اخبار و گزارشات کارگری ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

*دومین روزاعتصاب وتجمع کارگران معدن زغال سنگ سوادکوه در اعتراض به سطح نازل حقوق ،عدم اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل وشرایط نامناسب ایمنی وبهداشتی کار مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 31 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران معدن زغال سنگ سوادکوه در اعتراض به سطح نازل حقوق،عدم اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل وشرایط نامناسب ایمنی وبهداشتی کاردست از کار کشیده و مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان مازندران تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده کارگران این معدن درباره دلایل اعتصاب وتجمع اعتراضیشان  گفتند:اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد معدنی شامل ایراداتی است و تاکنون به صورت ناقص اجرا شده است. آنها ضمن اعتراض  به این شیوه اجرا،خواستار افزایش حقوق خود براساس اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

آنها افزودند: به علت حوادث کار در این واحد معدنی تکمیل تجهیزات ایمنی در معدن و نظارت دقیق کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و نظارت بارزسان ادارات کار منطقه از جمله دیگر خواسته‌هایشان است.

*بلند شدن صدای اعتراض کارگران کارخانه نساجی ایران‌پوپلین رشت برای باری دیگر نسبت به واگذاری

کارگران کارخانه نساجی ایران‌پوپلین رشت اعتراضشان را  نسبت به مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، وقرار گرفتن این شرکت در لیست واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی وابسته به بانک ملی،اعلام کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 31 شهریور، براساس مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانداری گیلان در تاریخ 18/4/1399 شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بانک ملی ایران، تصمیم به واگذاری به بخش خصوصی یا اجاره به شرط تملیک شرکت ایران‌پوپلین گرفت.

در این مصوبه آمده است: برای حفظ اشتغال و تداوم تولید استمهال لازم، درباره بدهی‌های (آب، برق، گاز) شرکت یادشده حداکثر تا پایان شهریور 1399 ازسوی دستگاه‌های مربوطه انجام شود: کمیته‌ای متشکل از اعضای تخصصی و خبره، دستگاه‌های نظارتی (دادگستری، دادستانی، بازرسی) به‌همراه استانداری گیلان تشکیل شد تا درباره واگذاری شرکت به مالک جدید حداکثر تا پایان مهر تصمیم‌گیری و اجرا شود. ضمنا شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی حداکثر تا پایان تابستان سال جاری به قید فوریت اقدامات لازم به‌منظور شناسایی بخش خصوصی توانمند و فرایند واگذاری را اجرائی کند. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مزبور برنامه مدون عملیاتی تولید شرکت را حداکثر تا 10 روز آتی به دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آستان ارائه کنند.

پس از این مصوبه، گروه‌های مختلفی برای بازدید به کارخانه آمدند؛ اما هنوز مشخص نیست که با کدام سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مذاکره به توافق رسیده‌اند.

بنابهمین گزارش،یک کارگر این واحد تولیدی با یادآوری اینکه بخش خصوصی در گیلان سابقه خوبی به یادگار نگذاشته،اضافه کردند: شرکت‌ نساجی بزرگ پوشش ایران که یکی از شرکت‌های نساجی مشهور و مهم کشور محسوب می‌شد، به بخش خصوصی واگذار شد و به خرابه تبدیل شد. پارس‌الکتریک و فرش گیلان نیز به همین ترتیب پس از واگذاری همه ورشکسته شدند. حال اگر این شرکت نیز واگذار شود، چه کسی تضمین می‌دهد که این شرکت نیز به این سرنوشت دچار نشود؟

او ادامه داد:سهام‌داران این شرکت شامل بانک ملی، بانک ملت، تجارت و در‌صد کمی سهام‌داران جزء اگر اندکی سرمایه تزریق کنند، این شرکت از بن‌بست خارج می شود.

او با اشاره به نبود نظارت در این شرکت، ادامه می‌دهد:در چند سال گذشته شاهد بودیم که مدیران وقت به‌دنبال آن بودند که اول زیرساخت‌ها را خارج کنند. حال اگر بخش خصوصی وارد شود به 25 هکتار این کارخانه چشم خواهد دوخت و از‌آنجا‌که سابقه واگذاری‌های قبلی دچار مشکل بوده، انتظار نداریم این واگذاری انجام شود و پس از آن دنده‌عقب برگردند و بگویند این واگذاری اشتباه بود و دوباره باید به دولت بازگردد.

این کارگر شرکت ایران‌پوپلین با بیان اینکه دولت نتوانسته در این مدت از بار هزینه‌ای 270 کارگر شاغل در این مجموعه برآید، هشدار می‌دهد که بخش خصوصی چگونه از پس مشکلات برخواهد آمد؟

او درباره بدهی‌های این مجموعه گفت:در‌حال‌حاضر این شرکت با 276نیروی انسانی فعال کارگری که همه مراحل تولید منسوجات ازجمله ریسندگی، بافندگی و مراحل چاپ، رنگرزی و تکمیل انواع پارچه‌های پنبه‌ای و پلی‌استر را انجام می‌دهد و حالا بیش از هفت میلیارد بدهی مالیاتی برای آن به ثبت رسیده است. بیش از دو میلیارد به شرکت برق، بیش از دو میلیارد به شرکت گاز و… بدهی وجود دارد. همه این موارد به سوءمدیریت مدیران قبلی برمی‌گردد. بانک ملی در دوره‌های قبل، وام‌های کلان بانکی در قالب نوسازی در اختیار این مجموعه قرار داده؛ اما چون نظارتی روی آن وجود نداشته است، این وام صرف امورات شخصی مدیران سابق شد و برای هزینه‌های جاری این شرکت نیز حتی خرج نشد. بانک نیز در قبال بدهی‌های خود ترجیح می‌دهد که بخشی از اراضی این شرکت را به نام خود کند، همان‌طور که درپی سوءمدیریت در سال‌های اخیر، بیش از 70 درصد مالکیت این بانک به بانک ملی تعلق گرفت.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در دهه 80 از بورس خارج شد، تصریح می‌کند:پس از آن ایران‌پوپلین به شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بانک ملی ایران واگذار شد و از آن روز به این‌‌سو به‌صورت مداوم حقوق معوقه برای این مجموعه به ثبت رسید و مدیران وقت، این شرکت را با انبوهی از بدهی به مدیران بعدی سپردند.

*ادامه اعتصاب  وتجمعات کارگران شهرداری برای دست یابی به مطالباتشان:

1- وعده پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه یکساله کارگران شهرداری لالی بدنبال اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان

روز دوشنبه 31 شهریور،بدنبال اعتصاب وتجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت یک سال حقوق درسکوت خبری مطلق رسانه ها،قول پرداخت قطره چکانی مطالبات آنها رسانه ای شد.

درهمین رابطه، رئیس شورای شهر لالی به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: طبق قول شهردار لالی، تا ششم مهرماه حداقل 2 ماه حقوق معوقه کارگران این شهرداری پرداخت خواهد شد.

درهمین رابطه:تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران شهرداری لالی نسبت به عدم پرداخت 11 ماه حقوق و6 ماه حق بیمه

کارگران شهرداری لالی مدت هاست که برای اعتراض به عدم پرداخت 11 ماه حقوق و6 ماه حق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری این شهر دراستان خوزستان می زنند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران این شهرداری از مشکلات خانوادگی که گاه بخاطر بی پولی تا مرز طلاق پیش رفته می گویند.

یک کارگرهم ازمریضی فرزند و آزارش ازنبود بیمه سفره دل می گشاید.

و یا کارگر دیگری ازدغدغه گرفتن پول نزول برای رفع مایحتاج زندگی زن و بچه اش سخن می گوید.

یک کارگرهم می گوید از شکستن غرورش در پیش زن و بچه اش افسرده است.

برخی کارگران با کمال ناباوری اعلام می کنند که بخاطر نداری صبح ها با شکم گرسنه سرکار می آیند.

بنابهمین گزارش،مسئولان محلی بیشتر با گفتار درمانی سعی در حل مشکل دارند، در حالی که برای کارگران شهرداری لالی رمقی نمانده و در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند بطوری که در تهیه ابتدایی‌ترین اقلام معیشت خانواده هایشان عاجز مانده اند.

2- ادامه اعتراضات کارگران قراردادی شهرداری دهدشت نسبت به نداشتن امنیت شغلی وسطح نازل حقوق

روز دوشنبه 31 شهریور،کارگران قرارداد موقت شهرداری دهدشت  در ادامه تجمع روز پنج شنبه 27 شهریورشان همزمان با سفر معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به این شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد وامضای طومار،از ادامه اعتراضاتشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی وسطح نازل حقوق خبردادند.

یکی از کارگران معترض شهرداری دهدشت به خبرنگار رسانه ای گفت: شماری از کارکنان شهرداری دهدشت با سوابق بالای 15 سال و داری مدارک کارشناسی و بالاتر هستیم که از سال گذشته بخشنامه تبدیل وضعیت‌مان از سوی سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شده و قرارداد کاری ما از موقت به قرارداد دائم و مستقیم تبدیل شد و بدین ترتیب تا حدودی بخشی از مشکلات در حوزه حقوق و مزایا برطرف شد.

او با بیا اینکه اخیرا مکاتباتی مبنی بر حذف احکام مذکور صورت گرفته و ما نگران امنیت شغلی خود شده‌ایم، اضافه کرد: باتوجه به وضعیت اقتصادی امروز جامعه و اینکه حقوق دریافتی ما کارگران و کارکنان شهرداری‌ها به نسبت سایر ادارات و نهادهای دولتی از حداقل‌ها برخوردار است و بیشترین زحمت هم متعلق به ماست، موضوعات اینچنینی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در میان کارگران شده و باعث از بین بردن انگیزه کاری می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر کارگرانی که در شهرداری دهدشت شرایط استخدامی آنها از وضعیت قرارداد موقت به دائمی با کارفرمای اصلی تغییر کرده است، از وضعیت بهتری برخودار هستند و ثبات شغلی دارند.

این کارگر شهرداری دهدشت درادامه گفت: اصرار شهرداری برای تغییر دوباره وضعیت استخدامی کارگران و کارکنان شهرداری برای ما قابل فهم نیست.

وی با یادآوری این نکته که کارگران شهرداری برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه شهرداری‌ها از مزایایی همانند اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن و سایر خدمات عرفی محروم هستند، در پیگیری وضعیت شغلی خود افزود: نامه‌ای خطاب به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور نوشته‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

این کارگر قراردادی شهرداری دهدشت در پایان گفت: بخشنامه‌های این چنینی که با آینده شغلی کارگران سر و کار دارد نباید طوری نوشته شوند که امنیت شغلی کارگران را به خطر اندازند.

درهمین رابطه: اعتراض کارگران قرارداد موقت شهرداری دهدشت نسبت به وضعیت استخدامی وسطح نازل حقوق باتجمع و امضایی طومارهمزمان با سفر معاون وزیرکشور
روز پنج شنبه 27 شهریورهمزمان با سفر معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به دهدشت،جمعی از کارگران شهرداری این شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد با تجمع وامضای طومار اعتراضشان را نسبت به وضعیت استخدامی وسطح نازل حقوق بنمایش گذاشتند.

3- اعتراض کارگران شهرداری الوند نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق،قراردادسفید امضا و درج عناوین غیرواقعی شغلی در لیست بیمه

روز دوشنبه 31 شهریور، کارگران شهرداری الوند  در استان‌ قزوین اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق قراردادسفید امضا و درج عناوین غیرواقعی شغلی در لیست بیمه،رسانه ای کردند.

جمعی از کارگران مجموعه شهرداری الوند که در بخش خدمات کار می‌کنند،به خبرنگار رسانه ای گفتند:در حال حاضر دو ماه مزد معوقه مرداد و شهریور ماه را طلبکارند و حقوق ماهانه‌ آنها از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری به صورت حداقلی پرداخت می‌شود در عین حال شهرداری الوند از درج عنوان واقعی شغلی کارگران خدماتی در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی خودداری می‌کند و در ‌‌نهایت این کارگران‌ هستند که از این وضعیت در زمان بازنشستگی با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور زیان می‌کنند.

آنها همچنین گفتند: کارگران خدماتی همچنین فاقد فیش حقوقی و یک نسخه از قرارداد کار خود با پیمانکارشهرداری هستند. پیمانکار شهرداری الوند در هر نوبت عقد قرارداد یک نسخه قرارداد خالی را جلوی کارگران قرار می‌دهد و از آنها بدون هیچ اظهارنظری امضا می‌گیرد.

آنها افزودند: حدود80 کارگر در بخش خدمات شهرداری الوند به صورت شب‌کار در سطح شهر فعالیت دارند که در شرایط سخت و زیان‌آور مشغول کارن وباتوجه به ماهیت فعالیت کارگران خدماتی و نیز شرایط آلودگی محیط کار، تمامی کارگران خدماتی این واحد مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند.

کارگران معترض شهرداری الوند اضافه کردند:بی‌ثباتی شغلی که هم‌اکنون با حضور شرکت‌های واسطه‌ای نیروی انسانی با آن مواجهیم، توان روحی وجسمی کارگران را برای کار گرفته است.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران قطار شهری اهوازعلیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعده ها حداقل 15 ماه حقوق 200 کارگر قطار شهری اهوازپرداخت نشده است و علاوه بر دستمزد، عیدی سال99 آنها هم پرداخت نشده است. آینده شغلی این کارگران هم درهاله ای از ابهام قراردارد.

به گفته یکی از کارگران، بعد از چند ماه معوقات مزدی، کارگران در خرداد ماه سال‌جاری چندین تجمع اعتراضی برپا کردند که در نتیجه آن برخی مسئولان وعده رسیدگی به وضعیت کارگران باقیمانده قطار شهری را دادند اما با گذشت بیش از سه ماه، هنوز پرداخت معوقات مزدی کارگران به صورت کامل برآورده نشده است.

روز دوشنبه 31 شهریور، کارگران قطاری شهری اهوازشاغل بخش حراست، انبار و تاسیسات این پروژه به خبرنگار رسانه ای گفتند:باوجود پیگیری مداومی که برای دریافت به موقع دستمزدشان انجام داده‌اند اما پیمانکار مربوطه از ابتدای سال گذشته با متوقف کردن فعالیت پروژه تاکنون نسبت به انجام تعهدات مزدی بدحساب بوده است.

بر پایه اظهارات این کارگران، مسئولیت کنونی این کارگران از سال 91 تاکنون به همان شرکت پیمانکاری که در حال حاضر مجری پروژه قطار شهری اهواز(کیسون) است، سپرده شد اما از روز گذشته (30شهریور ماه) سازمان قطار شهری اهواز با فسخ قرارداد، مسئولیت ساخت پروژه را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار کرده است.

کارگران این پروژه عمرانی افزودند:فعالیت پروژه قطار شهری اهواز از ماه‌های پایانی سال 97 متوقف شده است و در حال حاضر به جز 200 کارگر نگهبان، انباردار و تاسیساتی برای نگهداری از ماشین‌آلات و ژنراتورها و همچنین تخلیه آب کارگاه، کارگر دیگری در این کارگاه حاضر نمی‌شود.

یکی از کارگران معترض نیز گفت: بی‌پولی و سرگردانی این تعداد کارگر در اهواز مشکلات زیادی را برای آنها و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

این کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز، دلیل افزایش مشکلات در پرداخت حقوق کارگران را سوءمدیریت پیمانکار دانست و در ادامه گفت: عدم پیشرفت پروژه قطار شهری باعث شد پیمانکار پروژه از روز گذشته تغییر کند.

طبق اظهارات یکی دیگر از کارگران، شرکت مذکور در اجرای پروژه قطار شهری اهواز بیش از 900 کارگر قراردادی باسابقه داشت که وضعیت پیش آمده باعث شد همه آنها به مرور اخراج و از کارگاه خارج شوند.

*بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران درباره ی برداشتن نماد دختران از روی جلد کتابهای درسی

هموطنان ارجمند، پدرها، مادرها، اندیشمندان و دلسوزان آموزش و پرورش

همانطور که شما خود در طول چهار دهه ی گذشته باحاکمیت و سیستم آموزش و پرورش آشنایی دارید، برخلاف همه ی سیستمهای نوین مدیریتی وسازمانهای اجتماعی که ماهیت روابط اجتماعی ، تعیین کننده ی نوع کنش و واکنش و ارتباط متقابل آنان با همدیگر است.

همانطور که علم مدیریت می گوید: «سازمانهای رسمی اندیشه ها وابزارهایی هستند ،که برای برطرف کردن نیازهای اساسی جامعه بوجود می آیند، و برای جلب همراهی و هماهنگی و مشارکت عوامل اجرایی از یک طرف و مدیران و برنامه ریزان آن سازمان از سویی دیگر، بایستی روابط اقناعی و دوطرفه برقرارباشد، تا آن سازمان در اجرای برنامه ها ورسیدن به اهداف خود پیروزشود

شوربختانه  قدرت مدیران سیستم کنونی ، نه برمبنای اصول علم مدیریت – هم اندیشی، پاداش ، قانونمندی، تخصص  یا نفوذ شخصیت –  بلکه فقط برپایه ی تنبیه و زور وسرکوب پی ریزی شده است، و ساختار این سیستم برپایه ی دستور قاطعانه ازبالا به پایین، تحکم و دیکته ، تحمیق مجریان ، بدون کوچکترین توجه  و اهمیتی به نتیجه و بازخورد اجرای برنامه ها انجام می شود.

 این شیوه های مدیریتی فرسوده  ازهرگونه  نگاه علمی  برای برنامه ریزی ، تصمیم گیری، سازماندهی ، نظارت و کنترل بی بهره است.  مدیریت و رهبری بر مبنای هیچکدام از روابط انسانی و علمی (انسان مدار و وظیفه مدار) تنظیم نگردیده  بلکه فقط برپایه ی زور و کنترلهای غیرعلمی و غیر انسانی پایه ریزی شده اند.

همانطور که در روند کار و در گام های اجرایی نیز می توان کمبودهای اینگونه برنامه ریزی ها ی غیرعلمی(حتی غیر دینی) و صرفا احساسی و سلیقه ای را دید .

این گونه مدیریت ورهبری سازمانی ، بویژه در آموزش و پرورش  که دهه هاست حکمران یک ملت است، ریشه در دردی عمیق و اندیشه ای  منحرف دارد، که هرگزبا توجیهات غیر معقول،  برطرف کردن ایرادات جزئی و پوزش خواستن افراد ی در سطح وزیران ناکارآمد اصلاح شدنی نیست.

از برداشتن نماد دختران روی جلد کتابهای درسی گرفته، تا وارونه جلوه دادن تاریخ کشور و تاریخ سازیهای دروغین، تا حذف دستاورهای جامعه شناختی، روانشناختی، فلسفی و سایر تجربیات علمی نوع بشر، و پولی سازی تعلیم و تربیت ، ریشه در باوری کهنه دارد ، که قرنهاست  می رود تا پس از انهدام عقلانیت ، انحطاط اخلاق و عواطف انسانی، مانند موریانه روح انسان ایرانی را از انسانیت تهی نموده، و انسان را به «برده ای سخت کوش » یا  «حیوانی کاربلد»  دگرگون سازد.

ازاین رو شایسته است، برای رهایی از این سقوط قرن، که هیچ انسان و شهروندی  را ازخطر نابودی آن پناهی نیست، چاره ای دیگراندیشید، و دست در دست هم، برای کاهش هزینه ها راهی بزرگ جستجو نمود.

در این راستا شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، همگام با سایر اقشار و اصناف جامعه، نسبت به برداشتن نماد دختران از جلد کتابهای درسی، وارونه نمودن تاریخ ، ناکام گذاشتن جوانان از علوم بشری مانند جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه  و…. ابراز ناخشنودی نموده و آمادگی خود را برای هرگونه مشارکت و هم اندیشی وهمراهی اعلام می نماید.

با سپاس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

30 شهریور 1399

*تجمع اعتراضی گاوداران کرمان نسبت به توزیع نامناسب نهاده دولتی وگرانی علوفه مقابل استانداری

روز شنبه 29 شهریور،جمعی از گاوداران کرمان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به توزیع نامناسب نهاده دولتی وگرانی علوفه دست به تجمع مقابل استانداری کرمان زدند.

*مرگ ومصدومیت شدید 2 کارگرجوان دراراک براثر سقوط از داربست

روز یکشنبه 30 شهریور،2 کارگر جوان  حین کار در طبقه چهارم یک ساختمان نیمه کاره  واقع در یکی از محله های شهرستان اراک، از داربست سقوط کردند و در این حادثه کارگری 27ساله جان خود را از دست داد و کارگر35 ساله ای به شدت مجروح شد.

*جان باختن یک کارگرچوب بری در خرمدشت کرج براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر 34 ساله چوب بری در حین کار خالی کردن بار چوب در منطقه خرمدشت کرج از ارتفاع سقوط کرد و پس از انتقال به مراکز درمانی جان باخت.

*جان باختن کارگر شهرداری دره شهربراثر برخورد دستگاه پرس کن ماشین حمل زباله با وی

ظهر روز دوشنبه 31 شهریور،یک کارگر40 ساله شهرداری دره شهر دراستان ایلام حین کار براثر برخورد دستگاه پرس کن ماشین حمل زباله با وی جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.