دلیل اصلی وقوع سیل دراستان گلستان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

همبستگی برای ایران، برنامه ای از امین بیات بخش دهم: دلیل اصلی وقوع سیل دراستان گلستان
تلویزیون اینترنتی رنگین کمان، بنیاد آزادی اندیشه و بیان فروردین ماه ۱۳۹۸ پاریس

پادکست برنامه را از اینجا گوش کنید

 وقوع سیل دراستانهای گلستان ، لرستان،آق قلا و شیراز چیست؟…

متاسفانه در ایران اینطور که مشاهده میشود  آب از سر همه مردم  گذشته است ، جاری  شدن سیل  در مازندران و استان گلستان ، لرستان ،آق قلا ، در شهرهای جنوب مناطق سیل خیز  دیگر،  بمعنای  واقعی   کلمه  فاجعه  آفریده است.

متاسفانه امداد رسانی بموقع  یا انجام نیافته و اگر هم در مناطقی اقداماتی صورت  گرفته بکندی انجام شده  است و رسانه ها ، یا مهر سکوت بر لب زده اند یا  با حضور افرادی در تلویزیون بیشتر به دروغ  پردازی و گمراه  کردن مردم پرداخته اند.

سه روز از وقوع سیل دراستان گلستان گذشته بود ، دولت برای پوشش  اخبار در رابطه  با سیل  در استان گلستان   و مازندران توسط تلویزون هیچگونه  مسئله کمک رسانی فوری مطرح نشد.

البته اگر این سیل در سوریه، لبنان،عراق بوقوع پیوسته بود دولت اسلامی و حزب الله وپاسداران و بسیج  چه برو و بیا و چه کمکهای عجیب و قریبی با هواپیما آنهم در اسرع وقت به آن مناطق می رساندند.

عمق فاجعه زمانی  روشن میشود که نماینده شهر گرگان -آق قلا  میگوید “شهر را آب برده ولی استان دار در محل کارش نیست.” و کسی جوابگو نه در گرگان و نه از تهران میباشد.

از طرفی وزیر کشور در تلویزیون ظاهر میشود و با بی شرمی تمام اظهار میکند که استاندارگلستان یگماه است  که  بعلت مشگلات خانوادگی در سفر خارجی بسر میبرد.

در هیچ  کجای دنیا  چنین  سیستمی با یک چنین  متصدیانی  وجود   ندارد، ایران  تنها  کشوری در جهان است،  که  البته مشگلات خانوادگی که در همه جا ممکن است پیش بیاید، اما مسئولین انتصابی  مسئله شخصی و خانودگی  را به مسئله به این بغرنجی را به مسئله نفع عمومی و مردم در حال غرق شدن و از دست دادن جان و مالشان، ترجیح نمیدهند، اما در ایران متصدیان با پولهای باد آورده و دزدی همراه با فساد و اختلاس همیشه در مسافرتهای اروپائی بسر میبرند آنها در مواقع حساسی چون امروز در ایران، در واقع دولتی جوابگو در راس کار نیست، مردم دیگر باید بدانند که میدانند  خودشان هر کاری که از عهده اشان دراینگونه موارد  مانند وقوع سیل و زلزله ، بر میآید ، انجام میدهند، و الی کسی فریاد رس نبوده و نیست.

جاری شدن سیل در شهر گلستان و توابع بار دیگر پرسش تکراری و همیشگی مردم را تازه کرد که: پس این  همه ثروت کشور کجا مصرف میشود؟ ستاد های رنگارنگ و دهان پر کن از قبیل “ستاد بحران” چه مناسبتی با مسائلی از قبیل “پیش بینی”، “آمادگی “،”برنامه ریزی “و “تدبیر” در شرایط مشخص مانند سیل و زلزله دارند.

اگر قرار باشد که اینگون “ستاد “ها ی بحران دکور سازی و ظاهر سازی، برای مفت خوری و دزدی باشد  و همانند  مردم در زمان زلزله و سیل”غافلگیر” شوند ، پس فایده بر پا کردن چنین موسساتی برای چیست؟ 

مردم استان گلستان و سایر نقاط سیل  زده سهمشان از نوروز، سیل و خانه خرابی بود، اما کیست  که  نداند  و  اگر نمیداند باید ببیند و درک کند که بلاهای  طبیعی درایران تنها محصول چهل سال  فساد  و سوء مدیریت هاست، چراکه ایران سر زمین بی تدبیری ها  و اختلاسها است، مردم بلا زده ی سیل و زلزله  در کرمانشاه  و در  گلستان  قربانی سوء مدیریت ساخت و ساز و فساد جنگل خواری آخوندهاست.

در شهرستان گرگان  ” آیت الله نور مفیدی  امام جمعه و فرزندانش در حوزه چوب و جنگل خواری ،  انحصارات  و امتیازات فراوان  برای  دست اندازی به جنگل گلستان ، با حجم  تخریب  سر سام آور در حال نابود  کردن جنگل ها میباشند.

از بد حادثه دست اندر کاران جمهوری اسلامی این فجایع را دیگر نمیوانند به گردن کشور های دیگر بیندازند، البته میتوانند با وقاحت تمام اظهار کنند که ما در ایران اصلن سیل و زلزله نداشتیم یا اینکه  گفته اند ما  خودمان انتخاب کردیم که اینگونه زندگی  کنیم، تجربه درد ناک زلزله  در کرمانشاه پیش تر نشان داد که در بین  مسئولین  این سر زمین اسلام زده  وجدان بیدار وجود ندارد، چرا که دغدغه دردها و آلام مردم را کسی ندارد، اما مردم باید بسازند و بسوزند تا کی؟مردم با همبستگی باید همدیگر را در یابند ، زیرا باید قبول کنند که دولتی اسلامی و نا  لایق و  فاسد  در ایران به زور سر نیزه حکمفرمائی میکند.

عدم پذیرش مسئولیت کل سیستم اسلامی حاکم بر جان و مال مردم  توسط مقامات انتصابی فاسد ، دزد و  درنده  خو  اداره میشوند.

اقدامات پیش گیرانه از وقوع فجایع بهیچوجه در ایران دارای برنامه و  حساب  و کتاب  نیست، بلکه  هنگام    بروز فجایع  ناشی از پدیده های طبیعی  مانند  سیل و   زلزله  نیز مسئولین  لاقیدی و  بی خیالی و  بی  ارزش   انگاشتن  جان انسانهای  آسیب دیده که در معرض خطر از جانب مقامات و مسئولین بی لیاقت که کل  ثروت و امکانات  مادی  و مالی جامعه را در چنگال خون آشام خود دارند ، به نهایت و اعلای درجه نمایان میشود و برای مردم فریبی  فقط از طریق تلویزیون اقدام به دروغ گوئی برای بی اهمیت و جزئی بودن داستان به روضه خوانی می پردازند.

در مقابل سیل خروشان انسان دوستی مردم در سراسر کشور که خوشبختانه توسط قاطبه ی مردم انسان  دوست و وطن پرست در چنین مواقعی با اختصاص دادن بخشی از نیاز مندیهای روز مره خود که معمولا محدود هم  هست ،  به راه می افتند و به یاری هم نوعان و هموطنان آسیب دیده خود می شتابند ،دلیل اصلی آنها اینست که به  کمکهای دولتی اعتقادی ندارند. یاری رساندن به آسیب دیدگان زلزله در کرمانشاه و سیل در گلستان  توسط مردم ستودنی  و بی نهایت قابل ارج گذاری است.

ولی از آنجا که وضعیت معیشتی  اکثریت مردم نا بسامان است و خود با مشکلات و مشقات فراوان  مواجه  در  کلیه سطوح هستند و بعلاوه رسیدگی  فوری به وضعیت سیل زدگان از نظر اسکان و تامین امکانات زندگی  وظیفه آنی  و بلا درنگ  ” دولت “،میباشد،  در کنار جمع آوری کمک به سیل زدگان ، باید با براه انداختن تجمعات  و اعتراض در مقابل ادارات مطبوعه و ارگانهای دولتی اقدام کنند.

مردم رنج کشیده در آذربایجان شرقی برای کمک به سیل زدگان ترکمن اقدام به جمع آوری کمک کردند ، ولی عوامل سرکوبگر دستگاه حاکمه و سپاه جلوی اقدامان انسان دوستانه و خیر خواهانه مردم تبریز را گرفتتندو مردم را تهدید کرده و به آنها گفتند این کار ها به شما ارتباطی ندارد و وظیفه “حلال احمر” است که تا بحال هم کاری اساسی انجام نداده است.

کسی نیست به این دزد ها و مفت خور ها بفهماند که اگر کارگزاران حکومت اینکارها را بموقع بوظیفه ای که بعهده گرفته اند انجام میدادند که مردم عادی اینطور در مقابل سیل و زلزله جان خود را از دست نمیدادند.

سیل خانمان خراب کن در خرم آباد  محل پل دختر و آفرینه را کاملا به  زیر آب  برد، و سیلاب  در روستا های سر حدی زابل  شبانه  چند روستا را به زیر آب برد و هیچگونه کمک رسانی دولتی جز خود مردم انجام نگرفته است.

در آق قلا، اهالی  این منطقه  و آق دره به کرات اعلام کرده اند که همه کمک  هائیکه به آنها رسیده است از جانب مردم بوده است، قایق ها هم همه شخصی و از طرف مردم برای کمک به سیل زدگان در حال امداد رسانی بوده اند.

جان و هستی تمامی مردم استان گلستان در خطر حتمی قرار گرفته است، نه  برق و نه  آب آشامیدنی  دارند ، و  در شروع روزهای اول بهار برای بخشهای زیادی از سر زمین کشورمان مانند گلستان با خانه  خرابی  و نابودی  سر پناهشان و هر آنچه داشتند از دست دادند و همراه با جان باختن تعدار بیشماری از ساکنین همراه بوده است که آمار دقیقی هم در دسترس نمیباشد.

بالا آمدن آب سد ها و طغیان رود خانه ها در مناطق مختلف کشور پدیده ای کاملا قابل کنترل و قابل جلوگیری  از وقوع اتفاق فاجعه بوده است که به سوء مدیریت دولتهای پیشین و حال که آمدند و  تنها بفکر چپاول  و دزدی  و  اختلاس ثروت مردم بودند و هیچ کار مفیدی انجام ندادند.

هزاران  میلیارد پول  را صرف  مقاصد غیر مفید و غیر مرتبط  و حتی در ضدیت با زندگی  و رفاه و آسایش  مردم  جامعه انجام  دادند و فاجعه پشت فاجعه را با دست خود  آماده کردند تا تبدیل به فاجعه انسانی در ایران گردید.

بخاطراعمال  حاکمیت بر مبنای چنین سیاستهای  ضد مردمی  در جریان وقوع  زلزله ی سال گذشته  در  کرمانشاه  هزاران نفر کشته و ناقص العضو گردیدند  و هزاران نفر خانه خراب و آواره شدند و هست و نیستشان را از دست دادند.

اگر فقط در صد بسیار کمی از پولهائیکه صرف مقاصد سیاسی در سطح بین المللی کردند یا دراختیار موسسات غیر مرتبط با نیاز های انسانی ، ارگانها  و دستگاههای سرکوب نمی کردند  و بذل و بخشش میلیاردی به  تروریستهای منطقه نمیکردند و هزاران هزار میلیاردی که توسط باند های مافیائی در قدرت یا با همدستی مقامات دولتی  دزدیده نمیشد، تا هزینه نو سازی و محکم سازی ساختمانها در مقابل زلزله و بستر سازی برای هدایت سیلابها می شد  و دست باندها ی مافیائی  که با  تخریب محیط  زیست برای  دستیابی به  ثروتهای افسانه ای ، جنگل  خواری  انجام نمیدادند ،و یا دریا خواری و رود خانه خواری ، کوه خواری  نمیکردند و با دست درازی به منابع  طبیعی  توازن قدرت طبیعت را بهم نمی زدند ، ایا امروز ما شاهد وقوع چنین فجایعی بودیم ؟بطور حتم نه

سیل در شیراز هم جاری شد و جان بسیاری را گرفت ، با مشاهده فیلمهای ارسالی  دیده میشود که وضعیت مردم در شیراز  بسیار بحرانی است و بسیاری خانه ها زیر آب رفته و خود روهای بسیاری یا واژگون و یا آب آنها را به خود برده و حتی گفته میشود بازار وکیل شیراز نیز زیر آب رفته است.

علت اصلی اینگونه بحرانه در چیست؟

هیچگونه تردیدی نباید داشت که وقتی در کشور ما ایران بحران پیش میآید مانند بحران اقتصادی ، بیکاری ،  فقر، گرسنگی وهمچون امروز بحران سیل، بایستی ریشه ی آنرا در حکومتی جستجو کرد که بر سرکاراست ، بخصوص که چهل سال است و  از بزرگترین در آمد هم بهره مند بوده است.

در بسیاری از کشور های جهان در صورت وقوع بحران ها بسی کمتر از آنچه در ایران  بوجود آمده ،  رئیس  آن دولت ، پارلمان و دولت را منحل کرده و بدست انتخاب مجدد مردم می سپارند، از یک نگاه بیرونی  و کارشناسانه بخوبی میتوان به این نکته پی برد که بحرانها  نه  بر اثر تحریم دولتهای خارجی و نه حتی دشمن آنها ، بلکه تنها  نا کار آمدی و سوء مدیریت های حکام بوده است ، که تنها بفکر خانه وخانواده خود شان و وضع مالی  و سلامتی خودشان  بوده و هستند، آخوند ها و دولت  درد مردم را ندارند و به دلیل اینکه خودشان سیرند  و  ثروت  بیکران اندوخته اند با وجودیکه کار شرافتمندانه هم آخوند ها نداشته اند و احتیاجی ندارند و خبر از دل گرسنگان  ندارند و صدای گرسنگان را نمیخواهند بشنوند ویا اینکه آنرا توطئه دشمنان نظام جا میزنند وهیهات تنها وقتی صدای مردم را مجبورند بشنوند که دیگر خیلی دیر شده است  و باید بالجبار ترک قدرت توسط همان گرسنگان بکنند. 

Bayat.a@freenet.de

https://www.facebook.com/amin.bayat9

25.03.2019 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.