حمایت آمریکا از مردم ایران و خواسته‌هایشان

حمایت آمریکا از مردم ایران و خواسته‌هایشان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

حمایت آمریکا از مردم ایران و خواسته‌هایشان

وزارت خارجه آمریکا از کشورهای جهان خواست از مردم ایران و خواسته‌هایشان حمایت کنند. وزارت خارجه آمریکا حرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را یادآوری کرده که گفته است ‘آزاردیدگان اصلی رهبران ایران، خود مردم ایران اند.’‏

دولت آمریکا که در سال‌های گذشته معمولا درباره اعتراض‌ها در ایران واکنش نشان داده است، جمعه عصر و در پایان روز دوم اعتراض‌های اخیر گفت از مردم ایران حمایت می‌کند و بازداشت تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد.

 

این مطالب را نیز بخوانید:

درگیری مردم با ماموران امنیتی و تیراندازی در میدان شهدا مشهد

۵۲ نفر در تجمع اعتراضی در مشهد بازداشت شدند

ادامه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

 

در بیانیه‌ای که سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا داد، با حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران، بازداشت معترضان را محکوم کرده است. هدر نوآرت در این بیانیه از همه کشورها خواسته است “علنا از مردم ایران و درخواستشان برای حقوق اولیه و پایان فساد حمایت کنند.” وزارت خارجه آمریکا حرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را یادآوری کرده که گفته است “آزاردیدگان اصلی [اقدامات] رهبران ایران، خود مردم ایران اند.”

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌اش درباره اعتراض‌ها در ایران، به حرف‌های قبلی رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا اشاره کرده که اوایل تابستان در جلسه‌ای در کنگره آمریکا گفته بود دولت ترامپ “از عناصری در داخل ایران حمایت می‌کند که بتواند به انتقال مسالمت‌آمیز دولت منجر شود.”

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی گفت که آمریکا باید از تظاهرات‌کنندگان در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کند. این چهره ارشد حزب جمهوری‌خواه در توییتش نوشته است که این اعتراض‌ها “حاصل رژیمی است که بیشتر بر حمایت از سازمان‌های تروریستی تمرکز دارد تا رسیدن به درد شهروندانش”.

ساعاتی پیش از او هم سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن خواستار حمایت آمریکا از اعتراض‌ها در ایران شد. او در بیانیه‌ای گفت: “آیت‌الله‌ها با وجود میلیاردها دلار که از توافق هسته‌ای تامین کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند نیازهای اولیه مردم خودشان را برآورده کنند شاید چون آن همه پول را برای عملیات تهاجمی منطقه‌ای خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن صرف کرده‌اند.”

این دو چهره جمهوری‌خواه از منتقدان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بوده‌اند و به‌خصوص سناتور کاتن همیشه موضع تندی علیه جمهوری اسلامی داشته و گفته است که باید آمریکا از تغییر حکومت در ایران حمایت کند.

در سال‌های گذشته گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، انتقاد کرده‌اند که در جریان اعتراض‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از آن اعتراض‌ها حمایت نکرده است.

دو سال بعد از آن اعتراض‌ها، هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا، گفت دلیل این‌که ایالات متحده حمایت بیشتری از اعتراض‌های آن سال نکرد این بود که در زمان آغاز اعتراضات دو سال پیش در ایران، درخواستی از سوی رهبران این اعتراض‌ها برای حمایت آمریکا دریافت نشد.

او در پاسخ به سوال‌های مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی گفت: “از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می‌شد که آمریکا باید مواظب باشد طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می‌افتد.”

منبع: بی بی سی

حمایت آمریکا از مردم ایران و خواسته‌هایشان

اعتراض در 9 دی و انقلاب جدید در ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.