خشونت در ترکیه را محکوم می کنیم: شورای هماهنگی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

آنچه که این روزها در ترکیه می گذرد نگرانی شدید ما را برانگیخته است. ادامه شرایط کنونی در ترکیه می تواند سبب مخاطرات بزرگی در خاورمیانه گردد که خود سال هاست در اثر جنگ های منطقه ای در آشوب و ناامنی به سر می برد.
کشور ترکیه شایسته تغییرات دموکراتیک است وکودتای نظامی بهر شکل که باشد، غیر از ایجاد شرایط خفقان و از بین بردن مخالفان نتیجه دیگری برای مردمان ندارد.
کودتای نافرجام ترکیه در تاریخ ۱۵ ماه ژوئیه با کشته شدن صد ها تن باعث شد تا حاکمیت غیر دموکراتیک ترکیه، به سرکردگی اردغان که در صدد تغییر قانون اساسى و برقراری نوعی از حکومت اسلامی، مبتنى بر قدرت تمام عیار رئیس جمهور می باشد، به کودتای دومی در این کشور دست بزند.
چند روز است که دنیا شاهد ضرب و شتم ودستگیری هزاران نفر در ترکیه بوسیله حکومت اردوغان واز کار بیکار کردن انبوهى از مردم مخالف خود مى باشد. مى بینیم که یکبار دیگر، و این بار در سطحى وسیعترى، در این کشور آزادی های فردی و اجتماعی به طور آشکار پایمال شده، زمینه های دخالت دین در حکومت بیش از پیش فراهم گردیده، موجودیت فعالیت های انجمن ها و سندیکاها و احزاب تهدید شده و احتمال باز گشت قانون حکم اعدام در ترکیه به وجود آمده است.
این هرج و مرج ها حاکى از آن است که دولت اردوغان نه تنها طى سال ها حاکمیت نتوانسته براى دستیابى به آزادى ها، دمکراسی، عدالت اجتماعى وحقوق بشر در جامعه خود گام هاى مثبتى بردارد، بلکه این دولت شبه اسلامى اصول جوامع دمکراتیک مانند تکثرگرائى، شفافیت در برابر مردم و مشارکت انان در امور خود را رعایت نکرده، به حقوق و آزادی‌های اساسی و حاکمیت قانون صدمه زده، قوانین غیردمکراتیک و تبعیض آمیزى مانند قانون معافیت از مجازات برای نظامیان را تصویب نموده است.
مسأله کُرد ها را به جای استفاده از از راه حل هاى دمکراتیک و صلح‌آمیز با سیاست‌هایی مبتنی بر خشونت و جبر پاسخ مى دهد.
این همه ناشى از شکست سیاسی اردغان و استفاده از وسائل نا مشروع و غیر دموکراتیک براى ماندن در قدرت است. متاسفانه علیرغم این همه بیعدالتى ها، سیاست غرب و قدرت هاى منطقه در جهت حمایت از اردغان رقم میخورد.
ما، خواستار پایان خشونت و رعایت کامل تمامى موازین منشور جهانى حقوق بشر، بدون کم و کاست، در این کشور خاور میانه که نقش قابل توجهى در آرامش منطقه میتواند داشته باشد، هستیم.
ما، اعتقاد داریم که هرگونه اختلاف باید در شرایطی آزاد و با رعایت تمامی حقوق انسانی و اعلامیه بین المللى حقوق بشر حل وفصل شود.
ما، هرگز دست زدن به شکنجه و زندان و آدم کشی را راه حل پیشرفت برای جوامع انسانی ندانسته و به مسئولین کشور ترکیه هشدار می دهیم هرچه زودتر دست از رفتار کنونی خود بر دارند.
٢٠ ژوئیه ٢٠١۶
شوراى هماهنگى جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.