درآمدِ عربستان از نفت بیشتر است یا از سفرِ حجاجِ ایرانی؟: رضا پرچی زاده

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

017100788_30300
به گزارشِ وبسایتِ «نکونیوز»، پس از قطعِ رابطه‌ی عربستان با ایران و احتمالِ تعطیل شدنِ

سفرِ حجِ ایرانیان، این پرسش برای عموم پیش آمده که چه میزان از درآمدِ ارزیِ عربستان از محلِ سفرِ حجاج – به خصوص حجاجِ ایرانی – تامین می‌شود؟ و آیا این درآمدِ از درآمدِ نفتیِ عربستان بیشتر است؟

به گزارشِ «نکونیوز»، درآمدِ عربستان از حجِ تمتع و عمره حدودِ ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ که با رونقِ اقتصادی که از محلِ گسترشِ سفرِ حج ایجاد می‌شود، این درآمد بیشتر هم می‌شود. اما کسانی که در برخی شبکه‌های اجتماعی درآمدهای عربستان از حجِ عمره و حجِ تمتع، به‌ویژه درآمدِ این کشور از محلِ سفرِ حجاجِ ایرانی، را با درآمدهای نفتیِ این کشور مقایسه می‌کنند، شاید اطلاعِ دقیقی از درآمدِ نفتیِ عربستان نداشته باشند.

درآمدِ عربستان از سفرِ حجاجِ کشورهایِ مختلفِ جهان به این کشور، هرچند درآمدِ کلانی عایدِ این کشور می‌کند، اما تنها ۳ درصد از تولیدِ ناخالصِ داخلیِ این کشور را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که درآمدِ نفتیِ عربستان، با احتسابِ نفتِ ۵۰ دلاری و تولیدِ میانگینِ ۱۰ میلیون بشکه در روز، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است. این درآمد در سال‌های گذشته که قیمتِ نفت بیش از این بود، به ۵۰۰ میلیارد دلار نیز می‌رسید.

به همین دلیل، درآمدِ عربستان از نفت بسیار بیشتر از درآمدِ این کشور از سفرِ حجاجِ سراسرِ جهان است. از سوی دیگر، درآمدِ عربستان از سفرِ حجاجِ ایرانی به این کشور سالیانه حدودِ تنها ۵۰ میلیون دلار است. این بدین معناست که لغوِ سفرِ حجاجِ ایرانی به کشوری که متکی به درآمدهای نفتی است، و سفرِ حجاجِ سراسرِ جهان به آن تنها ۳ درصدِ تولیدِ ناخالصِ داخلیِ این کشور را تشکیل می‌دهد، ضررِ چندانی به عربستان وارد نمی‌کند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.