اعلامیه به مناسبت ۱۰ اکتبر، روز جهانی نه به اعدام

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در بیش از 40 سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست سرکوب، زندانی، شکنجه و اعدام علیه دگراندیشان و مخالفان را به‌کار برده است. تحت لوای این حکومت ارتجاعی و تداوم روند چپاول اقتصادی و اعمال انواع ستم‌ها و تبعیض‌های سیاسی و اجتماعی، اکثریت قاطع مردم در فقر، محرومیت و بی‌حقوقی زندگی می‌کنند. در ماه‌های گذشته علاوه بر وجود خفقان سیاسی و اختلاس و گرانی اقتصادی، سرایت ویروس خطرناک کوید-19 نیز مشکلات زیاد جانی و اقتصادی برای مردم ایجاد کرده است. بدین خاطر، مردم ایران همواره به مقاومت و اعتراض ادامه می‌دهند و در سال‌های اخیر، به‌ویژه در دی ماه 96 و آبان 98، خیزش‌های گسترده توده‌ای عمدتن برای نیل به آزادی و عدالت اقتصادی/اجتماعی و در مخالفت با کلیت نظام انجام گرفته است.
امروزه، در ایران، جنبش‌های مردمی از میان کارگران، زنان، معلمان، دانشجویان و فعالان متنوع فرهنگی و مدنی در مخالفت قاطع با استبداد، استثمار و خشونت‌های جسمی و روانی از سوی حاکمان و برای دست یافتن به آزادی، حقوق دمکراتیک و تشکل‌یابی مستقل برای امکان مشارکت در امور و زندگی اجتماعی گسترش یافته‌اند. رژیم اسلامی ایران به جای پاسخ‌گویی به مطالبات حق‌طلبانه مردم و بر خلاف موازین دمکراتیک و حقوق بشری جهانی از هیچ‌گونه خشونت و جنایت علیه فعالان سیاسی و اجتماعی، به‌ویژه در داخل زندان‌ها، فروگذاری نمیکند. این رژیم، از اوان پیروزی انقلاب آزادی‌خواهانه 1357، همواره به انواع سرکوب، بازداشت، شکنجه و اعدام متوسل شده است. اعدام هزاران نفر از اوایل سال‌های 60 و کشتار دسته‌جمعی چندین هزار زندانی سیاسی در تابستان 67 و هم‌چنین اعدام‌های دست‌چین شده مانند قتل نوید افکاری، کارگر و ورزشکار معروف، به‌جرم شرکت در تظاهرات 1397، نمونه‌ای از جنایات بی‌پایان از سوی حکومت‌گران می‌باشد.
طی سال‌های متمادی، افراد و جریان‌های ایرانی و بین المللیِ اجتماعی، فرهنگی و هنری، در همبستگی با جنبش‌های اعتراضی در ایران، سیاست‌های وحشیانه‌ی رژیم جمهوری اسلامی، از جمله شکنجه و اعدام که به طور عمده جهت ارعاب و فرونشاندن مطالبات بر حق مردم می‌باشند، را محکوم نموده‌ و خواهان آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی شده‌اند.
ما در هم‌راهی و هم‌بستگی با مبارزان راه آزادی و حقوق بشر در ایران و جهان، به مناسبت روز مبارزه برای لغو جهان‌شمول مجازات اعدام، اعلام می‌کنیم که مجازات اعدام باید لغو و زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران بدون قید و شرط آزاد گردند. ما همه‌ی ایرانیان آزادی‌خواه در خارج از کشور را به شرکت در کارزارِ نه به اعدام در 10 اکتبر فرامی‌خوانیم.
شورای هماهنگی
جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران
8 اکتبر 2020 – 17 مهر 1399

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.