“صفای لرستان” در پاریس درگذشت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

12657348_744323635669139_150535698535332498_o

حمید ایزدپناه، نویسنده و شاعر ایرانی، متخلص به “صفای لرستانی” دوشنبه نوزدهم بهمن، در هشتاد و سه سالگی در پاریس درگذشت. وی آثاری را در زمینه تاریخ و موسیقی لرستان بر جای گذاشته است.

حمید ایزدپناه در هزار و سیصد و یازده در خرم‌آباد متولد شد. او سال‌ها در دبستان و دبیرستان‌های این شهر تدریس می‌کرد و ریاست اداره فرهنگ و هنر لرستان را بر عهده داشت. سپس با کمک تنی چند از علاقه‌مندان موسیقی به گردآوری موسیقی بومی لرستان پرداخت.
در سال ۱۳۴۶ از سوی انجمن آثار ملی دعوت به همکاری شد تا دربارهٔ آثار باستانی لرستان به پژوهش بپردازد که حاصل آن اثری به همین نام شد.
علاوه بر مجموعه سه جلدی، “آثار باستانی و تاریخی لرستان”، کتاب‌های “لرستان در گذرگاه تاریخ و زمان”، “شاهنامه لکی”، “فرهنگ لری”، “فرهنگ لکی”، “شاعران در اندوه ایران”، “داستانها و زبانزدهای لری و کتابشناسی مثلهای فارسی”، “آهنگ‌ها و ترانه‌های لری” و “کتیبه‌های لرستان” از آثار ایزدپناه است.
از حمید ایزدپناه به عنوان نخستین کسی نام برده می‌شود که برای گردآوری و نت‌نویسی موسیقی لرستان در سال‌های نخستین دهه چهل تلاش کرد. همچنین با حمایت او، چندین گروه تئاتر در لرستان فعالیت ‌کردند.
قرار است که پیکر ایزدپناه روز جمعه ٢۴ بهمن به ایران‌ منتقل شود تا بنا بر وصیت خود در زادگاهش به خاک سپرده شود.

rfi

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.