بیانیه ۲۶ تشکل مستقل زنان ایرانی به مناسبت روز جهانی زن، ۸ مارس ۲۰۲۲ (۱۷ اسفند ۱۴۰۰)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ما تشکل های زنان ایرانی دردیاسپورا با حفظ هویت مستقل گروهی خود، امسال هم کنارهم ایستاده ایم تا همبستگی خود را در مبارزه برای پایان دادن به هرنوع تبعیض، با زنان ایران و جهان نشان دهیم. ما به دستاوردهایی که با شجاعت و ت ش پیگیرانه زنان بدست آمده، افتخارمی کنیم. ما پشتیبانی خود را از زنان ایران که درصف مقدم مبارزات اجتماعی هستند و دراین راه متحمل هزینه فراوانی شده اند، اع م میکنیم.
در کنفرانس جهانی زنان کپنهاک ۱۹۱۰ با شرکت ۱۰۰ نفر از ۱۷ کشورجهان، به اتفاق آراء پیشنهاد ک رازتکین برای روز جهانی زنان تایید شد. سپس در سال ۱۹۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۸ مارس را به نام روز جهانی زنان به رسمیت شناخت. زنان جهان در ۸ مارس فارغ از تفاوتها و نوع نگرشها در کنارهم میایستند تا با همدلی، همبستگی وهم اندیشی، مردسا ری را به چالش کشیده و با حاکمیت مذهب، اس م سیاسی، سیاستهای پوپولیستی و ضد عدالت اجتماعی مبارزه کنند.
سال ۲۰۲۱، سالی چالش برانگیز برای زنان جهان و در برگیرنده فرازهای کم رنگ و فرودهای عمیق در زمینه برابری جنسیتی بود. همه گیری کرونا شکافهای اقتصادی واجتماعی را تعمیق بخشید. درسطح جهان شرایط کار با افت اقتصادی برای زنان محدودتر شد. زنان آرژانتین و اسپانیا پس از مبارزات طو نی موفق به قانونی کردن حق سقط جنین شده و زنان لهستان نیزدر این زمینه موفق به تعدیل قانون موجود شدند. دربریتانیا نیز پس ازسالها مبارزه ازدواج کودکان غیرقانونی شد.
یکی از تکان دهنده ترین وقایع سال ۲۰۲۱ بازگرداندن دوباره طالبان به قدرت در افغانستان بود. پس از استقرار طالبان، شاهد مقاومت
شجاعانه و تحسین بر انگیز زنان در کف خیابان های افغانستان هستیم. علیرغم اقدامات طالبان در بازداری زنان و دختران از تحصیل، محدود کردن زنان در فضای عمومی، کنار گذاشتن آنها از مشارکت سیاسی واقتصادی، ادامه سرکوب، دستگیری و ترور، زنان افغانستان از مبارزه و مقاومت دست بر نداشته اند. همانطور که کنشگران جنبش زنان در جهان با صدای رسا اع م کرده اند، جامعه جهانی باید به خواست مردم و به ویژه زنان افغانستان پاسخ مثبت داده، طالبان را به رسمیت نشناخته و از زنان افغانستان در برابر طالبان حمایت کند.
با روی کار آوردن ابراهیم ریٔیسی و یکدست شدن حکومت در ایران، نابرابری جنسیتی در حوزه های مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عمیق تر شده است. حق کنترل زنان بربدن خود بیش از پیش جرم انگاری شد و در این رابطه با جمع آوری همه امکانات بهداشتی جلوگیری از بارداری ناخواسته، سقط جنین را بطور کامل غیر قانونی نموده و سیاست تبلیغ و تحمیل حاملگی اجباری، کودک همسری، کودک مادری و چند زنی شدت یافته و اخراج وسیع زنان و نابرابری دستمزدها، افزون گشته است. فقرعنان گسیخته زندگی را برزنان دشوارتر کرده است.
درمقابل، شرکت ورهبری زنان در جنبش ها و اعتراضات مدنی در کلیه شهرها چشمگیربوده است. زنان ایران همواره با وجود موانع سیاسی، پس از جنبش مشروطه تا کنون، هشت مارس را گرامی می دارند. از روشنک نوعدوست در جمعیت پیک سعادت نسوان در سال ۱۹۲۲ تا تظاهرات شش روزه ضد حجاب در ۸ مارس ۱۹۷۹ در شهرهای متعدد و تا کنون در بند و در خیابان، در مدرسه و دانشگاه، درهمبستگی با زنان سراسرجهان، ۸ مارس را جشن گرفته وهر سال مصمم تراز پیش، عهد خود را برای مقابله با ستم جنسی-جنسیتی تجدید کرده اند.
ما مدافعان حقوق زنان پیمان می بندیم تا از دستاوردهای زنان پاسداری کرده و با ستم جنسی – جنسیتی، ستم اتنیکی، نژادی، اقتصادی، طبقاتی، واپس گرایٔی و اس م سیاسی مبارزه کنیم.
ما تشکل های مستقل زنان برغم تنوع و چندگانگی خود با عزمی واحد، آن “موجیم” که تا تحقق خواسته ها و مطالبات زنان ایران در تمامی زمینه ها، تا برچیدن شرایط فرودستی و خشونت علیه زنان و آزادی کلیه زندانیان سیاسی وعقیدتی، تا کوتاه شدن دست مذهب از زندگی زنان، آرام نخواهیم گرفت.
اسامی تشکلهای مستقل زنان ایرانی:
انجمن زنان ایرانی دالاس
انجمن زنان ایرانی-آلمانی کلن
انجمن زنان پرتو
انجمن زنان مونترال
انجمن زنان ایرانی ایتالیا
انجمن با هم برای سلامتی زنان
استقلال و برابری پایدار زنان(W.I.S.E)
ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران ( ایکاوی)
ایکرو- سازمان حقوق زنان (IKWRO)
دایره زنان ایرانی برای همکاری جهانی (ای سی وین)
رادیو آوای زن (سیدنی- استرالیا)
زنان برای آزادی و برابری پایدار
سازمان رهایی زن
کمپین توقف قتل های ناموسی
کمیته زنان ضد سنگسار پاریس
کمیتهٔ زنان و مبارزه با تبعیض-همبستگی جمهوری‌ خواهان ایران
گروه اتحاد زنان چپ
گروه آیوین از شمال کالیفرنیا
گروه زنان ایرانی – فرانکفورت
گروه زنان در شمال کالیفرنیا
گروه مطالعات زنان ارونج کانتی
گروه نه به حجاب
زنان کنشگر ایرانی در تبعید- برلین
نهاد دگرباشان ماناو
فمینیسم روزمره
همایش زنان ایرانی – هانوفر

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.