سازمان ملل: اسد «جنایت علیهِ بشریت» می‌کند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

755158_120

دفترِ کمیساریای عالیِ حقوقِ بشرِ سازمانِ ملل دیروز گزارشی جامع منتشر کرد مبنی بر «سرکوبِ سیستماتیک و گسترده‌ی مردمِ سوریه به دستِ رژیمِ اسد».

این گزارش بازه‌ی زمانیِ بینِ ۱۰ مارس ۲۰۱۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ را از مدارکِ داخلیِ به دست‌آمده از رژیم – که کارگزارانِ فراری آنها را به سازمان ملل ارائه کرده بودند – و از شهادت‌های دستِ اولِ ۶۲۱ شاهد که خود پیشتر در زندان‌های رژیم گرفتار شده بودند مستندسازی کرده است.

گزارشِ سازمانِ ملل، با تمرکز بر کشتارِ جمعی، قتل، تجاوز، شکنجه، زندانی کردن و سر به نیست کردنِ افراد توسطِ رژیمِ اسد نشان می‌دهد که این رژیم بر ضدِ شهروندانِ سوری «جنایت علیهِ بشریت» مرتکب شده است. این البته به جز حداقل شش مورد «جنایاتِ جنگی» است که رژیمِ اسد تا به حال مرتکب شده.

گزارش از اولین روزهای انقلاب آغاز می‌شود که هنوز همه چیز به تظاهراتِ خیابانی منحصر می‌شد. در آن زمان رژیمِ اسد شروع کرد به بازداشتِ گسترده‌ی شهروندانی که «مظنون بودند به حمایت از آپوزیسیون و یا اینکه وفاداری‌شان به رژیم محلِ تردید بود». بسیاری از این «کنشگرانِ مسالمت‌جو» در زندان‌های رژیم به قتل رسیدند. بیشترِ این‌ها مردانِ بالای پانزده سال بودند؛ با این وجود زنان و کودکان – حتی کودکانِ هفت و سیزده‌ساله – نیز در میانِ شکنجه‌شدگان و به‌قتل‌رسیدگان وجود داشته‌اند. ۲۰۰ نفر از شاهدان به چشمِ خود شاهدِ قتلِ زندانیان به دستِ زندانبانان بوده‌اند.

در مقابل، در جایی که رژیم در حالِ دستگیر کردن و شکنجه کردن و به قتل رساندنِ کنشگرانِ مسالمت‌جو بود، از آن طرف دسته دسته «جهادی»ها را از زندان آزاد می‌کرد. هدفِ رژیم از این کار بدنام کردنِ انقلاب بود. رژیم قصد داشت انقلابِ مردمی را «فرقه‌گرایی» جلوه دهد تا هم مردمِ سوریه و هم جامعه‌ی بین‌المللی را از عواقبِ استقرارِ «اسلامگراییِ افراطی» در سوریه بترساند.

با وجودی که گزارشِ سازمانِ ملل در بابِ جنایاتِ اسد جامع است، اما جای جمهوری اسلامی و روسیه در آن خالی است. جمهوری اسلامی از همان آغازِ انقلابِ سوریه مهمترین نقش را ابتدا در آموزشِ رژیمِ اسد برای سرکوبِ تظاهرکنندگان و سپس در هدایتِ نیروهای نظامیِ این رژیم بر ضدِ انقلابیون بازی کرده است. لذا این رژیم شریکِ جرمِ رژیمِ اسد در همه‌ی این جنایاتِ علیهِ بشریت و جنایاتِ جنگی است. روسیه هم با حمایتِ پیوسته از رژیمِ اسد و سپس با فراهم کردن پشتیبانیِ هوایی برای سرکوبِ مخالفان اخیرا به جمهوری اسلامی پیوسته است.

متنِ کاملِ گزارشِ کمیساریای عالیِ حقوقِ بشرِ سازمانِ ملل را اینجا بخوانید

تحلیل روز

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.