احمد شهید: سال گذشته در ایران ۹۶۶ تن اعدام شده‌اند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Ahmad-Shahid-saham-news

روز پنجشنبه (۲۰ اسفند / ۱۰ مارس) گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در مورد ایران منتشر شد. براساس این گزارش ۲۱ صفحه‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران نه تنها بهتر نشده بلکه حتی وخیم​تر نیز شده است.

در جدول مربوط به آمار اعدام‌شدگان نشان داده می​شود که تعداد آنان از ۹۱ نفر در سال ۲۰۰۵ به ۹۶۶ نفر در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. حدود نیمی از اعدام‌شدگان جرائمی در ارتباط با مواد مخدر مرتکب شده بودند. در میان آنان افرادی مشاهده می‌شوند که هنوز به سن قانونی ۱۸ سالگی نرسیده بودند. بر اساس این گزارش آمار اعدام نوجوانان نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده است. احمد شهید از دولت ایران درخواست می​کند که بدون هیچ قید و شرطی به این گونه مجازات​ها پایان دهد.

بیشترین تعداد اعدام​ها در زندان​های قزل حصار و رجائی‌شهر

در جدول دیگری در این گزارش نشان داده می​شود که در سال ۲۰۱۵ زندان​ قزل‌حصار با اعدام ۱۵۵ زندانی بیشترین تعداد اعدام‌ها را در ایران داشته و زندان رجائی‌شهر کرج با اعدام ۱۰۹ نفر دومین جایگاه را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: «ده‌ها نوجوان در ایران در معرض اعدام قرار دارند»

در بخشی دیگری از گزارش درباره وضعیت آزادی بیان آمده است که در سال ۲۰۱۵ شش نویسنده، هنرمند و موسیقی‌دان، ۲۲ روزنامه‌نگار و ۲۳ فعال اجتماعی و فضای مجازی در ایران دستگیر شده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از اقدام ایران برای آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست در ایران استقبال کرده است.

وضعیت اقلیت​ها بدتر شده است

احمد شهید در گزارش جدید خود وضعیت اقلیت​ها ازجمله جامعه بهاییان را هم مطرح کرده است. او یادآور می​شود که اذیت و آزار خانواده‌های بهایی در ایران همچنان ادامه دارد.

احمد شهید همچنین مشکل نوکیشان مسیحی را که قبلا مسلمان بودند در گزارش خود آورده است. او ضمن انتقاد از قوانین سختگیرانه قضایی از ایران خواست برای بهبود وضعیت حقوق بشر تلاش کند.

برخی تلاش​های مثبت دولت ایران

در بخش پایانی گزارش “برخی تلاش‌های دولت ایران” برای حل مشکلات داخلی و خارجی مثبت ارزیابی شده و از تغییرات مثبت قوانین ایران از جمله “اقدامات و تدابیر حمایتی برای متهمان” استقبال می​شود.

بیشتر بخوانید: سال ۲۰۱۵؛ ادامه نقض حقوق بشر در ایران همراه با روزنه‌هایی از امید

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران از جامعه جهانی درخواست کرده که به تعهدات خود در قبال وضعیت حقوق بشر در ایران وفادار بماند. او همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است که دستیابی به اطلاعات درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را آسان کند.

احمد شهید ۵ سال است که به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل فعالیت می‌کند. او در این ۵ سال نتوانسته به ایران سفر و در داخل کشور وضعیت حقوق بشر را از نزدیک بررسی کند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.