رییس جمهوری فرانسه هنر کیارستمی و دوستی او را با فرانسه ستود

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه، در پیام تسلیتی که به مناسبت گرامیداشت خاطرۀ عباس کیارستمی منتشر کرد، از سینماگر ایرانی به عنوان “هنرمندی بزرگ” یاد نمود که پیوندهای هنری تنگاتنگ و دوستی های عمیقی با فرانسه برقرار کرده بود. در پیام رییس جمهوری فرانسه می خوانیم : “عباس کیارستمی عمیقاً تاریخ سینما را تحت تاثیر خود قرار داد”.

 رییس جمهوری فرانسه از کیارستمی به عنوان “سینماگر، شاعر و عکاس” یاد کرد و افزود که در آثار او “شعر به امور جزئی زندگی روزمره بُعدی ویژه و جهانشمول می بخشد.” رییس جمهوری فرانسه از سینمای کیارستمی همچنین به عنوان راوی و صورتگر جهان یاد کرد.

درگذشت عباس کیارستمی موجی از تاثر در محافل فرهنگی و هنری فرانسه برانگیخت. ژیل ژاکوب، رئیس پیشین جشنوارۀ کن، کیارستمی را “بزرگترین سینماگر ایران و روسلینی تهران» خواند، و گفت او “جستجوگری است که می یابد”. بنوشتۀ او کیارستمی “تبلور هنر بود”. “تییری فرِمو” دبیر کل جشنوارۀ کن نیز کیارستمی را “سینماگری شاعر، کامل و پر جلال” خواند که “اثری زدوده ناشدنی بر سینمای جهان گذاشته است”.

رئیس سینماتک پاریس، “فردِریک بونو”، کیارستمی را “آفریننده‌ای” خواند که “سینما پیش و پس از او متفاوت” خواهد بود. سینمای او، بگفتۀ “فردِریک بونو” بر پایۀ “واقعیّات استوار بود، اما او همواره با نگاه شک و تردید به جهان پیرامون خود می نگریست و همین او را برای آنانی که تردید بخود راه نمی دهند، همچون روحانیون، غیر قابل تحمل می ساخت”.

“ژان کلود کارییر”، فیلمنامه نویس و کارگردان فرانسوی، می گوید “پس از تماشای برخی فیلم های کیارستمی نظیر “نان و کوچه”، “خانۀ دوست کجاست؟” و نیز “کلورآپ”، همراه با دوستانی چند و از جمله “ژان لوک گودار”  در حیرت بودیم که این سینماگری که از ایران آمده بود چگونه می توانست چیزهای تازه ای را بر ما عرضه کند که سینما تا آن زمان نشناخته بود”. “ژان کلود کارییر” می گوید “آن هنگام بسیاری بودیم که می گفتیم این آفریننده ایست که به یاری ما آمده است.او با آثاری آمده بود که در تاریخ سینما جاودان خواهند ماند”.

rfi

مطالب مرتبط با این موضوع :

4 پاسخ

  1. پزشکان در ایران در بیمارستان تجارتخانه باز کرده اند. این البته در حکومت ولایت فقیه امری عادی ست. هیچ کلمه ای در ایران معنی خودش را ندارد. خصوصا شرف! بنابراین پزشکی هم دیگر پزشکی نیست. قاتل عباس کیارستمی امام زمان و نایب بیشرف تر او خامنه ای و روحانیت شیعه هستند. آنها ایران را سربریده اند. ایران در حال جان دادن است.

  2. مسئول قتل عباس کیارستمی روحانیت شیعه و شخص خامنه ای و بلاتر قرآن بی کرامت است. کیارستمی را حکومت اسلام ناب کشت! چرا که این حکومت تمامی ارزش های انسانی سیاسی هنری علمی و اتیرانی و جهانی را به مسلخ برد و سربرید. پزشکی هم جزو آنها ست. در ایرانی که بسیجیان بورسیه ای با سهمیه های غیر علمی پزشک شده اند از یک طرف و از طرف دیگر تجارتی شدن جامعه ی ایرانی معنویت زدای از جامعه با معنویت های تحمیلی و مصنوعی باعث چنین جنایاتی در حق همه ی ایران شده و می شود. اما اینبار قسمت عباس کیارستمی شده است. این بدبختی بزرگی ست.مرگ بر بیشرفان بر قدرت. برای اینکه بدانیم چقدر مملکت حسینقلی خانی ست کافی به همین حرفه ی سینما بپزدازیم که سانسورچی اعظم از آن امام امت تا این امام معظم یک کور است. بله کوران بر قدرتند. سونامی ای عظیم در کمین است.

  3. دوستان این مقاله را تا آخر بخوانید. من آنرا تصحیح کرده ام.
    چهارشنبه 16 تیر 1395
    ۳ جلسه مهم در حضور خامنه‌ای درباره “آسیب های اجتماعی”

    عصر ایران: از آبان گذشته سه جلسه بررسی آسیب های اجتماعی در حضور رهبری برگزار شده و چهار ماه دیگر هم جلسه چهارم برگزار می شود. او از طریق شورای اجتماعی کشور پیگیر اقدامات دستگاهها هستند.

    عصر ایران ؛ دکتر رضا محبوبی (دکترای جامعه شناسی ی، گرایش رفاه اجتماعی که از بسیجیان بورسیه ای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند) – بررسی وضعیت آسیب های اجتماعی بخصوص در زمینه «اعتیاد» نشان می دهد که روند تغییرات آسیب های اجتماعی از زمان به قدرت رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز و در سال های اخیر به سمتبچه گانتر شدن هر چه بیشتر آن در حرکت است، بدین معنا که نرخ رشد قربانیان کودکان زیر دوازده سال و در بعضی موارد زیر ده سال دراین آسیب ها در سال های اخیر شتاب به مراتب بیشتری از نرخ رشد مردان و زنان آسیب دیده اجتماعی داشته است؛ یعنی هرساله تعداد بیشتری ازکودکان و نو نهالان و بانوان این کشور درگیر مسائل و آسیبهای اجتماعی مثل اعتیاد و طلاق و تجاوز .. می شوند ( هرچند که کماکان میزان مطلق آسیب دیدگان اجتماعی در بالغین بیشتر از نابالغین و در مرد بیشتر از زنانِ آسیب دیده است ولی نرخ رشد کودکان و زنان در سالهای اخیر به مراتب بیشتر از نرخ رشد بالغین و مردان بوده است) .

    آگاهی از این واقعیت آماری این سوال را پیش می کِشد که “چه اتفاقی در فضای عمومی کشور رخ داده است که چنین وضعیتی پیش آمده ؟”

    شاید یکی از پاسخ هایی که به این سوال می توان داد این است که ” اسلام عزیز با محدودیتهای که اعمال می کند و که نه علمی ست و نه انسانی و نه حیاتی دختران و و پسران زنان و حتا کودکان را چنان عاصی و چنان خورد می کند که در فضای عمومی کشور در عرصه های مختلف ، ما شاهد نوعی فاحشگی رسمی و نوعی فاحشه پروری از سوی نهاد های انقلابی هستینم. که حتا در فاسدترین کشورهای جهان هم چنین فسادی مشاهده نشده و نمی شود. باید گفت که قوانین ضد انسانی قرآن و لایت مطلقه موجب سوق یافتن تعداد بیشماری از نونهالان و دختران و پسران و بانوان به سمت نارهجاریها، بزهکاریها و آسیبهای اجتماعی شده است که البته چنانکه رهبر معظم انقلاب و روحانیت شیعه بارها یادآور شده اند خوشبختانه امام زمان عج شاهد و ناظر بر این اعمال قرآنی و اسلامی هستند و ایشان از این حکومت ماتحت امر خود راضی و خشنودند.”

    تدبیر بیت رهبری در رهبری وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور در زمینه سازی برای حضور هر چه بیشتر بچه ها و نونهالان و پسران و دختران و بانوان در در محیط اعتیاد و معتاد پرور و فاحشه پرور و ممانعت از ورود زنان و دختران به ورزشگاه و همراهی نیروی انتظامی در امر فحشا و تجاوز که بدنه سپاه پاسداران و بسیج در این امر هیچ کوتاهی نکرده و نخواهند کرد. تا جاییکه حتا به فرزند دوست نزدیک حضرت آیت الله امام خامنه ای محسن روح الامینی نیز به کرات توسط سپاه و بسیج و برادران حزب الله لبنانی مورد تجاوز قرار گرفته و حتا چوب جارو نیز در مقعد او شکسته شده است و پیزشک آن فرزند دوست امام خامنه ای رامین پوراندرجانی نیز بسزای اعمال ننگین خودش که همانا بیرون آوردن آن چوب جاروی شکسته در مقعد محسن بوده و البته در حضور امام زمان نیز به سزای خود رسیده و توسط سپاه پاسداران ولایت و روحانیت کشته شده است. رهبیر دستور فرمودند که برای ممنوعیت نداخل نر و ماده و زن و مرد اصلا ورزشگاه ۱۲ هزارنفری آزادی را تعطیل کنند. چرا که با قوانین قرآنی تهران تبدیل به فاحشه خانه شدهو آنها که فاحشه نیستند مصرف کننده فاحشگیند و آنها که نه فاحشه هستند و نه مصرف کننده معتادند٬ و آنها که معتاد نیستند و فاحشه نیستند و مصرف کننده فاحشگی هم نیستند تلکه بگیرند که البته آنها هم ذکاتش به امام معصوم زمان می رسد. و آنها که اهل هیچ کدام از این اعنمال اسلامی و لایی نیستند خب در حال مرگند و رهبری فرمودند به درک!

    واقعیت این است که بچه ها و پسران دختران و زنان ایرانی به چنان درجه ای از اسلامیت رسیده اند که هم برای فاحشگی و هم برای اهتیاد و هم برای تجاوز باید معناهای دیگری جستجو کرد. این از معجزات اسلام ناب است. از نظر اجتماعی و فرهنگی و سیاسی روشهای سنتی مبتنی بر نگاه جنسیتی صرف در برخورد با آنان به هیچ وجه متناسب با شرایط امروزین جامعه ایران نیست و ما باید تعاریف دیگری را هم برای تجاوز و هم برای اعتیاد و هم برای فحشا بسازیم که لایق ریش امام زمان و عمامه و جد بزرگوارشان و ریش روحانیت شنیع و ریش و فرزانگی رهبر معزم انقلاب باشد. برای همین رهبری معزم در جلسات متکرکری شرکت کرده اند. ایشان فرموپدند نادیده گرفتن این واقعیت که هنوز ده درصدی از مردم ایران نه معتادند و نه فاحشه و نه فروشنده اند و نه مصرف کننده دل امام زمان و دل رهبر معزم را بدرد آورده. ایشان طی جلسات متعدد و متوالی فتوا دادند که هر چه زودتر این ده درصد نیز به خیل عاشقان و سپردگان به اسلام ناب و اماتم زمان بپیوندند تا امام زمان خرسند شوند. این طرفند ها می تواند زمینه ساز رشد آسیبهای اجتماعی دربین کودکان و زنان ایران فراهم شود و امام زمان عج عجله کند در پا زدن در آن رکاب معروف و جامعه ی جهانی را سیلاب خون فرا گیرد.

    از آبان ماه سال گذشته تا کنون سه جلسه مهم با حضور روسای قوه ی غذاییه٬ قوه سرطانیه٬ و قوه سرکوبیه و تعدادی از وزرا و مسؤولین دستگاههای سرکوبدولتی و غیردولتی و لباس شخصی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون موضوع این ده درصد باقی مانده در اجتماعی شده و با اینکه هیچ خبر رسمی ازاین نشست ها منتشر نشده اما به گواهی بخشهایی از بیانات و مواضع مقام معزم رهبری در این جلسات که در تعدادی از سایت های کشور منعکس شده ، معلوم است که رهبری انقلاب نیز نسبت به وضعیت این ده درصد و پیدا کردن راه تخریب این باقی مانده دغدغه خاطر جدی دارند و مسئولین کشور را موظف کرده اند که با جدیت و با تمام ظرفیت خود درراستای مقابله و کنترل و این ده درصد اقدام نمایند و گویا به طور مرتب نیز از طریق شورای اجتماعی کشور ( با مسئولیت وزارت کشور) پیگیر اقدامات دستگاهها هستند.

    شنیده ها نیز حاکی است که قرار است در کمتر از ۴ ماه دیگر ( یعنی ۶ ماه بعد از آخرین جلسه سران قوا و ایشان در اردیبهشت ماه) این جلسه تکرار و آخرین اقدامات دستکاهها در این زمینه مجدداً بررسی شود.

    این خیلی ساده انگارانه است که فکر کنیم باقی ماندن این ده درصد در اجتماع – که دغدغه رهبری مغزززم نظام را برانگیخته است- صرفاً به دلیل ناکارآمدی بدنه اجرایی و کارشناسی دستگاه های اجرایی کشور بوده است (هرچند که ضعف کارکردی ساختارهای رسمی و اداری کشور در زمینه ایجاد شغل و رفع فقر و نابرابری ،‌ مشکلات نظام آموزشی و ضعف نظام مشاوره و پایین بودن مهارتهای زندگی و ناکارآمدی دستگاههای مسئول در مدیریت بحرانهای زندگی و … در پدید آمدن آسیب اجتماعی تأثیرگذار است ولی تمام دلیل مسئله را نمی تواند توضیح دهد) بلکه این ده درصد بدخیم و سمج با پشتکارشان نظام را ذله و ضله کرده اند که باید با دستور امام خامنه ای و نظارت امام زمان و ولایت قرآن و اهل بیت نظام را بیمه کرد و نظام باید به دنبال برخی دلایل و ریشه ها گشت.

    به عنوان مثال، وجود رویکردهایی که به سبب آن با برهم زنندگان کنسرتهای موسیقی مقابله می شود، مصداق این دست از دلایل رشد این دهدرصد در اجتماع هستند. ما باید این ده درصد باقی مانده را نابود کنیم. ما اصلا چه احتیاجی به شادی و کنسرت داریم. ما سه ماه عزای عمومی داریم. ملیونها شهید داریم٬ چهارده معصوم داریم که باید چهارده روز برای هر کدامشان عزاداری کنیم٬ تا می آییم بجنبیم شب هفتشان و چله شان است٬ بعد سالشان و همینطور اصلا ما برای تا ابد عزاداریم. این ده درصد سمج هستند که باید برای برطرف کردن آنها هم چاره ای اندیشید.
    رهبری معزم در جلسه امروز صبح مگاهی هم به درگذشت عباس کیارستمی داشتند. ایشان گفتند من به خاتمی و روحانی تا نوشته فرانسوا هلند را کپی کنند و کردند. ایشان باصدای آهسته و لبخنده ای ملیح فرمودند که این سینماچی از ما نبود و پزشکان ولایی خوب دخلش را آوردند اصلا در کدام فیلمش از ما تجلیل کرده. پس خوب شد که رفت. امام خامنه ای فرمودند که بنده از استادم استالین یادگرفتم که حالا باید هرطور شده عباس کیارستمی را مسلمان و معتقد به حساب آوریم. من به مداح اهل بیت مجیدمجیدی گفتم تا بگوید که عباس به خدا ایمان داشت. و الحق که او هم خوب با « رادیو دیروز» مصاحبه مدفاعی کرد و گفتکه من به عباس کیارستمی گفتم که آن چه را تو در فیلم من دوست داشتی من نکردم خدا کرد. مجیدی گفت که کیارستمی همان لحظه دست مرا گرفت. این مرک نمی فهمد که عباس کیارستمی با هوش افسانه دایش بر خریت تو مرد غبطه خورده بوده. سلام و تعظیم و تکریم بر یاد و خاطره این مرد بزرگ عباس کیارستمی.

  4. همه از عباس کیارستمی تجلیل می کنند. بسیار خب! اما هیچکس عیر از نظردهندگان صراحتا قاتل او را و قتل او را ذکر نمی کنند. گویی همه باید به نرخی و به جنسی فروخته شده باشند. آری ما ملتی فروخته شده ایم. ما خودفروشانیم. کم یا زیاد گران یا ارزان. گاهی با حرف٬ گاهی به حرف٬ گاهی به جنسی گاهی به پول و گاهی با مقام… ما خودفروشانیم. این رادیو خا و این امروزیان و فرداییان این زمانه و آن زمانه همه و همه به نرخی و به وجههی فروخته شده اند. عباس کیارستمی را با هزار آرزو و هزار هنر و با هزار آزدگی کشتندش. قاتل او حکومت اسلامی ست٬ بدون علامت تعجب٬ قاتل او روحانیت شیعه در ایران است٬ قاتل او ولایت مطلقه ی فقیه است. قاتل او این رژیم و این نظام ضد انسان و ضد حیات است. قاتل او بوجودآورندگان این سیستم آدمکشی ست. تا هر کس را به بهانه ای بکشند. چه کسی ایران را از هر ارزش تهی کرده. ای ایرانی ای خاک عالم بر سر من و تو که چنین حکومت ننگینی و فاحشه و فاحشه پروری را فاسدی را و فاسد پروری را سرکار آوردیم و. شاهد اضمحلال تمامی ارزشهای خود هستیم و دم بر نمی آوریم. عباس کیارستمی را کشتندش بزودی باید در غم هنرمند دیگری بنشینیم. خجالت و شرم حیا بر ما ملت مقلد باد. عباس کیارستمی قربانی بیصدایی و رخوت و خواب ما نیز شد. حالا حکومت استالینی روحانیت شیعه او را مسلمان خواهد خواند و او را برسم یک مسلمان به خاکش خواهند سپرد. ما ملت ملتی ذبون ناپاکیمو برای همین ناپاکترینها برما حکومت می کنند. ایکاش عباس کیارستمی در آخرین لحظه با قهر گفته بود که تفو بر تو ای چرخ گردون تفو مرا در همین فرانسه به خاک بسپارید تا زمانیکه این بیشرفان دیگر بر قدرت نباشند. آنگاه کسانیکه فیلمهای مرا دیده اند مرا به ایران خواهند برد. ایکاش گفته بود.
    من دانشجوی سینما هستم در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.