ترور در مرکز استکهلم، پایتخت سوئد!: بهرام رحمانی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

امروز جمعه هفتم آوریل ۲۰۱۷ – ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ حوالی ساعت ۱۵ قراری با رفیق بهروز خباز در کافه رستوران طبقه دوم فروشگاه زنجیره‌ای اهلنز در مرکز شهر استکهلم داشتم. من کمی زودتر به آن‌جا رفتم. اما بهروز هنگامی رسید که تقریبا چند دقیقه‌ای بیش‌تر به ساعت ۱۵ نمانده بود. من رفتم برای بهروز چایی بگیرم ناگهان صدای انفجار شنیده شد. جمعیت زیادی در کافه رستوران حضور داشتند همه سراسیمه به سوی پنجره‌هایی رفتند که صدای انفجار از آن‌جا آمده بود. چند پلیس به سرعت جمعیت را دور می‌کردند. برخی ها نیز به سرعت رستوران را ترک نمودند. بلافاصله بلندگوهای اهلنز اعلام کردند که مردم سریع تر بیرون بروند. کارکنان اهلنز مردم را از خروجی‌های اضطراری به بیرون راهنمایی می‌کردند.
بیرون که آمدیم تعدادی پلیس را در ورودی اصلی اهلنز و مترو دیدیم که سعی می‌کردند مردم را متفرق کنند. خانمی روی زمین افتاده بود و از بدنش خون بیرون می‌زد.
راننده این وسیله نقلیه باری، نخست آن را به روی جمعیت رانده و سپس به ساختمان اهلنز کوبیده است. از کامیون، دود غلیظی بیرون می‌زد. جایی که کامیون خودش را به ساختمان اولنز کوبیده بود‌(دروتننینگ گاتان)، یک چرخ دستی سوسیس فروشی بود که متلاشی شده بود. بلافاصله پلیس‌ها که اغلب هفت تیر در دست داشتند در نزدیکی خروجی مترو سنگر گرفته بودند که به‌نظر می‌رسید منتظر کسی و یا کسانی هستند تا شلیک کنند. پلیس تقریبا یک کیلومتر اطراف اوهلنز، مغازه‌ها و ساختمان‌ها را به‌سرعت خالی می‌کرد و از مردم می خواست که از مرکز شهر دور شوند. هم‌چنین دود غلیطی از کامیون بیرون می‌زد و آتش نشانی نیز مشغول پاشیدن مواد سفیدی به روی کامیون بود.
پس از این واقعه شهر را ترس و نگرانی فراگرفت و هم‌چنین تمام ترافیک قطار که از ایستگاه مرکزی استکهلم می‌گذرند متوقف شده‌اند. براساس گزارش دفتر حمل و نقل استکهلم، حتی تمام شبکه‌های قطار محلی استکهلم و اتوبوس نیز متوقف شده‌اند. اطراف پارلمان و ساختمان‌های دولتی بسته شده‌اند و مراکز عمومی تخلیه شده‌اند.
راننده کامیون که متعلق به یک کمپانی آبجوسازی است به پلیس گفته که در حال تخلیه بار کامیون بوده که کامیون توسط فرد مسلحی که نقاب بر چهره داشه دزدیده شده است. تاکنون رسما اعلام شده که در این حمله تروریستی، سه نفر کشته شده و ۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.
گفته شده که در دیگر مناطق استکهلم نیز صدای تیراندازی شنیده شده است از جمله در منطقه فریدهمز پلان و شیستا. هلیکوپترهای پلیس نیز بر آسمان منطقه در حال پرواز هستند و صدها پلیس و نیروهای ویژه امنیتی و ضدشورش بخش‌های وسیعی از مرکز استکهلم را بسته‌اند.
استفان لوون، نخست‌وزیر کشور، طی یک کنفرانس خبری کوتاه اظهار داشت: به سوئد حمله شده، تمام شواهد بیانگر یک حمله تروریستی است.

دقایق پیش پلیس کنفرانس خبری برگزار کرد. در این کنفرانس علاوه بر صحبت در مورد جزئیات حمله احتمالی تروریستی، اعلام شد که پلیس به دنبال مردی است که تصویر او در زمان وقوع این حادثه در دوربین‌‌های مداربسته ثبت شده ‌است.
پلیس هم‌چنین از مردم خواسته تا در خانه‌های خود بمانند و هم‌زمان اعلام کرده که هیچ کس در ارتباط با این حادثه دستگیر نشده است.
بیمارستان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
هنوز هیچ کسی یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

در ماه‌های گذشته چند عملیات تروریستی مشابه با خودرو توسط عوامل گروه «دولت اسلامی»‌(داعش) در اروپا انجام شده است.
۱۴ ژوئیه سال گذشته، یک مرد تونسی‌تبار به نام حمد لهویج بوهلال با یک کامیون به جمعیتی که برای جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس جمع شده بودند حمله کرد. در این حمله دست‌کم ۸۴  نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.
در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز فردی به نام انیس عامری با کامیون به جمعیت حاضر در بازار کریسمس برلین راند و ۱۲ نفر را کشت. در ۲۲ مارس سال جاری نیز فردی به نام خالد مسعود در لندن با یک خودرو به پیاده‌رو پل وستمینستر در کنار پارلمان بریتانیا وارد شد، عده‌ای را زیر گرفت و یک مامور پلیس را هم با چاقو به قتل رساند و خود با گلوله پلیس از پای درآمد. در جریان این حمله پنج نفر از جمله یک مأمور پلیس کشته شدند. مسئولیت تمامی این عملیات تروریستی را داعش برعهده گرفته است.
رویترز نوشته است که در سال ۲۰۱۰ شبکه القاعده، که زمانی افراد داعش نیز در این شبکه بودند از هواداران خود خواسته بود که از کامیون به‌عنوان سلاح استفاده کنند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.