اخبار و گزارشات کارگری – 4 آبان 1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 

20124262344832434029577292

تجمع کارگران قطار شهری اهواز مقابل ساختمان شرکت کیسون دربیست وپنجمین روزاعتصاب!

تهدید به اخراج کارگران معترض!

امروز4آبان ماه، کارگران قطار شهری اهوازدربیست وپنجمین روز اعتصاب دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت پیمانکاری کیسون زدند.

کارگر قطار شهری اهواز: عامل تشدید اعتراضات کارگران قطار شهری بی‌توجه‌ای پیمانکار به پرداخت مطالبات ۸ماهه کارگران است. آنان به جای چاره اندیشی منطقی برای خاتمه اعتصاب، سکوت اختیار کرده وکارگران را بلاتکلیف ویا تهدید به اخراج می کنند.

بنابه گزارش4آبان ایلنا، اعتراض کارگران قطار شهری اهواز از روز 10 مهر ماه در ادامه بی توجه ای های کارفرما در پرداخت معوقات مزدی   آنان آغازشده  است.

بنابهمین گزارش،کارگران معترض که در بخش‌های ترانسفور، تعمیرات، عملیات خاکی و اجرا و… کار می‌کنند خواستار دریافت ۸ماه حقوق معوقه هستند که کارفرمای شرکت کیسون با همراهی مدیر عامل قطار شهری اهواز وعده پرداخت آن را به کارگران تا پایان هفته گذشته داده بودند که هنوز تا این لحظه عملی نشده است.

بنابه گفته کارگران،طبق وعده مسئولان قطار شهری واداره کار  اهواز قرار بود حداکثر تا روز پنجشنبه هفته گذشته با تایید لیست واقعی کارگران از سوی شهرداری مرکزی اهواز بخشی از مطالبات آنان از محل طلب پیمانکار به حساب کارگران واریز شود اما در تجمع امروز به ما گفتند هنوز چکی که قرار بود برای پرداخت بخشی از مطالبات کارگران هزینه شود تامین اعتبار نشده است.

یکی از کارگران معترض با اشاره به وعده و وعیدهای تحقق نیافته مسئولان، از انتقال مشکلات به مراجع بالا‌تر خبر داد و گفت: عامل تشدید اعتراضات کارگران قطار شهری بی‌توجه‌ای پیمانکار به پرداخت مطالبات ۸ماهه کارگران است. آنان به جای چاره اندیشی منطقی برای خاتمه اعتصاب، سکوت اختیار کرده وکارگران را بلاتکلیف ویا تهدید به اخراج می کنند.

او بابیان اینکه ما برای پروژه قطار شهری اهواز زحمات بسیاری کشیدیم و از ماه‌ها قبل مبلغ زیادی طلبکاریم  به وعده مسئولان قطار شهری اهواز طی چند روز گذشته اشاره کرد و در ادامه افزود: از چند روز قبل ما هر چه حسابمان را کنترل می‌کنیم پولی به حسابمان واریز نشده است.

وی در بخش دیگری از مشکلاتشان گفت: پیمانکار قبل از این هر ماه مبالغی را به  عنوان مساعده به حساب کارگران پرداخت می کرد اما از یک الی دو ماه پیش همین مبالغ ناچیز نیز به کارگران داده نشده وشرایط را برای زندگی کارگران سخت کرده اند.

احضار پروین محمدی؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران توسط وزارت اطلاعات

در ادامه تشدید فشار و تعرض به زندگی مشقت بار مردم، موج دستگیری ها، احضار و احکام سنگین دادگاه برای کارگران، معلمان و فعالان اجتماعی که از مدتها قبل آغاز و بویژه پس از مرگ زنده یاد شاهرخ زمانی شدت بیشتری گرفته، اینک با هدف کند و محدود کردن فعالیت تشکلهای مستقل کارگری وارد فاز جدیدی شد.

پس از ابلاغیه شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای ناحیه ٣٣ اوین، جهت اجرای حکم ۶ سال حبس آقای جعفرعظیم زاده دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران  با اتهامات سازمان دهنده طومار چهل هزار امضا برای افزایش دستمزدها، برپایی تجمع کارگری در روز جهانی کارگر سال 93 در مقابل وزارت کار و غیره، در ادامه خانم پروین محمدی عضو هیئت مدیره اتحادیه برای پاسخ گویی به اتهاماتی؛ صبح روز سه شنبه 5 آبان ماه به وزارت اطلاعات مرکز احضار گردید.

با توجه به صدور احکام پیشین برای دیگر اعضای هیئت مدیره  اتحادیه آزاد کارگران و احضار خانم پروین محمدی، عملا” در صدد تعرض گسترده به اتحادیه آزاد کارگران ایران با قصد به تعطیلی کشاندن و یا کاستن از ظرفیت های مبارزاتی تشکلهای مستقل کارگری که تنها مجاری ابراز مطالبات و اعتراضات کارگران می باشند تا در آستانه فرآیند به اصطلاح تعیین مزد، با دغدغه کمتر و با اهدافی پیشگیرانه، برای تحمیل شرایطی بمراتب خفت بارتر از سال های گذشته اما به سبک و روال پیشین برای سال آینده نیزبه طبقه کارگر اقدام نمایند.

شرایط اقتصادی- اجتماعی پیش رو و ادامه روند بحران کنونی اقتصادی، وضعیت فلاکت باری را برای کارگران وسایر مزدبگیران عرصه تولید وخدمات ترسیم میکند که تحمل آن فراتر ازتاب و توان یک زندگی انسانی دنیای امروزست. برمتن چنین جدال وکشمکش اجتناب ناپذیری؛ احضار، بازداشت ، تهدید وحبس فعالین کارگری بعنوان اقدامی پیشگیرانه در پاسخ به مطالبات و اعتراضات احتمالی پیش رو، در دستور دولت سرمایه قرار گرفته است.

اتحادیه آزادکارگران ایران اجرای حکم زندان برای جعفر عظیم زاده و احضار خانم پروین محمدی از طرف وزارت اطلاعات را که بمنظور ایجاد بستر و شرایط امن تر برای تعرض بیشتر سرمایه به زندگی کارگران طراحی شده است را قویا” محکوم نموده وتمامی تشکلهای مدافع کارگران و سایر نهادهای مستقل و مردم آزادیخواه را فرا میخواند تا در راستای همبستگی عمومی و جلوگیری و ممانعت از احضار ، بازداشت و حبس فعالان جنبش کارگری و دیگرعرصه های اجتماعی اعتراض نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

4آبان 94

اعتصاب کارکنان شرکت حفاری شمال منطقه عملیاتی دهلران دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوقشان!

مهندسان و کارکنان دکل 110 و112 شرکت حفاری شمال واقع در منطقه عملیاتی دهلران بدلیل به تعویق افتادن چندین ماهه حقوق دست به اعتصاب زده اند .

به گزارش4آبان نفت، اعتصاب شکل گرفته در دکل های 110 و112 در قسمت پشتیبانی، خدمات و آشپزخانه بوده که علت اعتصاب آن ها به تعویق افتادن چندین ماهه حقوق بوده است.

 

سندیکای کارگران نقاش استان البرز اجرای حکم شش سال زندان جعفر عظیم زاده را محکوم میکند

سندیکای کارگران نقاش البرز ضمن محکوم کردن این حکم ناعادلانه که بمنظور تعرض بیشتر به کارگران انجام میشود،خواستارحمایت وپشتیبانی تشکلهای مستقل صنفی کارگران ومعلمان وسایرفعالین اجتماعی از این فعال شناخته شده کارگری بمنظور ممانعت از اجرای چنین احکامی هستیم.

سندیکای کارگران نقاش استان البرز اجرای حکم شش سال زندان جعفر عظیم زاده را محکوم میکند

بنا بر خبر منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، جعفر عظیم زاده از رهبران شناخته شده جنبش کارگری و دبیر هیات مدیره این اتحادیه بر اساس ابلاغیه شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای ناحیه ٣٣ اوین، جهت اجرای حکم ۶ سال حبس، باید خود را به زندان معرفی کند.

با نگاهی کوتاه به کیفر خواست صادره که بعنوان مصادیق جرم ابلاغ شده، از قبیل :

تشکیل اتحادیه آزاد کارگران و اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار، شرکت در تجمع روز جهانی کارگر پارک لاله در سال 88، هدایت کارگران در اعتراضات سال 84، اقدام به تشکیل و برنامه ریزی و مدیریت تجمعات کارگری ،جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران و تجمعات در مقابل مجلس و وزارت کار ، نامه به وزیر کار برای برگزاری تجمع در روز جهانی کارگر سال گذشته وتجمع در مقابل وزارت کار در اعتراض به مزد مصوب، شکایت از سعید مرتضوی و دیگر غارتگران سه هزار میلیارد تومانی از صندوق سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده هزار کارگر، اعتراض به ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار، نشست و ملاقات با دیگر تشکلهای مستقل کارگری ،  نشان میدهد که تمام آن چیزی که “مصادیق مجرمانه”  اعلام و منجر به بازداشت و محاکمه و محکومیت 6 ساله جعفر عظیم زاده شده است چیزی جز دفاع از حق حیات و معیشت کارگران ایران وتلاش برای تآمین شرایط زندگی مناسب شآن طبقه کارگر و برخورداری میلیونها خانواده کارگری ازیک زندگی انسانی نبوده است.

تعرض و فشاربه فعالین کارگری و تشکلهای مستقل صنفی در شرایطی ادامه دارد که از طرفی چهره های مبارزکارگران ومعلمان به بند کشیده با فشارها ومحدودیت های بیشتری همچنان در حبس بسرمیبرند واز طرفی این تعرض در متن جدال برسر دستمزد که از هم اکنون آغاز شده وآقای عظیم زاده یکی از فعالین پرشورعرصه آن برای بهبود شرایط زندگی کارگران بود، صورت میگیرد. وهشداری است به کارگران برای فشار بیشتراقتصادی و اخراج وبیکارسازیهای پیش رو وتعرض بیشتر به سطح زندگی بمنظورپیشگیری از مبارزه و رویایی بیشترکارگران.

کارگران ایران هنوزازغم جانکاه و ضایعه بزرگ ناشی ازمرگ کارگرمبارزوجسور شاهرخ زمانی که درون زندان اتفاق افتاد، بیرون نیامده اند که قصددارند کارگر مبارز دیگری را که به جرم دفاع پیگیر و برحق از کارگران محکوم کرده اند، به بند بکشند.

سندیکای کارگران نقاش البرز ضمن محکوم کردن این حکم ناعادلانه که بمنظور تعرض بیشتر به کارگران انجام میشود،خواستارحمایت وپشتیبانی تشکلهای مستقل صنفی کارگران ومعلمان وسایرفعالین اجتماعی از این فعال شناخته شده کارگری بمنظور ممانعت از اجرای چنین احکامی هستیم.

سندیکای کارگران نقاش البرز

4 آبان 94

تجمع اعتراضی کارکنان حفاظت محیط زیست مقابل این سازمان!

تهدید کارکنان مهترض به اخراج یا کم شدن حقوق و مزایا!

صبح امروز4آبان،حدود 200 نفر از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست دراعتراض به وضعیت معیشتی، تبعیض در اپرداخت حقوق و مزایا و اوضاع نابسامان محیط زیست کشور به علت لحاظ نکردن نظرات تخصصی کارشناسان،دست به تجمع مقابل درِب اصلی ساختمان این سازمان در پارک پردیسان،زدند.

تمام 800 نفر کارکنان سازمان محیط زیست معترض هستند اما به علت تهدید به اخراج یا کم شدن حقوق و مزایا در این تجمع شرکت نکردند.

بنابه گزارشات منتشره درهمین رابطه بتاریخ4آبان،حقوق کارکنان محیط زیست از حقوق دیگر ارگان ها پایین تر است که در این دو سال به پایین ترین حد خود نیز رسیده است.

تعدادی از کارکنان معترض سازمان محیط زیست  با بیان اینکه 35 درصد افزایش حقوق در احکام آنها ثبت شده است اما در پرداختی‌ها اعمال نمی‌شود، گفتند: بسیاری از کارکنان با حدود 12 سال سابقه تنها یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق می‌گیرند که این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست و در صورتیکه اعتراض کنیم سریع به پست‌های پایین‌تر منتقل می‌شویم یکی از کارکنان واحد مالی که به این شرایط اعتراض داشت به معاونت دریایی منتقل شد درحالیکه تخصص این فرد چیز دیگری بود.

یکی از تجمع کنندگان بیان اینکه طوماری برای مسئولان بلند پایه کشور آماده شده است، افزود: این طومار در سه بند شامل عدم رسیدگی به وضع معیشتی، تبعیض در اعطای حقوق و مزایا و اوضاع نابسامان محیط زیست کشور به علت لحاظ نکردن نظرات تخصصی کارشناسان سازمان به این مسئولان ارسال می‌شود.

همچنین یکی دیگر از تجمع کنندگان گفت: تمام 800 نفر کارکنان سازمان محیط زیست معترض هستند اما به علت تهدید به اخراج یا کم شدن حقوق و مزایا در این تجمع شرکت نکردند.

یکی دیگر از کارمندان معترض با بیان اینکه نزدیک به 6 ماه است هر هفته اعتراض خود را مطرح می‌کنیم، گفت: هر بار که اعتراض می‌کنیم مسئولان حراست با ما برخورد می‌کنند و تهدید به اخراج می‌شویم و رئیس سازمان نیز هیچ اهمیتی به این اعتراض‌ها نمی‌دهد، آخرین بار تا یک مهر فرصت خواستند تا خواسته‌های ما را برآورده کنند اما امروز 4 آبان است و هنوز هیچ خبری نشده است.

برپایه این گزارشات،در حالی این تجمع برگزار شد که هیچ‌کدام از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برای پاسخگویی به میان کارکنان نیامدند و معاون توسعه مدیریت محیط زیست تنها از پنجره اتاق محل کار خود به معترضان نگاه می‌کرد و مشاور رسانه‌ای ابتکار نیز در همان زمان وارد سازمان شد و بدون توجه به معترضان از کنار آنها گذشت.

پایان دور دوم اعتصاب کارگران کارخانه فولاد و چدن درود در نهمین روز؟!

صبح امروز4آبان، کارگران کارخانه فولاد و چدن درود به دور دوم اعتصابشان در نهمین روزپایان دادند.

به گزارش4آبان ایلنا،کارگران واحد صنعتی فولاد و چدن درود با اعلام این خبر گفتند: آخرین بار از روز بیست و ششم مهر ماه برای مشخص شدن باقیمانده معوقات مزدی خود در محل کارخانه تجمع اعتراضی(اعتصاب) برپا کردیم که امروز این تجمع خاتمه یافت.

این کارگران در خصوص علت پایان دادن به تجمع اعتراضی(اعتصاب) 9 روزه خود گفتند از بیم آنکه با ادامه این وضعیت کارفرمای مبادا زمزمه تعطیلی و انحلال فولاد و چدن درود قوت بگیرد ترجیح دادند تا به کار سابق خود بازگردند.

این کارگران یادآور شدند: پیشتر از روز بیست و هشتم شهریور ماه برای پیگیری نزدیک به پنج میلیون تومان طلب مزدی پرداخت نشده دست به اعتراض زده‌ بودند که در نهایت با این اقدام اعتراضی حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان از این طلب در تاریخ‌های بیست و سوم و بیست و پنجم مهر ماه به حساب آنها واریز شد.

کارگران می‌گویند در حال حاضر معوقات مزدی آنها به ماه‌های خرداد، تیرماه، مرداد، شهریورو مهر ماه سال جاری مربوط می‌شود و آنها امیدوارند که هرچه سریعتر کارفرما باقیمانده طلب مزدی آنها را پرداخت کند.

بلاتکلیفی کارکنان رسمی وزارت نفت در چرخه خصوصی سازی!

موضوعی که در خصوصی سازی ها کمتر بدان پرداخته شده، بحث سازماندهی و نیز تعیین تکلیف نیروهای رسمی  دولت است، که اینک در شرکت های خصوصی شده مشغول به فعالیت هستند .درهمین چارچوب  وضعیت کارکنان رسمی وزارت نفت در چرخه خصوصی سازی درهاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش 5آبان نفت ما ، طبق قانون خصوصی سازی  برای تعیین تکلیف وضعیت اشتغال کارکنان شرکت های دولتی که هم اکنون چه خصوصی شده اند و چه در صف خصوصی سازی قرار گرفته اند ،مدت زمان 5 سال در نظر گرفته شده، حال آنکه مدت مذکور به سرعت برق و باد برای برخی از شرکت ها در حال سپری شدن است و وزارت نفت نیز جز پیشنهادی بی دغدغه و کم خرج، یعنی بازخریدی پیش از موعد در آستین ندارد ، چرا که امکان به کار گیری این پرسنل در سایر بخش های صنعت نفت به جهت مازاد نیرو در این وزارتخانه وجود ندارد .

جدا از اینکه این اقدام باعث نادیده گرفتن حق و حقوق این افراد  طی سال های خدمتشان تلقی می شود،  به نظر می رسد در شرایط فعلی که وزارت نفت با مشکلات عدیده مواجه است ، این موضوع هم  بر چالش های جدید این وزارتخانه افزوده، چرا که با سپری شدن مدت زمان 5 ساله مقرر، تعداد پرسنل رسمی مشغول به کار وزارت نفت در شرکت های خصوصی تمایل چندانی برای بازخریدی پیش از موعد ندارند و وزارت نفت نیز پستی برای اشتغال آن ها !

بیکاری 113 کارگر پیمانکاری کارخانه سیمان تهران با دو ماه حقوق معوقه!

با تعطیلی واحد هفتم کارخانه سیمان تهران 113کارگر پیمان کاری با دو ماه حقوق معوقه بیکار شدند.

به گزارش4آبان ایلنا،کارگران این واحد گفته‌اند، پیش از تعطیلی واحد هفتم کارخانه سیمان تهران که با ظرفیت تولید 2100 تن در روز  درجاده خاوران، شهرک مشیریه فعالیت می کردحدود 153کارگر قرار داد مستقیم  و و113 کارگر پیمانکاری این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی واحد هفتم کارخانه سیمان تهران  به آنان ذکر کرده «کمبود منابع مالی» و «نداشتن بازار فروش» بوده است.

یکی از کارگران اخراجی با بیان اینکه حدود 113 کارگر این واحد تحت قرارداد شرکتهای پیمانکاری «گلسار» «نظم یاور ایرانیان »،«الوند دیبا کار» از پیمانکاران وابسته به کارخانه سیمان تهران فعالیت داشتند افزود:سیاستی که اکنون مدیران سیمان تهران برای جلوگیری از افزایش بحران مالی کارخانه اتخاد کرده اند قطع همکاری با شرکتهای پیمانکاری است و این شرکتها پیشتر در   اول مهر  بخشی از کارگران شاغل در واحد هفتم را اخراج کردند.

او با اشاره به سوابق 10 تا 12ساله کارگران اخراجی، افزود: با وجود اخراج و تعطیلی کارخانه اما هنوز 2 ماه از معوقات حقوقی این کارگران پرداخت نشده است.

اخراج 57کارگرکارخانه گاز کنترل پارس قزوین طی 2ماه گذشته!

از ابتدای شهریور ماه سال جاری تاکنون 57کارگر کارخانه  گاز کنترل پارس  به دلیل تمدید نشدن قراردادهای کار خود اخراج شده‌اند.

به گزارش4آبان ایلنا،از مجموع 115 کارگر این کارخانه تعداد 37 نفر از این کارگران در روز های نخستین شهریور و مهر ماه سال جاری اخراج شده بودند که به تازگی نزدیک به 20 کارگر دیگر نیزبا سوابق کار 2 تا 14 سال  به جمع آنها اضافه شده‌اند.

کارفرمای این واحد تولید کننده  رگولاتور وشیر کنترل بخاری گازی وآبگرمکن های دیواری  وشیر های ترموستاتی بعد از اتمام قرار داد از ورود این کارگران به کارخانه جلوگیری کرده است.

به گفته کارگران،کارفرما مدعی است این واحد تولیدی به دلیل مشکلات مالی، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران شاغل در کارخانه را ندارد، به همین دلیل کارفرما قرارداد کار 20 نفر از کارگران را تمدید نکرده است.

طبق اظهارات وی این واحد در گذشته دارای تولید و بازار فروش خوبی بود اما سال جاری این کارخانه متاثر از  رکود بازار فروش محصولات دچار مشکلات مالی شده است.

عدم پرداخت 5ماه کارانه و اضافه‌کار کارکنان بیمارستان محلات!

تاخیر در پرداخت معوقات کارکنان بیمارستان محلات طی سال جاری سبب بروز نارضایتی پرسنل این بیمارستان شده است.

طی سال جاری تنها دو ماه از معوقات کارکنان بیمارستان محلات پرداخت شده است. این مسئله سبب بروز نارضایتی‌هایی از تأخیر در پرداخت و تفاوت میزان پرداخت‌های آنان شده که برخی ناشی از مسائل مالی و بعضی دیگر ناشی از سیستم محاسبه و پرداخت حقوق جدید است.

به گزارش3آبان مهر،یکی از کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها دوماه از کارانه و اضافه‌کار پرسنل پرداخت شده است و تاکنون به جز حقوق، سایر کارانه کارکنان پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این پرداختی کارانه دوماهه نیز طوری بوده است که بین کارکنان نارضایتی به وجود آورده به این دلیل که میزان دریافتی یک خدمتکار در واحد اورژانس از یک سرپرست پرستاری با ۲۰ سال سابقه کار در واحد دیگر، بیشتر بوده است.

این کارمند شبکه بهداشت افزود: این طرح بر اساس عملکرد و میزان فعالیت افراد در بیمارستان طراحی شده ولی تفاوت پرداختی‌ها بالا است و پرسنل را دچار بی‌انگیزگی کرده است.

یکی دیگر از کارکنان شبکه بهداشت محلات نیز گفت: عدم پرداخت معوقات کارکنان باعث بروز مشکلات مالی برای برخی کارکنان و فشار اقتصادی شده است.

وی تصریح کرد: پرداختی دوماهه معوقات کارانه کارکنان باعث نارضایتی در بخش وسیعی از کارکنان بیمارستان شده و بعضاً مشاهده می‌شود چند نفر در یک بخش با میزان کارکرد مشابه و سنوات برابر، پرداختی‌های متفاوت داشته‌اند.

این کارمند شبکه بهداشت خاطرنشان کرد: اگر معیار پرداختی‌ها مطابق سال قبل و بر اساس ساعات اضافه‌کار افراد صورت گیرد، کارکنان رضایت بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: در طرح تحول نظام سلامت بیشترین توجه به پزشکان متخصص شده است و تفاوت دریافتی پزشکان و کارکنان حوزه بهداشت و درمان بالا است.

عدم پرداخت4ماه حقوق کارگران شهرداری نورآباد!

سلام دلفان طی گزارشی بتاریخ4آبان از عدم پرداخت4ماه حقوق کارگران شهرداری نورآباد،خبرداد.

براساس این گزارش، خبر سفر شورای شهر به مشهد مقدس از طریق هوائی و اقامت در هتل چند ستاره در آن شهر، با بودجه ی عمومی شهرداری که منشأ تأمین آن بیشتر از جیب مردم می باشد، از زوایای گوناگون قابل تأمل و بررسی می باشد. این سفر در روزهایی که شهرداری از نظر منابع مالی برای پرداخت های جاری مانند حقوق و دستمزد کارگران و مطالبات پیمانکاران حال و روز خوشی ندارد، نه قابل دفاع است و نه می توان توجیهی شرعی و قانونی برای آن تراشید. در حالی که آه سوزناک کارگرانی که هنوز چهار ماه است حقوق نگرفته اند بر هوا بلند است.

گزارشی از درگیری های نیروهای انتطامی با کارگران نقاش ساختمان!

مشکلات کارگران نقاش

هیچ مقام مسوولی یادی از ما کارگران نقاش ساختمان نمی کند اما جناب نیروی انتظامی برای این مسئله تاب نیاورده دست به کار میشود وحضرات انجمن صنفی هم که خود فروخته هستند درخدمت جناب نیروی انتظامی به خدمت کارگران نقاش ساختمان می رسند این خدمت گزاری را هم برای دست گرمی وهم برای تمرین مناسب می بینند.

اما یه کم دور تر میریم از اول شروع میکنیم بنده دقیقا یادم هست که کارگران نقاش پاتوقشان در تهران پارس فلکه چهارم خیابان وفادارشرقی ایستگاه مسجد بود تقریبا ۲۰ سال پیش روزی شهردار آمد گفت برای شما جای سر پوشیده درست خواهیم کرد.

اما این وعده دروغی بیش نبود یکی دوسال بعد آقایان دست بکار شدند هر چند زحمت زیادی برای نیروی انتظامی داشت پس از درگیری های مختلف این وظیفه را انجام دادند و کارگران را به ایستگاه مدرسه راندن اما چند سال بعد دوباره دیدند که کسی یادی از این کارگران نمی کند دوباره نیروی انتظامی با خود اندیشید که من یادی از کارگران میکنم و این دفعه برای گرم کردن با باطوم هاشون آمدند و برای ما حسابی خدمت کردند واز ایستگاه مدرسه به دوراهی رهبر راندند. جنب دانشگاه خواجه نصیر یک پارک کوچک بود که آنجا جمع میشدیم وچند روز پیش آقایان دوباره یادی ازما کرده بودند که اینجا جای شما نیست و جناب انجمن صنفی حاضر در جلسه گفتند یا اینجا جمع نشید یا اون زیر پل یه آغل مانندی برای خدمت به شما عزیزان درست کردیم به زور باطوم می فرستیم آنجا. اگر این حضرات خود فروخته وجناب انتظامی نباشه کسی به فکر ما کارگران نیست من نمی دونم آیا ما در این مملکت جای برای سر پا ایستادن داریم یا نداریم. ما باید به فکر این بحران بیکاری که پس از رکود در بازار مسکن به وجود آمده باشیم ویا هر روز در گیر با ماموران باشیم آیا حل این بحران به عهده کیست؟

کارگرسندیکای نقاش  علی آقا

برگرفته ازسایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

در پارس جنوبی

فرقی نمی کند چه در عسلویه باشید،چه در چاه بهار، یا بندر انزلی یا هرجای دیگر، دیگر 90 درصد ایران شده مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ازشمول قانون کار خارج شده است. و این یعنی کارگران حق بیمه شدن را از دست داده اند. فقط باید کارکنند؛ وحق مطالبه حقوقشان را هم ندارند. 4 ماه 6 ماه و بیشتر حقوق طلب دارند ولی حق مطالبه ی آن راندارند.در این شرایط که پیمانکاران به تعهد خود عمل نمی کنند و ماه ها از پرداخت حقوق کارگران خود داری می کنند تا صد ها میلیون به سود بانکی شان افزوده گردد،اگر کارگر دست از کار بکشد، به جرم اعتصاب یا بزعم برخی ” اقدام علیه امنیت کشور” به جای بررسی این وضعیت درشورای حل اختلاف اداره ی کار؛ به محاکم شرع برده می شود و درآنجا هر گز از پیمانکار نمی پرسند چرا به تعهدش(پرداخت حقوق کارگر) عمل نمی کند بلکه کارگر را که از گرسنگی به عصیان رسیده وحقوقش پرداخت نشده به شلاق وزندان محکوم می کنند. آیا در ساختار این دولت های پس از جنگ، سرمایه دارها هم، به معصومین ومقدسین ارتقاء یافته اند؟ و زمانی که این نومقدسین می گویند: این ها(کارگران) مشتی آشوب گرند، حرفشان حجت است !!

لینک متن کامل: https://kmkoomak.wordpress.com/

برای چندمین بار مربیان پیش‌دبستانی مقابل مجلس تجمع کردند!

مربیان پیش‌دبستانی برای چندمین بار در هفته‌های اخیر در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 4آبان ایسنا،این مربیان خواستار تغییر وضعیت شغلی خود و استخدام در آموزش و پرورش با توجه به سابقه کاری گذشته خود هستند.

مربیان پیش دبستانی و مربیان حق‌التدریسی روزهای متوالی همزمان با جلسات علنی مجلس در مقابل مجلس اجتماع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود هستند.

ادامه تجمع شبانه روزی مردم خارگ مقابل بخشداری!

شماری از مردم خارگ مقابل بخشداری خارگ تجمع کرده و به خدمات‌دهی نامطلوب شرکت‌ پایانه‌های نفتی اعتراض کردند.در این تجمع که از صبح روز گذشته مقابل بخشداری خارگ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تجمع‌کنندگان خواستار پاسخگویی مسئولان به نیازهایشان هستند.

بیکاری جوانان جویای کار، نبود پرواز برای انتقال بیماران به بوشهر، اجرایی نشدن مصوبات دولت‌های گذشته برای ارتقای خدمات‌رسانی به خارگی‌ها از جمله خواسته‌ها تجمع کنندگان است که در قالب پلاکارد ها بنمایش گذاشته شده اند.

به گزارش4آبان فارس،موضوعی که در سال‌های اخیر نیز در جزیره خارگ مطرح بوده و آن خدمات نفت به ساکنان بومی این جزیره استراتژیک است، اکنون نیز به بحثی جدی میان ساکنان بومی خارگ تبدیل‌شده و کاسه صبرشان را لبریز کرده و موجب شده 24 ساعت گذشته را مقابل بخشداری خارگ بگذرانند.

با این‌ وجود اعتراض اصلی آنان به مسئولان شرکت پایانه‌های نفتی ایران مستقر در خارگ است که بخشی از خدمات مهمی که پیش‌ از این ارائه می‌کردند را قطع کردند و همین امر موجب شده شماری از مردم خارگ در مقابل بخشداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

تجمع‌کنندگان همچنین خواستار حضور استاندار بوشهر در خارگ برای رسیدگی به مشکلاتشان هستند، آنان معتقدند خدمات قابل‌قبولی از طرف مجموعه‌های نفت در سال‌های گذشته به مردم خارگ ارائه می‌شد اما برخی افراد و مدیران میانی به پایین نفت این خدمات را با شعارهایی تبدیل به نارضایتی مردم کردند.

بیکاری جوانان جویای کار، نبود پرواز برای انتقال بیماران به بوشهر، اجرایی نشدن مصوبات دولت‌های گذشته برای ارتقای خدمات‌رسانی به خارگی‌ها و … از جمله دیگر درخواست‌هایی بود که معترضان این خواسته‌ها را در قالب پلاکارد خواستار شدند.

تجمع ساکنان کوی فرمانداری بویراحمد در اعتراض به نداشتن گاز!

ساکنان کوی کارکنان فرمانداری بویراحمد در جلوی فرمانداری در اعتراض به نداشتن گاز تجمع و با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، خواستار رفع مشکل خود شدند.

به گزارش4آبان ایسنا،پناهی یکی از ساکنان این منطقه گفت: پیگیری ها و تلاش های زیادی برای گاز رسانی به این منطقه داشتیم و مسئولان قول ها و وعده هایی زیادی نیز داند اما تا کنون از نعمت گاز برخوردار نشدیم.

وی افزود: از متولیان امر و مسئولان استانی و شهرستانی تقاضا داریم با توجه به اینکه فصل سرما را در پیش  داریم به 40 خانوار این منطقه گازرسانی کنند.

پایدار یکی دیگر از ساکنان این منطقه گفت: حدود 8 سال است که در این منطقه سرپناهی برای خود و خانواده ام ساخته ام اما متأسفانه تا کنون به این منطقه گاز رسانی نشده است.

وی ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم به داد ما برسند و این مشکل را برای ما رفع کنند چراکه با این وضعیت خانواده های ما آسایش ندارند.

همچنین سعیدی خواه یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز گفت: حدود 40 خانوار و 200 نفر در این منطقه ساکن هستند که از نعمت گاز برخوردار نیستند تقاضا داریم متولیان امر برای ما چاره اندیشی کنند.

وی افزود: شب گذشته با توجه به سرد شدن هوا برای گرم کردن خانواده خود از وسایل گرمایشی برقی استفاده کردم که منجر به آتش سوزی در منزلم شد این در حالی است که اگر از نعمت گاز برخوردار بودم چنین اتفاقی برایم پیش نمی آمد.

کرامت فرج زاده، معاون فرمانداری شهرستان بویراحمد در این باره گفت: کوی فرمانداری مشکلاتی از جمله تغییر کاربری دارد که دنبال رفع و حل این مشکل هستیم.

وی افزود: این منطقه نه قابلیت اتصال به روستای مجاور را دارد و نه مستقل است که باید بصورت جداگانه برای آن تصمیم گیری شود.

فرج زاده اضافه کرد: در صورتی که مشکلات تغییر کاربری این منطقه حل شود تا آذر ماه با رایزنی با مسئولان و متولیان امر به این منطقه گاز رسانی خواهد شد.

روایت یک کارگر ایرانی از شرایط کار در اقلیم کُردستان عراق

کار در اقلیم کُردستان عراق، شرایط خاص خودش را دارد. خلا های بیشمار قانونی دامن بسیاری از کارگران ایرانی را گرفته است. شرایط زمانی برای ایرانی سخت تر می شود که در هنگام کار دچار سانحه شده باشند.

آمارهای غیر رسمی از اشتغال بیش از 50 هزار ایرانی در اقلیم کُردستان عراق تا پیش از سال 92 خبر می دهند.

هم زبانی و هم نژادی کُردهای عراقی مشوقی بوده برای حضور هرچه بیشتر کُردهای ایرانی در این کشور.

کمال جوانی 32 ساله است، حدود ده سال در کارگاه بلوک زنی کار کرده است وی در سال 92 به دلیل مشکلات مالی و کسادی بازار، کارگاه کوچک بلوک زنی اش را با بدهی های فراوانی جا می گذارد و به امید کسب روزی حلال به کُردستان عراق مهاجرت می کند. به قول خودش خیلی ها رفتند  و با سرمایه خوبی بازگشتند.

این استاد بلوک زنی در شرکتی که پیمانکار احداث سوله های کارگاهی است استخدام می شود، با دستمزدی که تقریباً هفت برابر آن درآمدی بود که از کارگاه بلوک زنی برایش باقی می ماند. به قول کمال 300 هزارتومان کفاف هزینه های زندگی خود و همسر و دختر یازده ساله اش و پرداخت اجاره 200 هزارتومانی نمی داده است.

در کرکوک مشغول به کار شدم، در منطقه ای به نام داقوق، سرگرم نصب سوله بودم. حدود 20 روز از اقامتم در عراق می گذشت. هنوز حقوق ماه اول کارم را نگرفته بودم به ناگاه از روی سوله که پایه اش درست در بتن محکم نشده بود از ارتفاع تقریبا 15 متری بر روی زمین افتادم.

به علّت شدت ضربه ای که به کمرم وارد شده بود، چند مهره پشتم دچار شکستگی شد. امکانات پزشکی محدودی در بیمارستان محل بستری ام در کرکوک وجود داشت، همان جا فهمیدم دچار خون ریزی داخلی شده ام دکترهای عرب را با هزار بدبختی به این باور رساندم که از من آزمایش بگیرند. بعد از معاینه پزشکان، سریعاً به اتاق عمل منتقل شدم، بعد از چند روز به بیمارستانی در  سلیمانیه  انتقال یافتم.

پدر پیرم، که کارگر ساده است با پولی که از دوست و آشنا قرض گرفته بود خودش را به عراق رساند. دکترها به او گفته بودند که دچار له شدگی نخاع در ناحیه کمر شده ام.

صاحب شرکت همان روز اول در کرکوک به بیمارستان آمد از خلا قانونی در اقلیم کُردستان استفاده کرد و ناپدید شد. همه هزینه های بیمارستان را از جیب خودم پرداخت کردم «عجب شانسی، رفته بودم برای کار و کسب و درآمد! بعد از یک ماه و نیم، علیل و بدهکارتر برگشتم!».

 

حدود دو سال است خانه نشین شده ام از کمر به پایین تقریباً فلج شده ام و دیگر توانایی پرداخت آن دویست هزارتومان کرایه پارکینگی که به عنوان خانه اجاره کرده بودم را هم نداشتم. با همسر و دخترم به خانه پدری بازگشتم، خانه ای که یک اتاق بیشتر ندارد. هزینه های فیزیوتراپی و درمان هم که به جای خود، ماهانه حدود یک ونیم میلیون آب می خورند. چندین بار با مدیر شرکت تماس گرفتم جوابی نگرفتم با وقاحت تمام با ادبیاتی رکیک و تهدید آمیز از من می خواهد دیگر مزاحمش نشوم.

به بهزیستی مراجعه کردم هیچ نوع کمکی نشده ام. اداره کار هم می گوید قبل از رفتن به عراق، باید    مجوز کار در خارج از کشور می گرفتی در عراق هم اقامت نگرفته بودم مثل بسیاری از کارگران دیگر هر ماه می آمدم لب مرز و گذرنامه ام را دوباره مُهر می زدم.

به گفته کارشناسان در اقلیم کُردستان، قانونی برای حمایت از نیروی کار خارجی وجود ندارد. صدها هزار افغانی،پاکستانی، فلیپینی، اندونزیایی و عرب تبار در این کشور مشغول به کار هستند. کارگرانی که تن به هر شرایطی می دهند تا موقعیت شغلیشان را حفظ کنند. پیمانکارها هم از این فرصت سوء استفاده می کنند و با بدترین شیوه ممکن با کارگران رفتار می کنند.

با توجه به حضور کنسولگری و نمایندگی های دیپلماتیک کشورمان در شهرهای مختلف اقلیم کُردستان، بسیاری از ایرانی هایی که در عراق هنگام کار دچار سانحه می شوند به نمایندگی های سیاسی کشورمان مراجعه نمی کنند. چون طبق قوانین، حمایت کنسولی از نیروهایی صورت می گیرد که مجوز کار داشته باشند. مساله ای که غالب ایرانی های شاغل در اقلیم پشت گوش انداخته اند.

بخشی ازیک گزارش مکریان بتاریخ1آبان

چهارم آبان ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.