اخباروگزارشات کارگری ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۹

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به ادامه اذیت وآزار غریب حویزاوی کارگر حق طلب

– ادامه تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مقابل ساختمان مدیریت شرکت

– ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران راه آهن ناحیه زاگرس نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها برای دومین روز متوالی

همبستگی کارگران راه آهن نواحی اسلامشهر ولرستان با همکارانشان

– بلند شدن صدای اعتراض کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– اعتراض کارگران شهرداری محمد شهر نسبت به کاهش حقوق ناچیزشان بدستور شهردار با حقوق 20 میلیون تومانی

– اعتراض آتش نشانان شهرداری خرمشهر نسبت به عدم تبدیل وضعیت وتاخیر در پرداخت 3 ماه حقوق

– محرومیت 2هزارو800 کارگر حوزه گردشگری مازندارن از بیمه بیکاری کووید 19

– بیش از 60 درصد کارگران در مشاغل غیر رسمی کار می کنند وتحت پوشش بیمه نیستند

از کل زنان شاغل 62 درصد و مردان شاغل 59 درصد بیمه ندارند

– انتقال هاجر سعیدی پس از اتمام بازجویی به بند زنان زندان سنندج

– کانون نویسندگان ایران:نامه اعتراضی پن استرالیا به سفیر ایران در این کشور

– ادامه روند شیوع بیماری کووید 19،عادی جلوه دادن وضعیت توسط مسئولان طراز اول کشور وجان باختن پرستار اورژانس بیمارستان بقیه الله تهران  وخواهرش

– جان باختن 2 کودک کار در اهواز براثر تصادف

– جان باختن 2 کارگر مقنی در شازند براثر سقوط درچاه

*تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به ادامه اذیت وآزار غریب حویزاوی کارگر حق طلب 

روز پنج شنبه 29 خرداد،جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای همبستگی با همکار حق طلبشان غریب حویزاوی دست از کار کشیدند وبا تجمع مقابل ساختمان مدیریت اعتراضشان را نسبت به جلوگیری از ورودش به کارخانه و اعمال فشار اقتصادی به وی،بنمایش گذاشتند.

درهمین رابطه:

+احضار غریب حویزاوی کارگر حق طلب  فولاد اهوازبدنبال شکایت کارفرما

غریب حویزاوی  کارگر حق طلب گروه ملی صنعتی فولاد ایران بدنبال شکایت کارفرما به دادگاه انقلاب شهرستان اهوازاحضار شد.

طی روزهای گذشته یوسفی مدیر عامل جدید فولاد اهوازبه غریب حویزاوی  پیشنهاد کار در دفتر تهران را داد که مورد موافقتش واقع نشد واین امر موجب شد تا مدیرعامل توطئه جدیدی را سازمان بدهد و علیه این کارگر حق طلب پرونده سازی کند و از وی در شعبه 9 بازپرسی دادگاه اهوازشکایت کند.

قابل یادآوری است که در جریان اعتراضات دامنه دار پائیز97 کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران،غریب حویزاوی بهمراه ده ها کارگر دیگر فولاد بازداشت وروز سه شنبه 18 دی ماه باقرار کفالت آزاد شد.

+مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران شکایتش را  از غریب حویزاوی  پس گرفت

مدیر امور حقوقی  و قراردادهای گروه ملی صنعتی فولاد ایران با ارسال نامه ای بتاریخ 28 اسفند 98 برای بازپرس شعبه 9 دادسرای عمومی وانقلاب اهواز با اشاره به پس گرفتن شکایت مدیرعامل شرکت از غریب حویزاوی  کارگر حق طلب این واحد تولیدی خواستار منع تعقیب پرونده شد.

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مقابل ساختمان مدیریت شرکت

روز پنج شنبه 29 خرداد،جمعی از کارگران بخش های مختلف مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با ادامه تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت عزم راسخشان را به پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتشان بنمایش گذاشتند.

صدها کارگر هفت تپه خواهان پرداخت حقوق ماه های فروردین و اردیبهشت ماه وحق بیمه ماه های گذشته برای تمدید دفترچه های بیمه اجتماعی ورسیدگی به روند واگذاری شرکت به بخش خصوصی وتعیین تکلیف نهایی با آن وپایان دادن به نگرانیشان نسبت به امنیت شغلی هستند.

یکى از کارگران هفت تپه به خبرنگار رسانه ای گفت: امروز، 29 خردادماه براى چهارمین روز پیاپى کارگران تمام بخش هاى شرکت مقابل دفتر مدیریت این مجموعه، اعتصاب کردند.

وی افزود: پرداخت حقوق سه ماهه اول امسال و حق بیمه و خلع ید اسدبیگى از شرکت خواسته کارگران معترض هفت تپه است.

وى با تاکید بر اینکه شرکت هفت تپه تعطیل نیست،اضافه کرد: کارگران این مجموعه مشغول کار هستند و حین کار، اعتراض خود را به اطلاع مسئولان شرکت مى رسانند.

*ادامه اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران راه آهن ناحیه زاگرس نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها برای دومین روز متوالی

همبستگی کارگران راه آهن نواحی اسلامشهر ولرستان با همکارانشان

روز چهارشنبه 28 خرداد برای دومین روز متوالی، کارگران راه آهن ناحیه زاگرس به اعتصاب وتجمعشان مقابل ساختمان اداره  راه آهن ناحیه دراندیمشک برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها ادامه دادند.

این کارگران معترض با انتشار گزارشاتی در شبکه های اجتماعی اعلام کردند:تا رفع نشدن کامل مشکل بیمه و پرداخت حقوق های معوقه و سبد ماه رمضان به کار بر نخواهد گشت  و شنبه31 خرداد مجددا ادارکل و بیمه را مجدد تصرف خواهند کرد.

روز پنج شنبه 29 خرداد،جمعی از کارگران راه آهن نواحی اسلامشهر ولرستان با انتشار پیام های در شبکه های اجتماعی با اعلام همبستگی با همکارانشان از خواسته هایشان حمایت کردند.

 بخشی ازپیام کارگران اسلامشهر تهران بقرازیراست :

ما جمعی از کارگران راه آهن اسلامشهر ضمن حمایت تمام عیار از کارگران راه آهن زاگرس اعلام می کنیم این حرکت شایسته شما تاثیرات کیفی در تمامی مناطق راه آهن خواهد گذاشت.

اینجا هم مثل همانجا برای تراورس کار می کنیم و تراورس حقوق ما را هم خورد و حتی کارگران پول ندارند برای اینکه بنزین بخرند برای رفت آمد برای کار .

در پیام کارگران راه آهن لرستان ازجمله آمده است:

همکاران گرامی و عزیز از تراورس و غیر تراورس این شرکت ها به حق همه ما ظلم کرده اند زن و بچه های ما آواره شده اند زندگی در راه آّهن یعنی پوسیدگی و مرگ تدریجی خدایا خودت شاهد باش مظلوم کیست ظالم کیست ؟ مقامات راه آهن از لرستان بازدید کردند ما دلمان را سفره کردیم نزدشان ولی انگار هیچ که هیچ

ما خواهان تجمیع هستیم تا از دست  شرکت تراورس راحت شویم چرا مسولین رسیدگی نمی کنند ؟؟

تف به این راه آهن

حق ما کارگران آیا این است که بعد از چندماه کارکردن در گرما و  سرما حقوق دریافت نکنیم؟ مگر بدون حقوق فروشگاه به ما نان می دهد هرگز ؟

خواهشا همه جمع شوید مقابل مدیریت شرکت و خواهان گرفتن حقوق و بیمه باشیم.

درهمین رابطه:

+اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها

روز سه شنبه 27 خرداد، کارگران راه آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها دست از کارکشیدند ومقابل ساختمان اداره راه آهن این ناحیه  دراندیمشک تجمع کردند.

درگزارشی که از تجمع کنندگان درشبکه های اجتماعی منتشر شده است،ازجمله آمده: امروز ناحیه زاگرس اعتصاب کردن در جلوی ناحیه ولی هیچکدام از مسئولین جوابگو نبودن یعنی بهمون گفتن دیگه نمی تونیم بهتون دروغ بگیم قول دروغ بهتون نمیدیم .

رک بهمون گفتن هیچ خبری از حقوق و بن و بیمه و غیره نیست.

حالا ما اگر تو این چندروز خبر دقیقی بهمون ندن عازم تهران میشیم ،جلوی اداره کل میدان آرژانتین و جلوی دفتر رئیسی از همکاران عزیز خواهش میکنم با هم هماهنگ باشیم برای رفتن به تهران بخدا تنها راه رسیدن به تجمیع شدن همینه.

+کارگران خشمگین راه آهن ناحیه زاگرس برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان ساختمان اداره کل  راه آهن و سالن کنفرانس ناحیه را اشغال کردند

روز سه شنبه 27 خرداد، کارگران راه آهن ناحیه زاگرس درادامه ادامه اعتصاب تجمع اعتراضیشان نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرواجرایی نشدن تجمیع قراردادها مقابل اداره راه آهن این ناحیه  دراندیمشک ،برای بنمایش گذاشتن خشمشان ساختمان وسال کنفرانس این اداره را اشغال کردند.

*بلند شدن صدای اعتراض کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

این روزها بعد از دو تجربه‌ی تلخ خصوصی‌سازی هپکو، موضوع بازگشت این واحد به دولت و واگذاری بدون هیچگونه پیش شرط به ایمیدرو در حالی مطرح می‌شود که با ابهامات پیرامون آن بار دیگرصدای اعتراضات کارگران این کارخانه را بلند کرده است.

روز پنج شنبه یکی از کارگران کارخانه هپکو به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: مشکل اینجاست که نتیجه‌ی همه‌ی جلسات و دستورات مسئولین طی سال‌های اخیر برای هپکو فقط مسکن‌های مقطعی بوده است و در هیچ‌یک از این مصوبات نشانی از برنامه‌ی بلندمدت برای رونق تولید دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: تصویب و تجویز وام و تسهیلات برای شرکت و سنگین کردن بار بدهی‌های آن نمی‌تواند به‌عنوان راهکار مناسب تلقی شود.

این کارگر با اشاره به عملکرد سهامداران عمده‌ی این شرکت پس از خصوصی‌سازی افزود: چه طور ممکن است که انبارهای شرکت هپکو در سال 86 مملو از ماشین‌آلات آماده و قطعات باشد اما دستگاه‌های این شرکت بعد از آن یکی پس از دیگری از چرخش بیفتند و خط تولید شرکت را سکوت فرابگیرد.

این کارگر با انتقاد از نحوه‌ی انتصابات مدیریتی در این شرکت طی سال‌های اخیر تصریح کرد: از مدیریت‌های سلیقه‌ای و باندی در دوران مالکیت خصوصی هپکو که البته نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد که بگذریم طی دو سال گذشته مدیران این شرکت رسماً توسط دولت منصوب‌شده‌اند و رفت‌وآمد مدیرانی با حقوق و مزایای نجومی و بدون هیچ دستاورد مثبتی خود گویای عدم اهتمام ویژه برای حل مشکلات این واحد تولیدی است.

وی در ادامه گفت: دولت حداقل در رابطه با مسائل دو سال گذشته از خود بپرسد که مدیران منصوبش در این شرکت چه عملکردی بر جای گذاشته‌اند غیر از اینکه با دریافت وام و تسهیلات هپکو را بدهکارتر کردند و قطره‌چکانی حقوق دادند، اگر مدیریت را این‌چنین تعریف کنیم پس این کار را هرکسی می‌توانست انجام دهد و نیاز به این‌همه هزینه و تشریفات مدیریتی نبود.

این کارگر هپکو اراک به موضوع واگذاری این شرکت به مجموعه‌ی ایمیدرو اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه مهم است تعهدی است که ایمیدرو باید برای تولید و حفظ حقوق کارگران بسپارد چراکه جامعه‌ی کارگری هپکو با آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی که طی سال‌های اخیر متحمل آن شده است دیگر طاقت دست‌وپنجه نرم کردن با بحران‌های جدید را ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه کارگران هپکو طلایی‌ترین دوران فعالیت خود در این شرکت را با اضطراب و نگرانی از آینده‌ی شغلی خود از دست دادند و روزهایی که می‌توانستند از تجربیات خود برای توسعه‌ی این صنعت بهره ببرند برای بسیاری از آن‌ها در حال سپری شدن و رسیدن به آستانه‌ی بازنشستگی است، درحالی‌که برای کسب این تجربه تلاش کرده‌اند و هزینه صرف شده است.

این هپکویی خاطرنشان کرد: اگر امروز بخواهیم چنین مجموعه‌ای را با این حجم امکانات و دانش فنی-تجربی پرسنل راه‌اندازی کنیم باید میلیون‌ها دلار اعتبار برای آن هزینه کرد اما متأسفانه عادت کرده‌ایم وقتی دیر می‌شود حسرت بخوریم که چرا از داشته‌هایمان بهره نبردیم.

*اعتراض کارگران شهرداری محمد شهر نسبت به کاهش حقوق ناچیزشان بدستور شهردار با حقوق 20 میلیون تومانی

کارگران شهرداری محمد شهر دراستان البرز نسبت به کاهش حقوق ناچیزشان بدستور شهردار با حقوق 20 میلیون تومانی اعتراض کردند.

بر پایه گزارش یک منبع خبری محلی بتاریخ 29 خرداد،سعید صفری قریب به سه سال است که به عنوان شهردار محمدشهر انتخاب شده، او در سه سالی که در شهرداری محمدشهر بوده دریافتی هایی داشته است که به گفته اعضای شورای شهر و اذعان خود شهردار در جلسه رسمی شورا، غیرقانونی است.

از سوی دیگر به گفته برخی از کارمندان شهرداری محمدشهر، صفری در هفته گذشته به دنبال کاهش حقوق پرسنل شهرداری بوده و این موضوع سبب نارضایتی برخی از کارمندان شده است.

هنگامی که صفری در آخرین جلسه رسمی شورای اسلامی این شهر، در مقابل سئوالات اعضای شورای شهر در خصوص علت تصمیم کاهش حقوق پرسنل شهرداری قرار می گیرد جمله ای را مطرح می کند که جای تامل بسیار دارد و مسئولان نظارتی و حقوقی استان البرز می بایست نسبت به این سخنان واکنش مناسبی داشته باشند.

او در این جلسه که به صورت زنده نیز از صفحه اینستاگرامی شهرداری و شورای اسلامی محمدشهر پخش می شده اعلام می دارد که اگر قرار به کسر شدن حقوق من است حقوق پرسنل شهرداری نیز باید کاهش یابد.

شهردار محمدشهر در حالی در برخی از ماه های سال حقوقش به نزدیک به 20 میلیون تومان می رسدکه یک کارگر ساده در شهرداری محمدشهر، در بهترین حالت ممکن دریافتی اش به 2 میلیون تومان در ماه نیز نخواهد رسید.

این درحالی است که به گفته برخی منابع مطلع، این مبلغ دریافتی شهرداری محمدشهر، بدون در نظر گرفتن حق الجلساتی است که این شهردار دریافت می کند.

اکنون باید از شهردار محمدشهر و مدیران بالادستی وی، این سئوال را پرسید که آیا دریافتی های نجومی و برخی از دریافتی هایی که به گفته صفری سه سال است پرسنل مالی شهرداری اشتباها به حساب وی واریز می کردند، دریافتی های قانونی و شرعی بوده است؟!

*اعتراض آتش نشانان شهرداری خرمشهر نسبت به عدم تبدیل وضعیت وتاخیر در پرداخت 3 ماه حقوق

آتش نشانان شهرداری خرمشهر اعتراضشان را نسبت به پرداخت نشدن 3 ماه حقوق و عدم تبدیل وضعیت با ارسال پیام هایی رسانه ای کردند.

*محرومیت 2هزارو800 کارگر حوزه گردشگری مازندارن از بیمه بیکاری کووید 19

از 5 هزار کارگر بیکارشده در پی شیوع بیماری کووید 19 در استان مازندران2هزارو800 نفرشان ازحق  بیمه بیکاری برخوردار نشدند.

روز پنج شنبه 29 خرداد،مدیرکل  میراث فرهنگی استان مازندران به خبرنگار رسانه ای گفت : با همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی امکان اقامتی و پذیرایی حدود 5هزار کارگر در این خطه شمال کشور بیکار شدند.

وی افزود: با وجود برقراری بیمه بیکاری، صرفا 2 هزارو 200 کارگر حوزه گردشگری مشمول این طرح قرار گرفته و حدود 2 هزار و 800 نفر با وجود داشتن بیمه تامین اجتماعی تاکنون از بیمه بیکاری برخوردار نشدند.

*بیش از 60 درصد کارگران در مشاغل غیر رسمی کار می کنند وتحت پوشش بیمه نیستند

از کل زنان شاغل 62 درصد و مردان شاغل 59 درصد بیمه ندارند

تقاضا برای اشتغال در مشاغل غیررسمی رو به افزایش است و این اتفاق زنگ خطری دیگر برای اقتصاد ایران است. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا و بیکاری عده زیادی از کارگران آمار این مشاغل که از بیمه نیز برخودار نیستند رو به افزایش است. برابر آمارها بخش زیادی از اشتغال ایجاد شده در سه سال اخیر در بخش غیررسمی اقتصاد کشور اتفاق افتاده است.

مطابق گزارش‌های مرکز پژوهش های مجلس مشاغل غیررسمی بیش از مشاغل رسمی در معرض خطر هستند، سهم اشتغال غیررسمی60 درصد است و این سهم در برخی استان ها بالای 70درصد است. بر اساس این گزارش، بیشتر این افراد در بنگاه‌های کوچک کار می‌کنند و قرارداد رسمی ندارند. این در حالی است که وضعیت زنان از این نظر بدتر از مردان است. از کل زنان شاغل، حدود 62 درصد بیمه ندارند در حالی که این عدد در رابطه با مردان 59 درصد است.

مشاغل غیررسمی تا قبل از شیوع بیماری کرونا نیز وجود داشته و با توجه به آماری از سوی مجلس ارایه شده و مربوط به زمستان سال گذشته است متوجه می شویم که هنوز آمار تاثیرگذاری کرونا بر مشاغل داده نشده است. بنابراین باید انتظار افزایش این آمار را در گزارش بعدی مجلس داشته باشیم که این اتفاق زنگ خطر برای اقتصاد کشور خواهد بود.

ببینید دستفروشی به عنوان یکی از دم دست ترین مشاغل غیررسمی تا چه اندازه توانست در سالهای اخیر بازار کار را درگیر کند. در حال حاضر هر فردی که توانایی دستیابی به شغل مناسب ندارد و هر کارگری که به هر دلیل از کار بیکار می شود به دست فروشی روی می آورد.

نبود بانک اطلاعاتی دقیق از این مشاغل و عدم برخورداری این افراد از حمایت های بیمه ای بزرگترین نقص در این سیستم کاری است.

 در چند ماهی که با بحران کرونا مواجه شده ایم قرار بر این شد تا دستفروش ها و البته کارگرانی که از کار بیکار شده اند مشمول دریافت وام هایی شوند که بسیاری از افرادی که در مشاغل غیررسمی مشغول به فعالیت بوده اند در لیست پرداختی قرار نگرفته اند و تنها عده ای معدود از دستفروشان و دیگر مشاغل غیررسمی در سامانه ای که به همین منظور از سوی شهرداری در سالهای گذشته اعلام شد مشمول دریافت حمایت های کرونایی و بیمه بیکاری قرار گرفتند.

تولید آمار اشتغال غیررسمی و آمار اشتغال بخش غیر رسمی در کشور می‌تواند ضمن راهگشا بودن در پایش تحولات اقتصادی کشور، ابزاری مهم در سیاستگذاری‌ها و تصمیم سازی‌های حوزه سیاست بازار کار با رویکرد جنسیتی باشد.

لذا باید نظام برنامه ریزی کشور به این مهم توجه کند و ابزارهای لازم را در اختیار نظام آماری کشور و به ویژه مرکز آمار ایران قرار دهد تا اندازه گیری بخش غیررسمی در دستور کار نظام آماری کشور قرارگرفته و داده‌های لازم برای پایش گذار از اقتصاد غیر رسمی به رسمی فراهم شود.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 29 خرداد

*انتقال هاجر سعیدی پس از اتمام بازجویی به بند زنان زندان سنندج

هاجر سعیدی پس از اتمام بازجوییش در اداره اطلاعات سنندج به بند زنان زندان این شهر منتقل شد.

یادآوری:

بازداشت هاجر سعیدی، توسط نیروهای امنیتی در سنندج

روز یکشنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹، هاجر سعیدی، شهروند ساکن شهرستان سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروند بدون ارائه مجوز قضایی در منزل شخصی‌اش صورت گرفته است.

گفته می‌شود خانم سعیدی سال جاری در آستانه‌ی روز جهانی کارگر نیز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری، نهاد بازداشت کننده و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است که پیشتر در شهریورماه ۱۳۹۷، در پی جان باختن شریف باجور و ۳ فعال محیط زیستی دیگر، هاجر سعیدی به همراه هفت تن دیگر در شهرستان سنندج به دنبال برگزاری مراسم برای ‌آن‌‌ها، بازداشت و از بابت اتهام «اخلال در نظم» مورد تفهیم قرار گرفته بود.

هاجر سعیدی همان روز با تودیع قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

*کانون نویسندگان ایران:نامه اعتراضی پن استرالیا به سفیر ایران در این کشور

به دنبال فراخوان انجمن جهانی قلم به ۱۵۰ شعبه‌ی خود در ۱۰۰ کشور جهان مبنی بر حمایت از سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران، روسای پن استرالیا (سیدنی، پرث و ملبورن) در نامه‌ای به فریدون حق بین سفیر ایران در استرالیا از او خواستند تا برای «لغو احکام ناعادلانه کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی» تلاش کند. آنها همچنین از اعضای پن استرالیا خواسته‌اند  که با ارسال نامه خواهان لغو فوری احکام ناعادلانه‌ی زندان سه نویسنده شوند.

نوشتن نامه به سران و مقامات جمهوری اسلامی یکی از راه‌‌کارهای ارائه شده‌ی انجمن جهانی قلم به شعبه‌ها و اعضای خود برای لغو حکم زندان کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان (مهابادی) است. بیانیه‌ و فراخوان پن جهانی نزدیک به ۲۰ روز پیش منتشر شد. متن نامه به زبان فارسی  برای این صفحه فرستاده شده است.

*

Sydney PEN Centre

c/- FASS, UTS

PO Box 123

Broadway NSW 2007

sydney@pen.org.au

Sydney, 29 October 2019

 Pasted Graphic.pdf ¬

جناب آقای فریدون حق بین

سفیر ایران

سفارت جمهوری اسلامی ایران

25 Culgoa Circuit

O’Malley ACT 2606

موضوع: نیاز فوری لغو احکام ناعادلانه کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی

جناب آقای فریدون حق بین

انجمن قلم ملبورن، پرث و سیدنی بخشی از شبکه متشکل از ۱۵۰ انجمن قلم بین المللی در سراسر جهان هستند که خود را وقف حمایت از نویسندگان تحت تعقیب کرده اند.

به این وسیله از شما می‌خواهیم که برای لغو احکام ناعادلانه صادره علیه کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی تلاش کنید.

ما اخیرا با نامبردگان تماس گرفتیم و در مورد بدتر شدن وضع آزادی بیان در ایران، سانسور دولتی بر افکار و عقاید با آنها صحبت کردیم. و همچنین نسبت به اینکه نویسندگان به‌خاطر کار نویسندگی با تهدید و خطرات فیزیکی و سالها حبس روبرو هستند، وحشت زده شدیم.

گزارشگران  بدون مرز در میان ۱۸۰ کشور در سراسر جهان، ایران را برای آزادی بیان در رده ۱۷۳ قرار داده است. با توجه به عشق مردم ایران به هنر و تاریخ آن که نویسندگان و شاعران مشهوری را مانند درویشیان، شاملو و حافظ در خود گرفته است، این رده بندی برای ما یک شوک بود.

نگرانی ما برای کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی هنگامی به‌شدت افزایش یافت که دریافتیم ماموران امنیتی می توانند هر لحظه به منازل آنها حمله کرده و آنان را بازداشت کنند و در میان بحران شیوع کووید-۱۹ آنها را به زندان انتقال دهند.

اولویت برای انجمن قلم بین المللی حمایت کردن از همکاران نویسنده است، بدون توجه به اینکه کجا زندگی می‌کنند، و همچنین دفاع از آزادی بیان، بدون توجه به اینکه کدام دولت آن را تهدید می‌کند. ما قائل به آزادی بیان هنرمندان و نویسندگان هستیم که شرط لازم شکفتن جامعه است و امیدواریم روزی بیاید که دولت مدرن ایران ارزش ابتکارات و کارهای آنان گرامی بدارد.

ما این نامه  و شرح حال کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی را در اختیار انجمن‌های قلم در سراسر جهان قرار خواهیم داد.

ما از شما درخواست می‌کنیم  که برای شرایط سخت  و خطرناک نویسندگان و مبتکران خود تلاش کنید.

مارک ایزاکس ،  پرزیدنت انجمن قلم سیدنی – دکتر رابرت وود ،  پرزیدنت انجمن قلم پرث  –    کریستین مک کنزی،  پرزیدنت انجمن قلم ملبورن

*ادامه روند شیوع بیماری کووید 19،عادی جلوه دادن وضعیت توسط مسئولان طراز اول کشور وجان باختن پرستار اورژانس بیمارستان بقیه الله تهران  وخواهرش

شیرین صفوی پرستار اورژانس بیمارستان بقیه الله تهران  وخواهرش بر اثر ابتلا به کووید 19جانشان را ازدست دادند.

شیرین صفوی پرستار اورژانس بیمارستان بقیه الله تهران با تصور اینکه یک بار در بیمارستان به کرونا مبتلا شده بود و ایمنی پیدا کرده، تصمیم گرفت از خواهرش که به کرونا مبتلا شده بود، پرستاری کند.اما بدلیل ابتلا به این بیماری پس از 48 ساعت جان خود را از دست می‌دهد وخواهرش هم شب گذشته در بیمارستان جان باخت.

*جان باختن 2 کودک کار در اهواز براثر تصادف

ساعت یک بامداد روز پنج شنبه 29 خرداد،هادی ومهدی دو کودک کار با گاری نان خشک وضایعات در راه بازگشت به خانه در منطقه ملاشیه اهواز در جاده اهواز – خرمشهر زیر خودروهای عبوری گرفتار شدند و جان خودرا از دست دادند.

*جان باختن 2 کارگر مقنی در شازند براثر سقوط درچاه

بعد از ظهر روز چهارشنبه 28 خرداد،2 کارگر مقنی حین کار لایروبی یک حلقه چاه در یکی از روستاهای شهرستان شازند در استان مرکزی به دلیل سقوط در چاه جان خود را از دست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.