با اوج گیری خطر کووید ۱۹ در بازداشت‌گاه‌ها کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر باید آزاد شوند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

پاریس ـ ژنو، ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ (۲۳ مرداد ۱۳۹۹) ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر امروز اعلام کرد: با گسترش خطر کووید ۱۹ در ایران و شمار رو به رشد مبتلایان در بازداشت‌گاه‌ها، آزادی بدون قید و شرط و فوری کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر زندانی بسیار ضروری است.

مدافع سرشناس حقوق بشر نسرین ستوده، با توجه به وضعیت خطیر در بازداشت‌گاه‌ها که فاصله‌گیری اجتماعی در آنها غیرممکن و امکانات بهداشتی آنها به‌شدت ناکافی است و زندانیان را در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌دهد، با انتشار نامه‌ای در روز ۱۱ آگوست (۲۱ مرداد) اعلام کرد که تا آزادی کلیه‌ی زندانیان سیاسی کشور دست به اعتصاب غذا خواهد زد. نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری و چهره‌ی برجسته در مبارزه در راه حقوق بشر در ایران، در حال حاضر حکم ۳۸.۵ سال زندان را به اتهام‌های ساختگی می‌گذراند. دادستان تهران در اردیبهشت ۱۳۹۹ بدون هر توضیحی دستور داد حساب‌های بانکی او مسدود شود. از آن تاریخ تاکنون درخواست همسر و وکیل خانم ستوده برای توضیح بدون پاسخ مانده است.

برنامه‌ی نظارت در عین حال از گزارش‌های تازه درباره‌ی موارد جدید ابتلاء به کووید ۱۹ در بازداشت‌گاه‌ها نگران است. در هفته‌ی گذشته، آزمایش‌های تصادفی در زندان اوین در تهران نشان داد که ۱۲ زندانی به کووید ۱۹ مبتلا و روز ۹ آگوست (۱۹ مرداد) به درمان‌گاه زندان منتقل شده‌اند. مدافعان حقوق بشر اسماعیل عبدی، دبیرکل پیشین کانون صنفی معلمان، جعفر عظیم‌زاده دبیر هیئت مدیره‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران، و امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری، در میان این عده هستند. برنامه‌ی نظارت به ویژه نگران سلامتی آقایان عبدی به علت داشتن آسم و عظیم‌زاده به‌خاطر بیماری‌های کلیوی و قلبی است.

برنامه‌ی نظارت همچنین یادآوری می‌کند که ابتلای خانم نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، به کووید ۱۹ روز ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر) مشخص شد. نشانه‌های ابتلا به کووید ۱۹ از اوایل تیر ماه در خانم محمدی که از تاریخ ۵ مه ۲۰۱۵ (اردیبهشت ۱۳۹۴) بازداشت شده و در حال حاضر در زندان زنجان به سر می‌برد، دیده شده بود. پس از اعلام نتیجه‌ی آزمایش، ‌او و ۱۱ زندانی دیگر که نتیجه‌ی آزمایش آنها هم مثبت بود، قرنطینه شدند. خانم محمدی دچار بیماری‌های جدی بوده است، از جمله آمبولی ریه و اختلال عصبی که به‌طور ویژه او را در مقابل کووید ۱۹ آسیب پذیر می‌کند.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که ده‌ها مدافع حقوق بشر در ایران به منظور مجازات آنها به‌خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌شان در زندان به سر می‌برند. با توجه به شرایط بد زندان‌ها در ایران، احتمال زیاد ابتلا به کووید ۱۹ و محرومیت کاملاً غیر قابل قبول مدافعان حقوق بشر از آزادی، برنامه‌ی نظارت فراخوان خود به دولت‌مردان ایران برای آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را تکرار می‌کند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه جلوگیری از سرکوب مدافعان حقوق بشر یا چاره جویی در باره‌ی آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که راهکار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.