اذعان به “خطای راهبردی” در مدیریت کرونا در ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران به “خطای راهبردی” در مدیرت کرونا اذعان کرد. بر اساس آخرین آمار طی ده روز اخیر در هر ساعت ۱۰۰ نفر مبتلا و بین ۷ تا ۸ نفر قربانی کرونا شده‌اند.

در پی شیوع موج دوم کرونا در ایران و بالا رفتن دوباره آمار مبتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹، حالا فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اذعان کرده که “خطای راهبردی” مسئولان باعث به وجود آمدن موج دوم کرونا شده است.

علیرضا زالی در جمع خبرنگاران مشکلات و خسارات ناشی از کرونا در روزهای اخیر را “به مراتب بیشتر” از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس در ایران دانسته است.

زالی گفته است: «خطای راهبردی که در ماه‌های اخیر و به دنبال شعله‌ور شدن بیماری کرونا شاهد آن بودیم این بود که این عامل را فقط به حساب مردم گذاشتیم که واقعیت اینگونه نبود.»

زمانی که دولت ایران تصمیم به بازگشایی کسب و کارها و مدارس گرفت، مدام از سوی مسئولان گفته می‌شد که مردم باید خودشان مراقب باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

تعداد فوتی های کرونا در ایران تا حالا

از اول اسفند ۱۳۹۸ که دولت ایران رسما از شیوع ویروس کرونا خبر داده تا روز دهم اسفند ۹۹ مجموعا و براساس آمار دولتی ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ ایرانی به این ویروس و بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند و ۱۰ هزار ۸۱۷ نفر هم جان باخته اند.

تعداد روزانه افراد فوت شده در ایران پس از برقراری محدودیت هایی که ستاد ملی کرونا اعمال کرده بود از سه رقم به دو رقم کاهش یافت و حتی چند روز به تعداد کمتر از ۵۰ نفر هم رسید اما مدتی پس از بازگشایی ها، نرخ روزانه مرگ و میر ناشی از کرونا مجددا سه رسمی شده و رکورد شکسته است.

البته بسیاری این ارقام را دقیق نمی دانند و می‌گویند که تعداد واقعی فوت شدگان و مبتلایان بسیار بیشتر هستند.

در همین خصوص نتیجه تحقیقات بی‌بی‌سی از آمار رسمی کل مرگ و میر در ایران در سال‌های قبل و مقایسه آن با آمار زمستان ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که تعداد درگذشتگان کرونا در زمستان گذشته می‌تواند تا پنج برابر عدد اعلام شده باشد.

در زمستان ۱۳۹۸ و همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا، ۶۴۰۰ مرگ‌ اضافی نسبت به سال‌های قبل ثبت شده که با توجه به توزیع جغرافیایی‌اش می‌تواند عمدتا به کووید ۱۹ مربوط باشد. وزارت بهداشت ایران تعداد کل درگذشتگان بر اثر کرونا را ۱۲۸۴ نفر اعلام کرده است.

پیشتر یک گزارش‌ مرکز پژوهش‌های مجلس ایران شمار درگذشتگان واقعی کرونا تا هفته اول فروردین را نزدیک دو برابر آمار رسمی تخمین زده بود. مبنای این برآورد، حساسیت تست مورد استفاده برای تشخیص بود.

مطالعات اپیدمیولوژیک برآورد می‌کنند که در مقطع پایان زمستان ۹۸ شمار واقعی مبتلایان می‌تواند تا بیش از ۱۰ برابر آمار رسمی بوده باشد. در نبود داده‌های به روز نمی‌توان به سنجش قابل‌قبولی از اختلاف آمار اعلام‌شده با واقعیت در بهار ۱۳۹۹ رسید.

@IranianRepublic

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.