شب سلینا خونز و آلوئیس کاریجیت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۵ عصر

خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، کانون زبان فارسی

در این شب که با همکاری سفارت سوئیس در تهران برگزار می‎شود، جولیا هاز ( سفیر سوئیس در تهران)، کریستینا فیشر ( دبیر دوم سفارت سوئیس در تهران)، بابک صابری و سعید فیروزآبادی سخنرانی خواهند کرد و مترجمان کتاب‎های این نویسنده و تصویرگر سوئیسی حضور خواهند داشت.

سلینا خونز در سال ۱۹۱۰ در منطقه آنگادین که در شرق کوه های آلپ در سوئیس واقع شده به دنیا آمد . وی بعد از جنگ جهانی دوم شروع به کار نوشتن کرد، در سال ۱۹۴۵ معروفترین کتاب وی با نام “زنگی برای ارسلی” ( پسر کوهستان) انتشار یافت و سپس کتاب “فلورینا و پرنده وحشی ” و بلاخره کتاب “کولاک ” منتشر شد. این سه کتاب توسط آلوئیس کاریجیت هنرمند سوئیسی تصویرگری شده است. عشق به طبیعت ، محیط زیست ، دوستی و توجه به حیوانات و  از نکاتی است که نویسنده بر آن تاکید داشته است.

آلوئیس کاریجیت(۱۹۸۵-۱۹۰۲)، هنرمند سوئیسی، با کسب تجربه های فراوان در طراحی گرافیک، سینما و نقاشی به شهر کوهستانی خود در دامنه های آلپ در کشور سوئیس بازگشت و به کار تصویرگری برای کتاب‎های کودکان پرداخت. ممکن است، شهرت وی بیشتر برای سه کتابی باشد  که برای کودکان تصویرگری کرده است.

وی تحصیلات آکادمیک هنری نداشت اما بیش از چهل سال بود که مستمر و حرفه ای کار نقاشی و گرافیک و تصویرسازی انجام می داد.

کاریجیت با تصویرگری این سه کتاب در سال ١٩۶۶ جایزه جهانی ” هانس کریستین اندرسن ” که به آن نوبل ادبیات کودکان و نوجوانان نیز گفته میشود رااز آن خود کرد.

این کتاب ها سه اثر شاخص از مجموعه کتاب هایی هستند که امروزه «ادبیات کودکان آلپ »می خوانیم.

این کتابها در ایران توسط انتشارات کودکان یزد بزبان فارسی چاپ شده است .

در ضمن در سال ٢٠١۵ فیلمی بر اساس زندگی خالق ” زنگی برای ارسلی” که معروفترین کتاب کاریجیت و خونز است توسط خاویر کولر کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور سوییسی ، ساخته شده که در این شب به نمایش گذاشته می شود.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.