ماجرای سرقت یک ایزوتوپ از تأسیسات هسته ای بوشهر چیست؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ایریدیوم 192 از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک ماده رادیو اکتیو از نوع دوم و یک ایزوتوپ ناپایدار طبقه بندی شده که هم اشعه گاما و هم الکترون را به اطراف خود ساطع می کند. مواد رادیو اکیتو از نوع دوم از گونه ای هستند که مجاورت انسان با آنها برای چند ساعت پیاپی یا چند روز می تواند منجر به مرگ آنی شود.
روز گذشته، روزنامه الشرق الاوسط، طی گزارشی ادعا کرد، یک ایزوتوپ رادیواکتیو از سایت هسته ای بوشهر در ایران به سرقت رفته و همین، منجر به بروز برخی نگرانی ها در مورد استفاده از این قطعه هسته ای در راستای ساخت بمب آلوده کننده رادیو اکتیو شده است.
به گزارش «تابناک» بر اساس ادعای این روزنامه، قطعه ایزوتوپ گم شده از نوع اریدیوم 192 است که مفقود شدن آن از سوی نهاد نظارتی هسته ای ایران، چندی قبل به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شد و اکنون منجر به آن شده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد سوء استفاده از آن احساس نگرانی کنند.
آن گونه که این روزنامه بیان کرده، احتمال استفاده از این ایزوتوپ به عنوان یک بمب آلوده کننده وجود دارد. این نوع از بمب سلاحی است که اشعه رادیولوژیک از خود ساطع می کند که جزو سلاح های متعارف طبقه بندی شده و با انفجار آن اشعه های رادیو اکتیو در محل انفجار پراکنده خواهد شد.
الشرق الاوسط به نقل از منابع امنیتی سعودی گفته است، این قطعه ایریدیوم از تأسیسات بوشهر سرقت و به خارج از نیروگاه منتقل شده است. به گفته این منابع، خودرویی که این قطعه را منتقل کرده است، بعدا متروک یافته شده، در حالی که این قطعه در خودرو نبوده است. به ادعای این مقامات، هنوز مشخص نیست چه کسی این قطعه را و با چه منظوری سرقت کرده است.
گزارش روزنامه الشرق الاوسط امروز به شکلی وسیع از سوی رسانه های اسرائیلی نیز پوشش داده شده است و روزنامه ها و وب سایت های پر مخاطب این رژیم، با اشاره به این گزارش و ادعاها از روزنامه الشرق الاوسط دقیقا روی خط روزنامه سعودی حرکت کرده اند.
توضیح آنکه ایریدیوم 192 از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک ماده رادیو اکتیو از نوع دوم و یک ایزوتوپ ناپایدار طبقه بندی شده که هم اشعه گاما و هم الکترون را به اطراف خود ساطع می کند. مواد رادیو اکیتو از نوع دوم از گونه ای هستند که مجاورت انسان با آنها برای چند ساعت پیاپی یا چند روز می تواند منجر به مرگ آنی شود و اساسا ایریدیوم 192 واجد کاربردهای صنعتی است.
ادعای عجیب روزنامه عربستانی در مورد به سرقت رفتن یکی از این ایزوتوپ ها از نیروگاه هسته ای بوشهر در حالی است که این موضوع از سوی هیچ رسانه معتبر دیگری مطرح نشده و روزنامه عربستانی نیز این موضوع را به نقل از مقامات امنیتی سعودی مطرح کرده است.
نکته جالب ماجرا اینجاست که این ادعا امروز با پوشش ویژه ای از سوی رسانه های اسرائیلی نیز همراه شده است و نشریاتی مانند تایمز اسرائیل، هاآرتص و آروتزشوا این مطلب را مورد توجه قرار داده اند.
در حالی که گزارش الشرق الاوسط اشاره می کند که مشخص نیست، چه کسی و با چه منظوری این قطعه را به سرقت برده؛ اما به شکلی جالب توجه کل گزارش و اشاره به موضوع نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خوبی بیان می کند که هدف این گزارش کیست و در واقع الشرق الاوسط به شکل تلویحی ایران را متهم به دخالت یا تدارک برای ساخت یک بمب آلوده کننده هسته ای برای استفاده علیه کشورهای همسایه خود کرده است.
این ادعا در حالی مطرح می شود که از چندی پیش، جبهه رسانه ای تندروهای آمریکایی، رسانه های عربی و اسرائیلی علیه ایران فعالیت شدیدی را آغاز کرده اند که از ماجرای گزارش آژانس در مورد تولید بیش از حد مجاز آب سنگین توسط ایران آغاز شده است. این خط چندی پیش، با گزارش های کذب رسانه های اسرائیلی در مورد ارسال سلاح از سوی ایران به سمت لبنان پیگیری شد و اکنون به نظر می رسد که موضوع سرقت ایزوتوپ هسته ای، حلقه دیگری از این زنجیر است.
به شکلی جالب توجه در گزارش همه رسانه هایی که این موضوع را پوشش داده اند، اشاره ای مستقیم به ماجرای گزارش آژانس در مورد تولید آب سنگین ایران نیز وجود دارد.
آنچه به نظر می رسد اینکه همه این تلاش های رسانه ای، یک هدف و منظور را در پی دارد و آن هجمه علیه ایران در آستانه ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. طی هفته های گذشته، مقامات عربستانی و اسرائیلی از دونالد ترامپ درخواست کرده اند، به جای زیر پا گذاشتن مستقیم توافق هسته ای، اقدام به سخت گیری های گسترده علیه ایران کند تا مسئولیت نقض تعهدات به گردن ایران باشد.
به خوبی میتوان دریافت که اکنون این گزارشها و نمونه های مشابه آنها مقدمه چینی برای اعمال فشار روانی و رسانه ای بر ایران در راستای همان استراتژی است و رسانه های عربستان و اسرائیل در پی آن هستند که از هم اکنون مقدمات و مستندات اغلب کذب خود را برای اعمال فشار احتمالی بر ایران در آینده نزدیک فراهم کنند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.