بیانیه حزب دموکراتیک مردم ایران درباره انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

0,,15765551_303,00

مردم ایران درشرایطی به سوی انتخابات  مجلس شورای اسلامی ومجلس خبرگان می ‌روند که نیروهای اقتدارگرا و تندرو با سؤ استفاده از نهاد شورای نگهبان و حمایت آشکار و نهان آیت الله خامنه ای رهبرجمهوری اسلامی، با رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب، آشکارا در تلاش وانگیزۀ برگزاری یک انتخابات کمتر رقابتی و حذفی اند. زیانبار بودنِ این راه وروش برای مصالح ملی ازجمله دراین است که درست هنگامی صورت می گیرد که خطرتحریم ها و جنگ در دوران “پسا ـ برجام”، از سر ایران دور شده و ترمیم ویرانی های ناشی از دوران هشت ساله احمدی نژاد، نیاز حیاتی کشور است.

آشکارا دیده می شود که هدفِ اقتدارگرایان ازحذف گسترده نامزدهای اصلاح طلب، به ویژه شخصیّت های سرشناس وخوشنام آن، ایجاد یأس و دلسردی در میان مردم و نیروهای سیاسی و جامعه مدنی است. قصد آنها، تسلط  بر قوه مقننّه وبه ویژه مجلس خبرگان است که نقشِ تعیین کننده ای درگزینش رهبری آینده حاکمیت سیاسی کشوربرعهده دارد. اینان از رقابت آزاد و دمکراتیک با جنبش اصلاح طلبی و نیروهای مستقل و آزادیخواه کشور گریزانند واساساً تمایلی نیزبه استقرار آزادی ها و مردمسالاری درکشو ندارند. اقتدارگرایان وتندروان مذهبی، حتی  از ارایه یک گفتمان جذاب برای جلب پایه اجتماعی محدود خود نیز ناتوانند. از اینرو می کوشند رای دهندگان را مایوس و سرخورده کنند،  وتا می توانند مانع از بازشدن فضای سیاسی و اقتصادی کشور وپیشبردِ سیاست هایِ سازندۀ  داخلی و خارجی دولت روحانی شوند. این راه و روش اگر در فضای سیاسی و اقتصادی کشور حاکم شود، استبداد و سرکوب شدید تر،  رکود و آسیب های ژرف تر در فضای عمومی کشور، از حداقل پیامدهای آنست.

ازاین رو اعتراضات گسترده ای علیه اقدام شورای نگهبان از هر سو شکل گرفته است. از رئیس جمهور کشور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر شخصیت های سیاسی تا دانشگاهیان و آزادیخواهان کشور، برخی زندانیان سیاسی سرشناس و نشریات و روزنامه نگاران ایران هر یک به شیوه ای، یک “نه” همگانی و رسا به رویکرد حذفی اقتدارگرایان گفتند . همین جنبش اعتراضی نه فقط شورای نگهبان و بویژه اصل غیر قانونی و بازدارندۀ نظارت استصوابی بلکه  مواضع جانبدارانه آقای خامنه ای را در افکار عمومی بشدت زیر پرسش برد. این جنبش اعتراضی در همین آستانه کارزارِانتخاباتی، پژواکی از زنده بودن ایران امروز ما وبازتابِ ارادۀ آگاهانۀ مردم ونیروهای سیاسیِ اصلاح طلب وآزادی خواه کشور برای پاسداری ازآزادی و جمهوریّت است. افکار عمومی ایران، علیرغم همه محدودیت ها و سرکوب ها و نقشه های اقتدارگرایان، بی تفاوت نیست. فضای عمومی ایران به درستی به این خود آگاهی و بلوغ سیاسی رسیده است که  رویکرد “هرچه بدتر بهتر” و یا به امید معجزه نشستن را راهکاری چون پریدن در تاریکی می شمرد که در نهایت به تمکین در برابر زورگویی اقتدارگرایان منجر می شود.  درحالی که افکار عمومی مردم ایران خواهان آزادی و مردم سالاری و تحول سیاسی و اقتصادی و پیوستن صلح جویانه کشور به کاروان تمدن بشری در جهان امروز است.

اکنون پرسش کلیدی برای همه علاقمندان به سرنوشت ایران این است که برای مقابله با  زورگوئی اقتدارگرایان در شرایط سرنوشت ساز کنونی ، چه باید کرد؟

هم میهنان گرامی!

حزب دمکراتیک مردم ایران بنا به بینش و رویکرد اصلاح طلبانۀ تغییروتحول خواه خویش، وباورمند به مشی سیاسی مسالمت آمیز و به تغییر و تحول آرام وتدریجی؛ هوادارِشرکت هرچه گسترده تروفعّال، امّا آگاهانۀ وهدفمند مردم درهردو انتخابات پیش رومی باشد. مواضع ما در کلیه تجربۀ های انتخاباتی 20 ساله اخیر بر این مبنا بوده است که هرگاه حداقل شرایط برای شرکت در یک انتخابات، هرچند درزمینه های محدود و غیردمکراتیک فراهم است؛ هنگامی که اکثریت مردم به درستی به صندوق های رای باور دارند، شرکت در انتخابات و استفاده از این حق قانونی برای باز نگه داشتن فضای سیاسی کشور و افشاندن بذر روشنگری در بین مردم، یک وظیفه ملی و سیاسی است. ازاین رو:

حزب دموکراتیک مردم ایران از مردم ایران دعوت می کند که با شرکت هرچه گسترده وفعال وآگاهانه وهدفمند درانتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان در سرنوشت وفرجامِ انتخابات تاثیرگذارباشند. انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان را به نمایش پیکار و اراده میلیونی و آیینه تمام نمای ایران امروز تبدیل کنیم.

درهر حوزه ای که امکان رقابت وجود دارد با بسیج همه نیروها فقط به نامزدهای اصلاح طلب، هواداران برنامه های دولت روحانی و یا کاندیداهای مستقلِ آزادیخواه مورد حمایت اصلاح طلبان رای دهید. اما در هر موردی که امکان رقابت موجود نیست و تنها نامزدهای راست و راست افراطی در لیست های انتخاباتی چیده شده اند، با عدم شرکت هرچه گسترده ترخود، صندوق های رای گیری را خالی بگذارید و از این طریق به اقتدارگرایان “نه” بگوئید.  

                                                           حزب دموکراتیک مردم ایران

یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

14 فوریه 2016

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.