فاجعه قتل مونا – غزل- حیدری و بزرگواری و شرافت انسانی زن

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در ایران باستان جایگاه زن در اثر رعایت برخی حقوق از جمله حق نگهداری فرزند، حق استفاده از مرخصی دوران بارداری، حق درخواست طلاق از اهمیت بسزایی برخوردار بود. زنان ایران باستان به واسطه برابری با مردان با نشان دادن شایستگی تا مقام دریاسالاری و فرماندهی و پادشاهی دست می یافتند.

اما متاسفانه از هزارو چهارصد سال پیش در دوران امپراطوری ساسانیان که ایران مورد هجوم مسلمانان قرار میگیرد با استقرار خلافتهای اسلامی ستم‌های وحشیانه ای بر مردمان و به ویژه بر زنان اعمال میشود.

با اینکه این اعمال ضد بشری علیه زنان، برخاسته از اسلام افراطی، به مرور زمان فروکش کرده است اما هنوز در بین اقوام و طوایف متعصب نسبت به زنان تبعیض و ستم وارد می‌شود و بزرگواری و شرافت انسانی آنان مورد تجاوز قرار می گیرد:

در زیر مواردی از اجحاف‌هائی را که طبق سنت و توسط دین اسلام در میان برخی از مردمان و مناطق ایران بر زنان وارد می گردد ذکر می کنیم و سپس به مورد هولناک مونا – غزل- حیدری می پردازیم.

۱- زنان دارای حق برابر با مردان نیستند تا جایی که با کمال تاسف در برخی موارد زنان را “ضعیفه” می نامند.

۲- زن در تملک مرد است.

۳-حق دیدار خویشاوندان و حتی والدین بدون اجازه همسر مجاز نیست.

۴- زنان حق گرفتن طلاق و سرپرستی فرزندان را  به راحتی دارا نیستند.

۵- زن صرفا جهت ارضا امیال جنسی، تولید نسل و انجام کارهای خانه موجودیت عینی پیدا میکند.

۶- هرگونه تمردی از مردان طبق قوانین اسلامی با شدیدترین طریق سرکوب می گردد.

۷- سن رضایت دختر برای ازدواج مورد توجه قرار نمی گیرد.

۸- چنانچه تردیدی در مورد رابطه جنسی خارج از ازدواج بوجود آید و متعاقبا اثبات گردد، مردان خانواده برای حفظ “غیرت” و «مردانگی» خود بقتل همسر، خواهر، دختر خود مبادرت می ورزند.

اما موضوع سر بریدن مونا حادثه بسیار دلخراشی است. او که در سن دوازده سالگی علیرغم میل خود مجبور به ازدواج با پسر عموی خود میگردد با وجود اینکه صاحب کودکی هم میشوند اما متاسفانه این خانواده از اختلافات زیادی موجود رنج می برد، بطوریکه هر بار با میانجیگری بزرگان خانواده در خانه آنها آرامشی برقرار میگردد.

مونا که به دنبال فردی مورد علاقه میگردد، در سن هفده سالگی با شخص از اهالی سوریه، از راه دور آشنا میشود و این فرد از طریق باند قاچاق دختران، مونا را به تهران و با پاسپورت جعلی به ترکیه نزد خود میبرد. مرد خلافکار سوریه ای به ازدواج با مونا

مبادرت می نماید. عکس و فیلم مراسم عروسی را برای همسر مونا – غزل-  میفرستد و باعث خشم  بیش از حد او می گردد تا جایی که پدر و عموی مونا با مدارک لازم به ترکیه رفته و موجبات دستگیری فرد خاطی سوریه ای را فراهم می آورند.

در چنین شرایطی مونا- غزل-  با قبول اشتباه و زیر حمایت پدر و عمویش به شهر اهواز باز می گردد، غافل از اینکه در حکومت زن ستیز اسلامی و رسومات قبیله‌ای هیچ تضمینی برای ادامه زندگی او وجود ندارد. پدر و عموی مونا احساس می‌کردند که جان مونا در  مخاطره است برای حفظ جان او در روز ١۶بهمن ١۴٠٠ به سوی کلانتری حرکت میکنند. همسر مونا- غزل-  و برادرش که از این نقشه با اطلاع می شوند از فرصت استفاده کرده و در بین راه جلوی ماشین حامل آنها را سد می کنند و مونا را در اختیار میگیرند و بلافاصله با کارد سر او را از تنش جدا میکنند و برای نشان دادن “غیرت” خود با وحشیانه ترین شکل سر بریده مونا – غزل- را به مردم کوچه و خیابان نشان میدهند.

متاسفانه چنین اقدامات وحشیانه در بسیاری از جامعه های متعصب و عقب مانده جهان وجود دارد که تعداد آن در سال به هزارها قربانی می رسد.

ما به عنوان حزب جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران طرفدار‌ عدم هرگونه تبعیض به ویژه تبعیض نسبت به حقوق زنان هستیم، از حقوق برابر زن و مرد دفاع کرده و اینگونه سنت ها و رفتار متعصبانه و غیر انسانی را شایسته شرافت انسانی نمی‌دانیم.

ما این اقدام را محکوم کرده و کوشش میکنیم در ایران فردا با اتکا به لائیسیته، قوانین مدرن و حقوق انسانی از بروز چنین جنایاتی به شدت جلوگیری بعمل آوریم.

همسازی – مبارزه –  پیروزی

حزب جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران

همسازی ملی جمهوری خواهان

سی بهمن هزار و چهارصد

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.