خطر تازه ای برای میراث تاریخی بنادر خلیج فارس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

حسین توفیقیان، سرپرست هیئت زمین باستان شناسی بنادر تاریخی سیراف و نای بند، پس از بازدید از این بنادر از تخریب و تصرف های غیرقانونی و قانونی در این مناطق و خطری که میراث فرهنگی و تاریخی چندهزارساله ی ابن بنادر را تهدید می کند ابراز تاسف کرده است.

    این باستانشناس که به همراه هیات مشترکی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، و مرکز ملی اقیانوس شناسی و مرکز تحقیقات ملی فرانسه از این بنادر تاریخی دیدن کرده می گوید: «گسترش روز افزون فازهای جدید پارس جنوبی و شمالی، قیمت زمین را تا حدی بالا برده که بسیاری از اهالی زمین های ساحلی را به قطعات کوچک و بزرگ تقسیم کرده و هر یک با کسب برخی مجوزهای قانونی و یا بصورت غیر قانونی اقدام به محصور کردن این زمین ها کرده و در انتظار خریداران هستندبدیهی است که بنادر تاریخی سیراف، نای بند و نجیرم که هر یک در بهترین نقطه ساحلی واقع شده اند از این تصرف ها و تخریب های غیر قانونی در امان نمانده و همچون طفلی بی پناه توسط واسطه گران و بنگاه های محلی، دست به دست شده و با قیمت های نجومی در انتظار ورود خریدار هستند»

    این بنادر در دوران ساسانیان، به عنوان مراکز بزرگ تجاری، بازارهای ایران را به بازارهای شرق آفریقا، شبه قاره هند و شرق آسیا متصل می کردند و نقش مهمی در ارتباط با اقتصاد، فرهنگ و تمدن ایرانزمین را بر عهده داشته اند.

توفیقیان می گوید: « این امانت بعد از پانزده قرن استقامت در برابر شداید روزگار در اختیار ما قرار گرفته است تا ضمن حفاظت و حراست از آنها برای نسل های آینده، به اندازه قطره ای از دریای بیکران دانش دریانوردی، کشتی رانی و تجارت دریایی ایرانیان در خلیج فارس برگرفته و در اشاعه آن کوشا باشیم. اما در عالم واقع چه اتفاقی افتاده است؟ در حوزه مطالعات تاریخی و باستان شناسی خلیج فارس که کار چندانی نکرده ایم. آیا در حفاظت و نگهداری این محوطه های ارزشمند ساحل خلیج فارس موفق بوده ایم؟»

    به گفته این باستانشناس، در چند دهه گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس با هزینه میلیون ها دلار و با استفاده از متخصصین خود فروخته اروپایی اقدام به تحریف نام و تاریخ خلیج فارس کرده و هزاران کتاب و مقاله در این خصوص به نگارش در آورده و در سطح بسیار گسترده در تمامی دانشگاهها و مراکز علمی معتبر دنیا منتشر کرده اندآنها در سالهای اخیر پا را از این هم فراتر گذاشته و قلمرو مطالعات خود را از بیابانها و سواحل جنوبی خلیج فارس به درون آب کشانده و با خرید کشتی های تحقیقاتی پیشرفته وارد مرحله جدیدی از تحریف تاریخ خلیج فارس شده اند.

    این باستانشناس خواستار تعیین عرصه و حریم تمامی بنادر تاریخی خلیج فارس و حفظ ونگاهداری از آن ها شده است.

    آیا صدای این باستانشناس ایراندوست و علاقمند به میراث فرهنگی به جایی خواهد رسید؟ و یا چون چند دهه گذشته میراث تاریخی و فرهنگی مردمان ایرانزمی، با اطلاع و گاه موافقت مسئولین حکومتی و دولتی زیر دست و پای جماعتی فاسد و سودجو ویران یا نابود خواهد شد؟

www.savepasargad.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.