مقاله  اشپیگل ۴،۱،۲۰۱۸ در مورد ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 ماکرون نگران است که شعارهای تند آبستن جنگ هستند

با وجودی که رژیم مخالفان خود را به اعدام تهدید می کند، اعتراضات در ایران ادامه دارند. رئیس جمهور فرانسه و وزیر خارجه المان به تهدیدات رژیم هشدار دادند. رژیم از نا ارامی های داخلی بهره برداری بین مللی میکند.

امانوئل ماکرون تا کنون به این قاطعیت سخن نگفته ولی اینک عکس العمل بین مللی را در مورد ایران سخت مطرح کرده. لحن  امریکا، اسرائیل، عربستان سعودی بیان نگرانی مشابه ای ماکرون است که چهار شنبه خطر جنگ را یا د آوری کرده و خواستار مذاکره فوری با یران است.

وضعیت در ایران مغشوش است. با اینکه نماینده قوه قضائیه تهدید کرده که معترضین را به عنوان شورشی اعدام کنند، کماکان تظاهرات ادامه دارند. بعد از شروع تاریکی در شهر ملایر چهارشنبه صدها به خیابان ها ریختند. در بلندگو علیه علی خامنه  ای، رهبر، شعار دادند.

ویدئوهای متعدد با شعار مرگ بر دیکتاتور عکس العملی از تظاهرات بعد از درخواست رهبر برای تظاهرات حامیان رژیم است. همزمان سپاه پا سداران در سه استان مستقر شد تا تظاهرات مردم را در هم شکند.

گابریل (وزیر خارج المان) نگران وخامت اوضاع است

 به گزارشی، اینک دولت امریکا تحریم هائی برای مسئولان سرکوب تظاهر کنندگان در نظر دارد. علاوه بر این، ایالات متحده خواستار یک جلسه ویژه شورای سازمان ملل در ژنو است تا در مورد شرایط ایران تصمیم گیری شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در پیام توئیتری خود به تظاهر کنندگان ادای احترام و پشیبانی کرده و به انان قول داده امریکا در زمان مناسب به کمک انان خواهد شتافت.

وزیر امور خارجه المان زیگموند گابریل با نگرانی در خلال سفر خود در اوکراین گفت، ” تلاش ما این است که بحران ایران مورد سوء استفاده بین مللی قرار نگیرد.” او هیچ نامی را برای این اخطار خود ذکر نکرد.

در تظاهرات تا کنون بیش از ۲۰ نفر کشته شده. به گزارش خبرگزاری مهر چهارشنبه ۳ عضو واحد های اطلاعاتی ” با در گیری با ضد نقلان ” در غرب کشور کشته شده اند. این گزارش مشخص نمی کند اگر سپاه در این درگیری شرکت داشته.

اعتراضات به دلیل وضعیت اقتصادی، که از زمان بحران ۲۰۰۹ بدتر است، شروع شد. طاقت مردم با روحانی بسر رفت چون بر خلاف قول و قرار خود اصلاحات و تولید کار نکرد. به گزارش مقامات رژیم تا کنون ۴۵۰ معترض فقط در تهران دستگیر شده اند. صدها باید در دیگر نقاط ایران دستگیر شده باشند. نماینده قوه قضائیه تظاهر کنندگان را به دیل اغشاش به اعدام تهدید کرده. فرمانده گارد ، محمد علی جعفری، گفته که او نیروهائی به استان های اصفهان، لرستان و همدان فرستاده “تا شورشهای جدید را پایان دهند.”

روحانی امیدوار است اعتراضات زود پایان یابند

در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، کرمانشاه، ایلام، گرگان و شهر مقدس شیعه قم، تظاهرات حامی رژیم برگزار شده که در ان ها شعار های مرگ بر امریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس وحمایت از خامنه ای در تلویزیون دولتی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، روحانی در یک گفتگوی تلفنی به همتای خود اردوغان اظهارامیدواری کرد که اعتراضات در چند روز اینده پایان یابند. ایران سومین تولید کنند نفر در اوپک است،. ۳،۸ میلیون بشکه در روز. تا کنون گزارشی از تاثیر گذاری به فروش نفت نبوده است. همچنین به گزارش وزارت اقتصاد آلمان شرکت های نفتی المان تاثیری منفی را یا نیاز ملاحضاتی را گزارش نکرده اند.

ترامپ باید تا اواسط ژانویه تصمیم خود را بگیرد، اگر تحریم های بیشتری به صارات نفت تحمیل کند که به  لغو برجام منتهی  می شود. اگر تحریم های جدید توسط رئیس جمهور امریکا تحمیل شوند، بحران اقتصادی بیشتر گلوی رژیم اسلامی را خواهد فشرد

برگردان جهانشاه رشیدیان

مقاله  اشپیگل ۴،۱،۲۰۱۸ در مورد ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.