اخبار و گزارشات کارگری (۳۰ خرداد ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری ۸ تیر ماه ۱۳۹۹

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۳۰ خرداد ۱۳۹۶)

– بازداشت 2 کارگر حق طلب شهرداری حمیدیه وآزادی موقت پس از 4 روز با تودیع وثیقه 100میلیون تومانی

– دومین هفته اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با راهپیمایی بسمت بازار هفت تپه بپایان رسید

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،عیدی ومطالبات سال های گذشته مقابل فرمانداری

– اعتراض کارگران شهرداری مریوان نسبت به پرداخت نشدن 3 ماه حقوق،عیدی وحق اضافه کاری سال گذشته

کارگران شهرداری مریوان: کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست!

– عدم پرداخت یکسال حقوق و 2 ماه حق بیمه کارگران شهرداری اندیمشک

– بیانیه دانشجویان دانشگاه های سراسر ایران و حمایت تشکلهای کارگری

من در ایران نمیتوانم نفس بکشم؛ چون حکومت تمام حقوق انسانی مرا از من سلب کرده است …

– تجمع اعتراضی اعضای شرکت تعاونی مسکن سازمان حفظ نباتات کشور نسبت به عدم تحویل زمین مقابل وزارت جهاد کشاورزی

– اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج به اعتراضشان نسبت به عدم تحویل منازلشان و عدم پاسخگویی مسئولان با تجمع مقابل اداره کار ادامه دادند

– تجمع اعتراضی چندین باره مال باختگان ریگان خودرومقابل ساختمان شرکت

– جان باختن 1753 کارگر درسال 1398 براثر حوادث کاری

– جان باختن فرهاد شاپری پس از 4 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان سنندج بدنبال سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر درسقز بدنبال سقوط از ارتفاع

*بازداشت 2 کارگر حق طلب شهرداری حمیدیه وآزادی موقت پس از 4 روز با تودیع وثیقه 100میلیون تومانی

بدنبال اعتراض کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی در پی شکایت شهردارو رئیس حراست این شهرداری روز سه شنبه 3 تیرماه جاری 2 کارگر حق طلب این شهرداری بنام های رضا سیاحی واسماعیل حقیقت جو توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

این دوکارگر پس از چهار روز حبس وبازجویی روز شنبه 7 تیربا تودیع وثیقه 100میلیون تومانی آزاد شدند.

درهمین رابطه:

بیدار شدن مسئولان اداره کل کار استان خوزستان از خواب خرگوشی پس از اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2 ساله

پس از اعتراضات کارگران شهرداری حمیدیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2 ساله، مسئولان اداره کل کار استان خوزستان از خواب خرگوشی بیدار شدند.

روز شنبه 7 تیر،مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: برای رسیدگی به وضعیت کارگران شهرداری حمیدیه که پیش از این زیر نظر پیمانکار فعالیت می کردند، مقرر شد: شهرداری ماهانه مبالغی را به صورت علی الحساب طبق آرای هیات دادرسی، به حساب کارگران واریز کند.همچنین مکاتباتی با مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خوزستان و انعکاس وضعیت بیمه نبودن کارگران به مدت دو سال انجام شد.

وی افزود: کارگران شهرداری حمیدیه از تاریخ اول تیر ماه سال 1397به علت اتمام قرارداد پیمانکاران و با وجود انجام چندین نوبت فراخوان مناقصه و تمایل نداشتن پیمانکاران به همکاری با شهرداری، بلاتکلیف هستند.

وی ادامه داد: به دلیل بلاتکلیفی وضعیت کارگران برای دریافت حقوق، کمیسیون کارگری به ریاست فرماندار و دبیری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور اعضا، ریاست شورای اسلامی شهر و شهردار این شهرستان تشکیل و مقررشد: شهرداری حمیدیه تا تعیین پیمانکار، حقوق کارگران را ازطریق ارایه دادخواست به اداره کار براساس آرای صادره توسط هیات های دادرسی کار پرداخت کند که این امر محقق شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری حمیدیه ماهانه مبالغی را به صورت علی الحساب طبق آرای هیات دادرسی، به حساب کارگران واریز می کند.

وی درخاتمه گفت: در خصوص ثبت سوابق بیمه سال 98 و 9 ماه سال 97 پیگیری های لازم در حال انجام است و براساس کمیسیون آیین نامه 536، پس از پرداخت مطالبات توسط شهرداری و وصول توسط سازمان درسوابق بیمه گذار ثبت خواهد شد.

*دومین هفته اعتراضات کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با راهپیمایی بسمت بازار هفت تپه بپایان رسید

روزیکشنبه 8 تیردر پایان دومین هفته از دورجدید کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکرهفت تپه،با تجمع درمجتمع آغاز وبا راهپیمایی بطرف بازار هفت تپه ادامه پیداکرد وبدینترتیب اعتراضات کارگران هفت تپه پس از دوهفته عدم پاسخگویی مسئولان شهرستان،استان وکشوراز مجتمع به سطح خیابان ها کشیده شد.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،عیدی ومطالبات سال های گذشته مقابل فرمانداری

روزشنبه 7 تیر،جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر برای انعکاس صدای اعتراضشان به عدم پرداخت 3 ماه حقوق،عیدی ومطالبات سال های گذشته دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

یکی ازکارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: اکثر کارگران شهرداری برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکل روبه‌رو هستند و حدود سه ماه است حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

وی گفت: در برابر زحمتی که در گرمای بالای 40 درجه و وضعیت کرونایی شهر کشیدیم خواهان دریافت حق و حقوق خود هستیم و از مسئولان می‌خواهیم صدای ما را بشنوند.

این کارگر گفت: علاوه بر نگرفتن عیدی امسال مطالبات سال‌های گذشته و سه ماهه حقوق را تاکنون دریافت نکرده ایم.

شهردار خرمشهر درباره زمان دقیق واریز مطالبات کارگران شهرداری خرمشهر گفت: الان در شهرداری هیچ ورودی و منبع مالی وجود ندارد و زمان دقیقی نمیتوان تعیین کنم که چه زمانی حقوق کارگران پرداخت خواهد شد.

*اعتراض کارگران شهرداری مریوان نسبت به پرداخت نشدن 3 ماه حقوق،عیدی وحق اضافه کاری سال گذشته

کارگران شهرداری مریوان: کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست!

روزیکشنبه 8 تیر، کارگران شهرداری مریوان اعتراضشان را نسبت به پرداخت نشدن 3 ماه حقوق،عیدی وحق اضافه کاری سال گذشته ابراز کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:علاوه بر عیدی و اضافه کار سال قبل که پرداخت نشده، در سال جدید نیز سه ماه دستمزد معوق داریم که مشخص نیست چه زمانی قرار است پرداخت شود.

آنها افزودند:حتی برخی کارگران از سال 97 مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ دارند که زمان واریز آنها مشخص نیست.

این کارگران که در بخش‌های مختلف پاکبانی، پارکبانی و فضای سبز کار می‌کنند و تعدادشان بیش از صد نفر است،اضافه کردند: کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست! در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تامین کند چه برسد به ما که پرداخت دستمزدهایمان ماه‌ها به تعویق افتاده است.

*عدم پرداخت یکسال حقوق و 2 ماه حق بیمه کارگران شهرداری اندیمشک

یکسال حقوق و 2 ماه حق بیمه کارگران شهرداری اندیمشک دراستان خوزستان پرداخت نشده است.

خاتمه اعتصاب کارگران سد شفارود پس از پرداخت یک ماه حقوق و وعده قطره چکانی 4 ماه ماه حقوق معوقه

کارگران کارگران سد شفارود پس از پرداخت حقوق بهمن ماه 98 و وعده قطره چکانی 4 ماه حقوق معوقه دیگربه اعتصابشان خاتمه دادند وازروز یکشنبه 8 تیربرسرکارشان بازگشتند.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع کارگران سد شفارود در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق

روز شنبه 7 تیر، کارگران سد شفارود شهرستان رضوانشهراستان گیلان برای اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حقوق دست از کار کشیدند ودرمحل کارشان واقع در روستای پونل تجمع کردند.

*بیانیه دانشجویان دانشگاه های سراسر ایران و حمایت تشکلهای کارگری

من در ایران نمیتوانم نفس بکشم؛ چون حکومت تمام حقوق انسانی مرا از من سلب کرده است …

پس از مرگ جورج فلوید، موجی از اعتراضات عمومی و جهانی علیه نژادپرستی و پست شمردن بخشی از جامعه نسبت به بخشی دیگر در کشورهای مختلف شکل گرفته است. رفته رفته و با تداوم اعتراضات همانطور که انتظار می‌رفت، تضادهای بیشتری از سرمایه‌داری نمایان شد. حمله مردم به نمادهای نظام کاپیتالیستی؛ حمله به اماکن و نمادهای مدافع منافع نظام حاکم، طرح خواسته‌هایی نظیر انحلال پلیس و نیروهای سرکوبگر، پایین کشیدن مجسمه‌های نماد شخصیت‌های مدافع نظام طبقاتی، حمله معترضان به اماکن تجاری در منهتن نیویورک، به آتش کشیدن کلیساها توسط معترضین و … در سراسر دنیا در ابعادی بسیار گسترده و بنیادی، منجر شده که “من نمیتوانم نفس بکشم” فقط جمله‌ای نباشد که از دهان جرج فلوید رو به پلیس دولت نژادپرست آمریکا، در آخرین ثانیه‌های زندگی‌اش بیرون آمده باشد. این جمله نماد توحش سرمایه‌داری به حیات روزانه میلیاردها نفر از ساکنین کره زمین می‌باشد.

متولیان بازار آزاد، سرمایه‌دارها، حکومت‌ها و دولت‌های نظام سرمایه‌داری، به شکلی افسار گسیخته در حال غارت و چپاول انسان‌ها و کره زمین در راستای تامین منافع کلان خود یعنی ازدیاد سرمایه‌هایشان هستند؛ در واقع، در جهانی زندگی می‌کنیم که هیچ انسانی نمی‌تواند از چنگال این ستم نهادینه و تبعیضات سیستماتیک آن رهایی یابد و این تهاجم به زندگی انسان‌ها آنچنان ابعاد گسترده‌ای در زندگی بشر یافته که عملا حیات روزمره چندین میلیارد انسان‌ را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. از انواع ستم و تبعیض جنسی گرفته تا تبعیضات نژادی و قوم‌پرستی و وطن‌پرستی که همگی منجر به بروز فجایعی نظیر قتل وحشیانه جورج فلوید در آمریکا یا کشتار دسته جمعی مهاجرین افغانستانی توسط ماموران مرزی در ایران می‌شوند، همه و همه از ابزارهای نظامی هستند که برای حفظ بساط سودآوری و استثمار، دسته‌بندی جامعه و متخاصم ساختن بخش‌های مختلف آن علیه یکدیگر را در دستور کار خویش قرار می‌دهد. بدون شک، به این مجموعه ابزارهای هجوم به جان و کرامت انسان‌ها باید سرکوب سازمان یافته ابراز وجود سیاسی شهروندان را هم اضافه کرد که در موخرترین آن می‌توان به تایید حکم اعدام سه تن از معترضین اعتراضات آبان 98 اشاره کرد؛ یورش حاکمیتی سراسر استثمارگرایانه که برای حفظ خودش به جنایت روی آورده است.

لذا، ما دانشجویان لازم می دانیم حمایت قاطع خود را از اعتراضات در آمریکا و سایر جوامع که تعرضی است علیه مبانی ساختاری نظام‌هایی که سال‌هاست نفسمان را بریده‌اند، اعلام کنیم. همچنین اکیدا اعلام می‌‌داریم که این ستم و تبعیضات آشکار ضدانسانی که مورد اعتراض مردم آمریکا و سایر کشورها است، به شکلی صد چندان در جامعه ایران جاری است و ما به شکل روزانه علیه آن در حال مبارزه هستیم:

🔻 در دانشگاه‌های ایران تحت حاکمیت موجود، دانشجویان حتی از حداقل‌های معیشتی برخوردار نیستند و در دوران تحصیل خود بیشترین فشارهای اقتصادی را متحمل می‌شوند؛ دانشجویان مستقل و معترض در کنار سایر فعالین جنبش‌های اعتراضی که پرچم حق‌خواهی و مطالبات آزادیخواهانه جامعه را به دست می‌گیرند، بازداشت و شکنجه شده و تحت بیشترین سرکوب‌ها قرار می‌گیرند؛ دانشجویان بالتبع همچنین در کنار جامعه با مشکلات عدیده دیگری نیز مواجه هستند:

🔻 در جامعه‌ی ایران تحت حاکمیت موجود، فعالین مستقل اعم از دانشجو، کارگر، معلم و غیره حق ایجاد جمع و تشکل سیاسی منتخب خود را ندارند و در صورت پیشبرد فعالیت‌های سیاسی‌شان، هرگونه توحش و سرکوب توسط نیروهای آتش به اختیار در دانشگاه و یا سایر نیروهای سرکوب‌گر، مورد حمایت حکومت واقع می‌شود؛

🔻 در جامعه‌ی ایران تحت حاکمیت موجود، افراد دارای عقاید متفاوت از آنچه حکومت تایید می‌کند؛ همگی باید میان مخفی کردن افکار و عقاید خود و کشته شدن و اخراج از کار و تحمل انواع محرومیت‌های اجتماعی یکی را انتخاب کنند؛

🔻 در جامعه‌ی ایران تحت حاکمیت موجود، تبعیض و ستم جنسیتی امری سیستماتیک و قانونی است. زنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود، حتی مسئله‌ای نظیر انتخاب آزادانه نوع پوشش و انتخاب هویت و گرایش جنسی‌شان نیز برخوردار نیستند؛ در این جامعه و به تبع در دانشگاه‌ها، سکولارها، همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها و کوئیرها حتی حق احراز هویت و انتخاب گرایش جنسی‌شان را ندارند، آنان در صورتی که بخواهند مطابق هویت جنسی خود رفتار کنند، نه تنها توسط حکومت از محیط‌های تحت نفوذ حاکمیت طرد می‌شوند، بلکه خطراتی تا حد کشته شدن به صورت قانونی! نیز آنان را تهدید می‌کند.

بنابراین، ما دانشجویانی که اینک سال‌هاست زندگی در جامعه ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نفسمان را بریده است و زیر فشار تبعیضات گسترده و همه جانبه حکومتی، در کنار اکثریت قریب به اتفاق جامعه ایران “نمی توانیم نفس بکشیم”، این درد مشترک را با جورج فلوید و عموم مردم شریف دنیا سهیم هستیم. ما دانشجویان باور داریم که زندگی عاری از تبعیض، استثمار، نابرابری، خشونت، نژاد پرستی، قوم پرستی، اجبار دین و قوانین مذهبی و سرکوب، حق پایه‌ای همه شهروندان کره ارض است؛ و همچنین اینکه برای استقرار جامعه‌ای که فلسفه وجودی‌اش را سعادت و خوشبختی تک تک انسان‌ها تشکیل می‌دهد، باید در را بر همان پاشنه‌ای چرخاند که دستاوردهای تا کنونی بشر بر آن چرخیده است؛ یعنی مبارزه تمام عیار علیه کلیه مناسبات اجتماعی که کارکرد روزانه‌اش سلب هویت انسانی از انسان‌ها است.

امضاء کنندگان بیانیه:

– تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

– دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

-جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های هنر تهران

– دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان

– جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد

حمایت تشکلهای کارگری

– انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار

– جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهر سقز

– سندیکای نقاشان البرز

– اتحاد بازنشستگان ایران

*تجمع اعتراضی اعضای شرکت تعاونی مسکن سازمان حفظ نباتات کشور نسبت به عدم تحویل زمین مقابل وزارت جهاد کشاورزی

روز یکشنبه 8 تیر،جمعی از اعضای شرکت تعاونی مسکن سازمان حفظ نباتات کشوربرای اعتراض به عدم تحویل زمین مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند و خواستار برگرداندن زمین تعاونی که 8 سال پیش خریداری کرده اند،شدند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت:گفت: 8 سال پیش شرکت تعاونی مسکن سازمان حفظ نباتات کشور زمینی را به مساحت 25 هکتار از وزارت جهاد کشاورزی خریداری کرد تا برای اعضای خود مسکن بسازد. این روال در چارچوب قانون و بر اساس مصوبه هیأت وزیران انجام شد، تمام مراحل قانونی آن پیش رفت و حتی بنچاق به نام اعضای 207 نفره این شرکت تعاونی صادر شد.

وی افزود: اما در فرایند صدور سند به نام اعضا جلوی کار را گرفتند و دولت جدید آن را مغایر با قانون اعلام کرد.

*اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج به اعتراضشان نسبت به عدم تحویل منازلشان و عدم پاسخگویی مسئولان با تجمع مقابل اداره کار ادامه دادند

روز یکشنبه 8 تیر، اعضای تعاونی مسکن مهر 144 واحدی ارغوان زاگرس سنندج در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تحویل منازلشان و عدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع مقابل اداره کار سنندج زدند.

*تجمع اعتراضی چندین باره مال باختگان ریگان خودرومقابل ساختمان شرکت

روز یکشنبه 8 تیر برای چندمین بار، مال باختگان ریگان خودروبرای اعتراض دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت واقع در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج زدند و خواستار تعیین تکلیف خودرو های خود شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:در اعتراض به تخلفات متعدد شرکت ریگان خودرو از ساعت 9 بامداد روز یکشنبه مقابل دفتر این شرکت تجمع کرده ایم تا مسئولان حقوق تضییع شده ما را از مدیران شرکت ریگان خودرو و شهر خودرو بگیرند.

یکی از آنها گفت:شرکت شهر خودرو و ریگان خودرو سال 97 با ما قرار داد تحویل خودرو کوپا بسته است و طبق قرارداد باید 9 ماه بعد خودرو تحویل می شد اما پس از 15 ماه نه تنها خودرو تحویل نشده است بلکه شرکت ریگان خودرو سود مشارکت را نیز پرداخت نمی کند و قیمت خودرو را نیز 40تا50 درصد افزایش داده است .

وی افزود: ریگان خودرو در حالی تاخیر طولانی در تحویل خودرو های قرار داد شده دارد که خودرو وارد کرده اما به جای تحویل به مشتریانی که قرارداد دارند آن ها را در بازار آزاد با قیمت بالا می فروشد. در همین حال ریگان خودرو باز هم اقدام به پیش فروش خودرو می کند . وی گفت : برای احقاق حقوق خود چندین نوبت به وزارت صمت ، سازمان تعزیرات و نهاد های مختلف مراجعه کرده ایم اما هیچیک تا کنون پاسخی به ما نداده اند.

وی درخاتمه گفت : قریب به 600 نفر وضعیت مشابهی دارند و هر بار که به ریگان خودرو مراجعه می کنیم ، وکیل حقوقی این شرکت به بهانه های مختلف سعی دارد سند جدیدی از مشتریان بگیرد که آن ها نتوانند به شکایت خود ادامه دهند .

*جان باختن 1753 کارگر درسال 1398 براثر حوادث کاری

سازمان پزشکی قانونی کشور از جان باختن 1753 کارگر درسال 1398 براثر حوادث کاری خبرداد.

یادآوری تعداد کارگران جان باخته براثرحوادث کاری از سال 1387 تا1396:

سال1387: 1481کارگر

سال1388: 1224کارگر

سال1389: 1290کارگر

سال1390: 1507کارگر

سال1391: 1796کارگر

سال1392: 1994کارگر

سال1393: 1891کارگر

سال1394: 1494کارگر

سال1395: 1645کارگر

سال1396: 1675کارگر

*جان باختن فرهاد شاپری پس از 4 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان سنندج بدنبال سقوط از ارتفاع

روز یکشنبه 8 تیر، فرهاد شاپری اهل روستای ژنین مریوان پس از 4 روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ در بیمارستان سنندج بدنبال سقوط از ارتفاع،جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر درسقز بدنبال سقوط از ارتفاع

یک کارگر بنام دلاور توحید نیا اهل روستای جوشن حین کارآرماتوربندی در یک ساختمان واقع در شهرک دانشگاه سقز از طبقه دوم بشدت مجروح شد وپس از انتقال به بیمارستانی در سنندج جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.