تغییر نظام حکومتی در ایران: انتخاب نخست وزیر از طرف مجلس زیر سلطه ولی فقیه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین کمان به بهانه خبر تغییر احتمالی نظام حکومتی در ایران

به تازگی عزت الله یوسفیان ملا و جلیل رحیمی جهان‌آبادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از احتمال تغییر نظام حکومتی ایران از ریاست جمهوری به پارلمانی سخن گفته‌اند. این نمایندگان گفته اند که گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند از رهبر جمهوری اسلامی تقاضا کنند دستور بازنگری در قانون اساسی را صادر کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۰ و پس از بالا گرفتن اختلافاتش با محمود احمدی‌نژاد در سفر به استان کرمانشاه و در دیدار با دانشگاهیان گفته بود: “در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهوری با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود. اما اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.”

از آن‌جا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با فیلترینگ شورای نگهبان به مجلس راه پیدا می‌کنند و تاکنون بارها وفاداری خود را به علی خامنه‌ای نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها در جهت این است که انتخاب رئیس جمهور در حکومت اسلامی ایران نیز برای همیشه حذف شود و نخست وزیر از طرف مجلس زیر سلطه ولی فقیه انتخاب شود.

روز گذشته عزت الله یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت که گروهی از نمایندگان مجلس در فکر ارسال نامه‌ای برای رهبر ایران هستند تا از او بخواهند دستور بازنگری در قانون اساسی را صادر کند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم گفته: “اگر سیستم نخست وزیری و پارلمانی احیاء شود به نفع کشور است که لازمه آن تغییر قانون اساسی است”.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته که “ایده مقام معظم رهبری برای ایجاد نظام پارلمانی کاملا کارشناسی شده است”.

از سوی دیگر محمد دهقان، عضو وقت هیئت رئیسه مجلس گفت که دفتر رهبر ایران “در یک سال گذشته یک تیم تخصصی از حقوقدانان را مأمور کرده تا ایرادات قانون اساسی را که باید مورد بازنگری قرار گیرد مورد بررسی قرار دهند”.

به نظر می‌رسد که اختلاف نظرهای دائمی میان رئیسان جمهور دوره‌های مختلف با رهبر جمهوری اسلامی، از جمله دلایل مطرح شدن ایده تغییر دوباره نظام حکومتی ایران باشد تا قدرت رئیس قوه مجریه که در حال حاضر با رأی مستقیم انتخاب می‌شود، کاهش یابد و این اختلافات به عنوان مقابله مستقیم رهبری با منتخب مردم تفسیر نشود.

تغییر نظام حکومتی در ایران: انتخاب نخست وزیر از طرف مجلس زیر سلطه ولی فقیه

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.