درخواست رفع ‘محدودیت به جامانده از دوران احمدی‌نژاد’ برای ورود به آرامگاه مصدق

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

160301194059_g_512x288_isna_nocredit

شماری از فعالان ملی مذهبی با انتشار نامه سرگشاده خواستار پایان محدودیت بازدید از آرامگاه محمد مصدق، نخست وزیر دوره ملی شدن صنعت نفت، شده اند.

بر اساس این نامه، محدودیت ورود به آرامگاه آقای مصدق از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برقرار شده اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی هم این محدودیت همچنان ادامه دارد.

امضاکننده نامه گفته اند “متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم و دهم” از گردهمایی در مزار آقای مصدق ممانعت شد و “علیرغم درخواست های مکرر از مراجع قانونی هیچگونه پاسخی دریافت” نشد.

نویسندگان نامه می گویند در سال جاری هم دو نامه برای رفع این محدودیت به مراجع قانونی نوشته اند اما “متاسفانه روش دولت نهم و دهم بر خلاف انتظار” ادامه یافته است.

محمود مصدق، فریدون سحابی، خسرو سیف و علی اکبر معین فر از جمله امضا کنندگان نامه هستند.

آقای مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ درگذشت و در یکی از اتاق های خانه اش در احمدآباد (در شهر ساوجبلاغ از استان البرز) به خاک سپرده شد.

پیش از برقراری محدودیت ها در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، هیات متولیان قلعه احمدآباد، برای سالگرد درگذشت محمد مصدق و ۲۹ اردیبهشت که سالروز تولد اوست، برنامه هایی با اطلاع مقام های دولتی تدارک می دیدند.

نخستین مراسم بزرگداشت محمد مصدق پس از انقلاب، در ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ با حضور جمعیت زیاد و سخنرانی آیت الله محمود طالقانی در احمد آباد برگزار شد اما پس از آنکه آیت الله خمینی، رهبر انقلاب ایران در اوایل سال ۱۳۶۰ اعضای گروه جبهه ملی که محمد مصدق چهره شاخص آن محسوب می شود را “مرتد” اعلام کرد، موج حمله به آقای مصدق از تریبون ها ی رسمی آغاز شد و حتی تا به آنجا پیش رفت که نام خیابان مصدق هم در تهران تغییر کرد.

در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بحران بر سر برنامه اتمی ایران شدت گرفت، در موارد متعددی مقام های حکومتی برنامه اتمی ایران را با نهضت ملی شدن صنعت نفت به رهبری آقای مصدق مقایسه کردند.

از آرشیو: نگاهی به سیر مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال محمد مصدق

BBC

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.