان.بی.سی. با این برنامه، تمامی سهام خود در این شرکت را به‌فروش رساند.

در سال ۱۹۹۷، ترامپ پس از این‌که از عهده بدهی‌های خود برآمد توانست عمارتی را که به‌بعدها به نام خود او تحت عنوان عمارت ترامپ «Trump Building»  شهره شد، خریداری کند، ساختمانی که به‌ساختمان شماره ۴۰ «به‌وال‌استریت ۴۰Wall Street » هم مشهور است.

در سال ۲۰۰۰، دادگاه استیناف ایالتی نیویورک حکمی را صادر کرد که براساس آن، ترامپ حق تکمیل عمارتی به‌ارتفاع ۸۰ متر را در سمت شرقی شهر نیویورک دارد. با این‌که مجموعه‌ای از نهادهای مدنی علیه این تصمیم اعتراض کردند، اما با ناکامی‌شان، ترامپ توانست ساخت و ساز این عمارت را ادامه داده و تکمیل کند.

وی در سال ۲۰۰۱، عمارت ۷۲ طبقه برج جهانی ترامپ «Trump World Tower»  را درست مقابل مقر سازمان ملل تکمیل کرد.

در سال ۲۰۰۲ نیز توانست هتل  دل‌مونیکو «Delmonico Hotel» را در خیابان پارک «Park Avenue» خریداری کند.

ترامپ در همین سال با مشارکت برخی سرمایه‌گذاران ساخت پروژه عظیم ۶۰۰ میلیون دلاری «Tramp Grande Ocean Resort and Residence» را در منطقه میامی بیچ «Miami beach» فلوریدا آغاز کرد.

او، هم‌چنین یک برند تحت عنوان ترامپ «Trump» را ثبت کرد و طیف متنوعی از محصولات و خدمات هم‌چون Trump Financial، Trump Sales and Leasing، traump Entrepreneur initiative، Trump Reataurants، Go Trump، Donald J. Trump signature collection  و مواردی دیگر را ایجاد کرد.

در سال ۲۰۰۶، ترامپ ملکی به‌نام «مِنای» را در منطقه بالمادی، در ناحیه آبردین شایر اسکاتلند خریداری کرد با این هدف که بهترین زمین گلف جهان را در آن‌جا ایجاد کند. ترامپ هم‌اکنون در مجموع ۱۷ زمین گلف را در نواحی مختلف آمریکا‌(لس‌آنجلس، نیویورک، نیوجرسی، واشنگتن، فلوریدا) و جهان از جمله در اسکاتلند، ایرلند و دوبی در مالکیت خود دارد.

از آخرین دارایی‌ها و املاکی که ترامپ به‌مالکیت خود درآورده است می‌توان به «Trump National Doral Miami»  و عمارت قدیمی پست واشنگتن اشاره کرد که به‌یک هتل بسیار لوکس تغییر کاربری داده شده است.

مهم‌ترین فعالیت رسانه‌ای دونالد ترامپ به همکاری وی با شبکه ان.بی.سی بر می‌گردد. در سال ۲۰۰۴، پای ترامپ به‌تلویزیون کشیده شد و در مجموعه برنامه‌های واقع‌نمای (Reality Series)‌شبکه ان.بی.سی. به‌نام کارآموز «The Apprentice»  ایفای نقش کرد. مجموعه‌ای که توانست موفقیت زیادی را کسب کند و نهایتا برنامه‌های مشابه دیگری از دل آن بیرون آمد، مشهورترین آن‌ها «The Celebrity Apprentice»  بود که شخصیت‌های مشهور به‌صورت دائم در آن حضور می‌یافتند.

ترامپ در یکی از برنامه‌های «The Celebrity Apprentice» شبکه ان.بی.سی

در سال ۱۹۹۷،‌ ترامپ با ایوانا ماری زلنیچکوا «Ivana Marie Zelníčková» که اصالتا اهل چکسلواکی بود ازدواج کرد، ایوانا در آن زمان یک مدل بود و پیش‌تر عضو ذخیره تیم اسکی چکسلواکی در المپیک سال ۱۹۶۸ بود. ترامپ پس از ازدواج، ایوانا را معاون مدیر و مسئول طراحی و معماری در شرکت خود کرد، جایگاهی که با استفاده از آن نقش مهمی را در بازسازی هتل کومودور و تبدیل آن به‌هتل گراند هیات ایفا کرد. ترامپ از وی سه فرزند شامل یک دختر و دو پسر به نام‌های دونالد جونیور «Donald Junior»، ایوانکا «Ivanka» و اریک «Eric»  دارد. ازدواج وی با ایوانا در سال ۱۹۹۱ به‌پایان رسید و این دو از هم طلاق گرفتند.

ترامپ دو سال‌(۱۹۹۳) بعد با یک بازیگر تازه‌کار به‌نام مارلا ماپلس «Marla Maples» ازدواج کرد. این در حالی که بود که پیش از ازدواج، این دو یک فرزند مشترک به نام تیفانی «Tiffany» داشتند. با این حال، ترامپ در سال ۱۹۹۷ طی یک فرآیند پر سر و صدا از مارلا جدا شد، طلاقی که پس از دو سال‌(۱۹۹۹) نهایی شد. طی این طلاق توافق شد که مبلغ ۲ میلیون دلار به‌مارلا پرداخت شود.

ترامپ در سال ۲۰۰۵، برای بار سوم ازدواج کرد. این‌بار همسر جدیدش یک مدل و طراح جواهرات اسلونیایی‌تبار به‌نام ملانیا ناوس «Melania Knauss» بود که از وی یک پسر به‌نام بارون ویلیام «Barron William» دارد که در سال ۲۰۰۶ متولد شد. این اولین فرزند ملانیا و ترامپ بود.

ترامپ و همسر سوم و کنونی‌اش ملانیا ناوس

 ترامپ، هم‌چنین صاحب ۷ نوه است. پنج نوه از دونالد جونیور و دو فرزند از ایوانکا.

دونالدِ پسر، ۳۷ ساله و یکی از سه معاون پدر است. وی ۱۲ ساله بود که والدینش از هم طلاق گرفتند. او علاقه خاصی به‌مادربزرگ مادری خود به نام میلوس «Milos» داشته و در دوران کودکی، تابستان‌ها به‌خانه مادربزرگش در حومه پراگ می‌رفت و چندین هفته را در آن‌جا به‌سر می‌کرد. وی همانند پدرش فارغ‌التحصیل دانشکده امور مالی وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا است و مدرکی دانشگاهی در رشته امور مالی و املاک را از این دانشگاه کسب کرده است. تفریح مورد علاقه وی شکار گوزن با استفاده از تیر و کمان است. وی در سال ۲۰۰۱، پس از فارغ‌التحصیلی به‌کار در شرکت پدرش پرداخت. او همانند پدرش همسری را برگزید که پیش‌تر مدل بوده است، دونالد جوان،‌ همسرش را در یک نمایش فشن و مدل ملاقات کرد و پس از کمی کش و قوس، با خرید یک حلقه ۱۰۰ هزار دلاری از وی خواستگاری کرد. وانسا ترامپ «Vanessa Trump»  و دونالد جوان، پنج فرزند دارند.

ایوانکا، ۳۳ ساله،‌ دختر بزرگ ترامپ نیز مانند پدر و برادرش دانش‌آموخته دانشکده وارتونِ دانشگاه پنسیلوانیا است. وی در سن ۱۷ سالگی برای مدتی به‌عنوان یک مدل نیز فعالیت داشته است تا جایی که مجله ووگ «Vogue»  به‌وی پیشنهاد همکاری داد، هرچند وی این درخواست را نپذیرفت. ایونکا هم یکی از سه معاونان پدرش است و تخصص وی «جوش دادن» معامله‌ها و طراحی پروژه‌های جدید است. وی با جارد کوشنر «Jared Kushner»  که فرزند یک میلیارد یهودی است ازدواج کرده است. اما از آن‌جا که خانواده جارد یهودی بوده‌اند، ایوانکا هم یهودی شده است و طبق آداب و رسوم آن‌ها عمل می‌کند.

اریک ۳۱ ساله، فرزند سوم دونالد ترامپ، بیش از بقیه برادران و خواهرانش از دنیای رسانه دوری می‌گزیند. وی یک بار گفته بود که برادر بزرگش مربی و خواهرش ایوانکا مادر دوم او بوده است. وی برخلاف برادر و خواهر بزرگش از دانشگاه جورج‌تاون فارغ‌التحصیل شده است و هم‌اکنون یکی از سه معاون پدرش است، و به‌طور خاص امور ساخت و ساز را زیر نظر دارد. وی در سال ۲۰۱۲ با لارا یوناسکا «Lara Yunaska»  که از دوستان زمان نوجوانی‌اش بود ازدواج کرده است.

تیفانی ۲۱ ساله، برخلاف دو برادر و خواهر بزرگ‌ترش نزد پدر بزرگ نشده است. مارلا، همسر دوم ترامپ پس از جدایی، تیفانی را نزد خود نگه داشته و به‌گفته‌اش مانند یک «تک والد» او را بزرگ کرده است. با این حال از ثروت پدر چندان دور نبوده و در یکی از گرانقیمت‌ترین مدارس ناحیه لس‌آنجلس تحصیل کرده است. وی هم‌اکنون در دانشگاه پنسیلوانیا درس می‌خواند و امیدوار است در عرصه مدل، فشن و یا موسیقی مشغول به کار شود. گزارش شده است که ایوانکا، خواهر بزرگترش، یک‌بار به‌او کمک کرده است تا بتواند وارد یک دوره کارآموزی در مجموعه ووگ «Vogue» شود.

بارون ویلیامز، آخرین فرزند ترامپ از آخرین همسرش ملانیا است. وی در پنت‌هاوس پدرش در برج ترامپ، یک طبقه کامل را در اختیار دارد. مادرش ملانیا یک‌بار گفته بود که هر شب از مرطوب‌کننده خاویار‌(که قیمتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار دارد) برای محافظت از پوست بارون ویلیام استفاده می‌کند. گفته شده است که بارون در چهار سالگی، مراسم جشن تولد خود را با حضور تمامی هم‌کلاسی‌های کودکستان خود در موزه هوافضا و دریایی منهتن جشن گرفته است.

ترامپ در کنار کوچکترین فرزندش، بارون ویلیام

پایگاه اینترنتی NBC نیوز اخیرا با انتشار گزارشی مصور، روند زندگی پرحاشیه این مولتی تریلیاردر آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و از جمله نوشته است او در سال ۱۹۸۰، به‌یاری پشتوانه مالی پدرش‌(فِرِد ترامپ) و البته وام‌های کم بهره و سخاوتمندانه دولت توانست پروژه‌های اقتصادی خود را تکمیل‌تر کند.

فرد ترامپ نیز با بهره‌گیری از تخفیف‌های مالیاتی و یارانه‌های دولتی به‌تولید مسکن شرایطی برای این طبقه از جامعه مبادرت داشت و در واقع بستر را برای دونالد مهیا کرد. روندی که مبنای آن تامین یک زندگی سوپرلوکس بود.

ترامپ از همان سنین نوجوانی، به‌دستیاری پدر مشغول بود و رمز  و راز تبدیل شدن به‌یک معامله‌گر بزرگ را فرا گرفت.

ترامپ ۱۸ می ۲۰۰۵، در مراسمی که با حضور تعدادی از شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی برگذار شد، مدل پیشنهادی بازسازی برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی را ارائه داد.

مدلی به‌روزتر و مرتفع‌تر از برج‌های قبلی که یادبودی از قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نیز برای آن طراحی شده بود.

ترامپ در همین سال، دانشگاهی هم‌نام خود را افتتاح کرد که طرح اولیه آن کالجی آنلاین را در برمی‌گرفت که هدفش آموزش اصول مدیریت املاک و راهبردهای کارآفرینی بود. البته این دانشگاه هیچ گاه از اعتبار چندانی در سیستم آموزشی آمریکا برخوردار نشد.

جاذبه‌های بنگاه املاک دونالد ترامپ و استیو راس را در کنار یکدیگر قرار داد تا ضمن امضای توافقنامه همکاری، دو تیم فوتبال به‌نام‌های هوستون گمبلرز و نیوجرسی جنرالز  تاسیس کنند.

در واقع مالکیت یک تیم فوتبال در لیگ آمریکا، در به‌شهرت رسیدن ترامپ و تبدیل او به‌برنده بی‌همتای اساسی را موجب شد. در واقع ثروت هنگفت و جاه‌طلبی‌های ترامپ، شهرت و اعتبار عمومی بسیاری برای او به‌همراه آورد.

خود ترامپ با اشاره به‌حضور در لیگ فوتبال‌(آمرکایی) در جایی گفته است: تا پیش از تیم داری من شناخته شده بودم اما نه آن‌چنان که باید … اگرچه مالیات آن روزها نزدیک به ۳ میلیون دلار برایم هزینه داشت اما از مزایای میلیاردها دلار تبلیغات مجانی بهره‌مند شدم. ترامپ ۳ هلی‌کوپتر شخصی دارد.

ترامپ در مراسم افتتاحیه کازینو تاج محل در سال ۱۹۹۰ در کنارچراغ جادوی مخصوص این مراسم دیده می‌شود. وی که در آن زمان مالکیت سه کازینوی دیگر را در آتلانتیک سیتی در اختیار داشت در سال ۲۰۰۹ فعالیت‌های خود در این شهر را تا حدود بسیاری تعدیل کرد.

روزنامه‌های نیویورک در سال ۱۹۹۴، در مقاله‌ای نوشته بودند، پادشاه برونئی پیشنهادی ۳۰۰ میلیون دلاری برای خرید هتل منهتن به‌ترامپ ارائه داده است.

ترامپ در سال ۱۹۹۵، بخشی از سهام کازینو پلازا را برای واگذاری به‌عموم به‌بورس ارائه کرد. این روند با قرار گرفتن تعدادی دیگر از کازینوها و بنگاه‌های شرط‌بندی ترامپ در بورس ادامه یافت، اما این اقدام به‌هیچ‌وجه به‌سرانجام درستی ختم نشد. سهام کازینوهای ترامپ که به‌دلیل پول‌شویی و قمار روندی ضرر ده را طی می‌کردند، در کم‌تر از ۶ ماه نیمی از ارزش خود را از دست دادند.

البته ترامپ با به‌کارگیری برخی ابتکارات تجاری این سهام را از سقوط آزاد و ورشکستگی نجات داد، اما مشکلات مربوط به‌پول‌شویی هم‌چنان ادامه داشت.

ترامپ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹، با حضور در برنامه پرطرفدار «لری کینگ لایو» رسما اعلام کرد قصد دارد در آینده با تشکیل یک «کمیته اکتشافی» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند.

نمایی از خانه طلایی ترامپ

دونالد میلیارد، به‌همراه همسرش «ملانیا ترامپ» و فرزند کوچکش «بارون ترامپ» در پنت‌هاوس ۳ طبقه مجللی واقع در آخرین طبقه برج ترامپ در منهتن نیویورک زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که تقریبا تمامی وسائل این خانه از ظروف و گلدان گرفته تا لوستر و پلکان‌ها، همگی از طلای ۲۴ عیار ساخته شده است. دیوار، کف و سقف این خانه مجلل نیز از سنگ مرمر ساخته شده است. در ساخت این پنت هاوس از ۲۴ کیلو طلا و سنگ مرمر استفاده شده است.

ترامپ اگرچه هیچ‌گاه فرصت حضور در مقابل دوربین‌ها را از دست نمی‌داد اما در سال ۲۰۰۴، با برنامه «کارآموز» توانست، در این عرصه نیز نامی برای خود دست پا کند.

این شوی تلویزیونی که در ۱۴ فصل تهیه شد، به‌گفتگو با تاجران، بازرگانان و کارآفرینان معروف آمریکا و جهان می‌پرداخت.

روند اوج‌گیری این مولتی میلیاردر از یک کارشناس و دلال املاک تا ارتباط‌گیری با چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته سیاسی، هنری، ورزشی  و…، در نهایت اجرای برنامه موفق تلویزیونی «کارآموز» بود. روندی که هدف اصلی‌اش موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های سود ده و البته کسب شهرت و اعتبار بود

ترامپ یکی از حمل کنندگان مشعل المپیک آتن در شهر نیویورک بود. این مشعل در مسیر خود برای رسیدن به‌آتن از ۳۴ شهر در ۲۷ کشور گذشت و دونالد یکی از حمل‌کنندگان آن در مسیر رسیدن به‌آتن بود.

در سال ۲۰۱۳، اریک اشنایدرمن، دادستان کل نیویورک ترامپ را به‌دلیل آن‌چه کلاهبرداری از طریق فریب دادن ۶۰۰ دانشجو و گرفتن هزاران دلار از آن‌ها عنوان کرد، به‌پرداخت ۴۰ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

مایکل کوهن، وکیل نام آشنای ترامپ ضمن رد اتهامات وارد شده اعلام کرد، این دانشگاه با نرخ ۹۸ درصد قبولی به‌هیچ‌وجه در پی کلاهبرداری نبوده و انگیزه این اتهام را سیاسی و تلاش برای مخدوش کردن وجهه موکل خود اعلام کرد.

دونالد ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵، طی مراسمی در برج ترامپ در نیویورک رسما حضور خود در مبارزات انتخاباتی برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه را اعلام کرد. وی در مقابل تریبون در حالی‌که پرچم بزرگ آمریکا را پشت خود داشت، گفت: رسما حضور خود در کارزار انتخابات را اعلام می‌کنم و مطمئن در کنار یکدیگر خواهیم توانست دوباره کشورمان را به‌جایگاه واقعی‌اش برگردانیم.

ترامپ در این سخن‌رانی، با انتقاداتی تند به‌باراک اوباما و سیاست‌های مهاجرتی دولت او تاکید کرد: هر روز شاهد ورود افرادی از مکزیک به‌آمریکا هستیم که تنها به‌قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان یافته و تجاوز در خاک سرزمین‌مان مشغولند. قول می‌دهم در صورت موفقیت در انتخابات دیواری بلند در مرزهای جنوبی کشور بکشم و مانع از ورود چنین افرادی به‌داخل ایالات متحده شوم.

ترامپ در آخرین روز مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه در ایالت کلیولند، با پذیرش نامزدی حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، ضمن انتقاد مجدد از سیاست‌های مهاجرتی دولت اوباما گفت: مهاجران غیرقانونی و به‌طور کل مهاجران، تهدید کننده امنیت ملی کشور محسوب می‌شوند.

ترامپ با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار این اداره را به‌شعبه‌ای دیگر از هتل‌های ترامپ تغییر داد. پروژه‌ای که در سپتامبر ۲۰۱۶ نهایی شد. هر سه فرزند ارشد ترامپ که همگی حدود ۳۰ سال سن دارند، معاونان امپراطوری دفتر املاک وی محسوب شده و البته از مشاورین ارشد پدر در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هستند.

ترامپ با تثبیت پیروزی در ایندیانا، نامزدی خود برای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را قطعی کرد. رقابتی تنگاتنگ با تد کوز که در نهایت با پیروزی شگفت‌انگیز ترامپ به‌پایان رسید.

در حین سخن‌رانی انتخاباتی در گرین ویل کارولینا جنوبی، یکی از حامیان ترامپ‌(مری مارگارت بنیستر) موهای ترامپ را کشید تا مطمئن شود، واقعی هستند. ترامپ در بین ۱۸۰۰ هوادار خود گفت: من کلاه گیس ندارم. موهای خودم هستند. قسم می‌خورم که واقعی‌اند.

این دفاعیه در پی گزارش روزنامه نیویورک تایمز انجام شد. گزارشی که در آن با استناد به‌مصاحبه رادیویی ترامپ با یک خبرنگار اسپانیایی تاکید می‌شد: با توجه به‌این‌که نام مصاحبه «مردی با کلاه گیس» گذاشته شده است، به‌احتمال فراوان موی ترامپ واقعی نیست.

  دیدار اوباما و ترامپ در کاخ سفید

ترامپ با هواپیمای شخصی از نیویورک به‌واشنگتن رفت. دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه پیش از رفتن به‌کنگره، ابتدا به‌کاخ سفید رفت و با باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص انتقال قدرت بحث و گفت‌وگو کرد.

باراک اوباما در خصوص این دیدار گفته بود: «اولویت اصلی من در دو ماه آینده انتقال آرام قدرت و موفقیت رییس‌جمهوری منتخب است. جدا از اختلافات، آن‌چه که برای همه ما بسیار مهم است کار کردن و همکاری با یکدیگر است».

دونالد ترامپ نیز تصریح کرده بود: «گفت‌وگوها بیش از زمان برنامه‌ریزی شده طول کشید و ما درباره بسیاری از موضوعات مختلف صحبت کردیم».

مناسبات ترامپ و اوباما حسنه نبوده و یکی از دلایل، سخنان ترامپ علیه اوباماست. ترامپ از رهبران جریانی بود که اوباما را به‌تقلب در مدارک هویتی‌اش و عدم تولد در خاک آمریکا متهم می‌کرد. او بر همین اساس می‌گفت که اوباما شایسته تصاحب پست ریاست‌جمهوری و فرماندهی کل قوا در آمریکا نیست.

اوباما نیز در طول کارزار انتخاباتی ترامپ، مواضع او را نقد می‌کرد و گفته بود بسیار ناراحت خواهد شد اگر ترامپ انتخاب شود.

مواضع سیاسی این دو نیز مغایر یکدیگر بوده است. ترامپ وعده کرده که بسیاری از تصمیمات و تدابیر اوباما را فسخ می‌کند؛ از جمله اصلاحات نظام درمانی و توافق اتمی با ایران را.

کاخ سفید در شماره ۱۶۰۰ ، خیابان پنسیلوانیا، شهر واشنگتن دی.سی، واقع شده است. مستاجر کنونی آن، یعنی اوباما باید به‌زودی آن‌جا را تخلیه کند و به‌مستاجر جدید، یعنی ترامپ تحویل دهد.

کارشناسان خبره براساس مطالعاتی به‌روی قیمت لوکس‌ترین املاک شهر واشنگتن دی.سی، قیمت کاخ سفید را بیش از ۱۱۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند.

کاخ سفید، یک اقامتگاه فوق‌العاده لوکس با زیر بنایی به‌مساحت ۵۱۰۰ مترمربع است. در واقع، این ساختمان دو طبقه شش سطحی شامل ۱۳۲ اتاق و سالن از جمله ۱۵ اتاق خواب، ۳۶ دستشویی و حمام در پارکی به‌وسعت ۳/۷ هکتار قراردارد و دارای یک زمین تنیس، یک سالن بولینگ، یک سالن سینما، یک استخر، یک زمین بسکتبال و یک پیست پیاده‌روی است.

کاخ سفید از سال ۱۸۰۰ میلادی، اقامتگاه رسمی رییس‌جمهور ایالات متحده است.

خانم اندرسن، نویسنده کتاب اقامتگاه می‌گوید این کاخ ۹۶ خدمه ثابت دارد و ۲۵۰ نفر هم به‌صورت پاره وقت برایش کار می‌کنند.

در سال ۱۹۴۱،  بودجه کاخ سفید ۱۵۲ هزار دلار بود، این بودجه الان حدود ۱۳ میلیون دلار است. هر سال ۷۵۰ هزار دلار هم هزینه تعمیرات سالانه آن می‌شود.

تونی ساووی که تا سال ۲۰۱۳، مدیر اجرایی کاخ سفید بوده می‌گوید فرصت‌های شغلی کاخ سفید آگهی نمی‌شوند. تقریبا همه کسانی که مصاحبه می‌شوند از طرفت دوستان یا اعضای خانواده‌شان پیشنهاد می‌شوند.

 واکنش کارکنان کاخ سفید هنگام دیدار اوباما و ترامپ

کیت اندرسن براور، برای نوشتن این کتاب علاوه بر بیش از صد نفر خدمه سابق کاخ سفید، با سه بانوی اول پیشین این کاخ، لورا بوش‌(همسر جورج بوش پسر)، باربارا بوش‌(همسر جورج بوش پدر)، روزالین کارتر‌(همسر جیمی کارتر) و چند نفر از فرزندان روسای جمهوری سابق آمریکا گفتگو کرده است.

اقامت رییس جمهوری منتخب آمریکا در کاخ سفید، همان روزی شروع می شود که مراسم سوگند ریاست جمهوری برگزار می‌شود. خانواده رییس‌جمهوری پیشین هم درست همین روز باید کاخ را ترک کنند.

ساعت ده صبح روزی که قرار است مراسم سوگند برگزار شود، رییس جمهوری منتخب با خانواده‌اش به‌کاخ سفید می‌آید و از جانب رییس‌جمهوری پیشین و خانواده‌‌اش استقبال می‌شود و بعد هر دو به‌محل مراسم تحلیف می‌روند.

در این فاصله تا وقتی خانواده جدید به‌خانه بیایند، خدمه کاخ فرصت دارند اسباب رییس‌جمهوری پیشین را خارج کنند و اثاثیه خانواده جدید را بچینند. به‌گفته یکی از خدمه‌ها، این کار باید طوری انجام شود که خانواده رییس جمهوری پیشین احساس نکنند دارند از خانه‌شان بیرون‌شان می‌کنند.

باربارا بوش که همسرش، جورج بوش اول زمان استعفای نیکسون، رییس کمیته ملی جمهوری‌خواهان بوده در مورد سرعت تغییر و تحول در جایگزینی روسای جمهوری جدید و پیشین می‌گوید ما برای خداحافظی از نیکسون که بعد از استعفایش می‌رفت تا سوار هلیکوپتر از کاخ سفید برود، بیرون رفتیم وقتی به داخل کاخ برگشتیم عکس‌های روی دیوار عوض شده بودند و تصاویر خانواده رییس‌جمهوری جدید جرالد فورد روی دیوارها بود.

خدمه پیشین کاخ سفید به‌نویسنده کتاب می‌گوند ورود کلینتون‌ها به‌کاخ سفید یکی از پردردسرترین‌ تجربه‌هایشان بوده است. کلینتون‌ها پس از انتخابات یک طراح داخلی را استخدام کردند تا به‌سلیقه خودشان مبلمان اقامتگاه‌شان را تغییر بدهد و یکی از حامیان‌شان هم حدود ۴۰۰ هزار دلار برای این کار هزینه کرد.

کلینتون‌ها برای چیدن اسباب و اثاثیه‌شان، افراد خودشان را به‌کاخ سفید آوردند و این برای کسانی که دویست سال سابقه این کار را داشتند خوشایند نبود.

رون پاین یکی از خدمه کاخ سفید می‌گوید سه پسر کارتر بیش‌تر وقت‌شان را در کاخ سفید می‌گذراندند و بسیاری از اوقات در اتاق‌شان، بانگ‌(پیپ شیشه‌ای مخصوص کشیدن ماری‌جوانا) را دیده است. در آن زمان مصرف ماری‌جوانا در واشنگتن، ممنوع بوده و اگر آن‌ها بیرون کاخ ماری جوانا می‌کشیدند، قطعا دستگیر می‌شدند.

رونالد ریگان، موقع خداحافظی به خدمه گفته که بعد از هشت سال که شما چراغ‌ها را برایم روشن و خاموش کردید حالا من یادم رفته چطور باید این کار را بکنم.

هم اینک چهار زن دوتابعیتی ایرانی‌ـ‌آمریکایی در سمت‌های دستیار شخصی اوباما، هیات مشاوران رییس‌جمهور، کارمند بانوی اول آمریکا و مدیر گل‌آرایی کاخ‌سفید برای دولت آمریکا کار می‌کنند. از خانم فریال گواشیری(دستیار شخصی اوباما)، سحر نوروززاده(هیات مشاوران اوباما)، پانته‌آ قائد(دستیار میشل اوباما) و هدیه روشن غفاری(گل آراء) یاد شده است.

ترامپ در جوار ملاقات با اوباما، تماسی تلفنی نیز با ترزا می‌، نخست وزیر بریتانیا داشت. دفتر ترزا می اعلام کرده که ترامپ در این مکالمه از روابط حسنه واشنگتن با لندن تقدیر کرده و ترزا می را برای سفر به‌آمریکا دعوت کرده است.

نخست وزیر بریتانیا پیش‌تر گفته که خواستار تقویت مناسبات تجاری لندن و واشنگتن است. این تاکید مبتنی است بر توافق تجارت آزاد بریتانیا با آمریکا پس از برگزیت و ترک اتحادیه اروپا. اوباما در ملاقاتی که در بهار با ترزا می‌داشت، گفته بود که بریتانیا برای این توافق باید در نوبت بماند؛ چیزی که خشم لندن را برانگیخت. این موضع ترامپ و ترزا، یا‌دآور دوران ریگانیسم – تاچریسم است.

ریگان در کنار مارگارت تاچر‌ نخست‌وزیر بریتانیا

بعد از جنگ جهانی، مسئله‌ توسعه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل، به‌طور گسترده در محافل نظری دول قدرتمند مطرح بوده است. بیش‌تر تعریف‌های مربوط به‌توسعه از سوی اقتصاددانانی ارائه شده است که توجهی به‌مسائل معنوی و زندگی مزدبگیران نداشته و پیشرفت جوامع را در گرو پیشرفت اقتصادی بازار آزاد و خصوصی‌سازی می‌دانسته‌اند. در این میان، اصطلاح «اجماع واشنگتن» در نزد بیش‌تر افراد در سراسر جهان یادآور راهبردهای توسعه اقتصادی است که بر خصوصی‌سازی، آزادسازی و ثبات کلان اقتصادی بدون توجه به‌ابعاد اجتماعی و فرهنگی متمرکز است؛ مجموعه سیاست‌هایی که براساس اعتماد قوی بر بازارهای آزاد تکیه کرده و سعی بر کاهش یا حتی به‌حداقل رساندن نقش دولت داشت.

پس از جنگ جهانی دوم، نئولیبرالیسم به‌عنوان پروژه‌ای جدید به‌منظور ترسیم و سامان‌بخشی به‌سیستم اقتصاد بین‌المللی ظهور کرد. در حقیقت نئولیبرالیسم با بازگشت به‌اصول اقتصاد کلاسیک، عموما به‌عنوان دکترین اقتصادی مورد توجه است که رابطه‌ خوبی با قدرت حکومت نداشته و با تاکید بر منافع و ایدئولوژی بازار، در صدد جدا کردن مسیر حرکت اقتصاد و بازار از مسیر سیاست و قدرت و تحدید قلمرو و فعالیت حکومت و سیاست است. تاچریسم در انگلستان و ریگانیسم در آمریکا، گذار به‌نئومحافظه‌کاری را با نئولیبرالیسم را پیوند دادند . سرعت بخشیدند.

در واقع این پیوند از آغاز دهه‌ ۱۹۸۰، منجر به‌ظهور الگوی جدیدی از دولت در اکثر کشورهای پیشرفته (OECD)شد که برخی اقتصاددانان و دانشمندان آن را «مدیریت دولتی نوین»، «مدیریت دولتی مبتنی بر بازار»، «پارادایم فرابوروکراتیک» و اسبدن و گیلبر آن را «بازآفرینی دولت»، «دولت کارآفرین» یا «دولت بازارگرا» نامیدند. با وجود تمامی این واژه‌ها مختلف و متفاوت، یک مفهوم اصل است و آن هم عبارت است از تلاش برای تحقق ارزش‌های صرفه‌جویی، کارایی و اثربخشی در کلیه‌ سطوح دولت و تمرکز بر ترجیح مکانیسم‌های بازار به‌مکانیسم‌های بوروکراتیک دولتی، حذف یارانه‌ها، خصوصی‌سازی، مقررات‌زدایی، آزادسازی، استفاده از پیمان‌کاری، افزایش رقابت میان ارائه‌کنندگان خدمات، کاهش اندازه و مقیاس و دامنه‌ دولت و… این‌ها از ویژگی‌های این رویکرد هستند که به‌طور کلی می‌توان آن را ابزار مستقیم سرمایه‌داری در دولت نامید.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، ابزارهای مهم و اصلی برای جهانی‌سازی و البته نوع خاصی از جهانی‌سازی هستند: «تجارت آزاد»!

به‌این دلیل، اکنون با روی کار آدمدن ترامپ شومن و تجار و سرمایه‌دار، ایده‌ دولت بازارگرا به‌ویژه از آمریکا به‌سایر کشورهای جهان اشاعه خواهد یافت، باید گفت سیطره‌ آمریکا بر نهادهای پولی و مالی بین‌المللی چون بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و… و نیز نقش آن در تعدیل اقتصادی در جهان اشاعه یافته و بدین‌وسیله اقتصاد آزاد بین‌الملل و برقراری نظم چندجانبه‌گرا به‌منظور تثبیت سیستم اقتصاد سیاسی بین‌الملل، جهانی‌سازی سرعت بیش‌تری به‌خود خواهد گرفت.

میلیون‌ها تن از مردم جهان در اثر ساست‌ها و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی تاچریسم و ریگانیسم بزرگ‌ترین ضربه‌ها را خوردند. خانواده‌های کارگری و محرومان و سیاسیونی که در طول اعتصابات معدن‌چیان با دولت او به‌مبارزه برخاستند، نهایت شدیدا سرکوب شدند.

مارگارت تاچر و ورنالد ریگان از همان آغاز به‌قدرت رسیدنشان، سیاست حمایت از سرمایه‌داران را با تعرضی بی‌سابقه به‌زندگی مردم مزدبگیر به‌پیش برد.

تاچریست‌های انگلیسی به‌همراه ریگانیست‌های آمریکایی، آن‌چنان محیط رعب و وحشتی را در میان طبقه کارگر و شهروندان عادی جامعه به‌وجود آورند که آن‌ها مجبور شدند دست به‌عقب‌نشینی‌های فاحش بزند و از خواسته‌های خود کوتاه بیایند. اما با این وجود معدنچیان انگلیس در مقابل قوانین ضدکارگری تاچر مقاومت کردند و مدت طولانی در مقابل او، برای حق زندگی خود مبارزه کردند. اما بانوی آهنین سرمایه‌داری، دستور محاصره و سرکوب و کوبیدن سنگرهای معدنچیان را صادر کرد و سیاست بازار آزاد را در مورد سرکوب خواسته‌هایی چون زندگی بهتر، آموزش بهتر و… به‌کار گرفت تا آن‌ها را به‌زانو درآورد. مارگارت تاچر ادعا می‌کرد که برای پیشرفت جامعه و حتی خود همین کارگران، باید کمربندها را آن‌چنان سفت کرد که سرمایه به‌جریان بیافتد.

مارگارت تاچر نه تنها در خود بریتانیا، بلکه به‌سرتاسر جهان صدمات عظیمی وارد ساخت. او از همکاران همیشگی ناتو بود و از جمله میلیون‌ها دلار در جنگ فالک لند برای تقویت کمپین انتخاباتی خود هزینه کرد. جنایات بریتانیا در ایرلند، در سال‌های قدرت تاچر فراموش شدنی نیست. همکاری او با حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی و پینوشه از شاهکارهای تاچر است. همه این سیاست‌های جنایت‌کارانه ای که تاکنون نیز ادامه دارند همگی در «اطاق فکر» تاچر و ریگان تولید شده‌اند.

مارگارت تاچر و ریگان هر دو مرده‌اند و در قید حیات نیستند اما وارثان آن‌ها ترزا می‌ و ترامپ، ادامه‌دهندگان راه آن‌ها هستند و چه بسا شدیدتر از آن‌ها، به‌زیست و زندگی کارگران و محرومان جهان دست‌درازی بیش‌تری خواهند کرد و جهان را به‌خاک و خون خواهند کشید!

تشدید خصوصی‌سازی، تشدید استثمار، تغییر مقررات بازار کار باز هم به‌نفع سرمایه‌داران، حذف باقی مانده بودجه‌های رفاه اجتماعی و جنگ و سرکوب را هم‌چنان ادامه خواهند داد.

نهایت ادوین میس، وزیر دادگستری پیشین آمریکا و مشاور چندین ساله‌ رونالد ریگان، حمایت مارگارت تاچر نخست‌وزیر بریتانیا از ریگان را بدون تاثیر نمی‌داند. به‌باور ادوین میس، گورباچف به‌روند فروپاشی دیوار سرعت بخشید و در نهایت نیز پایان اتحاد جماهیر شوروی را رقم زد. میس می‌گوید: «همه‌‌ این‌تحولات بدون وجود رونالد ریگان ناممکن بود، دست‌کم نه در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ که شوروی از هم پاشید، بلکه اگر ریگان نبود این اتفاقات دیرتر رخ می‌دادند». میس تمام این تحولات را نتیجه‌ سیاست‌های ریگان می‌داند.

ادوین میس، می‌گوید «ریگان اقتصاد آمریکا را که در بحرانی عمیق فرو رفته بود دوباره زنده کرد، و قدرت را به‌ارتش ما که اواخر دهه‌ ۷۰ میلادی تقلیل رفته‌بود، باز گرداند. آمریکا در دوره‌ ریگان بار دیگر تبدیل به قدرت برتر جهان شد».

ریگان در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری رابطه‌ دوستانه‌ای را با میخائیل گورباچف برقرار کرد. شاید دوستی ترامپ و پوتین نیز از همین تجربه نشات گرفته باشد! شاید تحولات این دوره و تکرار تاریخ شوروی سابق، این بار در ایالات متحده آمریکا تکرار شود! فروپاشی و پایان فلسفه «ملت – دولت» در سراسر جهان!

سه‌شنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۵‌– پانزدهم نوامبر ۲۰۱۶

ادامه دارد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.