مشروعیت دموکراتیک در کشورداری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

فرهنگ قاسمی

ولایت فقیه از هر دیکتاتور متجاوزتر است و به بدترین شیوه حرمت انسانی را زیر پا میگذارد. برای اعتراض به سخنان بیحرمتانه خامنه‌ای که با گفتار دیروزش به قدرت ادارک و آگاهی ایرانیان بی‌احترامی کرد لازم میدانم چند کلامی در باره مشروعیت دموکراتیک در زیر بنویسم.

خامنه‌ای دیکتاتور میگوید “اگر انتخابات نباشد دیکتاتوری و هرج و مرج برقرار میشود” ما میگوئیم تا احزاب سیاسی و انجمن های شهروندی و سندیکای کارگری و زنان و مطبوعات آزاد نباشند و تا زمانیکه انتخابات استصوابی باشد و زنان و مردان سیاسی در زندانها بسر ببرند دیکتاتوری و هرج و مرج ادامه خواهد داشت. ما میگوئیم خامنه‌ای جلاد دست از عوامفریبی بردار … مگر با وجود ولایت فقیه دموکراسی‌ای وجود خواهد داشت؟
مشروعیت دموکراتیک در چیست؟ دموکراسی فقط انتخابات رئیس جمهور و نمایندگان مجلس نیست. دموکراسی مشروعیت خود را در مقام نخست از مشارکت مردم کسب میکند. اما این مشارکت بایستی در آزادی کاملٍ حق انتخاب انسان مستقل باشد. آزادی کامل حق انتخاب در چیست؟ در آگاهی مردم است. آگاهی مردم چگونه کسب میشود؟ در اثر آموزش و پرورش آزاد. آموزش و پرورش آزاد چگونه به وجود می آید؟ در اثر عدم دخالت عقاید و باورها و مذاهب در امر آموزشی. این بدان معنا نیست که تاریخ جهان و باور ها و مذاهب و فلسفه و سیاست در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس نشود. برعکس باید تدریس شوند تا آگاهی و ادراک و متد تحلیل آموزش داده شود. اما بایستی تبعیضی در آموزش این مکتب و مذهب و باور با دیگری وجود نداشته باشد. این عدم تبعیض پایه اصلی دموکراسی است که ما آنرا با لائیسیته بیان میکنیم. دیگر اینکه اگر این انتخاب آزاد بر اساس مراتبی که شمردیم آماده عملکرد باشد، مسأله آزادی احزاب و سندیکاها و انجمن ها شهروندی هستند که باید بر اساس آزادی اندیشه و بیان بتوانند عمل کنند. یعنی اینکه هیچ مقام دولتی و غیر دولتی هیچ ابزار ذی‌نفوذ و ذینفع، غیر از قانون مصوبه ملی، مناسب با نرم های جهانی، نتواند جلو آزادی آنها را بگیرد.
باید دانست که آزادی نهاد های سیاسی و اجتماعی لازمند اما برای مشروعیت دموکرایچتبک کفایت نمی‌کنند، باید حتما مطبوعات و رسانه‌ها نیز آزاد باشند. رسانه‌ی آزاد چیست ؟ رسانه‌ای است که زیر ممیزی دولت و هیچ قدرت دیگری قرار نگیرد. این کار امری دشوار و تقریبا بدون همت مردمان پایبند به دموکراسی غیر ممکن است. زیرا در این دور و رمانه رسانه‌ها در دست قدرتمندان و ثروتمندان قرار دارند، قدرمندانی که نظریه خود را تحمیل میکنند. راه چاره برای داشتن مطبوعات آزاد چیست؟ ایجاد رسانه‌های مردمی و کمک مادی و غیر مادی مردم به زنده ماندن آنان. رسانه آزاد را خبرنگاران آزاد خوراک می‌دهند و زندگی می‌بخشند. خبر نگار آزاد در این دنیائی که حرف آخر را پول میزند چگونه میتواند وجود داشته باشد؟ خوشبختانه تعداد افرادی که کار با ارزش خبرنگاری خود را با پول معاوضه نمی‌کنند زیادند اما کافی نیستند! این نیروی انسانی مطبوعاتی به ویژه در حوزه انوستیگاسیون نقش بزرگی در مشروعیت دموکراتیک یک جامعه ایفا میکند پس این نیروی انسانی متخصص را باید از نظر کیفی و کمی بیشتر تربیت کرد و در این زمینه باید بیشتر سرمایه‌گذاری نمود و تخم آزادی و حرمت انسانی را در آنان باید بیشتر از پیش کاشت و اینکار از طرق آموزش آزاد و گسترش فلسفی و سیاسی امکان پذیر  است.
اما دموکراسی مشروعیت خود را از انتخابات آزاد برای کشورداری – فضات، مدیریت اجرایی و قانون گذاری – نیز اخذ میکند. انتخابات آزاد برای مسئولان کشور داری چگونه انجام پذیر است؟ در اثر رقابت های سیاسی و تفاهم ها و توافق‌های احزاب و نهاد های اجتماعی اینها نکاتی چند از مشروعیت دموکراتیک در یک جمهوری سوسیال دموکرات و لائیک-سکولار هستند.
#فرهنگ_قاسمی_سخنگو_و_رئیس_نهادراهبردی_حزب_جمهوریخواه_سوسیال_دموکرات_و_لائیک_ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.