از تلگراف تا تلگرام

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

احسان فتاحی

روزنامه هاو مطبوعات، رادیو و تلویزیون ، تلگراف، تلفن و تلگرام، وشبکه های اجتماعی امروزه ، در هر دوره وزمان خود چشم و گوش وفکر مردم را نسبت به جهان ومسائل روز آگاهتر و باز کرده است. این وسایل از یک جهت برای مسؤلین زمان گذشته خوب بود و از جهاتی موجب برهم ریختن آرامش آنها در امورات فرمانروایی خود میشد. از این رو تا زمانی که خطری برای تاج وتخت خود مشاهده نمی کردن به کسی کاری نداشتند، و پا بر جا بود و اگر زمانی که احساس می کردند، پا را فراتر گذاشته، مجوز انتشار آن باطل و یا فیلتر می کردن. حال با ما همراه باشید وادامه این مقاله را بخوانید تا بیشتر متوجه شوم ازتلگراف تا تلگرام چه اتفاقات ناخوشایندی برای دیکتاتوران از جمله سران جمهوری اسلامی پدید آورد.

تلگراف

مسلماً اگر در مورد تلگراف بخواهیم بنویسیم ، خود نیاز به چاپ یک کتاب صد صفحه ایی می باشد ، حال ما مختصر توضیح میدهیم ؛ در سال ۱۲۷۴ قمری اولین خط تلگراف از کاخ گلستان یا دارالفنون به باغ لاله زار کشیده شد و یکسال بعد اولین خط بین شهری از تهران به سلطانیه و سپس به تبریز کشیده شد. ناصر الدین شاه قاجار مقدمات ایجاد تلگراف را به اعتضاد السلطنه دستور داد تا توسط کریشش معلم اتریشی دارالفنون به اجرا در بیاید. در روزنامه وقایع اتفاقیه، در پنجشنبه ١٣ رجب ١٢٧۵ قمری، خبر کشیدن اولین خط بین شهری تلگراف در ایران منعکس شد.

” در ماه رجب سال ۱۲۷۵ ق حکم شد سیم تلگراف از دارالخلافه ی باهره (تهران) الی عمارت سلطانیه (عمارتی که در عهد قاجاریه در سلطانیه ی زنجان نزدیک به مسجد تاریخی سلطانیه ساخته شده بود) و از آنجا تا تبریز (محل استقرار ولیعهد) بکشند. نواب والا اعتضاد السلطنه (پسر ۵۴ ام فتحعلی شاه قاجار و چهارمین رئیس مدرسه دارالفنون و اولین وزیر علوم ایران) که مدرسه ی مبارکه دارالفنون سپرده به ایشان است، مشغول انجام این خدمت می باشند و این اول تلگرافی است که در ایران کشیده می شود و به مرور به همه ی سرحدات (شهر های مرزی) خواهند کشید.”

مردم در آن زمان با فرستادن هر تلگراف مطالبات خود را طلب می کردند و اخبار شهر ها را به سایرین می رساندن . شهری خبر حرکت قشونی را برای فتح تهران می فرستاد، تلگرافی از حرکات مخالفانه و تعطیلی دکان ها و بازار می گفت، شهری از مبارزات و جان فدائی هایی خبر می داد و در تلگرافی مجلس افتتاح نخستین جلسه شورای ملی را خبر می داد و حرکت سریع نمایندگان شهرستانها را تقاضا می کرد و در پیامی دیگر خبر به توپ بستن مجلس و شهادت مبارزان را….

و این همان چیزی بود که عین الدوله صدر اعظم ناصرالدین شاه از آن بسیار می ترسید و با آمدن تلگراف بسیار مخالف بود. وی معتقد بود: اگر رعایا دارای تلگراف شدند در ولایات و ایالات مملکت محروسه ایران، در جلوی تلگرافخانه تجمع می کنند و از احوال یک دیگر با خبر می شوند و علیه سلطنت آشوب می کنند. اما میرزا ملکم خان برای آوردن تلگراف به ایران بسیار با وی جنگید و در آخر موفق شد.

تلگرام

و اما تلگرام در سال ٢٠١٢ توسط دو برادر به نام‌های پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس، اداره و پشتیبان مالی می‌شود.

در اکتبر ٢٠١٣، ۵ میلیون عضو این کاربر بودن ولی در سال ٢٠١٨ این رقم به ٢٠٠ میلیون نَفَر رسید ، که نزدیک بر ۴٣ میلیون نَفَر آن را ایرانیان تشکیل میدهند.و طبق نظر سنجی انجام‌شده از طرفِ ایسپا، تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان است به‌طوری‌که در سالِ ۹۶، ۶۲٫۲ درصدِ ایرانیان عضوِ آن بوده‌اند.

یکی از مشکلاتی که در تلگرام برای کاربران ایرانی احساس می شد نبود زبان فارسی در این اپلیکیشن بود. به همین خاطر از سوی سازندگان تلگرام برای کاربران ارسال شد که به کاربران امکان انتخاب زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی اپلیکیشن می دهد.

موضوع و سؤال مهم این می باشد که چرا جمهوری اسلامی ایران از شبکه های اجتماعی وحشت دارد؟

نظام جمهوری اسلامی از روزی که سر کار آمد از آگاهی مردم ترس داشته است و با قاچاق اعلام کردن ویدیو تا ماهواره ها
و بیشتر در ده سال گذشته با ورود شبکه های اجتماعی متعدد ، روز به روز در اثر آگاهی های مردم، سقوط حکومت اسلامی خود را پیش بینی می کنند.

مسلماً یکی از رسانه های خیلی مهم که باعث شد صدای ملت ایران به جهان رسانیده شود ، وجود شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام بود که باعث شد هر شخصی با دروبین موبایل از حوادث واتفاقات دی ماه ٩۶ ، صحنه ایی تاریخی إیجاد کند.

آنچه جمهوری اسلامی امروزه از آن می ترسد ، از اصلاح طلب تا اصول گرا ، افشای تمامی این دو گروه در فضای مجازی می باشد ، که دست همه آنها برای مردم آشکار شده است، ملتی که شجاعت خود را از انقلاب و خیزش ۸۸ تا ٩ دی ماه ٩۶ که جامعه ی ایران دیگر سنت شکن شده است و قداستهای دروغین انقلاب و جمهوری اسلامی را هرگز نمی خواهد و نمی پذیرد.

مردم ایران در سال ۸۸ و دی ماه ٩۶ نشان دادند که نه تنها حاکمیت مذهبی و جمهوری اسلامی را نمی خواهند بلکه هدف والای سکولاریسم و آزادی بیان را می شناسند و آن را فریاد می زنند. این شعارهای دی ماه ٩۶ بود که می تواند برای جامعه شناسان نوید یک شکاف بزرگ فرهنگی را بدهد. شکافی که نسل آینده دیگر به حقوق انسانی خود واقف است و زیر بار تزویر و فریب حکومت اسلامی نخواهد رفت.
آنچه جمهوری اسلامی از اصلاح طلب تا دلواپس و حجتیّه اش از آن می ترسند همانا مبارزات مجازی در فضای اینترنت است که سخنان حکیمانه بزرگانی چون کسروی و علی دشتی هزاران و بلکه میلیونها بار خوانده می شود.
اینکه نواب صفوی کسروی را کشت ، ریشه در همین ترس آخوندها از به لرزه درآمدن پایه های دروغین مذهب و دکان نان آور ایشان است. و یا منتشر شدن عکس ها و فیلم های مختلف از فرزندان نظام و همچنین شغل و زندگی آنها و صدها اختلاسگری آنها که با مدارک معتبر در تلگرام منتشر خواهد شد ، باعث می شود جوان ایرانی از خود بپرسد من مرگ بر آمریکا می گوییم تا فرزند فلانی که خود سفارت ایالات متحده آمریکا را تسخیر کرده است در آمریکا زندگی کند.
وهمچنین منتشر نمودن صدها مطالب دیگر از مشکلات وفقر وبیکاری و خودکشی و امام زاده های دروغین و منتشر کردن تظاهرات واعتراضات مردم از دیگر ترس ها و وحشت های نظام اسلامی می باشد . و از آگاهی های مردم نسبت به حقایق پنهان تاریخ بسیار هراسان شده اند .

در ابتدا حسن روحانی رئیس جمهور به مردم قول داد که حقوق شهروندی رعایت شود و وزیر ارتباطات دکمه فیلترینگ کردن شبکه های اجتماعی را فشار نخواهد داد ، ولی در ٢٩ فروردین آیت الله علی خامنه ایی رهبر جمهوری اسلامی از تلگرام بیرون رفت و حسن روحانی و معاونش إسحاق جهانگیری نوبه به نوبه از تلگرام کوچ کردند و روح تلگرام به فیلتر پیوست !

به همین خاطر بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد: کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتور‌های تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف­ هستند از تاریخ ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند.

بنابر این عجیب نیست که بیشترین سرمایه جمهوری اسلامی در انهدام و مبارزه با فعالین فرهنگی است. عجیب نیست که اتهام جاسوس و نفوذی و عوامل دشمن را به نویسندگان می زنند و با انگ زدن به نویسندگان بعنوان خائن و جاسوس ، سعی در بازگشت نگاهها بسوی جمهوری اسلامی دارند. اینکه فضای اینترنت بعنوان رسانه ای پویا و آزاد بزرگترین دغدغه سران حکومت اسلامی است از اینجاست که نگاه نسلهای آینده انقلاب وسیله این رسانه تغییر کرده است و جامعه ای که قرار بود محبوس افکار پوسیده آیت الله خمینی باشد ، امروز بجای سخنان خمینی از علی دشتی و کسروی و حتی بابک خرمدین سخن می گویند. گویی که آیت الله خمینی وجود خارجی هم نداشته است و از او تنها بعنوان یک عزرائیل و خونخوار یاد می شود. بنابراین رژیم اسلامی متوجه خطر آگاهی فرهنگی نسلها شده است و بیشترین فشار و تخریب و زندان و حق کشی را در قبال اهالی فرهنگ انجام می دهد. کاری که البته را بجایی نداشته است و عطش آگاهی یافتن ایرانیان را دوچندان نموده است.

منابع

باشگاه خبرنگاران جوان
ویکی پدیا
فضوله محله

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.