اخبار و گزارشات کارگری – 5 آبان 1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

dfg

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه واگن پارس اراک دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق!

صبح امروز5آبان،کارگران کارخانه واگن پارس اراک دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق دست به اعتصاب وتجمع زدند.

به گزارش5آبان مهر،کارکنان شرکت واگن پارس اراک در جهت اعتراض به 4 ماه حقوق نگرفتن خود دست به اعتصاب و تجمع زدند.

به گزارش امروزایلنا درهمین رابطه، نزدیک به 200کارگر واگن پارس اراک حوالی ظهر امروز( سه شنبه 5 آبان) در خیابان مجاور کارخانه، در اعتراض به بی توجه ای کارفرما به پرداخت سه ماه مطالبات مزدی تجمع کردند.

به گفته این منابع خبری کارگران واگن پارس در این تجمع اعتراضی خوستار دریافت مطالبات معوقه و تغییر مدیریت این واحد تولیدی شدند.

کارگران معترض می‌گویند مهمترین عاملی که باعث بحران مالی در کارخانه واگن پارس شده است نحوه  مدیریت کارخانه است و به همین دلیل با اعتراض امروز  از مسئولان  استانی وشهرستانی می خواهیم ضمن پی گیری مطالبات معوقه مان در خصوص نحوه مدیریت این کارخانه تصمیم گیری کنند.

پروین محمدی پس از دوساعت بازجوئی در وزارت اطلاعات آزاد شد

پروین محمدی نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ساعات  10  قبل از ظهر  امروز در یکی از شعبات وزارت اطلاعات طبق احضاریه قبلی حضور پیدا کرد و پس از دو ساعت بازجوئی و صحبت آزاد شد. در این بازجوئی و صحبتها پروین محمدی بطور قاطعانه و سازش ناپذیری در دفاع از منافع میلیونها کارگر ایستادگی کرد و بر عزم خود و کارگران ایران برای خلاصی از وضعیت مشقت بار موجود پای فشرد.

احضار و بازجوئی وزارت اطلاعات از پروین محمدی در حالی صورت می گیرد که جعفر عظیم زاده دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران جهت اجرای شش سال حکم زندان توسط دادگاه اجرای احکام احضار شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با تاکید بر قانونی بودن فعالیتهایش اعلام میدارد نه  اجرای شش سال حکم زندان برعلیه جعفر عظیم زاده و نه تحت فشار گذاشتن دیگرفعالین ورهبران اتحادیه،کوچکترین خللی در عزم و اراده کارگران عضو اتحادیه و میلیونها کارگر در سراسر کشور برای پایان دادن به وضعیت فلاکت بار موجود ایجاد نخواهد کرد. اگر هر روزه در این کشور  دهها اعتصاب و اعتراض کارگری وجود دارد و اگر کارگران ایران کارد به استخوان شان رسیده است، این وضعیت نه صرفا ناشی از وجود رهبران مصمم و معترضی همچون جعفر عظیم زاده،پروین محمدی، علی نجاتی، رضا شهابی، داود رضوی، محمود صالحی و شاهرخ زمانیها و دهها فعال کارگری و فعال جنبش اعتراضی معلمان همچون بداقی ها، باغانی ها، عبدیها و بهشتی ها و…، بلکه ناشی از ستم بی پایانی است که طی 37 سال گذشته بطور وقفه ناپذیر  و با نگرشی برده گونه و عصر حجری بر میلیونها  کارگر و حقوق بگیر در ایران تحمیل شده است.

نابود باد استثمار و بردگی

پیش به سوی اعتراضات همبسته و سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 5 آبانماه 1394

اعتصاب وتجمع دوباره کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی!

به گفته کارگران معترض ادامه روند واگذاری بخشی از منابع مالکی این واحد معدنی به بخش خصوصی بیکاری بیش از هزار کارگر را در بر دارد.

حدود 600نفر از کارگران معدن زغال سنگ البرزشرقی امروز (سه شنبه 5آبان ماه) تجمع اعتراضی خود را در مخالفت به واگذاری بخشی از تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی به شهرداری شاهرود از سر گرفتند.

کارگران این واحد معدنی امروز صبح در محل کار حاضر شدند اما برای چند ساعت (از ساعت 6 تا 10 صبح) با تجمع مقابل ساختمان اداری شروع به کار نکردند زیرا هرکدام از آنها به واگذاری غیر اصولی بخشی از تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی به شهرداری شاهرود مخالفند و می‌خواهند تا تکلیف واگذاری این اموال ملکی مشخص شود.

به گزارش5آبان ایلنا،کارگران این واحد معدنی امروز صبح در محل کار حاضر شدند اما برای چند ساعت (از ساعت 6 تا 10 صبح) با تجمع مقابل ساختمان اداری شروع به کار نکردند زیرا هرکدام از آنها به واگذاری غیر اصولی بخشی از تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی به شهرداری شاهرود مخالفند و می‌خواهند تا تکلیف واگذاری این اموال ملکی مشخص شود.

بنابهمین گزارش،کارگران البرز شرقی روز 27 مهر ماه در مخالفت با این موضوع به همراه خانواده‌هایشان مقابل ساختمان اداری شرکت البرز شرقی تجمع اعتراضی داشتند.این خانواده‌های کارگری در خانه‌های سازمانی مستقر هستند که قرار است به همراه سایر ساختمانهای تاسیسات رفاهی وخدماتی دیگری همچون مراکز خرید، ورزشگاه، مجتمع تفریحی، سینما، آمفی‌تئا‌تر، کتابخانه، دانشگاه و موسسات آموزشی به شهرداری شاهرود واگذار شود.

کارگران  با یادآوری اینکه از سال گذشته مالکیت این واحد معدنی بصورت حیرت انگیزی به معدن زغال سنگ البرز شرقی به ذوب آهن اصفهان واگذار شده است،گفتند: این واحد بعد از واگذاری به بخش خصوصی( طی سالهای 93 و هفت ماهه نخست 94)حدود 70 میلیارد تومان زیان داده است.

به گفته کارگران معترض ادامه روند واگذاری بخشی از منابع مالکی این واحد معدنی به بخش خصوصی بیکاری بیش از هزار کارگر را در بر دارد.

بنابه گزارش امروز ایرنا درهمین رابطه،95درصد شرکت زغال سنگ البرز شرقی سال 93 به ذوب آهن اصفهان فروخته شده و 5درصد دیگر به جای سهام عدالت به عنوان سهام ترجیهی به کارگران و کارکنان شرکت واگذار شده است.

در واگذاری 42هکتار زمین محل شرکت و 120 ساختمان مسکونی آن به بخش خصوصی، حقوق کارگران نادیده گرفته شده است.

این زمین و ساختمانها از سوی سازمان خصوصی به مبلغ 515میلیاردریال به شهرداری شاهرود فروخته شده است.

کارگران می گویند: 5درصد سهام ترجیهی آنها از محل معادن زیان ده داده شده است، درحالی که زمین محل شرکت که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است هم جزو اموال شرکت بوده است.

این افراد از مدیریت عامل شرکت درخواست دارند از امضای اسناد تحویل این زمین ها خودداری کند.

تجمع کارگران در فضایی آرام ادامه دارد و هنوز هیچ یک از مسوولین شهرستان و شرکت برای ارائه پاسخ درجمع تحصن کنندگان حضور نیافته اند.

گفتگوی رادیو ندا با جعفرعظیم زاده پیرامون اجرای حکم 6 سال زندان

جعفر عظیم زاده ، دبیرهیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ، در گفتگو با رادیو ندا با  اشاره به تحمیل فلاکت به مردم و تشدید فضای سرکوب ، با بیان اینکه ” با دستگیری چهره های شناخته شده جنبش کارگری دنبال این هستند که کل طبقه کارگر را وادار به عقب نشینی و تمکین کنند ”، گفت : ” هر درجه اعتراضات کارگری در سراسر کشور به هم وصل بشود و متحدتر باشد به همان درجه موفق تر خواهد بود!”

گوش کنید: http://www.radioneda.de/2015/10/26/Azimzadeh151026.mp3

ادامه وگسترش اعتصاب کارگران فازهای 21 و 22 عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق!

اعتصاب کارگران پیمانکاری فازهای 21 و 22 عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی همچنان ادامه دارد.

برپایه این این اطلاعات شمار کارگران معترض  از حدود 500 کارگر گذشته است و همگی آنها از طریق یک شرکت‌ پیمانکار اصلی در ساخت پروژه‌های مشغول کارند.

به گزارش5آبان ایلنا، اعتصاب کارگران پیمانکاری فازهای 21 و 22 عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه مزد معوقه از روز بیست و هشتم مهرماه آغاز شده‌است.

فعالان کارگری در این باره می‌گویند تا پیش از تعطیلی روز عاشورا تنها کارگرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری دست سوم در پروژه پایپینگ فاز‌های 21 و 22 مشغول کار بودند محدود می‌شد اما ظاهرا در روزهای گذشته دامنه این اعتراض به دیگر کارگران پیمانکاری این پروژه سرایت کرده است.

برپایه این این اطلاعات شمار کارگران معترض  از حدود 500 کارگر گذشته است و همگی آنها از طریق یک شرکت‌ پیمانکار اصلی در ساخت پروژه‌های مشغول کارند.

از قرار معلوم وزارت نفت در مقام کارفرمای اصلی پروژه‌ فاز 21 و 22 صورت وضعیت‌های پیمانکار را پرداخت کرده است اما در نهایت پرداخت دستمزد این کارگران که بخشی از مبالغ ذکر شده در صورت وضعیت تلقی می‌شود به تعویق افتاده است.

قراردادهای 78روزه ، بیمه ناقص ،تاخیر6ماهه پرداخت حقوق وعدم پرداخت مزایای کارگران پیمانکاری آبفای روستایی!

تهدید به اخراج درصورت اعتراض به قرارداد،سطح حقوق،مزایا ووضعیت بیمه!

از سال 93 که آبفای روستایی آبداران را به شرکت‌های پیمانکای واگذار کرده حقوق آن‌ها با تاخیرهای در برخی مواقع 6 ماهه پرداخت و ساعات کار آنها را به نصف تقلیل و در نتیجه حقوقشان نیز 50 درصد کاهش داشته که تاثیر منفی زیادی بر معیشت و رفاه خانواده آن‌ها دارد و مهمتر از آن بیمه آنها به صورت ناقص واریز می‌شود و به گفته آبداران، شرکت آب و فاضلاب روستایی هیچ مسئولیتی در این مورد را نمی‌پذیرد.

اگر قرارداد جدید را امضاء نکنیم ما را اخراج می‌کنند و اگر درباره بیمه، مقدار حقوق و یا مزایا طبق حقوق کار حرفی بزنیم با تهدید اخراج شدن مواجه می‌شویم.

به خاطر اینکه از میزان عیدی ما کم کنند، از یک ماه پیش از نوروز تا یک ماه بعد از آن کارمند هستیم و بعد از آن کارگر.حق اولاد، حق مسکن و هیچ کدام از قوانین کار شامل ما نمی‌شود.

به گزارش 5آبان تسنیم، جهانگیر پرندوار از آبداران شهرستان کهگیلویه گفت: من در سال 1358 در شرکتی که چاه‌های عمیق برای تامین آب شرب روستاییان حفر می‌کرد، کار می‌کردم و بعد از تحویل چاه کسی نبود که کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری و همینطور مراقبت و روشن و خاموش کردن پمپ‌ها را انجام دهد.

وی افزود: آن موقع فرماندار وقت از من خواست مسئولیت این کار را به عهده بگیرم و قول داد هرگاه اداره‌ای مسئول این کار شد من در اولویت استخدام باشم و از تاریخ 15 اردیبهشت 58 کار خود را به عنوان آبدار شروع کردم و تایکم تیرماه 78 بدون هیچ‌گونه حقوق و مزایا کار آبرسانی به روستاها را با مشقت و سختی فراوان انجام می‌دادم.

پرندوار با بیان اینکه بعد از دایر شدن آبفای روستایی، این اداره قراردادهای 78 روزه با ما منعقد کرد و تا الان بیمه ما را به صورت ناقص واریز می‌کند، عنوان کرد: زمانی که من روی این چاه شروع به کار کردم جوان بودم اما الان بعد از سال‌ها پیر شدم، بیمه‌ام ناقص و هیچ حقوقی ندارم.

آبداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به روستائیان در بحث مصرف آب شرب روستایی هستند اما متاسفانه این کارگران زحمت‌کش علی‌رغم وظیفه سنگین و حساسی که برعهده دارند آنچنان که باید به حقوق خود نرسیده‌اند و مشکلات معیشتی و بیمه‌ای دارند.

آبدار(میراب) به کسی اطلاق می‌شود که به عنوان کارگزار اجرایی در تعمیر و نگهداری، کلرزنی و بهره‌برداری از شبکه و تاسیسات آب آشامیدنی روستایی عمل می‌کند که وظایف عمده آنها شستشوی مخازن آب‌شرب، کلرزنی و کلرسنجی، اعلام شکستگی‌ها، تعویض کنتورها، وصول مطالبات و …. است.

جهانگیر پرندوار آبدار آبفای روستایی کهگیلویه تصریح کرد: از سال 93 آبداران را به شرکت های پیمانکار سپرده‌اند و اولین شرکت در هفته 28 ساعت کارکرد برای ما محاسبه می‌کرد و از طرفی ساعات کار ما را در قرارداد صبح، ظهر، شب و صبح ذکر می‌کرد و این یعنی در طول 24 ساعت باید گرفتار باشیم و اگر وسیله‌ای گم شود پول آن از حقوق ما کسر شود.

وی بیان کرد: اولین شرکت حقوق‌های ما را با فاصله‌های چند ماهه پرداخت و بیمه ما را نیز واریز نکرد و مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان از حساب ما به بهانه اینکه اداره پول من را نداده از حساب هر کدام از ما کسر کرد.

پرندوار با بیان اینکه شرکت دوم در روز با ما 4 ساعت قرار داد بست و در جواب ما که 4 ساعت در روز را برای ما مشخص کنید، می‌گویند اگر نمی‌خواهید نیروی جدید استخدام می‌کنیم، تصریح کرد: در نامه‌ای ما را تهدید کرده‌اند که اگر قرارداد جدید را امضاء نکنیم ما را اخراج می‌کنند و اگر درباره بیمه، مقدار حقوق و یا مزایا طبق حقوق کار حرفی بزنیم با تهدید اخراج شدن مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه 36 سال است که کار می‌کنم که 20 سال آن بدون هیچگونه مزد و حقوقی بوده است، عنوان کرد: بعد از 36 سال کار علاوه بر اینکه ما را ساماندهی نکردند بدون هیچ حمایتی ما را سرگردان رها کرده‌اند و حتی حقوق اداره کار را به ما نمی‌دهند و اگر این 36 سال هر کجای دیگر کار می‌کردم آینده خود و خانواده‌ام تامین بود.

پرندوار با بیان اینکه تمام کارهای ما با اداره آب و فاضلاب است و هیچ پیمانکاری را مشاهده نمی‌کنیم، گفت: تنها موقع بستن قرارداد هر بار با اسم یک شرکت پیمانکاری جدید قرارداد می‌بندیم و و با شرایط تحمیل شده و تهدید اخراج شدن از ما امضاء می‌گیرند.

وی با بیان اینکه به خاطر اینکه از میزان عیدی ما کم کنند، از یک ماه پیش از نوروز تا یک ماه بعد از آن کارمند هستیم و بعد از آن کارگر، ابراز کرد: حق اولاد، حق مسکن و هیچ کدام از قوانین کار شامل ما نمی‌شود و از سال 93 اداره آبفای روستایی ما را در مقابل زن و فرزند شرمنده کرده؛ حتی برای پرداخت فطرروزه مجبور شدم قرض بگیرم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی شهرستان کهگیلویه ، اظهار داشت: بحث قرار داد 78 روزه یک اشتباه عرفی است، یعنی بر اساس قانون کار شخصی اگر یک روز هم کار کند سوابق بیمه‌ای آن باید پرداخت شود.

یوسف پهناور با بیان اینکه بر اساس یک اشتباه عرفی کارفرمایان فکر می‌کنند با انعقاد قرارداد زیر سه ماه می‌توانند از پرداخت بیمه اجباری کارگران فرار کنند، افزود: در ماده 148 قانون کار یک تعبیر عمومی بیشتر وجود ندارد، و اینکه کارفرما مکلف است نسبت به ارسال بیمه کارگران مطابق ضوابط سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه طبق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، کارهای حجمی از قبیل فضای‌سبز شهرداری، آشپزخانه و…. را می توان به پیمانکار واگذار کرد، بیان کرد: در مورد آبدارن نیز به استناد این قانون اعمال شده و آنها را به پیمانکار سپرده‌اند در صورتی که بخشی از فعالیت‌های آبداران مانند قرائت کنتور، کلرزنی، تعمیر و نگهداری و حراست از پمپ‌ها در زمره کارهای حجمی قرار نمی‌گیرد.

یوسف پهناور با بیان اینکه در خصوص برون سپاری آبداران دو ایراد اساسی وجود دارد، تصریح کرد: اول اینکه آبفای روستایی اگر بخواهد آبداران را به پیمانکار واگذار کند بحث سنوات آنها باید مشخص باشد و کسی که 20 سال برای این اداره کار کرده، تعهد کارکرد سنوات به عهده چه کسی است و چرا به آبدار پرداخت نشده است.

وی ابراز کرد: با فرض اینکه واگذاری صحیح باشد، پیمانکار از آبدار می خواهد که در روز فقط 4 ساعت برای او کار کند اما شرایط کار آبدار طوری است که به علت امکان خرابی شبکه، نظارت و قطع کنتور و…. باید 24 ساعته پاسخگوی مردم باشد.

پهناور با بیان اینکه بر اساس ماده 10 قانون کار ساعات کار باید مشخص باشد، خاطر نشان کرد: اگر در هر قراردادی شروط بندهای ماده 10 قانون کار رعایت نشده باشد، آن قرارداد مبنای قانونی ندارد و از طرفی در رابطه با کاری که هم بحث تعمیر و هم مراقبت و حراست را شامل می‌شود عملا 4 ساعت کارکرد پاسخگویی ندارد.

رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه در این مدت 16 سال آبداران 8 ساعت کار انجام داده و مردم از خدمات راضی بودند که سابقه خدمت آنها گویای این رضایت است، ابراز کرد: با توجه به افزایش جمعیت، از سال 93 چه اتفاقی افتاده که ساعات کار آبداران را کم کردند، آیا تکنولوژی جدیدی آمده و یا تغییراتی در نوع کار به وجود داشته که نیروی انسانی خدمات کمتری انجام می‌دهد؛ چرا از سال 93 برای آبداران 4 ساعت کارکرد محاسبه می‌شود.

پهناور با بیان اینکه بر اساس مصوبه 6 اسفند 76 مجلس شورای اسلامی مشمولان قانون کار، دوماه آخرین مزد دریافتی کارگر به عنوان عیدی و پاداش لحاظ می‌شود، عنوان کرد: بر اساس بند 3 سیاست‌های کلی تنظیم خانواده که به تبع آن قانون تنظیم جمعیت و خانواده بر اساس ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب 20 خرداد 92 مجلس شورای اسلامی که تصویب کرد تمام محدودیت‌های مربوط به فرزند در قوانین گذشته ملغی است، یعنی محدودیت در پرداخت عائله مندی( با احراز سایر شرایط در ماده 86 و 87 قانون تامین اجتماعی) وجود ندارد.

پهناور با اشاره به اینکه هر گونه تغییر عمده در شرایط کار باید با موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل باشد، تصریح کرد: این قرار داد به نوعی معلق است به جهت اینکه هنوز تسویه حسابی با اداره آب و فاضلاب صورت نگرفته و این ایراد قانونی هم به ضرر آبداران و هم بر عملکرد آب و فاضلاب روستایی وارد است.

نارضایتی کارگران پیمانکاری شهرداری سنندج از نحوه محاسبه مزد

کارگران پیمانکاری شهرداری سنندج از اینکه مصوبات مزدی شورای عالی کار در مورد آنها اجرا نمی شود انتقاد دارند.

به گزارش5آبان ایلنا،این منابع گزارش کردند حدود 2 هزار کارگر شهرداری سنندج که به صورت فصلی و به واسطه چند شرکت پیمانکاری در نقاط مختلف شهرسنندج مشغول کار هستند مزد قانونی دریافت نمی‌کنند.

به گفته آنان پیمانکاری طرف قرارداد شهرداری سنندج  است در محاسبه دستمزد کارگران مصوبات شورای عالی کار را لحاظ نمی‌کند.

در این باره به نقل از این کارگران گفته می‌شود که هر ماه بخش عمده‌ای از مزد آنها توسط پیمانکار برداشت می‌شود و با این شیوه محاسبه دستمزد‌های پرداختی پاسخگوی هزینه‌های زندگی آنهانیست.

منابع کارگری در ادامه میانگین  سوابق کاری این کارگران را بیش از 20سال ذکر کرد ند و درباره معوقات مزدی کارگران شهرداری توضیح دادند: متاسفانه حجم معوقات مزدی کارگران شهرداری سنندج از دو تا هشت ماه بر آورد می شود.

این کارگران در عین حال گفتند: مشکلات مالی شهرداری در سالهای گذشته و عدم توانایی پرداخت مطالبات پیمانکاران،  عامل اصلی عقب افتادن دستمزد و مزایای آنهاست.

طبق این اظهارات ، کارگران به غیر از چند ماه مزد پرداخت نشده بابت مقدار معینی از مانده مرخصی نیز طلبکارند و جدا از آن هنوز طرح طبقه بندی مشاغل برای این آنها  اجرا نمی شود و علاوه بر این به دلیل پیمانی بودن ماهیت قرارداد هرلحظه احتمال بیکاری آنها وجود دارد.

بدلیل عدم پرداخت سهم دولت بیمه تامین اجتماعی 300هزارراننده تاکسی سراسرکشور قطع شده است!

مدیرعامل تاکسیرانی تهران می گوید بیمه تامین اجتماعی ۱۵۰۰ تا ۳هزار خانواده رانندگان تاکسی قطع شده و این تعداد در کل کشور به ۳۰۰ هزار نفر می رسند.

بیمه رانندگان تاکسی که از اردیبهشت ماه امسال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده اند، قطع شده و آنها گاه گداری در مقابل سازمان تاکسیرانی تهران، دست به تجمع می زنند.

به گزارش 5آبان خبرآنلاین، حدود یک ماه پیش، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت درباره قطع شدن بیمه رانندگان تاکسی توسط سازمان تامین اجتماعی گفته بود این کار غیرقانونی است و سازمان تامین اجتماعی نباید به بهانه ندادن حق بیمه سهم دولت، بیمه رانندگان تاکسی را قطع کند.

در این رابطه با مظفر مدیرعامل تاکسیرانی تهران گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

چرا برای برقراری بیمه تاکسیرانان اقدامی نشده؟

سازمان تامین اجتماعی از اردیبهشت ماه این بیمه را برای تاکسیرانها قطع کرده و ۹۰ مدیرعامل تاکسیرانی شهرهای مختلف کشور از جانب ۳۰۰ هزار راننده زحمتکش تاکسی که از این بیمه محروم شده اند، نسبت به این مسئله اعتراض دارند.

دلیل قطع این بیمه چه بود؟

از اردیبهشت گذشته، سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان تامین اجتماعی بیمه قدرالسهم دولت را که بابت حق بیمه هر ماه تاکسی رانها پرداخت می شد، پرداخت نکرده اند و افرادی که از اردیبهشت ماه وارد تاکسیرانی شدند، بیمه تامین اجتماعی شان قطع شده و در تهران هزاران خانواده تاکسیران و در کل کشور ۳۰۰ هزار راننده کسی درگیر این موضوع شده اند. اسن مسئله ای فراگیر است و کسانی که از اردیبهشت ماه وارد ناوگان شدند، بیمه شان قطع است.

یک اتفاق دیگر هم حذف سهمیه بنزین و یارانه ای سوخت تاکسیرانها بود. اینطور شده که مسافربرشخصی با یک تاکسی که شرایط امن و ایمن و نظارت شده ای را برای حمل و نقل مسافران فراهم می کند در شرایط یکسانی به لحاظ سوخت قرار دارد. در حالی که از تاکسیهای عضو تاکسیرانی هیچ حمایتی نمی شود و این شرایط باعث شده یک بازار گرمی برای مسافربرهای شخصی که به صورت غیرقانونی اقدام به جابجایی مسافر می کند ایجاد شود و امنیت و ایمنی سفرهای درون شهری پایین بیاید و تاکسیرانی مورد بی مهری قرار گرفته است.

بیمه تاکسیرانهای جدید برقرار نشده. برای بیمه سایر تاکسیرانها قدیمی هم اتفاقی افتاده؟

مسئله مربوط به اشخاص جدید الورود به شغل تاکسیرانی است ولی برداشت و تحلیل ما این است که دولت خیز برداشته که بیمه رانندگان قدیمی تاکسی را هم در گام بعدی حذف کند. اگر الان واکنش نشان داده نشود، بیمه افراد دیگر هم قطع می شود.

الان چندهزار تاکسیران دیگر این مسئله هستند.

تعداد دقیقشان چقدر است؟

حداقل ۲۵۰۰ نفر از اردیبهشت ماه به تامین اجتماعی معرفی شده اند که جواب نگرفته اند و هر روز این آمار افزایش می یابد. هر سال بین ۵ تا ۷ هزار نفر جدیدالورود داریم. افرادی به همین تعداد بازنشست می شوند و ۳۰ سال خدمتشان پر می شود. در تهران بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاکسیران جدید بلاتکلیف هستند و خانواده این عزیزان که چشم امیدشان به دولت است از این حمایت محروم مانده اند. بودجه تامین اجتماعی این اقشار و بیمه آنها توسط دولتها تامین می شده و رویکرد این دولت نیز پوشش حداکثری بیمه برای اقشار مختلف بوده است. چگونه علیرغم رویکرد کلان، دولت بیمه تاکسیرانها را حذف میکند؟

ولی ظاهرا این رانندگان، دارای بیمه درمانی هستند؟

بله، بیمه تکمیلی درمان توسط شهرداری تهران در سازمان تاکسیرانی چند سال است رقم زده است. اما مسئله اینها مستمری است که از طریق بیمه تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی پس از ۳۰ سال کار و پرداخت حق بیمه، پرداخت می شود. حقوق بازنشستگی توسط بیمه تامین اجتماعی برقرار می شود. بیمه تکمیلی درمان تنها هزینه های درمان را پرداخت می کند.

شما چه اقدامی برای برقراری این بیمه انجام دادید؟

ما از طریق مجلس شورای اسلامی در کمیسیونهای اجتماعی و انرژی این مسئله را پیگیری کردیم. کمیسیون های مجلس، مسئولان تامین اجتماعی، سازمان هدفمندی یارانه ها و مدیریت برنامه ریزی را دعوت کردند. این مسولان نیامدند و کارشناسان سطح پایینی را در کمیسیون فرستادند که اختیار تصمیم گیری نداشتند، این کار عملا توهین به مجلس بود و تاکنون این تلاشها نتیجه ای نداده است.

دومین روز از دور جدید تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس

امروز5آبان برای دومین روز متوالی ،جمعی از مربیان پیش دبستانی در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 5آبان خبرگزاری مجلس، مربیان پیش دبستانی صبح امروز (سه شنبه 5 آبان ماه) در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گفته نماینده این تجمع کنندگان، آنها که سابقه چند سال خدمت در حوزه پیش دبستانی دارند و از شهرستان های سراسر کشور هستند،‌ هنوز به صورت مرتب حقوق دریافت نمی کنند و با وجود مصوبه مجلس، همچنان وزارت آموزش و پرورش به مشکل آنها رسیدگی نکرده است.

این تجمع کنندگان که برای چندمین بار است مقابل مجلس تجمع می کنند، خواستار حق التدریسی شدن، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی هستند.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه،مجلس چندی پیش در مورد وضعیت معلمان پیش دبستانی مصوبه ای را گذرانده که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر این که معلمان تجمع کننده سابقه چندین سال فعالیت در حوزه پیش دبستانی را دارند، گفت: وزارت آموزش و پرورش با توجه به تصویب مصوبه مجلس هنوز آن را اجرایی نکرده است.

این معلم پیش دبستانی اضافه کرد: ما خواستار حق التدریسی شدن، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی و همچنین خواستار پرداخت به موقع حقوقمان هستیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه 28 مرداد سال جاری، طرح ابلاغ یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مصوب کردند که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف شد مربیان پیش دبستانی و نیروهای خریدخدمت آموزشی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را به صورت حق التدریس از تاریخ اول مهر سال جاری به کار گیرند.

پایان مشروط تجمع اعتراضی شبانه روزی  مردم خارگ مقابل بخشداری!

تجمع‌کنندگان حاضر در مقابل بخشداری خارگ با یک شرط تجمع خود را مقابل بخشداری خارگ فعلاً به پایان رساندند.

به گزارش5آبان فارس ، صبح امروز تجمع‌کنندگان مقابل بخشداری خارگ به دور تحصن شبانه‌روزی مقابل بخشداری ویژه خارگ پایان دادند اما یک شرط برای پایان تحصن اعلام کردند.

یکی از نمایندگان متحصنین اظهار داشت: پس از دو روز تحصن مقابل بخشداری خارگ، بخشدار خارگ تعهد داد با حضور استاندار بوشهر مشکلات بررسی شود.

وی بیان کرد: با این‌وجود تجمع‌کنندگان به این تعهد قانع نشدند و اعلام کردند استاندار در صورتی‌که تا 72 ساعت آینده به خارگ نیاید تجمع مجدداً برقرار خواهد شد.

وی افزود: نشست شورای تأمین خارگ نیز برگزار شد و وقتی سخنگوی شورا خواست بین تجمع‌کنندگان حاضر شود، تجمع‌کنندگان راضی به صحبت با وی نشدند و اعلام کردند بخشدار شخصاً باید در جمع حاضر شود.

وی اضافه کرد: بخشدار در جمع تجمع‌کنندگان حاضر شد و اعلام کرد مشکلات مردم خارگ در حال پیگیری است تا وضعیت خدمات‌رسانی بهتر شود.

بر اساس این گزارش تجمع‌کنندگان با شرط حضور استاندار بوشهر تا 72 ساعت آینده در جزیره خارگ، به تحصن خود پایان دادند.

چند روزی است پناهجویان افغان در اندونزی دراعتصاب غذا بسر می برند!

ازچند روز پیش تاکنون،پناهجویان افغان در اندونزی به دلیل عدم رسیدگی به پرونده های پناهندگی و به علت شرایط بد و عدم رسیدگی به تقاضای پناهندگی، پس از چندین سال و ماه دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند، تا بتوانند اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

اگر به وضعیت این مهاجرین رسیدگی فوری صورت نگیرد، ممکن است نتایج غم انگیزی را در پی داشته باشد.

این پناهجویان اصرار دارند تا زمان دریافت جواب مشخص و قانع کننده از سوی مسئولان سازمان ملل، به حرکت مدنی خود ادامه دهند.»

آقای دانش که خود نیز اهل افغانستان است، درباره علت حضور پناهجویان در اندونزی نوشته است: «پناهجویان افغان که از خون و خشونت به تنگ آمده‌اند، مجبور شدند راه‌های پرخوف و خطری را در پیش‌ گرفته و هزاران کیلومتر دورتر از دیار خود و به کشورهای همسایه و دیگر کشورها از جمله کشور اندونزی و رسیدن به کشور استرالیا جستجو نمایند. ولی با سخت شدن سیاست‌های مهاجرتی استرالیا و مسدود شدن راه دریا، این مهاجران در اندونزی گیر مانده و بی‌سرنوشتی آنان، پیامدهای بسیار ناگواری به بار آورده است. امروز اندونزی به جهنمی برای این پناهجویان بی‌پناه افغانستان تبدیل‌شده است. در اندونزی بازداشتگاهی برای پناهجویان وجود دارد که شب و روز این افراد در پشتِ میله‌ها، چشم‌انتظار نقطه پایان انتظارشان هستند».

وی درباره دلیل اعتراض و اعتصاب غذای پناهجویان نوشته است: «وضعیت بازداشتگاه‌ها و کمپ‌ها بدتر از زندان‌های جنایی است؛ بی سرنوشت بودن کار پناهجویان، نبود کشورهای پناهنده‌ پذیر و کُند بودن روند تعیین کشور ثالث، دور بودن تاریخ مصاحبه در سازمان ملل و نبود نهادی برای بررسی مشکلات پناهجویان، عواملی است که مهاجرین را از پا درآورده است. مهاجرین و پناهجویان در اندونزی از چند روز بدین سو به دلیل عدم رسیدگی به پرونده های پناهندگی و به علت شرایط بد و عدم رسیدگی به تقاضای پناهندگی، پس از چندین سال و ماه ، چند روز است که دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند، تا بتوانند اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. اگر به وضعیت این مهاجرین رسیدگی فوری صورت نگیرد، ممکن است نتایج غم انگیزی را در پی داشته باشند».

آقای دانش با انتقاد از انفعال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان نوشته است: «این پناهجویان اصرار دارند تا زمان دریافت جواب مشخص و قانع کننده از سوی مسئولان سازمان ملل، به حرکت مدنی خود ادامه دهند.»

منبع:یورونیوز-27اکتبر

پنجم آبان ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.