اخبار و گزارشات کارگری ۱ خرداد ۱۳۹۷

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– اعتصاب وتجمعات اعتراضی رانندگان کامیون در سراسر کشور

– اعتصاب  وتجمع کارگران شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

خودسوزی یکی از کارگران این شهرداری بدلیل عدم پرداخت حقوق

– ادامه اعتصاب  وتجمع کارگران شهرداری شادگان برای دومین روزمتوالی

– تجمع کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت برای جلوگیری از خروج از ابزارتولید

– توطئه جدید وزارت کار علیه سندیکای کارگران شرکت واحد از طریق فراهم کردن دیدار افراد خلع مسئولیت شده از سندیکا با نمایندگان سازمان جهانی کار

– واگذاری هپکو به سازمان خصوصی سازی

– ادامه  تجمعات اعتراضی کارگران سهام‌دار معدن کرومیت اسفندقه در کرمان

– عدم پرداخت 5ماه حقوق کارگران شهرداری لوشان

– حاضرین در متروی میرزای شیرازی مانع ازانتقال بچه زن دستفروش به بهزیستی شدند+ویدئو

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب نسبت به امکانات رفاهی دانشگاه

– جان باختن یک کارگر در گلبهاربراثر ریزش آوار

– مرگ دلخراش کارگر کارخانه فولاد زرند ایرانیان بر اثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن آتش نشان مصدوم حادثه کارخانه تولید ظروف چینی شهرک صنعتی طوس پس از 18روز دست پنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان

اعتصاب وتجمعات اعتراضی رانندگان کامیون در سراسر کشور

روز سه شنبه اول خردادماه، رانندگان کامیون در سراسر کشوردست به اعتصاب زدند وضمن خودداری از بارگیری تجمعات اعتراضی برپاداشتند.

تصاویر وخبرهای منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی بتاریخ اول خردادماه حاکی از اعتصاب رانندگان کامیون در سراسر کشوراست.

بنابه این گزارشات،سالن‌های اعلان بارخالی،کامیون ها در پارک با نصب پلاکارد ونشانی ازتردد کامیون های در جاده‌های کشوربروال روزهای گذشته نیست.

فراخوان این اقدام اعتراضی از چند روز پیش درشبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

صبح روز سه شنبه رانندگان کامیون همزمان با آغاز اعتصاب پیامی درشبکه های اجتماعی منتشر کردند که بخش هایی از آن بقرارزیراست:

مارانندگان و مالکان کامیون به عنوان یکی از گردانندگان چرخه اقتصاد کشور اعتراض خود را به‌صورت قانونی حضورتان عرض می‌کنیم چراکه تاکنون گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات ما نبوده است.

از نرخ پایین حمل‌ونقل گرفته تا گرانی قطعات کامیون و وابستگی‌ آن به قیمت دلار، عدم وجود جاده مناسب، عدم وجود استراحتگاه، دلال و دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی توسط بعضی از پایانه‌ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا با این همه زحمت و سختی کار، دور بودن از خانواده به مدت طولانی، مدرن نبودن سیستم حمل‌ونقل و هزاران مشکل دیگر که گفتن آنها به کام بعضی تلخ است که در نهایت ما رانندگان و خانواده‌هایمان باید تاوان این کم‌کاری‌ها را بدهیم چرا که برخی مسئولان رسالت خود را فراموش کرده‌اند.

ما قشر زحمتکش با وضع این جاده‌ها در آستانه مرگ هستیم و هرروز با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنیم چرا ما رانندگان که تحت قوانین کامل دولت کار می‌کنیم اما مشمول قانون کار نیستیم؟ چرا در زمان بیماری حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما مشمول طرح مرخصی استعلاجی نیستیم؟

ما رانندگان برای مردم کشورمان مواد غدایی، برای بیماران دارو و برای چرخه تولید صنعتمان کالا حمل می‌کنیم، شب تا صبح بیداری را تحمل می‌کنیم تا کالا را سالم به مقصد برسانیم.

کرایه ماهیانه ما کفاف مخارج سنگین کامیون را نمی‌دهد چه برسد به اینکه بتوانیم حقوقی دریافت کنیم. به داد و فریاد ما برسید واقعا در مرز ورشکستگی هستیم.

*استان خراسان جنوبی:

صبح روز سه شنبه1خرداد،رانندگان کامیون استان خراسان جنوبی دست از کارکشیده ومقابل انجمن  باربری و حمل و نقل استاندربیرجند تجمع کردند.

براساس گزارش منتشره،یک منبع آگاه  در یکی از شرکت  های حمل و نقل بار در بیرجند گفت: این افراد که امروز تعدادشان به حدود 40 نفر می رسید اظهار داشتند نرخ باربری امسال برای سومین سال ثابت مانده است درحالی که نرخ تاکسی ها واتوبوس ها در همه این سه سال افزایش داشته است .

به گفته کامیون داران، نرخ خرید لاستیک و خدماتی از جمله تعویض روغن برای کامیون ها افزایش یافته است و نرخ باربری به قیمت کنونی صرف نمی کند.

کامیونداران اعلام کردند  بارنامه ای تحویل نمی گیرند تا نرخ باربری افزایش یابد.

*استان فارس:

روزسه سه شنبه 1خرداد،جمعی از کامیون داران و رانندگان ترانزیت شهرستان‌های فارس همزمان با سراسر کشور دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

برپایه گزارش منتشره،این اعتراضات طبق فراخوان و هماهنگی قبلی در استان آغاز شده است و رانندگان علت این اقدام خود را ثابت بودن کرایه ها، افزایش قیمت بیمه ها، عوارض اتوبان ها، کمیسیون بالای باربری ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها بیان می‌کنند.

رانندگان کامیون که در هر شهری به گونه‌ای اعتصاب کرده اند با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با موضوع” ۱/۳/۹۷ روز اتحاد و اعتصاب رانندگان ناوگان حمل و نقل برای اجرای عدالت” اعتراض خود را نشان می‌دهند.

در شهرستان کوار رانندگان ماشین‌های خود را در منازل پارک کرده اند، در پاسارگاد حدود ۴۰ نفر از کامیون داران مقابل فرمانداری تجمع کرده اند، کامیون داران مشکان نی ریز و خرامه در جاده‌ها اقدام به اعتصاب کردند و این حرکت جمعی در دیگر مناطق استان ادامه دارد.

یک از رانندگان معترض گفت: این اعتراضات و نارضایتی‌ها در پی گران شدن قیمت قطعات اصلی ماشین هایشان از جمله لاستیک است، اما دستمزد آن‌ها هیچ تغییر‌ی نکرده و همزمان و متناسب افزایش نیافته است.

وی گفت: از سوی برخی مسولان محلی و استانی رایزنی‌هایی و قول‌های مساعدی برای رفع این مشکلات از جمله افزایش ۱۵ درصدی قیمت بار مطرح شده است که البته، چون مکتوب نمی‌شود صاحبان بار این موضوع را قبول نمی‌کنند.

یکی دیگر از از رانندگان کوار با اشاره به اینکه فقط در این شهرستان روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن شمش فولاد در قالب ۱۵۰ تریلی به سراسر کشور ترانزیت می‌شود، گفت: اگر این موضوع هرچه سریعتر حل نشود ضربه اساسی به اقتصاد استان وارد می‌شود.

رانندگانی که در فضای مجازی فراخوان‌ها و تحرکات خود را برنامه ریزی می‌کنند اعلام کرده اند که اگر رانندگان دیگر از این اعتصاب پیروی نکنند با آن‌ها برخورد خواهند کرد.

اعتصاب کامیون دار‌ها باعث شده که نفت کش‌های باری هم حرکت نکنند و بنزین وارد شهر نشود.

در پمپ بنزین‌ها صف‌های طولانی ایجاد شده که نارضایتی مردم راهم به دنبال داشته است.

+نی ریز:

در روز سه‌شنبه اول خردادماه تعدادی از کامیونداران در ورودی شهر نی‌ریز تجمع کردند.

آنها نسبت به پایین بودن کرایه‌ها، و افزایش حق کمیسیون، و وسایل مصرفی خودرو معترض بودند.

این تجمع اعتراضی با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان نی‌ریز خاتمه یافت و بنا شد تا جلسه رسیدگی به این امر برگزار شود.

+فسا:

  +مشکان:

*استان قزوین:

روزسه شنبه 1خرداد، رانندگان کامیون همزمان با همکارانشان درسراسر کشوردست از کارکشیده ودر پایانه باربری کالای استان تجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره،ثابت ماندن کرایه بار علیرغم گران شدن عوارض و لوازم یدکی از دغدغه های این قشر است که خواستار بررسی آن از سوی مسئولان شدند .

*استان لرستان:

روز سه شنبه 1خرداد، رانندگان کامیون استان لرستان از جابجایی بار خودداری کردند.

برپایه گزارش منتشره،پایین بودن نرخ حمل بار مهمترین علت اعتراض کامیون داران است.

بنابه گفته یکی از معترضان،از سال ۱۳۹۳ نرخ حمل بار در کشور و لرستان افزایش نیافته است.

وی علت دیگر اعتراض کامیون داران را حذف یارانه دولت برای بیمه تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: قبل از این هر راننده ماهانه حدود ۱۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کرد، اما با حذف سهم دولت ماهانه باید ۴۳۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کند.

وی همچنین افزود: سازمان حمل و نقل و راهداری میزان بار مجاز کامیون داران را حدود ۴ تن در هر بار کاهش داده و این به معنای کاهش نرخ بار برای کامیون داران است و این مورد هم یکی دیگر از علت‌های اعتراض کامیون داران است.

دراستان لرستان حدود ۲۰ هزار راننده کامیون وجود دارد.

*بناب(استان آذربایجان شرقی):

روزسه شنبه1خرداد، رانندگان کامیون بناب مقابل انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای جاده ای شهرستان بناب تجمع کردند.

براساس گزارش منتشره،یکی از رانندگان معترض گفت: ما برای پنجمین بار این اعتراض‌ها را از راه قانونی و اداری انجام می‌دهیم اما متاسفانه برای اجرای طرح مربوط به افزایش کرایه ها اقدامی نشده است .

یکی دیگر از رانندگان با اشاره به عقب افتادگی پرداخت بیمه ها گفت: به دلیل نرخ بسیار پایین باربری فولاد، چند ماه است که نتوانستیم بیمه های خود را واریز کنیم، و با افزایش تورم و مشکلات خاص کامیون دارها از باب هزینه و استهلاک خودرو، در سطح استان نرخ کرایه ما از همه شهرهای استان کمتر است.

راننده دیگری با اشاره به اینکه از سال 93 تعرفه های شهرستان بناب هیچ تغییری نکرده است، افزود: به خاطر حمایت از کارخانه دارها، باربری های کارخانه های فولاد شهرستان، دو بار حق کمسیون ها را بالا بردند و با این افزایش قرار بر افزایش نرخ کرایه ها هم بود که متاسفانه در طول چهار سال این اتفاق نیافتاده است .

راننده دیگری در خصوص این تجمع گفت:  از پنج روز گذشته رانندگان کامیون در این محل تجمع کرده اند تا اعتراض خود نسبت به عدم اعمال افزایش نرخ کرایه‌ها و یکسان سازی نرخ حمل و نقل  در سطح استان اعلام کنند.

وی افزود: ما مشکلات این رانندگان را چندین بار به فرماندار و مسئولان ذیربط انتقال دادیم و آنها پس از جلسات متعدد افزایش نرخ کرایه را به ما اعلام کردند، اما متاسفانه کارخانه دارهای فولاد شهرستان از تعرفه تبعیت نکرده و به دستور مسئولان اعتنا نکرده و سعی در اجرای تعرفه های سال های گذشته دارند .

*شاهرود(استان سمنان):

روزسه شنبه 1خرداد،جمعی از رانندگان کامیون شهرستان شاهرود دست از کارکشیده واجتماع کردند.

برپایه گزارش منتشره،این تعداد که یکصد نفر بودند روز سه شنبه برای احقاق حق خود در محل میدان بار سه راهی بسطام -مجن با خودروهایشان اجتماع کردند.

آنان با بیان این که چند سال گذشته قیمت کامیون ها، وسایل و قطعات یدکی به شدت افزایش یافته است ، در عین حال کرایه آن ها به مدت بیش از پنج سال هیچ افزایش نیافته است.

یکی از تجمع کنندگان با 27 سال سابقه رانندگی گفت: از پارسال تاکنون از جمله قیمت لاستیک و قیلتر هوا حدود 2.5 برابر شده است.

وی وضعیت بیشتر راه های کشور و به ویژه راه های حاشیه کویر استان سمنان را نامطلوب خواند و گفت: این راه ها موجب استهلاک فراوان رینگ و لاستیک کامیون ها شده و خسارت زیادی وارد می کند.

راننده دیگری گفت: در 2 ماه گذشته به بهانه نوسانات قیمت ارز انواع لاستیک های تولید داخل افزایش محسوسی داشته اند.

وی تصریح کرد : 2 ماه پیش یک نوع لاستیک گل ریز تولید داخل 21 میلیون ریال بود که اکنون 24میلیون و 500 هزار ریال شده و نوع گل درشت آن هم که 19 میلیون ریال بود اکنون به 23 میلیون ریال افزایش یافته است.

کامیونداری دیگری گفت: تا یک ماه پیش هر گالن 20 لیتری روغن ایرانی یک میلیون و 450 هزار ریال فروخته می شد اما اکنون قیمت آن یک میلیون و 700 هزار ریال شده است.

وی عدم نظارت برکار شرکت های باربری را یکی دیگر مشکلات کامیونداران خواند و گفت : پنج سال پیش کرایه یک دستگاه کامیون از شاهرود به تهران 9 میلیون ریال بود اما اکنون هشت میلیون و 500 هزار ریال شد در حالی که حق کمیسیون این شرکت ها افزایش یافته است.

وی استفاده از کامیون ها عبوری را یکی دیگر از مشکلات این کامیونداران برشمرد و اضافه کرد: شرکت های باربری برای این که سود بیشتری ببرند تلاش می کنند از کامیون های عبوری استفاده کنند چون کرایه کمتری را به آن ها پرداخت می کنند.

راننده کامیون دیگری عدم ثبات در قوانین را مشکل بزرگ این قشر ذکر کرد و گفت : چند سال پیش همه رانندگان را موظف به استفاده از دستگاه جی پی اس کردند اما به محض این که همه رانندگان این وسیله را خریداری و نصب کردند اعلام شد که مشکلات ماهواره ای موجب مشکلاتی شده و دیگر نیاز به استفاده از آن ها نیست در حالی که هزینه های زیادی برای خرید آن ها شد.

وی ادامه داد : اکنون هم رانندگان را موظف کرده اند دوربین درون اتاقک نصب کنند که 12 میلیون و 500 هزار ریال قیمت آن است ، معلوم نیست پس از نصب آن به عاقبت دستگاه جی پی اس دچار نشود.

*شهرضا:

روزسه شنبه1خرداد،جمعی از رانندگان کامیون شهرضا،اعتصاب و در حاشیه کمربندی شهرضا و شهر منظریه،تجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره،کامیون داران با حضور در حاشیه کمربندی شهرضا و شهر منظریه، پایین بودن نرخ کرایه، نبود بار، نرخ بالای بیمه و گرانی قطعات یدکی را از مهمترین مشکلات صنفی خود اعلام کردند.

کامیون داران شهرضا علاوه بر مطالبات عمومی رانندگان، رسیدگی به مشکلاتی مانند نبود عدالت در توزیع بار در بنادر و مجمتع های بزرگ تولیدی را نیز مطالبه کردند.

در اجتماع کامیون داران که در سکوت و آرامش برگزار شد 60 تا 70 دستگاه کامیون حضور داشت.

حدود هفت هزار دستگاه کامیون در شهرضا وجود دارد.

*گرمه:

روزسه شنبه1خرداد،جمعی از رانندگان کامیون گرمه در اعتراض به کاهش نرخ کرایه های حمل و نقل مقابل مرکز اعلام بار این شهر تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،رانندگان در این تجمع اعتراضی با اشاره به افزایش نرخ کمیسیون حمل بار ، گازوئیل و لوازم جانبی خودرو از کاهش نرخ کرایه ها گلایه کردند.

گرمه به شهر کامیون داران معروف است.

*گناباد(استان خراسان رضوی):

روزسه شنبه 1خرداد،در پی اعتراض به گرانی قطعات یدکی و سایر مشکلات، کامیون‌داران گنابادی دست به اعتصاب زدند.

براساس گزارش منتشره،امروز یکم خردادماه تعداد زیادی از کامیون‌داران گنابادی در اقدامی بی سابقه با توقف کامیو‌ن‌های خود در ابتدای جاده نوقاب به بیدخت اعتصاب کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلاتشان شدند.

ع د یکی از کامیونداران معترض ، اظهار کرد: به یکباره قیمت لوازم یدکی مربوط به کامیون چندین برابر افزایش یافته و لاستیک کامیون یک میلیون زیاده شده است.

م ج دیگر کامیوندار گنابادی نیز با بیان اینکه بیش از 7 سال است که نرخ کرایه‌های ما هیچ تغییری نکرده، تصریح کرد: در عوض تعرفه‌های بیمه دو برابر شده و هر ماه باید 400 هزارتومان پول بیمه کنیم؛ آن هم در حالی که قبلا این مبلغ 160 هزارتومان بوده است.

همچنین م خ دیگر کامیوندار معترض عنوان کرد: این همه کامیون در گناباد به چشم می‌خورد اما معادن ما از کامیونداران غیربومی از  یزد و بندرعباس استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ما یک انجمن صنفی و حمایتی برای کامیونداران گناباد نداریم که به داد دردهای ما برسند، تأکید کرد: اگر دفتری تشکیل شود که اعلام بارها سر و سامان داده شده و کامیونداران به نوبت بار بگیرند، این باعث ایجاد عدالت می‌شود.

این کامیون‌دار  ادامه داد: واقعا در شرایط بدی هستیم و کسی هم به ما توجه ندارد؛ همین میوه و تره بار تمیز و یکروزه‌ای که مردم استفاده می‌کنند، این زحمت این قشر را می‌رساند که 24 ساعت در راه بوده و توانسته بار را سالم و به موقع به مقصد برساند.

گفتنی است شهرستان گناباد دارای بیشترین ناوگان حمل‌ونقل برون شهری را در استان خراسان رضوی بوده و نقش بسزایی نیز در حمل‌ونقل کالا در کشور نیز دارد؛ به طوریکه بیش از 2500 نفر به عنوان راننده در این بخش فعال هستند.

*نوشهر:

اعتصاب  وتجمع کارگران شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

خودسوزی یکی از کارگران این شهرداری بدلیل عدم پرداخت حقوق

روزسه شنبه اول خرداد ماه، جمعی از کارگران شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر،دست از کارکشیده ومقابل شهرداری مرکزی این شهر تجمع کردند.

دوشنبه شب(31اردیبهشت)، یک کارگر شهرداری آبادان بدلیل پرداخت نشدن چند ماه حقوق روبه روی ساختمان شهرداری منطقه 2 اقدام به خودسوزی کرد.

بنابه گزارش منتشره،بیش از 150 کارگر شاغل در بخش های مختلف خدمات شهری شهرداری آبادان روز سه شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق و مزایای عقب افتاده دست از کار کشیده ودر مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر حاضر شدند .

تجمع کنندگان گفتند: چهارماه حقوق مزایا و اضافه کاری کارگران شهرداری در مناطق مختلف خدمات شهری پرداخت نشده است.

یکی از این کارگران گفت: یکی از همکاران ما شب گذشته بدلیل پرداخت نشدن حقوق خود روبه روی شهرداری منطقه سه آبادان اقدام به خودسوزی کرده است.

وی افزود:این سرنوشت همه کارگردان آبادان است و مسئولین باید برای حل مشکل ما فکری بکنند.

معاون اداری، مالی شهرداری آبادان با تایید این مطلب گفت: چهارماه اضافه کاری و حقوق فروردین و اردیبهشت کارگران تاکنون پرداخت نشده است.

آرش دُر افزود: با پی گیری ها انجام شده قرار است بخشی از حقوق کارگران منطقه 3 و اضافه کاری کارگران منطقه 4 ، سازمان موتوری، آتش نشانی و سازمان های تابع شهرداری و حق بیمه سازمان تامین اجتماعی کارگران در ماه فروردین در روز جاری پرداخت شود تا آنان بتوانند دفترچه های بیمه تامین اجتماعی خود را تمدید کنند.

وی شمار پرسنل شهرداری آبادان را 2هزار و 100 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد یکهزار و 754 نفر کارگر وجود دارد که به طور میانگین ماهانه 91 میلیارد و 400 میلیون ریال حقوق باید پرداخت می شود.

دُر گفت:شهرداری آبادان به دلیل کاهش 30 میلیارد ریالی منابع درآمدی قادر به پرداخت حقوق کارگران و پرسنل خود نیست.

وی بدهی شهرداری آبادان به پیمانکاران و کارگران را 2هزار و 700 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : شهرداری آبادان 600 میلیارد ریال بابت پرداخت حق بیمه پنج تا هفت ماه نیروی انسانی به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

یک کارگر شهرداری آبادان خودسوزی کرد

دوشنبه شب(31اردیبهشت)، یک کارگر شهرداری آبادان بدلیل پرداخت نشدن چند ماه حقوق روبه روی ساختمان شهرداری منطقه 2 اقدام به خودسوزی کرد.

این کارگر شهرداری بنام عبدالنبی معرف پور دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود روبه روی شهرداری منطقه 2 در ایستگاه یک کوی ذالفقاری اقدام به خودسوزی کرد و با 80درصد سوختگی به بیمارستان 17 شهریور آبادان و از آنجا به اهواز منتقل شد.

ضامن اذربیجان یکی دیگر از کارگرن شهرداری نیز که در محل حادثه حضور و قصد کمک به همکار خود را داشت نیز به شدت دچار سوختگی شده و با 40درصد سوختگی به بیمارستان منتقل شده است.

آخرین وضعیت 2 کارگر قربانی خودسوزی در آبادان

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز آخرین وضعیت 2 کارگر شهرداری آبادان را که قربانی خودسوزی شده بودند اعلام کرد.

دکتر زهرا بزرگ زاده سه شنبه بیان کرد: یک مرد 50 ساله با 82 درصد سوختگی ناشی از بنزین، و مرد 59 ساله با 39 درصد سوختگی در ساعت یک بامداد امروز از بیمارستان آبادان، در این بیمارستان پذیرش شدند.

وی افزود: سوختگی این 2 نفر بیشتر درجه 2 عمیق و درجه سه است که هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه سوختگی این بیمارستان بستری و در حال مداوا هستند.

بزرگ زاده، با اشاره به اینکه درمان اولیه و مشاوره لازم صورت گرفته و روند درمان در جریان است ادامه داد: وضعیت قربانی 50 ساله هم اکنون ثابت است و علایم حیاتی خوبی دارد اما با توجه به عمق و وسعت زیاد سوختگی، در معرض خطر عوارض سوختگی قرار دارد.

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز بیان کرد: عوارض سوختگی عفونت ها و تهدید حیات را شامل می شود.

وی گفت: ریه فرد با درجه بالای سوختگی نیز به دلیل استنشاق دود درگیر شده و اکسیژن رسانی به وی با مشکل روبه رو شده است.

کارگران پسماند و خدمات شهری شهرداری آبادان به دلیل پرداخت نشدن 2 ماه حقوق و 6 ماه مزایا در چند روز گذشته روبه روی ساختمان مرکزی شهرداری آبادان تجمع صنفی برگزار کرده بودند.

ادامه اعتصاب  وتجمع کارگران شهرداری شادگان برای دومین روزمتوالی

روزسه شنبه اول خرداد ماه برای دومین روز متوالی*،کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم پرداخت9ماه حقوق به اعتصابشان ادامه دادند ومقابل فرمانداری شادگان تجمع کردند.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم پرداخت9ماه حقوق

روزدوشنبه سی ویکم اردیبهشت ماه، کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم پرداخت9ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل شهرداری این شهر اجتماع کردند.

براساس گزارش منتشره،تجمع کنندگان در حالی که بنری با مضون ‘ما کارگران شهرداری شادگان خواستار استرداد مبالغ پس انداز خود نزد شهرداری بمبلغ 30میلیارد ریال هستیم ‘، خواستار پاسخگو بودن شهردار و شورای اسلامی شهر در این خصوص شدند.

یکی از کارگران شهرداری شادگان در این باره گفت:در ماه رمضان دیگر چیزی برای خوردن نداریم و کسی هم به ما جنس نسیه نمی دهد.

وی افزود:از صبح روبه روی شهرداری جمع شدیم ولی هیچکس جوابگوی ما نیست.

یکی دیگر از کارگران شهرداری شادگان نیز گفت:شب گذشته فرزندم بیمار شد و بدلیل بی پولی نتوانستم وی را به دکتر ببرم.

تجمع کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت برای جلوگیری از خروج از ابزارتولید

دوشنبه شب (31اردیبهشت ماه)،جمعی از کارگران سهامدار ایران پوپلین با برپایی تجمع در محوطه این واحد نساجی قصد ممانعت ازخروج ماشین‌آلات و تجهیزات این واحد را داشتند که تلاش‌ آنها بی‌نتیجه ماند.

برپایه گزارش منتشره،شب گذشته قرار بود یک محموله شامل  ۴۸ دستگاه ماشین‌آلات بافنده شرکت ایران پوپلین توسط چندین دستگاه تریلی به خارج از کشور منتقل شود که کارگران سهامدار کارخانه پس از اطلاع از این ماجرا با برپایی تجمع مانع این کار می‌شوند و در نهایت با بی‌توجهی به اعتراض کارگران؛ محموله بار تریلی‌ها از کارخانه به خارج از آن منتقل می‌شود.

تجمع‌کنندگان که از کارگران سابق و سهامدار ۴ درصد از سهام کارخانه هستند، نسبت به تصمیم مدیریت کارخانه برای خروج ماشین‌آلات و تجهیزات این واحد و انتقال آن‌ها به واحد صنعتی دیگر در خارج از کشور معترض‌اند و می‌گویند: تابستان سال گذشته نیز قسمت‌های دیگری از ماشین‌آلات این واحد ازجمله یک دستگاه ژنراتور دیزلی به دستور مدیران کارخانه از کشور خارج شده است.

معترضان با یادآوری اینکه بیش از ۲۵ سال است سهامدار این کارخانه هستند و اتفاقی که شب گذشته رخ داد؛ با سکوت مسئولان استانی و بدون اطلاع آنها صورت گرفته است، یادآور شدند: در سال ۶۷ سهام کارخانه ایران پوپلین (تولیدکننده انواع پارچه‌های پیراهنی، روپوشی، چادری، ملحفه‌ای و پرده‌ای) از سوی وزارت صنایع دولت وقت در میان خریدار بخش خصوصی، دولتی و بیش از ۱۱۶۰ کارگر شاغلی که از آن زمان تاکنون در این واحد صنعتی بازنشسته شده‌اند، تقسیم شده است و انتظار داشتیم کارفرما سهامداران کارخانه را از این موضوع باخبر می‌کرد.

افراد حاضر در اجتماع اعتراضی روز گذشته با طرح این ادعا که ایران پوپلین تنها و اصلی‌ترین منبع تامین درآمد  حدود ۳۰۰ کارگر در شهرستان رشت به صورت مستقیم است، ادامه دادند: در شرایطی که هنوز مشکل بیکاری جوانان منطقه حل نشده است، مدیران دولتی وزارت صنعت باید جلوی نقل و انتقال ماشین‌آلات این واحد نساجی را به خارج از کشور می‌گرفتند.

معترضان در خاتمه با بیان اینکه روز گذشته گزارش این اتفاق توسط آنها به اطلاع مسئولان شهرستانی همانند صنعت و معدن و تجارت، فرمانداری و چند نهاد امنیتی در استان رسیده است، در خاتمه افزودند: بعداز آنکه کارگران معترض قصد داشتند مانع بار زدن تریلی‌ها در سالن‌های تولید شوند، خریدار بدون توجه به اعتراض کارگران سابق و فعلی کارخانه، ۴۸ دستگاه ماشین بافنده کارخانه را بار تریلی کرده و کارخانه را به مقصد پاکستان ترک کرد.

توطئه جدید وزارت کار علیه سندیکای کارگران شرکت واحد از طریق فراهم کردن دیدار افراد خلع مسئولیت شده از سندیکا با نمایندگان سازمان جهانی کار

وزارت کار و خانه کارگر در جدیدترین توطئه خود علیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، برای دیدار سندیکاها و تشکلات مستقل کارگری با نمایندگان سازمان جهانی کار (ای ال او) که به ایران سفر کرده بودند، مانع ایجاد کردند. وزارت کار در راستای سیاست های خود، تشکلات به اصطلاح کارگری که دست ساز دولت هستند نظیر شوراهای اسلامی کار را به عنوان نماینده کارگران برای دیدار با نمایندگان سازمان جهانی کار سازمان داد.

وزارت کار با توجه به اهداف ضد کارگری خود تاکنون نه تنها هیچ سندیکای کارگری در ایران را به رسمیت نشناخته است بلکه از طریق نهادهای وابسته ای همچون خانه کارگر و شورای های اسلامی کار و همراهی نیروهای امنیتی شدیدترین اقدامات و محدودیت ها علیه اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد نظیر زندان، اخراج و انواع آزار و تهدید را انجام داده است. با وجود همه این فشارها علیه سندیکا در جریان سفر نمایندگان سازمان جهانی کار، مقامات دولتی با طراحی توطئه ای جدید اینبار  آقایان سعید ترابیان و حسن میرزایی، اعضای سابق سندیکا که سال هاست در جلسات و فعالیت های سندیکا حضور نداشته اند و با نظر جمعی اعضای سندیکا هیچ سمت و مسئولیتی در سندیکا ندارند، را به عنوان نمایندگان سندیکا در روز ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ به دیدار نمایندگان سازمان جهانی کار برده اند و با اینکار پروژه جدیدی برای وارونه نشان دادن حقایق را آغاز کرده اند.

سندیکا اعلام می کند این دو تن علاوه بر عدم مشارکت در فعالیت های سندیکا در سال های اخیر با سازمان دهی وزارت کار، خانه کارگر، کانون شورای اسلامی کار استان تهران و نیروهای امنیتی در برابر اعتراضات کارگران در مورد مطالبات مسکن و تحمیل شورای اسلامی کار بر کارگران شرکت واحد با مدیریت همکاری تنگاتنگ داشته اند، و اسناد آن در رسانه های منتسب به شورای اسلامی کار شرکت واحد موجود است. پیش از این نیز با در خدمت گرفتن سعید ترابیان و بر مبنای اعتراف وی اتهاماتی کاملا کذب را به آقای رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکا منسوب کردند و برای توجیه زندان ایشان آن اتهامات را طی گزارشی به سازمان جهانی کار ارسال نمودند. (توضیحات کمیته آزادی انجمن سازمان جهانی کار مورخ هفدهم ژوئن ۲۰۱۷ در بندهای ۳۹۶ الی ۴۰۹، منتشر شده در سایت آن سازمان)

البته کوتاهی سیستماتیک نمایندگان سازمان جهانی کار برای ارتباط و دیدار با سندیکا نیز راه را برای این فریب کاری هموار کرده است چرا که این نمایندگان می بایست از طریق ایمیل رسمی سندیکا که طی اطلاعیه هایی در چند نوبت در سطح بین المللی اعلام شده بود اقدام می کردند. در این مورد سندیکا جداگانه اعتراض خود را به این سازمان اعلام خواهد کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه توطئه گری سازمان یافته دولتی و فشار علیه سندیکای مستقل کارگران را محکوم می کند و خواهان رفع محدویت های اعمال شده بر کارگران برای پیوستن به سندیکا و انجام فعالیت های سندیکایی می باشد و به حق خود بر داشتن تشکلات مستقل کارگری و سندیکایی پای می فشارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

یکم خرداد ۱۳۹۷

واگذاری هپکو به سازمان خصوصی سازی

معاون هماهنگی امور اقتصادی از واگذاری مدیریت هپکو اراک به سازمان خصوصی سازی خبر داد.

برپایه گزارش منتشره بتاریخ 1خرداد،معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی از واگذاری مدیریت شرکت هپکو اراک به سازمان خصوصی سازی خبر داد.

فرخی با اشاره نشست ویژه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولیدکشور که دیروز با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت، استاندار مرکزی، معاون سازمان بازرسی کل کشور، نماینده وزارت کشور، مسئولان سازمان خصوصی سازی و تنی چند از مسئولان استانی در تهران برگزار شد، افزود: بر اساس قانون با استعفای سهامدار جدید شرکت هپکو، این واحد صنعتی باید به سهامدار پیشین واگذار می شد که با مخالفت مسئولان استانی و عدم تمایل سهامدار قبلی، با ارائه وکالت به سازمان خصوصی سازی واگذار شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اختیار مالکانه 60وهفت دهم درصدی سازمان خصوصی سازی، تا زمان تعیین وضعیت مشتری و سهامدار جدید بر اساس تکلیف وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد این سازمان راسا مدیریت هپکو را بر عهده داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی همچنین از تصمیم کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور با پرداخت حقوق معوق کارگران تا هفته آینده خبر داد و افزود: انتخاب سرمایه گذار با اهلیت صنعتی و مرتبط با هپکو اراک در دستور کار مدیران قرار گرفته است.

ادامه  تجمعات اعتراضی کارگران سهام‌دار معدن کرومیت اسفندقه در کرمان

روزسه شنبه اول خردادماه،جمعی از کارگران سهام‌دار معدن کرمیت اسفندقه، مقابل ساختمان استانداری و دفتر شرکت معادن اسفندوقه واقع در جاده کرمان به تهران،تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،این کارگران که در عین حال مالک ۳۲ درصد از سهام این واحد معدنی هستند، نسبت به حاشیه‌های نشست روز ۲۶ اردیبهشت ماه مجمع عمومی سهامداران معترض هستند.

از قرار معلوم نتایج این مجمع که در دفتر مرکزی این مجتمع معدنی در کرمان برگزار شده است، مورد ایراد کارگران سهامدار واقع شده است.

این کارگران معتقدند در برگزاری این نشست ترتیب‌های قانونی ملاحظه نشده است.

کارگران سهام‌دار معدن اسفندوقه می‌گویند: صندوق بازنشستگی فولاد که صاحب ۵۱ درصد سهام معدن کرومیت اسفندوقه را دارد؛ بدون اطلاع سایر سهام‌داران قصد افزایش ۱۶۸ میلیارد سهام معدن را دارد.

معترضان می‌گویند: سالهاست ما کارگران سهام‌دار خواهان شفاف‌سازی از روند توزیع سود سهام و گزارش‌های سالانه سهام‌های خود هستیم که تا امروز عملی نشده و سهام‌داران اصلی توجهی به ما کارگران ندارند.

این کارگران می‌گویند: قرار است با طرح «افزایش سرمایه» هریک از سهامدران سرمایه سهام خود را افزایش دهند. بدین ترتیب طبق مجمع فوق‌العاده‌ای که برگزار شد؛ هریک از سهام‌داران باید با پرداخت حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان سهم خود را افزایش دهند در نتیجه ما کارگران که در تامین حداقل‌های زندگی خود وامانده‌ایم چگونه می‌توانیم این افزایش سهام را انجام دهیم.

کارگران معدن کرمیت اسفندوقه در ادامه تاکید دارند که خرید و فروش سهام این معدن بدون درنظر گرفتن میزان سهم آنان عملی غیرقانونی است.

در سال  ۷۱ سهام معادن کرومیت اسفندقه (یکی از بزرکترین معادن کرومیت کشور) ازسوی وزارت صنعت و معدن دولت وقت بین صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت صنعتی معدنی امیر و بیش از ۶۵۰ کارگری که آن زمان در این واحد معدنی مشغول بوده‌اند، تقسیم شده است.

درحال حاضر سهام‌داران شرکت صندوق بازنشستگی فولاد با ۵۱ درصد سهم، شرکت صنعتی معدنی امیر با ۱۷ درصد سهم و پرسنل و کارگران معدن اسفندقه ۳۲ درصد سهام‌دار هستند.

عدم پرداخت 5ماه حقوق کارگران شهرداری لوشان

خبرکوتاه:5ماه حقوق کارگران شهرداری لوشان پرداخت نشده است.

حاضرین در متروی میرزای شیرازی مانع ازانتقال بچه زن دستفروش به بهزیستی شدند+ویدئو

عصر روزسه شنبه1خرداد،ماموران اجتماعی پایتخت که با مشاهده زن و بچه دست فروش قصد بردن بچه این زن دست فروش را داشتند با دخالت مردم موفق به این کار نشدند.

براساس گزارش منتشره،ماموران اجتماعی تهران با مشاهده زن و بچه دست فروش در مقابل متروی میرزای شیرازی دست به کار شدند و قصد بردن بچه زن دست فروش را به بهزیستی داشتند که این زن با فریاد و کمک خواستن از مردم مانع این کار شد. مردم با فریاد های این زن تجمع کردند و فضای متشنجی مقابل متروی میرزای شیرازی رقم خورد که ماموران اجتماعی با دیدن این فضا از این کار منصرف شدند.

http://khordadnews.ir/files/fa/news/1397/3/1/59180_592.mp4

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب نسبت به امکانات رفاهی دانشگاه

روزدوشنبه 31اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب دراعتراض به وضعیت امکانات رفاهی دانشگاه دست به تجمع زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 1خرداد، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد تهران جنوب و مدیر کل امور دانشجویی در واکنش به اعتراض دانشجویان به امکانات رفاهی این دانشگاه گفت: جلسه پرسش و پاسخ برای رسیدگی به اعتراض دانشجویان درباره امکانات رفاهی، آموزشی و پژوهشی برگزار شده‌است.

صدیقه اعلمی (مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد تهران جنوب و مدیر کل امور دانشجویی) در این باره گفت: روز گذشته دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب با رئیس واحد و هیات رئیسه یک جلسه پرسش و پاسخ در خصوص رسیدگی به مشکلاتشان داشتند. آن‌ها مشکلاتشان را روی کاغذ نوشتند و در تصاویر این طور به نظر می‌رسد که تجمع کرده‌اند؟!

وی ادامه داد: این جلسه پرسش و پاسخ از ساعت 11:30 تا 14:30 زمان برد و رئیس واحد و هیات رئیسه با دانشجویان در این مورد گفتگو کردند. برای رسیدگی به نتایج هم باید به هیات رییسه فرصت داد تا انجام شود.

اعلمی همچنین اضافه کرد: دانشجویان همه چیز را آرمانی می‌خواهند اما برای رسیدگی به خواسته‌هایشان باید به ما زمان بدهند زیرا حل مشکلات دانشجویان دغدغه رییس واحد است و تمام تلاشش را می‌کند که مشکلات دانشجویان را حل کند.

جان باختن یک کارگر در گلبهاربراثر ریزش آوار

یک کارگر میان‌سال در گلبهار(از شهرهای استان خراسان رضوی) براثر ریزش آوار و دیوار جانبی ساختمان در دم جان باخت.

به گزارش 1خردادیک منبع خبری محلی، آتش یار سوم مسعود روضه‌خوان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی گزارشی مبنی بر مدفون شدن کارگری زیر آوار به سامانه ۱۲۵ گلبهار، بلافاصله گروه نجات هر دو ایستگاه آتش‌نشانی گلبهار در محل حادثه حاضر و عملیات کردند.

مسئول اداره آتش‌نشانی گلبهار که فرماندهی عملیات را به عهده گرفته بود افزود: جسد کارگر میان‌سال که براثر ریزش آوار و دیوار جانبی ساختمان دردم جان‌باخته بود و مرگ وی از همان دقایق اولیه توسط عوامل اورژانس تأییدشده بود توسط مأمورین نجات آتش‌نشانی از زیر آوار رهاسازی و در حضور عوامل پلیس تحویل آمبولانس متوفیات شد.

مرگ دلخراش کارگر کارخانه فولاد زرند ایرانیان بر اثر سقوط از ارتفاع

عصر روزسه شنبه1خرداد،یکی از کارگران شاغل در احداث کارخانه فولاد زرند ایرانیان بر اثر سقوط از ارتفاع در دم جان خود را از دست داد.

بنابه گزارش منتشره، حسین رسا کارگر حدود 48 ساله که در یک شرکت پیمانکاری در کارخانه فولاد این شهرستان مشغول به کار بود که بدنبال سقوط از ارتفاع حدود هشت متری از ناحیه سر دچار آسیب جدی شد و قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

جان باختن آتش نشان مصدوم حادثه کارخانه تولید ظروف چینی شهرک صنعتی طوس پس از 18روز دست پنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان

صبح روز دوشنبه31خرداد،آتش‌نشان مشهدی که هنگام مبارزه با آتش در شهرک صنعتی طوس درون یک حوضچه آب جوش سقوط کرده بود پس از 18 روز تحمل درد ناشی از سوختگی سرانجام جان سپرد.

بنابه گزارش منتشره بتاریخ1خرداد،روز دوازدهم اردیبهشت با اعلام حریق در یک کارخانه تولید ظروف چینی در شهرک صنعتی طوس، تیمی از آتش‌نشانان به محل اعزام شدند. به گفته سخنگوی آتش‌نشانی بر اثر سوراخ شدن دیگ ذوب کارخانه، مواد مذاب به حوضچه آب مجاور آن ریزش کرده و آب به نقطه جوش می‌رسد.

یحیی پاک‌عقیده رئیس آتش‌نشانی شهرک صنعتی طوس گفت: حسن پوراکبر یکی از آتش‌نشانان بود که با از خودگذشتگی، پا به حاشیه این حوضچه گذاشت و در حال رفتن به‌سمت کانون حریق بود که ناگهان به‌علت خیس بودن زمین و سر خوردن پایش، درون حوضچه آب جوش سقوط کرد.

متأسفانه این آتش‌نشان از ناحیه دو پا و کمر دچار سوختگی شدیدی شده بود که به بیمارستان انتقال یافت و با وجود تلاش کادر پزشکی، صبح دیروز این آتش‌نشان فداکار به‌علت عفونت شدید به‌شهادت رسید.

اول خردادماه1397

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.