اخبار و گزارشات کارگری – 10 آبان 1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

fffsdgsdgsdg

آغاز دومین ماه اعتصاب کارگران قطار شهری اهوازبا مقابل ساختمان قطار شهری!

صبح امروزیکشنبه10آبان،بیش از 500نفر از کارگران قطار شهری در اعتراض به تحقق نیافتن وعده کارفرما در پرداخت مطالباتشان مقابل ساختمان قطار شهری در بلوار آیت الله بهبهانی تجمع کردند.

حدود ۶۰۰کارگر قطار شهری اهواز از روز دهم مهر ماه در اعتراض به بیش از هشت ماه حقوق معوقه دست از کار کشیده و فعالیت در کارگاههادر واحد‌های ترانسفور، تعمیرات، عملیات خاکی، ماشین آلات و اجرا.. را متوقف کرده‌اند.

به گزارش 10آبان ایلنا، ادامه این اعتراض کارگری درحالی است که پیش‌تر قرار بود مسئولان شهرداری اهواز در مقام کارفرمای اصلی پروژه قطار شهری اهواز معوقات مزدی کارگران پیمانکاری این پروژه را از محل مطالبات پیمانکار پرداخت کنند.

یکی از کارگران معترض گفت: حدود ۵۰۰تا۶۰۰ نفر هستیم که هر روز برای وصول مطالبات خود تجمع می کنیم.

وی یادآور شد: پیمانکار پروژه دست‌کم در ۸ماه گذشته به تعهدات مزدی خود عمل نکرده است و در حال حاضر اجتماعات اعتراضی ما از داخل کارگاه به مقابل دفتر قطار شهری در بلوار آیت الله بهبهانی شهر اهواز رسیده است.

وی ادامه داد: عامل طولانی شدن اعتراضات ما بی‌توجه‌ای مسئولانی است که به نوعی با پیگیری مطالبات مزدی ما مرتبط می‌شوند و  به جای چاره اندیشی منطقی وپی گیری، سکوت اختیار کرده وانگار صدای ما کارگران قطار شهری را نمی‌شنوند.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه، مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: پروژه متروی اهواز به دلیل اعتصاب کارگران در یک ماه گذشته تعطیل بوده است.

عباس هلاکویی افزود: چک 80 میلیارد ریالی حقوق کارگران متروی اهواز نزد شهردار است و به زودی امضا و پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: با وساطت اداره کار، مطالبات شرکت کیسون (پیمانکار متروی اهواز) به مبلغ 80 میلیارد ریال، به عنوان حقوق، مستقیم به حساب کارگران واریز می شود.

هلاکویی اظهار کرد: این پرداخت شامل مطالبات یک هزار و 100 نفر از کارکنان تا پایان شهریور امسال است که پس از پالایش فهرست ارسالی شرکت کیسون بدست آمده است.

کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از 11 نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد.

آزار و اذیت محمد جراحی در زندان تبریز

محمد جراحی طی تماس تلفنی از زندان تبریز اطلاع داد که مدت‌هاست او را در بند متادون، یعنی بند زندانیان معتاد نگهداری می کنند و اخیرا با آزار و اذیت های جدیدی مواجه شده است. از جمله آنکه ماموران زندان از مطالعه روزنامه شبانه وی به بهانه ی آنکه خواندن روزنامه در شب مانع استراحت سایر زندانیان است ، جلوگیری می‌کنند. در حالی که خود زندانیان تا کنون اعتراضی به این امر نداشته اند.

لازم به ذکر است محمد جراحی بر اثر فشارهای زندان دچار عارضه ی بی خوابی شده است و تنها می تواند شب ها را با مطالعه بگذراند.

او که بارها تحت فشار قرار گرفته تا با نوشتن توبه نامه از زندان آزاد شود، تا کنون به رغم گذشتن 5 سال از زندان هیچ گونه مرخصی نداشته است. اکنون نیز با آزارهای جدیدی مواجه است تا از فعالیت کارگری و دفاع از حقوق کارگران دست بردارد. او با تاکید بر این که این فشارها بر عزم او در دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان بر تاثیر است بر پایداری واستقامت خود درمقابله باا ین محدودیت ها تاکید کرد .

لازم به ذکر است که محمد جراحی چندی پیش تحت عمل سرطان حنجره قرار گرفته بود و تیم پزشکی او بر ضرورت آزادی او از زندان تاکید داشتند .اما زندانبانان از این امر خود داری کردند .

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

تجمع کارگران کارخانه آونگان اراک مقابل استانداری مرکزیبرای دومین روزمتوالی!

برای دومین روز متوالی تعدادی از کارگران شرکت آونگان اراک به دلیل پرداخت نشدن ۱۰ ماه از حقوق و مزایای امروز یکشنبه ۱۰ آبان ماه مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.

به گزارش10آبان دیار آفتاب، برای دومین روز متوالی تعدادی از کارگران شرکت آونگان اراک به دلیل پرداخت نشدن ۱۰ ماه از حقوق و مزایایشان امروز یکشنبه ۱۰ آبان ماه مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند درحالی که روز گذشته نیز شاهد تجمع کارگران شرکت آونگان در مقابل استانداری بودیم.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران کارخانه آونگان مقابل استانداری مرکزی دراعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوق!

امروز شنبه نهم آبان شاهد تجمع کارگران کارخانه آونگان  مقابل استانداری مرکزی دراعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوق، بودیم.

به گزارش 9آبان دیار آفتاب، یکی از تجمع کنندگان گفت: کارگران کارخانه آونگان مدت ۱۰ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: در حالی که در این کارخانه مشغول کار هستیم ۱۰ ماه حقوق و مزایا به کارگران پرداخت نشده است.

شرکت آونگان اراک به عنوان بزرگترین تولید کننده دکل های انتقال برق در خاورمیانه ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن نبشی را در سال دارد.

ایرنا امروزطی گزارشی پرداخت نشدن 8 ماه حق بیمه را ازجمله دلایل اعتراض این کارگران برشمرد.

براساس همین گزارش،یکی ازکارگران حاضر در این تجمع اعتراضی مقابل استانداری مرکزی  گفت: نزدیک به 25 سال در شرکت آونگان اراک مشغول به فعالیت هستم و از 13 سال پیش تا کنون به تناوب با مشکل دریافت حقوق مواجه بوده ایم.

شرکت آونگان اراک در سال ۵۵ تاسیس و در سال ۸۳ به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به طور اقساط به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت آونگان اراک بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیروبا ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن نبشی در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی بلاتکلیف مانده و با مشکلات اقتصادی مواجه شده است.

این کارخانه جزو اولین واحدهایی بود که در قالب اصل 44 واگذارشد اما بعد از واگذاری مسیری را پیمود که منجر به بیکاری پنهان و آشکار کارگران و نیروی متخصص این کارخانه شد.

کارخانه ای که در دوران کاری خود جزو بزرگترین سازندگان دکل های انرژی در خاورمیانه بود، اکنون سالانه بیش از دو هزار تن تولید ندارد و از شش سالن تولید این کارخانه ، تنها دو سالن با ظرفیت کم در حال کار است.

دست اندازی دولت به صندوق درمان تامین اجتماعی، حمله ای جدید به کارگران

بر اساس اخبار منتشره وزارت بهداشت ضمن طرح ادعایی مبنی بر وجود بدهی های برخی صندوق های درمان به بیمارستان های دولتی، اعلام کرده است که  قصد تملک “صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی” را دارد.

برخلاف ادعای کذب ، بدهی سازمان تامین اجتماعی، این دولت است که مبالغ بسیار هنگفتی که بالغ بر صد هزار میلیارد تومان است به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است . سازمان تامین اجتماعی نهادی است که باید به دست نمایندگان کارگری اداره و سازماندهی شود و تاکنون مدیریت دولتی و ضد کارگری حاکم بر این سازمان باعث شده است که بسیاری از منابع مالی کارگران به هدر رفته و همچنین مطالبات کارگری مرتبط با این سازمان برآورده نشود. در چنین شرایطی طرح ادعای دروغین طلب وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی به هدف تصرف و تملک صندوق درمان این سازمان، چیزی جز ادامه ی روند اجرای سیاست های ضد کارگری در جامعه ی ما نیست.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن ادعاهای واهی وزارت بهداشت، خواهان پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی و نیز خواهان اجرایی شدن اداره ی کلیت سازمان تامین اجتماعی به دست کارگران و تشکل ها و نمایندگان مستقل کارگری میباشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

9 آبان 1394

خبرکوتاه:بیکاری 800کارگرسیمان درود بدنبال تعطیلی کارخانه بدلیل قطع شدن گاز!

به دلیل قطع شدن گاز مصرفی کارخانه سیمان درود ۸۰۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند.

به گزارش10آبان ایلنا،این اتفاق روز نهم آبان ماه سال جاری (دیروز) افتاده است.

از قرار معلوم علت قطع شدن گاز بدهی انباشته کارخانه سیمان درود به اداره گاز بوده است.

تأخیر ۱۰ روزه در پرداخت حقوق کارگران و کارمندان گروه خودروسازی سایپا!

کاهش پرداخت آکورد (بهره‌وری) کارکنان این کارخانه خودروسازی!

رکود در فروش خودرو باعث تأخیر ۱۰ روزه در پرداخت حقوق کارگران و کارمندان گروه خودروسازی سایپا شد.

تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان سایپا در حالی اتفاق افتاده که پرداخت آکورد (بهره‌وری) کارکنان نیز با کاهش همراه بوده است.

به گزارش 10آبان فارس، رکود در فروش خودرو توسط شرکت‌های داخلی خودروساز باعث شد تا پرداخت حقوق کارگران و کارمندان گروه خودروسازی سایپا با تأخیر 10 روزه روبرو شود.

در نامه‌ای که از سوی جمالی مدیرعامل سایپا به شجاعی معاون مالی و اقتصادی این شرکت نوشته شده، از وی خواسته شده تا نسبت به پرداخت حقوق کارگران در روز جاری یعنی 10 آبان ماه اقدام کند.

علاوه بر حقوق کارگران، حقوق بخش اداری سایپا نیز هنوز پرداخت نشده است.

تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان سایپا در حالی اتفاق افتاده که پرداخت آکورد (بهره‌وری) کارکنان نیز با کاهش همراه بوده است.

سایپا علاوه بر مشکل پرداخت حقوق کارکنان خود با بدهی معوق به قطعه سازان نیز روبروست.

رکود در فروش خودرو باعث کاهش منابع مالی شرکت‌های خودروساز شده و در این میان راه‌حل‌های مالی که تاکنون خودروسازان در پیش گرفته‌اند نیز ظاهراً نتوانسته تأثیر زیادی در تولید و فروش آنها داشته باشد.

بلاتکلیفی رانندگان اخراجی شرکت بین المللی حمل ونقل خلیج فارس بدنبال عدم پذیرش حکم بازگشت به کارشان از جانب کارفرما!

۷۰ نفر از کارگران اخراجی شرکت حمل و نقل خلیج فارس بدلیل عدم پذیرش حکم بازگشت به کارشان از جانب کارفرما دربلاتکلیفی بسر می برند.

به گزارش10آبان ایلنا، این کارگران که پیشتر به عنوان راننده در شرکت بین المللی حمل ونقل «خلیج فارس» (گندم وآرد) مشغول کار بودند از روز ۱۲ خردادماه سال جاری به دلیل آنچه که خاتمه اعتبار قرارداد آنها نامیده شده است اخراج شدند.

این کارگران می‌گویند: باوجود آنکه که پس از گذشت ۵ ماه  از این ماجرا آنها موفق شده‌اند تا از هیات‌تشخیص اداره کار آراء بازگشت به کار خود را دریافت کنند اما هنوز کارفرما حاضر به بازگشت به کار آنها نیست.

در توضیح علت صدور حکم بازگشت به کار برای این کارگران گفته می‌شود که کارفرما پس از اتمام مدت قرارداد کتبی بصورت شفاهی و برای مدتی نامحدود با آنها همکاری می‌کند و مراجع تشخیص نیز به استناد شفاهی بودن قرارداد جدید برای آنها رای بازگشت به کار صادر می‌کند.

در عین حال ظاهرا این کارگران بابت مطالبات شغلی وقانونی خود از کارفرما طلب‌کارند اما چون کارفرما نسبت به رای صادره اعتراض کرده است در حال حاضر امکان پرداخت مطالبات آنها وجود ندارد.

یکی ازاین کارگران  اخراجی با اشاره به سوابق ۷ تا ۱۵ساله این تعداد راننده اخراجی، در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات راننده‌های شرکات حمل ونقل خلیج فارس پرداخت و گفت: در این مجموعه حمل و نقلی  بیش از ۸۰۰ راننده به همراه۴۰۰ کارمند اداری در سراسر کشور با داشتن مشکلات فراوان دور از خانواده‌های خود کار می‌کنند.

به گفته وی حقوق دریافتی کارگران راننده این مجموعه کفاف معاش زندگی خانوادگی آنان را نمی‌دهد ومیزان دریافتی آنان با توجه به سختی کارشان بسیار ناچیز است.

این کارگر در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: آنچه کارگران اخراجی شرکت حمل ونقل خلیج فارس از مسئولان می‌خواهند حفظ شغلشان ودریافت مطالباتشان است، اما مسئولان حمایت قاطعانه‌ای از ۷۰ کارگر با سابقه که معاششان تهدید شده است نمی‌کنند و اکنون دست کارگران به جایی بند نیست.

عدم تمدید دفترچه بیمه2هزارکارگرکارخانه پلی‌اکریل اصفهان!

به دلیل عدم پرداخت بخشی از حق بیمه سال 93 کارگران پلی‌اکریل اصفهان از جانب کارفرما ،سازمان تامین اجتماعی دفترچه بیمه دو هزار کارگر این کارخانه را تمدید نمی کند.

به گزارش10آبان ایلنا،کارخانه پلی اکریل اصفهان نزدیک به دو هزار کارگر دارد و تقریبا از اول آبان ماه دفترچه بیمه این کارگران تمدید نمی‌شود و در عمل ارائه خدمات درمانی به کارگرانی قطع شده است.

دلیل این اتفاق به پرداخت نشدن بخشی از معوقات بیمه‌ای سال 93 باز می‌گردد و در این خصوص مدیریت کارخانه هیچ پاسخ مناسبی به کارگران ارائه نکرده است.

این گزارش می افزاید،این کارخانه سالهاست به بخش خصوصی واگذار شده است.در سالهای اخیر، امکانات تفریحی و رفاهی  کارگران به شدت  محدود شده است برای مثال مجموعه تفریحی باغ فردوس که به کارگران تعلق داشت،  فروخته شده است. علاوه بر این، بهره وری پرسنل قطع شده است و سالهاست سختی کار کارگران طرف قرارداد با شرکت های اقماری پیمانکار مشخص نشده است.  همچنین 25 سال است که طبقه بندی مشاغل کارگران این کارخانه بازنگری نشده است.

استخدام دائم متوقف شد؟ قراردادهایی که بوی اخراج می‌دهند!

۹۵ درصد کل قراردادهای کاری موقت شده و استخدام دائم دیگر در بازار کار ایران صورت نمی‌گیرد. قراردادهای سفید امضا و ۲۹روزه کماکان رواج پیدا می کنند.

یک بخش مهم و کلیدی از قانون کار مربوط به شرایط اشتغال و قراردادهای کاری است. با این وجود، طی یک تا دو دهه اخیر شرایط بازار کار کاملا از اجرای مفاد قانون کار درباره قراردادها خارج شده و روش‌هایی کاملا سلیقه ای و یکطرفه جای اجرای قانون را در این بخش گرفته است.

شرایط قراردادها در مقاطعی آنقدر بد شد که کار به گرفتن امضای سفید از نیروی کار هم کشیده که به تعبیر کارشناسان بدترین نوع قرارداد و استثمار نیروی کار محسوب می شود. اینکه کارفرما تنها با در نظر گرفتن شرایط خود، برنامه ریزی و با سوء استفاده از نیاز به شغل افراد، نیروی متقاضی کار را مجبور کند تا پای برگه ای سفید را چشم بسته امضا و تایید کند.

از سویی در سال‌های اخیر، امضای قراردادهای یکساله، ۶ ماهه، ۹ ماهه و کوتاه مدت زیریکسال در بازار کار ایران حتی از سوی شرکت‌ها و بنگاه های بزرگ به شدت رواج یافته است، همچنین نوع دیگری هم از قرارداد کار وجود دارد که زیر یکماه و در مدت ۲۹ روز به اتمام می رسد.

قراردادهایی که بوی اخراج می‌دهند

متاسفانه این شرایط و ادامه آن، امکان هرگونه برنامه ریزی برای آینده را از نیروی کار گرفته و بازار میلیونی کار ایران در کمترین میزان به لحاظ امنیت شغلی قرار داده است. کارگران معتقدند افت امنیت شغلی و تیره بودن آینده کاری افراد، تاثیرات منفی و بدی را در خانواده ها به همراه خواهد داشت.

ممکن است شما شغلی را در بازار بحران زده کار ایران پیدا کنید اما صندلی آن آنقدر لرزان باشد که ترجیح دهید همچنان بیکار بمانید تا اینکه وارد فضایی شوید که می دانید خیلی زود طعم تلخ بیکاری را خواهید چشید.

متاسفانه امروز قراردادهای کاری بسیاری در بازار کار ایران وجود دارد که کارفرما بدون دلیل و تنها شاید برای ایجاد نشدن سابقه کار برای افراد، از تمدید آنها با وجود شایستگی و توان افراد خودداری می کند.

بنابراین در شرایط فعلی بازار کار ایران، تعجبی ندارد که حتی کارخانه ها و بنگاه هایی که دست کم دو تا سه دهه از شکل گیری آنها می گذرد و با وجود دائمی بودن ماهیت کارشان، اقدام به امضای قراردادهای ماهیانه و یا فصلی کنند.

وزیر کار اخیرا تعداد شاغلان در بازار کار کشور را ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است: از این تعداد ۱۵ میلیون نفر بیمه شده و دارای شناسه بیمه ای هستند و ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در بخش غیررسمی اقتصاد فعالیت دارند؛ بنابراین اگر ۹۵ درصد قراردادهای کاری موقت باشد، باید گفت بیش از ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار قرارداد کاری در معرض اتمام زودهنگام و بیکاری شاغلان قرار دارد.

هرچند جا به جایی و تغییر شغل در تمامی بازارهای کاری جهان رخ می دهد و حتی در برخی مواقع شاغلانی کارشان را از دست می دهند و توسط کارفرما اخراج می شوند اما موقت بودن ۹۵ درصد قراردادهای کاری در ایران، مسئله مهمی است که امنیت شغلی میلیون‌ها نفر را تهدید می کند. اگر شرایط بازار کار منطقی و ایده آل باشد، نهایتا باید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار قرارداد کار موقت و غیردائم باشد.

حالا مدتی است مقامات دولتی و وزارت کار می گویند می خواهند جلوی اینگونه قراردادها را بگیرند و عنوان می شود امضای قرارداد سفید در بازار کار ممنوع است، اما همچنان این رویه از سوی برخی کارفرمایان دنبال می شود.

آیا واقعا اوضاع کاری بنگاه‌ها بد است؟

کارشناسان بازار کار عقیده دارند هرچند شرایط کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر با چالش‌ها و مسائل فراوانی مواجه شده  و ریسک سرمایه گذاری به دلیل تغییرات ناگهانی قوانین و همچنین سیاست‌های دولت ها بالا بوده است اما آنقدرها هم شرایط کارفرمایان بد نبوده و نیست که ۹۵ درصد بازار کار به شرایط موقت کشانده شود.

کارفرمایان با مسائل و چالش‌های فراوانی برای تامین مالی و نقدینگی واحدها مواجه اند و طی سال‌های اخیر در جریان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، هزینه های اداره بنگاه چند برابر شده، اما اتفاقا شرایط نامناسب فعالیت‌های اقتصادی، برای برخی نیز سود داشته و برخی رشته ها توانسته اند درآمدهای خوبی هم داشته باشند.

نمی توان اینگونه گفت و پذیرفت که کل اقتصاد ایران در شرایط اضطرار و نابودی قرار دارد و تنها یک تلنگر باقی مانده تا همه قراردادهای کاری میلیون‌ها شاغل در بازار کار موقت و نهایتا یکساله شود. کارشناسان مطرح می کنند یکی از دلایل افت شدید بهره وری نیروی کار در ایران، وضعیت نامناسب حقوق و دستمزد و نابسامانی قراردادهای کاری است.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ10آبان

تجمع مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس در اعتراض به وضعیت استخدامی خود برای چندمین بار!

تعدادی از معلمان پیش دبستانی برای چندمین بار در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش10آبان خبرگزاری مجلس،  مربیان پیش دبستانی صبح امروز (یک شنبه 10 آبان ماه) در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان، مجلس چندی پیش در مورد وضعیت معلمان پیش دبستانی مصوبه ای را گذرانده که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر این که معلمان تجمع کننده سابقه چندین سال فعالیت در حوزه پیش دبستانی را دارند، گفت: وزارت آموزش و پرورش با توجه به تصویب مصوبه مجلس هنوز آن را اجرایی نکرده است.

به گزارش امروزایرنادرهمین رابطه،یکی از این تجمع کنندگان با یادآوری این که ما خواهان اجرایی شدن هرچه سریع تر این قانون هستیم، اظهار داشت: آموزش و پرورش می بایست این مصوبه مجلس را اجرایی می کرد ولی هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده است.

وی تاکید کرد: ما خواستار حق التدریسی شدن معلمان بدون در نظر گرفتن شرایط سنی هستیم.

این تجمع کننده ادامه داد: بسیاری از این تجمع کنندگان حقوق های خود را سر موقع دریافت نکرده اند و این مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

شایان ذکر است؛ نمایندگان مجلس روز چهارشنبه 28 مرداد سال جاری طرح ابلاغ یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش را مصوب کردند که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف شد مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را به صورت حق التدریسی از تاریخ اول مهر سال جاری به کار گیرد.

این مصوبه پس از تجمع شبانه روزی جمعی زیادی از معلمان پیش دبستانی مقابل مجلس شورای اسلامی انجام شده بود.

تجمعات اعتراضی نیروهای شرکتی آموزشی پرورشی بلاتکلیف سازمان دانش‌آموزی کرمان!

جمعی از نیروهای شرکتی آموزشی پرورشی سازمان دانش‌آموزی سه‌شنبه هفته گذشته پنجم آبان‌ماه‌ جاری در اعتراض نسبت به عدم تعیین وضعیت استخدامی خود مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمان تجمع کردند.

این تجمع 100 نفره با حضور مسئول حراست اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان و قول پیگیری برای بررسی موضوع تا یکشنبه هفته جاری 10 آبان‌ماه به پایان رسید.

اما صبح امروز با مراجعه دوباره نیروهای شرکتی آموزشی پرورشی سازمان دانش‌آموزی به اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان برای دریافت جواب، هیچ پاسخ و جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند و این تجمع همچنان ادامه دارد.

به گزارش10آبان فارس،نماینده نیروهای شرکتی آموزشی پرورشی سازمان دانش‌آموزی اظهار داشت: سال 87 بیش از 300 نفر از نیروهای شرکتی سازمان دانش‌آموزی وارد آموزش و پرورش شدیم و به مدت یک سال حقوق دریافت کردیم و بیمه بودیم.

وی بیان داشت: با تغییر وزیر آموزش و پرورش نیروهای شرکتی کنار گذاشته شدند تا اینکه امسال با مصوبه مجلس شورای اسلامی عنوان شد، نیروهای شرکتی که یک سال بیمه بوده و حقوق دریافت کرده‌اند، باید در مهرماه امسال به صورت حق‌التدریس جذب شوند.

وی عنوان کرد: این مصوبه 23 شهریورماه امسال به استان‌ها ابلاغ شد و از مجموع نیروهای شرکتی در استان کرمان که حدود یک‌هزار و 200 نفر بودند، تنها 250 نفر به صورت حق‌التدریس جذب شدند.

وی ادامه داد: اداره‌کل آموزش و پرورش عنوان می‌کند، اصلا نیروهای شرکتی سازمان دانش‌آموزی را قبول ندارد و چون نیروی پرورشی هستند، به آنها نیاز ندارد.

وی گفت: شرکت سازمان دانش‌آموزی کد و مهر ثبت شده دارد و هیچ مشکلی به لحاظ قانونی در این زمینه نیست.

نماینده نیروهای شرکتی پرورشی سازمان دانش‌آموزی ابراز داشت: اگر مهر این شرکت را قبول ندارند، چرا 6 سال قبل با آن قرارداد بستند و یک سال به نیروهای آن حقوق دولتی دادند.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان عنوان می‌کند که خودشان کمیته‌ای تشکیل داده و نیازی به نیروهای شرکت دانش‌آموزی نیست، از شرکت‌های دیگر هم تعداد محدودی را جذب کرده‌اند.

وی بیان داشت: سه‌شنبه هفته گذشته پنجم آبان‌ماه حدود 100 نفر مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان تجمع کردیم و حراست اداره‌کل قول داد که تا شنبه و یکشنبه این هفته موضوع را پیگیری می‌کند.

نماینده نیروهای شرکتی پرورشی سازمان دانش‌آموزی افزود: امروز هم که مراجعه کرده‌ایم، همان حرف‌های قبلی را به ما گفتند، اما این مشکل فقط برای نیروهای استان کرمان و یزد است.

وی تصریح کرد: استان‌های فارس،‌ سیستان و بلوچستان و تبریز نیروهای شرکتی را جذب کردند و به نظر می‌رسد، مباحث سیاسی در کرمان مطرح باشد.

وی گفت: تنها روزنه امید ما برای کار همین مسئله است، سازمان دانش‌آموزی هم می‌گوید که از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای ما نیست و آنها سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

وی بیان داشت: امروز از هشت صبح مقابل اداره کل آموزش و پرورش جمع شدیم، اما همان حرفه‌های قبلی را شنیدیم و هیچ مشکلی از ما برطرف نشد.

تجمع متقاضیان واحدهای مسکن مجتمع کارکنان شهرداری گرگان

روز یکشنبه10آبان،جمعی از متقاضیان واحدهای مسکونی مجتمع کارکنان شهرداری گرگان که پول واریز کرده اند به دلیل آنچه که طولانی شدن روند ساخت این واحدها بیان شده تجمع کردند.

به گزارش 10آبان ایرنا،در این تجمع که با حضور افزون بر 20 نفر مقابل واحدهای مسکونی در دست ساخت برگزار شد، شرکت کنندگان خواستار رسیدگی شهرداری به مشکل خود و تکمیل اجرای این واحدها و تعیین تکلیف پول های واریزی شدند.

مجتمع مسکونی کارکنان شهرداری گرگان پس از ساخت و تکمیل دارای 475 واحد خواهد بود و هر کدام از مالکین تاکنون مبلغ 90 میلیون ریال به شهرداری برای ساخت خانه پرداخت کرده اند.

به گفته تجمع کنندگان عملیات ساخت واحدهای مجتمع مسکونی کارکنان شهرداری گرگان از 12 سال قبل آغاز شده و پیشرفت آن کمتر از هزینه های دریافتی از صاحبان این واحدها است.

اعتصاب غذای  دانشجویان دانشگاه اراک!

جمعی از دانشجویان دانشگاه اراک ظهر امروز10آبان، اعتصاب غذا کرده و به نشانه اعتراض ظروف غذای خود را در مقابل غذاخوری پردیس دانشگاه اراک واقع در سردشت ردیف کردند.

به گزارش10آبان ایسنا، مسئول رفاهی و تغذیه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه اراک در اینباره گفت: اعتراضات دانشجویان نسبت به غذا و عملکرد غذاخوری دانشگاه از ترم قبل به تدریج آغاز شد و اعتراضات نسبت به بهداشت غذا بود.

وی با بیان اینکه حجم غذا در هر وعده کم بوده و تنها هفته‌ای یکبار میوه در کنار غذا سرو می‌شود، که دانشجویان به هر دو مورد معترض هستند، افزود: دانشجویان به رفتار نامناسب برخی کارکنان سلف و در کل نحوه سرویس‌دهی آن معترض هستند.

وی بهبود نوع و کیفیت غذا و سیستم رزرواسیون را از خواسته های دانشجویان عنوان کرد و افزود: این اعتراض در نتیجه بی‌توجهی مسئولان به موارد مطرح شده صورت گرفته است.

به گفته وی، به دنبال اعتصاب غذای امروز مقرر شده است که جلسه‌ای با مسئولان مربوطه در خصوص رسیدگی به مشکلات مذکور برگزار شود و اعضای شورای صنفی نیز برای شرکت در این جلسه دعوت شده اند.

وی اظهار کرد: هزینه غذا بالاست و برخی دانشجویان در این خصوص متوسل به وام تغذیه شده‌اند. برای رزرو غذا هم باید دو روز قبل اقدام کنند، در غیر اینصورت باید هزینه غذا را دو برابر بپردازند.

کارگر 70 ساله طرح گاز رسانی مرزن آباد درآتش سوخت!

بدنبال آتش سوزی خانه ای در مازندران 4 کارگر طرح گاز رسانی مرزن آباد کشته وزخمی شدند.

به گزارش10آبان واحدمرکزی خبر، کارگر 70 ساله طرح گاز رسانی مرزن آباد صبح امروز بر اثر آتش سوزی خانه ای در روستای گَویتر مرزن آباد جان باخت.

به گفته رئیس اداره گاز چالوس و نوشهر کارگران پیمانکار طرح گاز رسانی مرزن آباد در این خانه ساکنند و علت حادثه هم آتش گرفتن بخاری نفتی اعلام شد.

باقری افزود: صباغی ، کارگر جان باخته این حادثه اهل بهشهر بود و همراه با دیگر کارگران طرح گاز رسانی در مرزن آباد فعالیت می کرد.

فرماندار چالوس هم از حضور امدادگران آتش نشانی دهیاری گویتر در ساعت اولیه این حادثه و نجات سه تن از حادثه دیدگان خبر داد.

به گفته زندی جراحات این سه نفر با ارائه خدمات سرپایی برطرف شد اما دیگر کارگر حادثه دیده بعلت شدت جراحات به بیمارستان نرسید.

مرگ کارگرجوان تعمیر کار آسانسور در اصفهان!

روز گذشته9آبان،سقوط آسانسور بر روی کارگر سرویس کار در حال تعمیرمنجربه مرگش شد.

به گزارش 9آبان،روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، سقوط آسانسور بر روی سرویس کار منجر به مرگ جوان ۳۳ ساله شد.

بر اساس این گزارش، در حالی که سرویس کار مشغول تعمیر آسانسور در ساختمان بوده است، سقوط آسانسور از طبقه بالا بر روی وی باعث شد تا ضربه شدید به سر و نخاع مرگ وی را رقم بزند.

این حادثه در ساعت ۲۳: ۱۱دقیقه صبح در منزل مسکونی در خیابان شریف واقفی رخ داد و نیروهای آتش نشان بلافاصله از ایستگاه ۵ به محل اعزام و شخص را از زیر کابین بیرون آوردند اما متاسفانه وی پیش از رسیدن مامورین جان باخته بود.

جان باختن یک کارگر جوان در چاه در حال حفر

صبح امروز10آبان،یک کارگر جوان حین حفرچاه در خیابان ولی عصر، کوچه 34جان باخت.

به گزارش10آبان پایگاه خبری 125، علی امینی مدیر منطقه دو عملیات آتش نشانی که به همراه آتش نشانان در محل حادثه حاضر شده بود، گفت: کارگر چاهکن در زیرزمین یک ساختمان در حال ساخت مشغول کندن چاهی به عمق 10 متر بود که ناگهان با فرو ریختن دیواره خاکی حدفاصل چاه های جدید و مجاور آن، مقدار زیادی آب فاضلاب چاه منزل قدیمی ، وارد چاه در حال حفر شد و کارگر جوان درعمق آن بدام افتاد.

وی با اشاره به اینکه کارگر جوان به طور کامل در زیر فاضلاب فرو رفته بود، افزود: آتش نشانان به سرعت محل حادثه را ایمن سازی کردند و با استفاده از تجهیزات مخصوص، به سرعت آب داخل چاه را تخلیه کردند و همزمان نیز به کمک فرد حادثه دیده شتافته و با تلاش فراوان این کارگر 27 ساله تبعه افغانستان را از چاه خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند.

این مدیر منطقه آتش نشانی اضافه کرد: متأسفانه پس از معاینات اولیه توسط عوامل اورژانس مشخص شد کارگر جوان در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده بود.

بسته شدن دروازه وزارت کارافغانستان تااطلاع ثانوی ازطرف«جنبش علیه بیکاری»

صبح امروزیکشنبه 10عقرب،شماری از اعضای نهاد «جنبش علیه بیکاری» دروازه وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین را بستند و به کارمندان اجازه ورود به ساختمان وزارت را ندادند.

این جنبش می‌گوید که دروازه وزارت کار و امور اجتماعی را بسته و تا زمانیکه به خواست آن‌ها رسیدگی نشود به هیچ‌یک از کارمندان این وزارت اجازه ورود به این وزارت را نخواهند داد و شب و روز در پشت دروازه‌های وزارت کار، خواهند ماند.

به گزارش10عقرب پیام آفتاب، جنبش علیه بیکاری با انتشار قطنامه‌ای اعلام کرده که از مدت ۵۵ روز قبل تاکنون علیه روند بیکاری در افغانستان در مقابل شورای ملی دست به تحصن زده ولی هیج گوش شنوایی نبوده است.

این جنبش می‌گوید که دروازه وزارت کار و امور اجتماعی را بسته و تا زمانیکه به خواست آن‌ها رسیدگی نشود به هیچ‌یک از کارمند این وزارت اجازه ورود به این وزارت را نخواهند داد و شب و روز در پشت دروازه‌های وزارت کار، خواهند ماند.

این نهاد می‌افزاید خواست اول آن‌ها اشتغال‌زایی است که اولویت نخست دولت وحدت ملی اعلام شده و دولت مسئولیت دارد که زمینه اشتغال را برای مردم افغانستان را فراهم سازد.

«فراهم ساختن زمینه جلب و جذب نیروی کار در سکتور خصوصی»، «ایجاد نمایندگی‌های کارگری در کشورهای همسایه، منطقه و جهان برای جلب و جذب نیروی کار افغانستان» و «ایجاد دفتر کاریابی در مرکز و ولایت‌ها» از جمله خواست‌های دیگر این نهاد مدنی بود.

جنبش علیه بیکاری همچنین خواستار «تطبیق قانون کار»، «بیمه کارگران»، «تأمین امنیت شغلی»، «توجه به وضعیت نابسامان مهاجرین افغان در خارج کشور»، «ممنوعیت کار اطفال» و «سرعت بخشیدن و ایجاد شفافیت در روند استخدام» شده است.

دهم آبان ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.