عبدالکریم لاهیجی: نظام جمهوری اسلامی دچار پارانویا شده است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

606x340_312969
بیش از ۹۰ درصد از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اصول‌گرایان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی این رد صلاحیت‌ها را تایید کرده است. ترس سید علی خامنه‌ای از چیست؟

«من گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رای بدهند، نه اینکه وارد مجلس شوند.» این سخنی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام رد صلاحیت بیش از ۹۰ درصد از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی بر زبان راند.

رهبر جمهوری اسلامی … گفت: «در هیچ جای دنیا، افرادی را که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم‌گیری راه نمی‌دهند.»

دکتر عبدالکریم لاهیجی حقوقدان و یکی از نویسندگان طرح اولیه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران – قانونی که در آن سخنی از ولایت فقیه نبود- در گفت‌وگو با دویچه‌وله این ادعای خامنه‌ای را رد کرده می‌گوید: «اساس یک حکومت دموکراتیک مطابق موازین حقوق بشر که هم در اعلامیه حقوق بشر و هم در میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی آمده، این است که میگویند اساس و منشا قدرت حکومت از رای مردم است و این رای باید عمومی، آزادانه و صادقانه باشد یعنی همه مردم بتوانند در این انتخابات شرکت کنند، هم بهعنوان رایدهنده و هم بهعنوان داوطلب نمایندگی مردم. اگر مردم به آنها رای دادند و اکثریت را بهدست آوردند، آنها هستند که دولت را تشکیل میدهند.»

این که اعضای شورای نگهبان حتی به اصول‌گرایانی چون علی مطهری و حمید رسایی که هم‌اکنون نماینده مجلس هستند اجازه نامزدی در انتخابات مجلس را نداده‌اند، از دید آقای لاهیجی نشانگر نوعی بیماری پارانویاست: «اینها دچار یک بیماری شده‌اند که اسمش پارانویاست. یعنی دیگر از همسایه‌شان هم می‌ترسند، از یار دیروزشان هم که اسمش علی مطهری‌ست و پسر مرتضی مطهری است می‌ترسند. مرتضی مطهری کسی بود که آقای خمینی از او بهعنوان “یادگار من” صحبت کرد. کسی بود که حکم نخست‌وزیری مهندس بازرگان انشای اوست. به پسر آقای مطهری که تا این دوره هم نماینده مجلس بوده اجازه شرکت نمی‌دهند. با وجود اینکه او به صراحت می‌گوید من نه تنها موافق جمهوری اسلامی هستم، بلکه موافق نظام ولایت مطلقه فقیه هم هستم، فقط می‌گویم که می‌شود نسبت به ولی فقیه انتقاد هم کرد. بنابراین حکومتی که دیگر حق انتقاد را از موافق خودش هم سلب می‌کند، نشان می‌دهد که دچار چه درجه‌ای از بیماری پارانویاست یا اینکه این واقعیت را می‌داند که در انتخابات محدود هم دیگر بین مردم محبوبیت ندارد.»ـ

در میان ردصلاحیت‌شدگان نام فرزندان هاشمی رفسنجانی هم به چشم می‌خورد. آقای لاهیجی می‌گوید: «آقای رفسنجانی که یک روز بهعنوان معمار اصلی جمهوری اسلامی بود الان جزو مخالفان جمهوری اسلامی شناخته شده است. به این صورت است که این رژیم روز به روز تک پایه‌ایتر میشود و متاسفانه یا خوشبختانه تاریخ نشان داده است که سرنوشت چنین حکومت‌هایی بههرحال غیر از سقوط به نتیجه دیگری منتج نخواهد شد.»
دکتر لاهیجی … معتقد است: «جمهوری اسلامی جمهوری نیست چراکه جمهوری یعنی نظام مردمی. یعنی نظامی که مردم به وجودش می‌آورند و در آن نظام هم همه رای برابر دارند. ولی وقتی نظامی مخلوط و ملغمهای شد از حقوق الهی و حقوق شهروندی، یعنی کسی بهعنوان نماینده خدا یا نماینده امام برای خودش و برای پیروانش حق ویژه قائل بود، این نظام دیگر نمی‌تواند جمهوری باشد.»

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید: «همانطور که گفتم نه جمهوری اسلامی جمهوری است و نه مجلس شورای اسلامی، مجلس قانونگذاری‌ست. برای اینکه، چنان‌که می‌دانید، تمام مصوبات این مجلس قانونگذاری را یک گروه شش نفره بهعنوان فقهای شورای نگهبان که منصوب مستقیم یا غیرمستقیم رهبر هستند، میتوانند سانسور بکنند. یعنی ما چه از نظر سیاسی و چه از نظر حقوقی با نظامی مواجه هستیم که رای شش معمم و روحانی بر رای نمایندگان مردم برتری دارد.»

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.