تصویری از سومین تونل کوهرنگ (هفتمین جنایت انتقال آب)

تصویری از سومین تونل کوهرنگ (هفتمین جنایت انتقال آب)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

تصویری از سومین تونل کوهرنگ (هفتمین جنایت انتقال آب)

تونل سوم کوهرنگ به عنوان هفتمین انتقال آب سرشاخه های کارون به زودی به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سالها شاهدیم که با وجود از دست دادن منابع آب فراوان با آب گران انتقالی اقدام به گسترش کارخانه‌های آب‌بر در مناطق کویری می‌کنند.

متاسفانه سالهاست که به جای مدیریت صحیح آب و اصلاح الگوی مصرف آب شاهد انتقال آب‌هایی هستیم که نه تنها باعث کاهش مصرف آب بلکه باعث تشویق به اسراف و هدر رفت آب و اقدامات غیر اقتصادی شده‌اند.

مسعود میر محمد صادقی” مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: از زمستان امسال تونل سوم کوهرنگ(بیرگان) آبگیری شده است اما به دلیل آماده نبودن سد، تنها در حد یک ایستگاه پمپاژ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون آب در سال منتقل می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه تونل سوم کوهرنگ تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت کاری داشته است، افزود: این تونل امسال به شرط تامین اعتبارات به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته میرمحمدصادقی، سال گذشته ١٠٠ درصد اعتبارات به پروژه کوهرنگ سوم(بیرگان) تخصیص داده شد. تونل سوم کوهرنگ (بیرگان) در واقع هفتمین انتقال آب سرشاخه‌های کارون است و بارها معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست گفته است که این تونل فاقد مجوز زیست محیطی و مجوزهای دیگر است اما ما شاهد فعالیت جدی و تمام عیار طرح‌های انتقال آب سرشاخه‌های کارون هستیم و به راستی نمی دانیم که چرا فعالیت تونل سوم کوهرنگ به طور کامل و دائم لغو نمی شود.

حفر تونل 24 کیلومتری کوهرنگ سوم در منطقه بیرگان باعث خشک شدن بسیاری از چشمه‌های پرآب و سرچشمه‌های دائمی تامین کننده آب کارون شده است بطوری که حجم آب انتقالی تونل سوم کوهرنگ در مطالعات اولیه 225 تا 300 میلیون متر مکعب آب سالیانه بوده است اما پس از حفر تونل سوم کوهرنگ که 24 کیلومتر است؛ چشمه‌های سرشاخه کارون قطع و نابود شدند و حتی آبی که قصد انتقال داشتند به زاینده‌‌رود را هم سازمان آب منطقه‌ای اصفهان نابود کرد و حالا از حدود 150 میلیون متر مکعب انتقال آب سخن می‌گویند.

تا کنون 6 طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون با ظرفیت سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب انتقال داده شده است, تا کنون شش طرح انتقال آب سرشاخه های کارون با ظرفیت سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب در شرایطی که کارون نیمه جان در حال نابودی است به طور کامل و بصورت سالیانه انتقال داده می‌شود. آب سرشاخه های کارون برای طرح‌های غیر اقتصادی و غیر منطقی صنایع آب بر کویر و کشاورزی زیان آور با آب گران انتقالی به سرزمین های غیر مسیر کارون منتقل شده است.

تصویری از سومین تونل کوهرنگ (هفتمین جنایت انتقال آب)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.