تصفیه گسترده در دانشگاه های ترکیه ادامه دارد: شاهرخ بهزادی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

پس از کودتای نافرجام ١۵ ژوئیه در ترکیه، دانشگاه های این کشور مورد تصفیه بسیار گسترده حکومت قرار گرفته اند. ١۵ دانشگاه این کشور تعطیل شده است. ١۵۵۷تن از رؤسای دانشگاه ها و دانشکده های دولتی و خصوصی ترکیه مجبور به استعفا شده اند، بسیاری از استادان و مدرسان دانشگاه ها بازداشت و یا اخراج شده اند، استادان حق ترک کشور را ندارند. کوتاه سخن اینکه، فضای خوف و ترس بر تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور حاکم شده است. طی ده سال، یعنی از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ رجب طیب اردوغان ورود طرفداران فتح الله گولن، شریک و یار حزبی سابق خود را به دانشگاه های این کشور تسهیل کرده است. اکنون ، اوضاع کلاً برگشته و آقای اردوغان خطر را در طرفداران جریان فکری فتح الله گولن می بیند و او دارد آنچه را که در دانشگاه های این کشور رشته است، پنبه می کند.

طی این مدت افراد نزدیک به جریان فکری گولن با حمایت و پشتیبانی شخص اردوغان به دانشگاه های ترکیه راه یافته اند. برای این منظور شبکه گولن بسیاری از موسسات آماده سازی پیش دانشگاهی را تحت کنترل گرفته بوذد. با توجه به اینکه طرفداران جناح دیگر حزب عدالت و توسعه از پایه تحصلی کافی برخوردار نبوده اند، و بیشتر از طبقات خرده کاسبان و کارمند جز تشکیل میشده، آقای اردوغان با جایگزین کردن دانشجویان وابسته به جریان فکری گولن، که در آن هنگام یکی از جریان های فکری وابسته به حزب عدالت و توسعه محسوب می شده، زمینه های مبارزه فرهنگی و اجتماعی علیه گروه های لائیک و کمالیست ها و در همان حال، توسعه اندیشه های اسلامی را در دانشگاه های این کشور تقویت می کرده است.

بیشترین پاکسازی ها و تصفیه ها در دانشگاه گالاتاسرای ترکیه، یکی از معروف ترین دانشگاه های دولتی ترکیه با گرایش های کمالیست انجام گرفته است. در این دانشگاه، تمامی روسای دانشگاه ها بدون استثنا، ناچار به استعفا شده اند.
پس از کودتای نافرجام ترکیه، فضای ترس و رعب بر تمامی این دانشگاه سایه افکنده است. کارکنان اداری از مدرسان این دانشگاه خواسته اند تا همکاران خود را که به شبکه فتح الله گولن گرایش داشته اند، لو دهند.

یکی از استادان این دانشگاه که ترجیح داده نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته است که دراین هفته، تمامی استادان و مدرسان کنونی این دانشگاه احضار شده اند و از آنان خواسته شده که نامه ای به خط خود بنویسند و تضمین کنند که هیچ ارتباط و هیچگونه همدلی و هم نوایی با شبکه فتح الله گولن ندارند.

خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد که حزب اسلامی و محافظه کار عدالت و توسعه تحت رهبری آقای اردوغان از سال ۲۰۰۳ میلادی برای توسعه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور سرمایه گذاری های بسیاری کرده است.

یک متخصص آموزش عالی ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است که تلاش ها در این زمینه بسیار قابل توجه بوده است. طی این مدت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ترکیه از نظر کمی و کیفی گسترش قابل ملاحظه ای داشته اند.

ترکیه هم اکنون ۲۰۷ دانشگاه دارد. ۱۲۳ دانشگاه دولتی و ۸۴ دانشگاه خصوصی هستند. دانشگاه ها در تمام خاک ترکیه از شمال تا جنوب گسترده شده اند. برخی از این دانشگاه ها بیش از ۷۰ هزار دانشجو دارند. همچنین ۴۰ دانشگاه ازبهترین دانشگاه های این کشور به سوی برنامه های بین المللی چرخ کرده اند. تدریس منابع درسی به زبان انگلیسی و برنامه های مبادله استاد و دانشجو با دیگر دانشگاه های جهان در این ۴۰ دانشگاه، گسترش چشم گیری داشته است.
آقای اردوغان از دو سال پیش سودای پاکسازی و تصفیه گسترده دانشگاه های این کشور را داشته است. در واقع، رجب طیب اردوغان از سال ۲۰۱۴ در گیر یک جنگ بسیار گسترده با شریک سابق و رقیب و دشمن شماره یک کنونی خود، فتح الله گولن شده است. کودتای نافرجام ترکیه، بهانه لازم را به دست آقای اردوغان داد تا آنچه در باره دانشگاه ها در سر داشت، به مرحله عمل درآورد.

rfi

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.