به یاد کوروش زعیم زندانی سیاسی فراموش شده اما استوار

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

چالش عراق و خطر داعش برای ایران : کورش زعیم هموند شورای مرکزی جبهه ملی ایران

در سال ۱۳۶۹، هنگام بحران حمله صدام حسین به کویت و هشدار شورای امنیت به عراق، و پیش از حمله امریکا و انگلستان و جنگ (توفان صحرا) خلیج پارس، من مقاله ای نوشتم که ایران چه نقشی باید در این ماجرا بازی کند۱. در آن روزها من نوشتم که ایران نباید در شرایطی خود را گرفتار کرده باشد که وقتی یک کشور کوچک در منطقه گستره نفوذ طبیعی ایران مورد تجاوز یک کشور بزرگتر قرار می گیرد، کشور کوچک دست به دامان کشورهای دوردست شود. این ما باید می بودیم که به داد کویت می رسیدیم نه امریکا و انگلستان.

من در مورد بحران کویت، و پس از قطعی شدن حمله امریکا و انگلستان به عراق در کویت، نوشتم که ارتش ایران هم اکنون باید یک نوار امنیتی را در درون مرزهای عراق تحت حفاظت خود بگیرد و ورود هر نیروی نظامی را به آن نوار ممنوع اعلام کند، و نیز اینکه در صورت نزدیک شدن خطر به ایران، آن نوار را موقتا اشغال نظامی خواهد کرد تا زمانی که عملیات نظامی در عراق به پایان برسد و خطر از ایران رفع شده باشد.

نواری مرزی که من پیشنهاد کرده بودم عبارت بود از “شبه جزیره فاو و حد فاصل مرز ایران و امتداد رودخانه دجله از بصره تا تیسفون، و از تیسفون در امتداد رودخانه دیالا (غرب رودخانه خراسان) تا دریاچه دربندخان و سپس سلیمانیه تا دریاچه دوکان و از آنجا با خطی مستقیم به نقطه مرزی ایران و ترکیه”.

متعاقب انتشار نوشتار من، یکی دو نفر ناشناس به من زنگ زدند و خود را از فرماندهان سپاه اعلام کردند و گفتند که این طرح من خطرناک است و ممکن است امریکا به آنها در نوار امنیتی حمله هوایی کند یا سازمان ملل آن را تجاور به خاک عراق اعلام نماید. من گفتم این کار در شرایطی که پیش رو داریم با عرف بین الملل همخوان است و ما فقط میخواهیم از مرزهایمان حفاظت کنیم نه اینکه خاک همسایه را اشغال کنیم. مدتها پس از پایان جنگ خلیج پارس، باز یکی که خود را سردار سپاه معرفی کرد، زنگ زد و گفت: “فقط خواستم به شما بگویم اشتباه کردیم نوار امنیتی را اعلام نکریم. یک کار پرستیژی بود.”

امروز با ظهور گروه تروریستی داعش در عراق، ما با خطر بزرگتری روبرو شده ایم. اگر بخشی از عراق به دست این گروه بیافتد و مانند دوران طالبان در افغانستان ثبات نسبی پیدا کنند، کشور ما دسخوش توفان خونبار و ویرانسازی خواهد شد که از سده های اول و دوم هجری تا کنون بی سابقه خواهد بود. زایش داعش که به باور من فرزند نزدیکی آشکار اخیر عربستان و اسراییل و هدف اصلی آن بی ثبات و ناتوان کردن ایران و ایجاد جنگ داخلی مذهبی در درون ایران است. از سوی دیگر، فراریان حزب بعث عراق که طرفدار صدام حسین بوده اند، و همچنین دختر صدام حسین، به امید بازپس گرفتن حکومت، به داعش پیوسته اند. هنوز کسی آشکار نکرده که گروه داعش اینهمه اسلحه سنگین و جنگی و تجهیزات سربازی را که تا کنون در دست هیچ گروه جهادی و تکفیری و تروریستی ندیده ایم، از کجا فراهم کرده است.

اگر داعش حتا در یکی از استانهای عراق استوار شود، موج گروههای تروریستی جهادی و تکفیری به شدت مسلح، از شمالغرب کشور و خوزستان و بلوچستان و افغانستان، به ایران رخنه خواهند کرد و دامنه عملیات تروریستی آنان آنقدر پرشمار و گسترده خواهد شد که تمامی نیروهای نظامی و انتظامی هم جلوگیر آنها نخواهند بود.

داعش باید در نطقه خفه شود. واکنش سریع و قاطع ما در عراق پیش از اینکه این گروه جنایتکار استوار شوند، کلید موفقیت خواهد بود. فتوای آیت الله سیستانی برای مسلح شدن مردم، از دید روانشناسی گام هوشمندانه و به هنگامی بود، ولی این جوانان هیجان زده بی تجربه آماده مبارزه و شهادت، تاثیر چندانی روی داعش نخواهند داشت. داعش در جنگ با این مردم آنها را قتل عام خواهد کرد. اعزام یک گردان ۵۰۰ نفری سپاه هم، هر چند که بسیار ورزیده باشند، فقط داعش را برای مدتی طولانی درگیر خواهد کرد و تلفات زیادی از هر دو طرف باقی خواهد گذاشت، ولی آنها را از بین نخواهد برد. آنها که پیشتر با سلاح های سنگین تجهیز شده بوده اند، اکنون به همه تجهیزات نظاهی پادگانی در عراق هم دست یافته اند.

پیشنهاد من اینست که نخست و بی درنگ ارتش ایران همان نوار امنیتی را که در بالا توضیح داده ام در تصرف موقت خود بگیرد و گذر از مرز ایران را مسدود کند. دوم اینکه یک لشگر سپاه، نه فقط ۵۰۰ نفر، به عراق اعزام شود و شهرهایی را که داعش تصرف کرده محاصره کند. با حضور نیروهای ایران، ارتش عراق هم اعتماد به نفس خود را بازخواهد یافت و با سپاه در عملیات شرکت خواهد کرد. پس از محاصره داعش، عملیات کماندویی مشترک با ارتش عراق برای شکار اعضای داعش باید صورت بگیرد. همزمان با این عملیات و تا پایان عملیات، مرزهای پاکستان و افغانستان باید توسط ارتش ایران مسدود شود.

در صورتیکه چنین برنامه به اجرا گذاشته شود، داعش در کمتر از یک ماه از عراق پاکسازی یا تسلیم خواهد شد. آنگاه ما باید سیاست هوشمندانه و قاطعی را برای خنثی کردن شیطنت های عربستان و بندرسلطان انجام دهیم.

کورش زعیم
هموند شورای مرکزی جبهه ملی ایران
تهران- ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

به یاد کوروش زعیم زندانی سیاسی فراموش شده اما استوار

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.