دستکم ۱۰۶ تن در ۲۱ شهر کشته شدند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تحقیقات این سازمان، در جریان اعتراض‌های اخیر دستکم ۱۰۶ تن در ۲۱ شهر کشور کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، ویدئوهای تایید شده، گزارش‌های شاهدان عینی و همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط فعالان حقوق بشر در خارج از کشور نشان می‌دهد که “نیروهای امنیتی ایران به شکل غیرقانونی و مستمر” در حال کشتن معترضان هستند.

این سازمان می‌گوید که روش‌های پر از خشونت نیروهای امنیتی در حال رخ داده که بخش بزرگی از اعتراض‌ها “مسالمت‌آمیز” بوده است.

در ادامه بیانیه آمده که این سازمان معتقد است آمار کشتگان بیشتر از تعدادی است که اعلام کرده و به این موضوع اشاره شده که برخی گزارش‌ها حاکی است که تعداد کشته شدگان به ۲۰۰ نفر می‌رسد.

مقام‌های رسمی ایران هنوز آمار رسمی کشته‌شدگان پنج روز اخیر را منتشر نکرده‌اند.

عفو بین‌الملل نوشته بر اساس قوانین بین‌المللی، نیروهای امنیتی تنها در صورتی مجازند از خشونت مرگبار استفاده کنند که خود با تهدید مرگبار جدی یا خطر جراحت روبه‌رو باشند.

این سازمان از مقام‌های ایران خواست تا به حق شهروندان برای برپایی تجمعات صلح‌آمیز و آزادی بیان احنترام بگذارد و به قطعی اینترنت نیز پایان دهد.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در توییتی از اوضاع فعلی ایران ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل می‌نویسد، از گزارش‌های حاکی از ده‌ها کشته، صدها زخمی و بیش از هزار بازداشتی در اعتراضات ایران “وحشت‌زده” شده است.

اعتراضات در ایران که از روز جمعه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در پی اعلام نرخ جدید بنزین آغاز شد به ده‌ها شهر گسترش پیدا کرده و تا کنون ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشته است. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، تا به‌حال بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

این اعتراضات که در ابتدا علیه گرانی بنزین آغاز شده بود به‌سرعت رنگ و بویی دیگر پیدا کرد و با مطرح شدن سایر مطالبات کل نظام را نشانه گرفت. مقام‌های ایران در تلاش برای مهار اعتراضات اینترنت را از عصر شنبه ۲۵ آبان قطع کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید، نگران قطعی اینترنت در ایران به منظور “مسدود کردن اطلاعات” و بسترسازی برای “سرکوب خونین” معترضان است. 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.