غزه: جامعه‌ی بین المللی باید فوری برای محافظت از معترضان غیرمسلح اقدام کند و به معافیت از مجازات پایان دهد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در ۷۰مین سالگشت نکبت ـ آوارگی اجباری فلسطینی‌ها در پی ایجاد کشور اسرائیل ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن در فلسطین ـ الحق، المیزان، المرصاد، مرکز حقوق بشر فلسطین و مرکز مطالعات حقوق بشر رام الله ـ کشتار دهها فلسطینی و زخمی کردن هزاران فلسطینی دیگر را که از حق خود برای تظاهرات صلح‌آمیز استفاده می‌کردند، به دست نیروهای اسرائیلی به شدت محکوم می‌کنند. سازمان‌های ما فراخوان خود در مورد توقف فوری استفاده از خشونت افراطی علیه معترضان صلح جو را تکرار می‌کنند. جامعه‌ی بین المللی باید اقدام‌های نیرومندی را علیه اسرائیل برای پایان دادن به تداوم نقض حقوق بین المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه که معادل جنایت جنگی است در پیش بگیرد و تحقیقات مستقل و شفافی را در مورد استفاده‌ی نیروهای اسرائیلی از مهمات واقعی و تک تیراندازان به اجرا بگذارد. ما از کلیه‌ی کشورها می‌خواهیم همکاری نظامی خود با اسرائیل را متوقف کنند. ما همچنین محکومیت انتقال غیرقانونی سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را در آستانه‌ی یاداوری نکبت تکرار می‌کنیم.
معترضان غیر مسلح فلسطینی که در هفتمین هفته با خواست پایان دادن به محاصره‌ی غیرقانونی نوار غزه و تأکید بر حق بازگشت آوارگانی که ۷۰ سال پیش مجبور به ترک زمین‌های خود شدند، تظاهرات می‌کردند، یک بار دیگر هدف خشونت نامتناسب نیروهای امنیتی اسرائیل قرار گرفتند. «راهپیمایی بزرگ بازگشت» که در ۳۰ مارس آغاز شد و تا ۱۵ مه به نشانه‌ی ۷۰مین سالگرد نکبت ادامه خواهد داشت، همچنین خواهان پایان دادن به ۵۰ سال اشغال اسرائیلی و با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس مخالف است. نیروهای اسرائیلی از تاریخ ۳۰ مارس به بعد ۱۰۰ فلسطینی، از جمله ۱۱ کودک، ۲ روزنامه نگار و ۳ شخص معلول را در اعتراض‌ها کشته‌اند. ۶۹۳۸ تن نیز زخمی شده‌اند، از جمله ۱۲۴۴ کودک، ۲۵۳ زن، ۴۲ امدادگر امور پزشکی و ۵۹ روزنامه‌نگار. تنها در روز دوشنبه ۱۴ ماه مه، ۵۹ فلسطینی کشته و دست کم ۲۰۰۰ تن دیگر، از جمله ۳۰۴ کودک، ۷۷ زن، ۱۰ روزنامه نگار و ۳ امدادگر امور پزشکی، زخمی شدند. [1]معترضان غیر مسلح، از جمله زنان و کودکان پرشماری، هدف خشونت افراطی نیروهای مسلح اسرائیل قرار گرفته‌اند که با به کارگیری تک تیراندازان از مهمات واقعی، شلیک به وسیله تانک، گلوله‌های لاستیکی و نارنجک‌های گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. [2] تک تیراندازان اسرائیلی به عمد و به صورت گزینشی به مشارکت کنندگان در اعتراض‌های صلح آمیز شلیک کرده‌اند، در حالیکه این معترضان هیچ تهدیدی علیه جان سربازان اسرائیلی به شمار نمی رفتند. [3] استفاده‌ی افراطی نیروهای مسلح اسرائیل از خشونت علیه غیرنظامیان غیرمسلح که از حق مشروع خود برای بیان و گردهمایی صلح‌آمیز استفاده می‌کنند و جلوگیری از دسترسی غیرنظامیان به مراقبت پزشکی نقض جدی و عمدی حقوق بین المللی بشر دوستانه و نقض مستقیم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌رود.

بنا به اظهار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اقدام‌های اسرائیل در غزه معادل قتل عمد است که می‌تواند به عنوان جنایت‌های جنگی مورد پیگرد دادگاه بین المللی جزایی قرار گیرد. [4] دادستان دادگاه بین المللی جزایی در حال حاضر بررسی مقدماتی در مورد وضعیت فلسطین را به منظور پیگرد قضایی و پاسخگو ساختن مسئولان سیاسی و نظامی در دست دارد تا از نقض بیشتر حقوق بشر جلوگیری و اجرای عدالت را تضمین کند. دادستان دادگاه بین المللی جزایی باید به بررسی مقدماتی خود شتاب ببخشد و بدون تأخیر بیشتر تحقیقات را آغاز کند.

در شرایطی که فلسطینی‌ها در «راهپیمایی بزرگ بازگشت» به اعتراض ادامه می‌دهند، دولت آمریکا در روز ۱۴ مه و در آستانه‌ی سالگشت نکبت با نقض حقوق بین المللی به طور غیر قانونی سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد. [5] جامعه‌ی بین المللی هرگز هیچ بخشی از بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخته و الحاق بیت المقدس شرقی اشغالی را غیرقانونی دانسته است. انتقال سفارت آمریکا معافیت از مجازات اسرائیل به خاطر نقض گسترده‌ی حق زندگی فلسطینی‌ها، آزادی تحرک، آزادی از بدرفتاری و حق کرامت را تقویت خواهد کرد. [6] سازمان‌های ما تاکید می‌کنند که ممنوعیت الحاق زمین با استفاده از زور یکی از ستون‌های اصلی حقوق بین المللی، صلح و امنیت بین المللی است که جامعه‌ی بین المللی باید از آن محافظت کند.

سازمان‌های ما اعلام می‌کنند که تداوم حمله به معترضان غیرمسلح به شدت نگران کننده است و از جامعه‌ی بین المللی، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورها می‌خواهند تا: بر اسرائیل برای رعایت تعهدهای خود بر اساس حقوق بین ‌المللی بشردوستانه فشار وارد آورند؛ از اسرائیل بخواهند به محاصره‌ی غیرقانونی ۱۱ ساله‌ی نوار غزه به طور کامل پایان دهد؛ استفاده از خشونت مرگبار اسرائیل علیه معترضان غیرمسلح فلسطینی را محکوم کنند؛ از اسرائیل بخواهند که به ناظران بین المللی امکان تحقیق درباره مرگ ده‌ها معترض فلسطینی در غزه پس از ۳۰ مارس را بدهد؛ و فوری برای تضمین حقوق و کرامت فلسطینی‌ها مداخله کنند.

بی عملی و نبود اراده‌ی سیاسی در جامعه‌ی بین المللی و اسرائیل برای اطمینان یافتن از رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه تنها به تشدید درگیری خواهد انجامید و ادامه‌ی انکار مزمن حقوق بشر و عدالت را ممکن خواهد ساخت. ضروری است که جامعه‌ی بین المللی برای محافظت از جمعیت غیرنظامی در غزه که از حقوق غیر قابل انکار خود برای آزادی بیان و گردهمایی استفاده می‌کنند، دست به اقدام فوری بزند. بر این اساس، باید اقدام‌هایی را برای پایان دادن به ۵۰ سال اشغال سرزمین فلسطین به دست اسرائیل، اطمینان یافتن از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها و شناسایی حق بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس حقوق بین المللی در پیش گرفت.

– فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر
- الحق
- المیزان
- المرصاد
- مرکز حقوق بشر فلسطین
- مرکز مطالعات حقوق بشر رام الله

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.