بخش هایی از سازه های آبی و پل باستانی دزفول ویران شدند: شکوه میرزادگی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

sazeha7

امروز، 16 آوریل 2016، سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول – ایران اعلام کرد که : «با توجه به بارندگی‌های اخیر در شهرستان دزفول و افزایش آب رودخانه بخش هایی از سازه های تاریخی و پل باستانی دزفول ویران شده اند و برخی از تاسیسات به صورت صد در صد از بین رفته اند»

آسیاب های آبی و پل  دزفول از آثار ارزشمند تاریخی و معماری ایران است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و امید زیادی به جهانی شدنش بود.


پیشینه تاریخی آسیاب های آبی در ارتباط با سازه پل قدیم دزفول بوده که به دوره ساسانیان بر میگردد. این سازه ها از مصالحی چون قلوه سنگ رودخانه ای آجر و با ملات ساروج ساخته شده اند و یکی از سیستم های پیشرفته دوران ساسانی است که «رومن گریشمن» آن را قدیمی ترین سیستم آبیاری جهان باستان معرفی کرده است.

پل دزفول قدیمی ترین پل جهان است که پس ازچندین قرن هنوز سالم و کارآ مانده بود اگر چه در چند سال اخیر کارشناسان به سازمان میراث فرهنگی هشدار داده بودند که از تردد بیش از اندازه اتومبیل ها بر روی پل جلوگیری کنند.

این پل  از آغاز تا کنون تنها  سه بار و در دوران عضدالدوله دیلمی، صفویه و پهلوی مرمت شده بود.

هنوز از اندازه خساراتی که به این پل و آسیاب های آبی وارد شده اطلاع روشنی در دست نیست.

دردناک است که طبیعت هم در این دوران با سرزمین ما نامهربان شده؟ یا از بی آبی زمین هامان خشک می شود و یا سیل آثاری را که قرن هاست سرپا مانده بودند ویران می کند!!

sazeha4

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.