سرزنش و نکوهش مردم، بیهوده است: پایا راستگونیا

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

یکی از ساده ترین و سهل الوصول ترین و به همان اندازه بی ثمرترین و بیهوده ترین روشها در برخورد با پدیده ها و حرکت های اجتماعی مردم، واکنش «نکوهش و سرزنش» آن هم نسبت به یک جمعیت پرشمار است بدون شناخت وضعیت جامعه و ارائه آلترناتیو عملی و جایگزین. این روش بیشتر به واکنش عصبی و عاطفی ما باز می گردد تا درک و شناخت اجتماع و علل و مکانیزمهای رفتاری مردم در اجتماع. راه حل در شناخت و اتخاذ روش و تدابیر بر اساس شناخت پدیده ها و و علل و معلولها در رابطه با پدیده های اجتماعی است.

 مثلاً خیلی از ما ناراحت و خشمگین می شویم از اینکه بعضی از مردم در ایران به تماشای اعدام می روند و بنا را بر سرزنش نکوهش خشم آلود تماشاگران می گذاریم، چنین واکنشی البته که ناشی از حساسیت و درک و مخالفت درست ما با پدیده اعدام است، اما همزمان غفلت می کنیم که واقعاً چه اقدام و آموزش موثری در جامعه وجود داشته کدام کمپین، کدام جنبش و کدام کار هماهنگ و حساب شده جمعی انجام شده یا ممکن بوده است انجام شود که علیرغم آن مردم رفته اند به تماشای اعدام؟ پاسخ: تقریباً هیچ! مگر مردم ایران سادیسم دارند؟ یا ذاتاً و به طور ژنتیک سوای مردم دیگر جهان هستند؟

 در پاریس و لندن و واشنگتن هم اگر فرضاً در ملا عام کسی اعدام شود بالاخره کسانی تماشاچی خواهند بود، مگر(و این مگر بسیار مهم و اساس تفاوت هاست)…. مگر اینکه در نتیجه آموزش جمعی، به راه انداختن جنبش ها، کمپین ها، کار آموزشی و مستمر موسسات و ان جی او ها(NGO) و….. مردم در سایه آموزش و اراده یک تصمیم جمعی و همه گیر برای پرهیز از تماشای اعدام بگیرند. یا ساده تر و درست تر از همه اینها مگر اینکه در سایه همه این تلاشها و کارهای جمعی، اعدام یا دستکم  اعدام در ملا عام لغو شود. در واقع برای تاثیر باید یک اپیدمی اراده مند طراحی شده و سنجیده و قابل گسترش به راه انداخت .

حال باید منصفانه و منطقی داوری نمود و بررسی نمود که در قلب آن مملکت فلک زده و تحت ستم و خفقان از سوی یک حکومت قرون وسطایی که آموزش خرافه و تعصب و توحش بخشی رسمی از دستگاه آموزشی و رسانه ای آن حکومت است توقع رفتارهای جمعی اعتراض آمیز و مدنی خودآگاهانه بدون وجود تمهیدات لازم و بسنده بیشتر از اذهانی معجزه طلب بر می آید تا ذهن تحلیلگر و جویای علت و معلولها…. بعضاً می پنداریم فراتر حلقه ها و  زنجیره های بسته از جمع های اینترنتی که در آنها هستیم، به حد کافی مواضع و دانش و درک ما از مسائل به همه آنهایی که در اقصی نقاط ایران خارج از این حلقه ها و زنجیره ها هستند می رسد. نه دوست گرامی، نه هموطن اینطور نیست. صدای شما به خیلی از مردم نمی رسد یا آنگونه که قابلیت انگیزش داشته باشد نمی رسد.

البته باید دقت کرد که این موضع به شدت و بدون اغماض متفاوت است از نگاهی است که مردم را سوای حکومت، معصوم و بیگناه می داند. خیر. حتی ظن چنین معصومیتی ساده لوحانه است. در جامعه ایران هم مثل خیلی دیگر از جوامع بشری تا دلتان بخواهد عقب ماندگی فکری، عصبیت و تعصبات، تحجر، رفتارهای خشن، تعدی و تعرض به حقوق انسانها، زن ستیزی و رفتار نادرست نسبت به کودکان و حیوانات و…. وجود دارد. ولی راه حل یا دستکم راه حل موثر تنها نکوهش و سرزنش آن مردم نیست.

خوشبختانه انسان موجودیست که قابلیت جامعه پذیری، اکتساب و یادگیری و آموزش را داراست. ولی بدبختانه بخصوص در ابعاد اجتماعی آموزش و نهادینه کردن رفتارهای ناشی از آن کاریست بسیار دشوار و زمان بر و متضمن سعی بسیار و همت سرشار. چه رسد به اینکه در مورادی آموزشهایی خطا و مخرب ارائه می شوند که سعی مضاعفی برای زدودن و بی اثر کردن آنها و جایگزینی آنها با محتواهای درست لازم است.

در مورد مساله انتخابات و رای چهل ملیونی مردم هم (با فرض صحت آمار ارائه شده) اگر می پنداریم خطا بوده است. باید به جستجو علل و عوامل  چنین گرایش جمعی ملیونی در بستر جامعه ایران پرداخت. وگرنه صرف «شماتت و سرزنش» مردم که چرا از لندن و پاریس و واشنگتن و…. به ما گوش نکردند و رفتند رای دادند کاریست بیهوده و بی نتیجه و ناگزیر مجبور به تکرار.

بله یک جمعیت چند ده ملیونی «هم» ممکن است تحت جو هیجان و التهابات و ترس و اضطرار  و پروپاگاندای همه گیر، خطا و اشتباهات بعضا پر مخاطره ای انجام و راه اشتباهی را برود ولی سرزنش و نکوهش چند ده ملیون نفر بدون اینکه آلترناتیو و جنبش و جریان موثری خلاف آن وجود داشته باشد صرفاً به درد رهایی از عصبانیت  و دلخوری ها می خورد، چون اگر جزعصبانیت و نکوهش، علل و مکانیسمهای عمل اجتماعی و نحوه های واقعاً موثر و عملی  تاثیر برآنها را تشخیص نداده و عملی نسازیم مجبوریم بارها و بارها دلخور و عصبانی شویم تا به مرز نآمیدی و یأس و در نهایت رها کردن و دست کشیدن ادامه راه.

پایا راستگونیا

مطالب مرتبط با این موضوع :

6 پاسخ

  1. با سلام من این مطلب را در صفحه ای دیگر نیز گذاشتم خوب است تا در این صفحه نیز بگنجانید. آب در لانه ی موشها افتاده و پیش از غرق شدن کشتی همه یکی یکی از آن خارج می شوند. طبق خبر موثق ناطق از ترس بر هم ریختن شیرازه ی نظام و حتا کشور از صراحت بیشتر پرهیز کرده است. اما در محافل بسیار آگاه و در جمعی بسیار کوچک ناطق قتل هاشمی رفسنجانی را یک جنایت هولناک خوانده است و حتا از رهبری حسابکشی کرده اما خامنه ای در پاسخ او سکوتی بدون حتا یک کلمه کرده است. شما اولین سایتی بودید که چونی و چرایی استعفای حاج علی اکبری ناطق نوری را نوشتید و بی رودربایستی جلسات مکرر این آقا را با آیت الله سیستانی و سلطان شکر و لواط کار ناصر مکارم شیرازی و آیت الله وحید و دیگران نوشتید. حالا سر بسته آقای نوری خودش از بی اخلاقی و عدم اخلاق و شرف انسانی در حکومت می گوید و چون استعفای از بیت لواط کار و متجاوز و سرکوبگر آقا کرده باید بی اخلاقی و بیشرفی شخص آقا را بگوید و گفته است. نگاه کنید در مصاحبه با شفقنا می گوید: «…

    در واقع این انتخابات نمادی بود از پایداری ملت ایران در دفاع از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و نیز حرکتی بود برای تثبیت عقل گرایی، عمق نگری و نفی بی اخلاقی. معنای دیگر این حرکت با ارزش، این است که ملت ایران دغدغه هایی از جنس فرهنگ، اخلاق و صداقت دارند و شما مشابه چنین رفتار عاقلانه ای را حتی در ممالک پیشرفته دنیا، کمتر مشاهده می کنید…» حالا البته آقا قراره ایشون رو بفرستدش در استخر کوشک تا اونجا متجلق شود و به لقا الله بپیوندد. چرا که یکی از دلایل استعفایش قتل حاج علی اکبر رفسنجانی بود. و گر نه که رهبری از بچه گی مورد لواط بوده تا حالا. شیخ علی تهرانی در این مورد میگوید: آسد علی از بچه گی نوعی احتیاج وافر داشت که با بزرگترهای خودش به حمام برود٬ خصوصا در حمام خزینه. اما بنده خودم برای اولین بار ایشون رو که شاید سیزده چهارده سالش بو در حمام خزینه و جمع با یک گردن کلفت دیدمش. البته در خانواده و نزد حتا خواهر آقا سید علی که خانم بنده است و دیگران مدتها تا سن هجده بیست سالگی ما به ایشون علی خوشکله می گفتیم و در حالی که همه میدانستند برای چه او را به تین نام صدا می کنند همه خودشون رو معاف به معنی جلوه میدادند… بعد ها که ایشون رهبر معظم شدند (می خندد و مسخره می کند) البته خدا میداند که حالا در بیت چه می گذرد. الله و اعلم…در هر حال این سید علی آقا هم فاعل و است و هم مفعول… خصوصا مفعول است٬ فاعلیتش وانمود کردن و تظاهر است. ایشون در اصل هم به کودکان علاقه دارد و هم به مردان به قول معروف قلچماق…». نقل قول از رادیو صدای آزاد ایران ودر گفتگویی با شخصی بنام حسن عباسی. این رادیو در عراق و در زمان صدام حسین برنامه پخش می کرد. بعد از صدام شیخ علی با شجاعت تمام به ایران بر گشت و طبق خبر موثق به سید جون گفت که : « …مگه دروغ گفتم!». در هر حال استعفای علی اکبر ناطق نوری نوعی از کوره در رفتن ناطق است و قتل هاشمی رفسنجانی. در مصاحبه ای که با شفتنا کرده معلوم میشود که فقطاز ترس برهم ریختن شیرازه کشور از صراحت بیشتر خودداری می کند.

  2. این حسن عباسی که در آن رادیو کار می کرد بعدها توسط وزارت اطلات اجیر شد و در قتل رضا مظلومان (سیروس آریا منش) همسر خانم ژاله آموزگار و دوست احمد تفضلی شرکت داشت. این حسن عباسی که بعدها نام خودش را به سیاوش اوستا تغییر داد اینک نیز برای حکومت ایران کار می کند. او در بی آبرو کردن اپوزیسیون خارج از کشور و پوچ جلوه دادن مخالفین با شخصی بنام علی راستبین در پاریس همکاری می کند. هر دو اینها برای وزارت اطلات ایران کار می کنند و اشخاصی به نهایت فاسد و بیشرفند و ادم فروش. البته آنچه را نویسنده ی بالا نقل قول کرده همه آنرا شنیده و خوانده اند و چیز تازه ای نیست و در اصل درست است و شیخ علی تهرانی بارها مسئله اخلاق و فساد جنسی رهبری را در مجامع عمومی مطرح کرده است. آنچه در بیت رهبری میگذرد درجه فسادش را تنها می توان با دربار شاه سلطان حسین مقایسه کرد آنهم از راه بسیار دور و بعید. اینرا علی اکبر ناطق نوری و دیگر روحانیون به خوبی میدانند. متاسفانه بنده سالها پیش چندین بار مطلبی را دستنویس کردم و برای چند روزنامه از جمله نیمروز در پاریس و کیهان در لندن توسط مسافر مطمئن فرستادم اما آنها هرگز آن مطالب را جدی نگرفتند و منتشرش نکردند. البته موضوع در آن سالها مثلا پانزده شانزده سال پیش و حتا بیشتر آنقدر باورنکردنی بود که آنها فکر می کردند من شوخی می کنم یا دروغزنی اما حالا دیگر با مسئله عریان شدن لواط رهبر با سعید طوسی چهارده ساله و لواطکاریهای رهبری با دیگران و بعد از او لواط کاریهای سعید طوسی با دهها کودک و نوجوان و روشن شدن بسیاری از زوایای این عملها دیگر اظهر من الشمس است. بدبختانه سایتهای مختلف حتا رادیو فردا و بی بی سی و گویا واهمه دارند که به این زوایا بپردازند. در قم و در تهران روحانیون باشرفی هنوز هستند که مسئله را می دانند اما می ترسند که آنرا عیان کنند. سایتهای خارج از کشور باید ابرام کنند و جسارت به خرج دهند و این مسئله را به صورت روشن در پیش چشم مردم ایران و جهان بگذارند. کسانیکه در خارج از ایران هستند دیپلماتها و دانشجویان و دوملیتی ها دانشمندان و هنرمندان و زبان دانها باید این فساد اخلاق و تجاوزات مکرر و لواط کاریها در بیت رهبری و بیوت دیگر روحانیون را با خط ها و زبانهای انگلیسی بنویسند و افشاء کنند. متاسفانه بنده در یک اداره دولتی و در جایی در ایران این مطلب را می فرستم و نمی توانم آنرا بازخوانی کنم. لطفا خبر رسانی کنید. آقای قاسم فرهنگ شما باید این مطالب را در صدر سایتتان قرار دهید.

  3. اینا باباجون همشون بچه بازند! نیگاه کنید:
    https://www.google.fr/search?client=firefox-b&biw=1489&bih=907&tbm=isch&sa=1&q=%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C+%DA%A9%D9%87+%D8%A7%D8%B2+%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%DB%8C+%D9%84%D8%A8+%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87+&oq=%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C+%DA%A9%D9%87+%D8%A7%D8%B2+%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%DB%8C+%D9%84%D8%A8+%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87+&gs_l=psy-ab.3…52636.64234.0.64716.28.28.0.0.0.0.199.2462.16j12.28.0….0…1.1.64.psy-ab..0.10.1086…0j0i1k1j0i19k1j0i30i19k1j0i30k1j0i5i30k1j0i8i30k1.eiKHSyH6qNc#imgrc=UnMYyCBimy_w9M:

  4. و البته این مقاله مقاله ی خوبی ست. اما نظر دهندگان سایت شما آنسانهای مطلع و جسوری هستند. پاینده باشید.

  5. شما را به خدا به این دو ویدیو نگاه کنید. مسخره های لولوسجلسی را ببینید. مردم ایران ضد دین شده اند حالا اینها پاکان آن ور آبها را ببینید که چه پاک مطهرند. انگاری این بشر احتیاج دارد به دامان قاتلان خودش پناه ببرد. واقعا استفراغم گرفت. نگاه کنید:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=35&v=xnCC3ZIJEqs

    و البته حالا بیایید با هم نگاه کنیم ببینیم دوست قدیم گرمابه و گلستان آقای رهبر فرزانه ایران را چگونه دیده است.
    https://www.youtube.com/watch?v=fbaqW2xBJc0

    ایرانی های توی ایران چنان توسط این مار سیاه اسلام ناب گزیده شده اند که بر خود و بر این اسلام نقود می کنند حالا این احمقها در آمریکا اشفعلنا عن دولا می خوانند. بله نکوهش بد است اما نه هر جایی …

  6. بسیار خب اینان خودشان چنان به أنتم زمان عج ریدند که هیچ کافر تکفیری به او نریده بود. واقعا جالب است. همچنانکه پیشبینی می شد اینان خودشان حاضرند سر امام زمانشان را هم برند تا بر قدرت بمانند. بر مردم حتا و حتا مسلمان ایران است که این نجاسات پیرو امام خمینی این جلاد دوران بریزند در همان چاه سامرا و جمکران تا با امام عج محشور شوند و تخمیر گردند و شاید بعد از هزار و چهارصد سال دیگر بازیافت شوند. دوستان بیایید با هم بر این مقدسات برینیم حتما رستگار خواهیم شد.
    http://news.gooya.com/2017/05/post-4012.php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.